نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ۲۱- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انبياء
نمایش از 06 فروردين 1394 بازدید: 186
پرینت

محتوای سوره انبیاء

انبیاء ، نام بیست و یکمین سوره قرآن کریم است.

مشخصات سوره انبیاء

سوره انبیاء، مکّی و هفتاد و سومین سوره در ترتیب نزول است که پس از سوره ابراهیم (علیه‌السلام) و پیش از سوره مؤمنون نازل شده‌است. [۱] [۲] [۳]
در روایتی که سیوطی آن را نقل کرده این سوره هفتادمین سوره شمرده شده‌است [۴]؛ ولی ابن مسعود آن را از نخستین سوره‌های نازل شده در مکه (العتاق‌الأول) دانسته‌است. [۵] [۶] [۷] [۸]
این سوره دارای ۱۱۲ آیه و ۱۱۶۸ کلمه است. [۹] [۱۰]
قاریان بصره و مدینه «ما لا یَنفَعُکُم و لا یَضُرُّکُم» (آیه ۶۶) را آیه‌ای مستقل ندانسته و در نتیجه آیات این سوره را ۱۱۱ گفته‌اند. [۱۱] [۱۲] [۱۳]

وجه تسمیه سوره انبیاء

در آیات ۴۸ ۹۰ این سوره نام ۱۶ تن از پیامبران ( موسی ، هارون ، ابراهیم ، لوط ، اسحاق ، یعقوب ، نوح ، داود ، سلیمان ، ایّوب ، اسماعیل ، ادریس ، ذوالکفل ، ذوالنون ( یونس )، زکریا و یحیی ) آمده‌است، افزون بر این از پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و عیسی (علیه‌السلام) بدون تصریح به نامشان سخن رفته‌است، از همین‌روی به «انبیاء» موسوم شده‌است. [۱۴]
در وجه ارتباط این سوره با سوره پیشین گفته‌اند که سوره طه با وعید پایان یافته و این سوره با یاد قیامت (ظرف تحقق وعید) آغاز شده‌است. [۱۵]

فضای نزول و هدف سوره

این سوره اندکی پیش از هجرت (حدود سال دوازدهم بعثت ) نازل گردید و این برهه تاریخی زمانی بود که مکّیان در اوج تکبّر و بی‌اعتنایی به قرآن به سر می‌بردند و سوره همین کافران را به نزدیک شدن عذاب، تهدید کرد و همانند سایر سوره‌های مکی به تثبیت امور اعتقادی ( توحید ، نبوت ، معاد ) [۱۶] پرداخته‌است.
به گفته علامه طباطبایی غرض این سوره تثبیت نبوت است که آن را بر پایه توحید و معاد بنا نهاده‌است. [۱۷]
این سوره با بیان اوصاف پیامبران پیشین، اتهامات مشرکان به پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) را رد کرده و تأکید می‌کند که آن حضرت نیز دارای همان ویژگی‌ها و رسالت او نیز هماهنگ با رسالت آنان است.

ادامه مطلب: محتوای سوره انبیاء
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ۲۱- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انبياء
نمایش از 06 فروردين 1394 بازدید: 158
پرینت

اطلاعات عمومي سوره انبياء

21 ـ انبياء ـ مكي ـ 112 آيه ـ 1168 كلمه ـ 4890 حرف
(معني):پيامبران.

(علت نامگذاري):چون در اين سوره داستان زندگي بسياري از پيامبران مطرح شده است از ميان 26 پيامبري كه نامشان در سراسر قرآن ذكر شده در اين سوره داستان تعداد 16 نفر از پيامبران آمده است بدين جهت و براي تجليل و بزرگداشت مقام پيامبران به اين نام ناميده شده است.[1]

(مأخذ نامگذاري):سوره انبياء به معي پيامبران(در اين سوره داستان زندگي بسياري از پيامبران آمده است)مأخذ نامگذاري زندگي انبياء است كه در اين سوره آمده است.[2]

(نامهاي ديگر):ندارد.

(ترتيب نزول و جمع آوري سوره انبياء):

به ترتيب جمع آوري،بيست و يكمين سوره است.

به ترتيب نزول،هفتاد و دومين سوره است كه بعد از سوره«ابراهيم»و قبل از سوره«مؤمنون»نازل شده است.

(ترتيب آغاز و پايان سوره انبياء):

آغاز:«اِقْتَرَبَ لِلنّاسِ حِسابُهُمْ وَ هُمْ في غَفْلَهٍ مُعْرِضُونَ».

پايان:«قالَ رَبِّ احْكُمْ بِالْحقِّ وَ رَبُّنَا الرَّحْمنُ الْمُسْتَعانُ عَلي ما تَصِفُون».[3]

ادامه مطلب: اطلاعات عمومي سوره انبياء
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ۲۱- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انبياء
نمایش از 06 فروردين 1394 بازدید: 124
پرینت

سوره انبیاء

سوره انبیاء سوره بیست و یکم قرآن کریم در ترتیب کتابت و چهل و پنجم در ترتیب نزول و از سوره‌های مکی است. در این سوره نام شانزده پیامبر آمده و بدین سبب، انبیاء نامیده شده است. سوره انبیاء از نظر حجم از سوره‌های مئون و متوسط و دقیقا نیم جزء قرآن و از موضوعات اساسی آن توحید ، نبوت و احوال معاد است.

سوره انبیاء

ادامه مطلب: درباره سوره انبیاء
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ۲۱- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انبياء
نمایش از 06 فروردين 1394 بازدید: 179
پرینت

معرفی سوره انبیاء

سوره انبیاء بیست‌ ویکمین‌ سوره قرآن‌ مجید، دارای‌ ۱۱۲ آیه‌ ، ۱۱۶۸ کلمه و ۴۸۷۰ حرف‌ می باشد .

در ترتیب‌ تلاوت‌ ، پنجمین‌ سوره‌ از «سُوَر مِئین‌» است‌، یعنى‌ سوره‌های‌ بیش‌ و کم‌ صد آیه‌ای‌ که‌ پس‌ از سوره طه‌ و پیش‌ از سوره حج‌ قرار گرفته‌ است‌. در ترتیب‌ نزول‌ مشهور، هفتاد و سومین‌ سوره‌ است‌ که‌ پس‌ از سوره ابراهیم‌ و پیش‌ از سوره مؤمنون‌ نازل‌ شده‌ است‌ .

علت نام‌گذاری

این سوره چنانکه از نامش پیداست، سوره پیامبران است، چرا که نام شانزده پیامبر، بعضى، با ذکر فرازهایى از حالاتشان و بعضى تنها به صورت اشاره در این سوره آمده است- موسى- هارون- ابراهیم- لوط- اسحاق- یعقوب- نوح- داود- سلیمان- ایوب- اسماعیل- ادریس- ذا الکفل- ذا النون (یونس)- زکریا و یحیى. علاوه بر اینها پیامبران دیگری هستند که نامشان صریحا در این سوره برده نشده ولی پیرامون آنها سخنی آمده است (مانند پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) و حضرت مسیح).

محتویات سوره

در این سوره از وحدت خالق و اینکه جز او معبود و آفریدگاری نیست و نیز از آفرینش جهان بر اساس هدف و برنامه، و وحدت قوانین حاکم بر این عالم و همچنین وحدت سرچشمه حیات و هستی، و نیز وحدت موجودات در برنامه فنا و مرگ، بحث به میان آمده است.

بخش دیگری از این سوره، از پیروزی حق بر باطل، توحید بر شرک و لشکریان عدل و داد بر جنود ابلیس، سخن گفته شده است.

این سوره با هشدارهای شدید نسبت به مردم غافل و بیخبر از حساب و کتاب آغاز شده، و پایان آن نیز با هشدارهای دیگری در این زمینه تکمیل می گردد.

ادامه مطلب: معرفی سوره انبیاء
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ۲۱- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انبياء
نمایش از 06 فروردين 1394 بازدید: 128
پرینت

خواص سوره انبياء

قال الصادق عليه السلام: «من قرأ سورة الانبياء حبا لها کان ممن رافق النبيين أجمعين في جنات النعيم و کان مهيبا في أعين الناس حياة الدنيا.»
از امام صادق عليه السلام روايت شده: «هر کس سوره ي انبياء را از روي شوق و ميل قرائت کند از کساني است که با همه ي پيغمبران خدا در بهشت جاويد، همنشين و همدم است و در دنيا و در نظر مردم با هيبت و عظمت خواهد بود.» (ثواب الاعمال، ص98)
عن الصادق عليه السلام: «من کتبها في رق ظبي و جعلها في وسطه و نام لم يستيقظ حتي يرفع الکتاب عن وسطه، و هذا يصلح للمرضي، و من طال سهره من فکر أو خوف أو مرض باذن الله تعالي.»
از امام صادق عليه السلام روايت شده: «هر کس اين سوره را بر پوست آهو بنويسد و بر کمر خود بسته و بخوابد، بيدار نمي شود تا اين که آن را از کمرش جدا نمايند و بردارند و اين عمل براي شخص مريضي که خواب نمي رود و يا کسي که کارهاي فکري داشته و يا اين که ترس بر او غالب شده است مفيد مي باشد و به درستي که به اذن خداوند متعال شفا مي يابد.» (تفسير البرهان، ج5، ص205)
ختومات و توسلات
غلبه بر دشمن
امام صادق عليه السلام فرمود: هر کس اين سوره را هفتاد و پنج بار بخواند، بر دشمنش ظفر يابد و اگر بر پوست آهو بنويسد و همراه خود نگه دارد از بيماري و ترس در امان مي ماند.» (خواص الآيات، ص93)
دعاي مستجاب و رفع اندوه و بيماري
حضرت رسول صلي الله عليه و آله وسلم فرمودند: «اين دعاي ذوالنون است «لا اله اله انت سبحانک اني کنت من الظالمين» (آيه 87) هيچ مسلماني خداي سبحان را به اين آيه نخواند، مگر آن که دعاي او مستجاب مي شود.
و منقول ست که هر بيماري چهل مرتبه اين آيه ي شريفه را بخواند، اگر از دنيا برود ثواب شهيد به او داده مي شود و اگر بهتر شود، گناهان او آمرزيده مي شود. (خواص الايات، ص 90)
بر آورده شدن حوايج
کسي که اين آيه شريفه را «لا اله الا انت سبحانک اني کنت من الظالمين» (آيه 87) چهل روز، هر روز هزار مرتبه قرائت نمايد، حاجتش برآورده مي شود. (مفتاح السعادات و تحفة الرضويه، ص 143)
امام صادق عليه السلام فرمود: «در شگفتم از کسي که اندوهگين است و به اين کلمات پناه نمي برد: «لا اله الا انت سبحانک اني کنت من الظالمين» زيرا خداوند به دنبال آن مي فرمايد: «فاستجبنا له و نجيناه من الغم و کذالک ننجي المومنين» (آيه 88)
براي برآورده شدن حاجت، نود و نه مرتبه، دعاي «رب اني مسني الضر و أنت أرحم الراحمين» قرائت شود و آخرين مرتبه را نوشته و در آب جاري بيندازد، ان شاء الله حاجتش برآورده مي شود.

ادامه مطلب: خواص سوره انبياء
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ۲۱- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انبياء
نمایش از 06 فروردين 1394 بازدید: 118
پرینت

دستور آیت الله بهجت برای دفع جادو و طلسمات

باید دانست اعمال جادویی و طلسمات واقعیت دارد و دین و معصومین و عرفا هم اگر چه این‏ها را جزو ابزارهای غیر شرعی معرفی کرده‏اند اما وجود آن را پذیرفته‏اند؛ البته اگر کسی خود مشارکت نداشته باشد و با ارادۀ خود به دیگران اجازه این تصرفات شیطانی را ندهد جادو و طلسمات تأثیر گذار نیست و کسانی که از این قدرت‏های باطل بهره‏مندند می‏توانند با اذن دیگران در زندگی آن‏ها و در روان آن‏ها تصرفاتی داشته باشند. اکنون در کشور بعضی از رهبران فرقه‏ها از جادو و طلسمات و یا ذهن‏خوانی استفاده می‏کنند و دیگران را جذب خود می‏کنند.

آیت الله بهجت برای دفع شر جنیان و طلسمات و همین طور برای جلوگیری از سحر و جادو دستورات عامی بیان فرموده اند که به این شرح است:

1- هنگام اذان در جايي كه زندگي ميكند ،با صوت جهر و آشكار{صداي بلند مثل نماز صبح}،اذان بگويد.
2- پس از نماز صبح 50آيه از قران را با صوت جهر و آشكار تلاوت نمايد.
3- دو سوره ي معوّذتين (فلق و ناس) را زياد بخواند
4- پيش از خواب 4قل(يعني سوره هاي كافرون،توحيد،ناس و فلق) را بخواند.
5-همراه خود (مثلاً در جيبش) قران داشته باشد
6- آيه الكرسي را فراوان بخواند وآن را نوشته و در خانه نصب كند.{آيه الكرسي 3 ايه است تا فيها خالدون}
کتاب پرسش‌های شما و پاسخ‌های آیةالله بهجت – جلد اول

دستور فوق بخصوص در برای کسی که سحر شده و کسی که مبتلا به چشم زخم است نیز راه‏گشاست.

7- وی در دستور دیگری فرموده‏اند که برای دفع چشم زخم و طلسم، صدقه دهید و تکرار معوذتین و تکرار لاحول و لا قوۀ الا بالله را انجام دهید

ادامه مطلب: دستور آیت الله بهجت برای دفع جادو و طلسمات
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ۲۱- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انبياء
نمایش از 06 فروردين 1394 بازدید: 76
پرینت

آثار دنیوی خواندن آیه 89 سوره مبارکه انبیاء: «رَبِّ لا تَذَرْنی‏ فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثینَ» چیست؟


آثار دنیوی خواندن آیه 89 سوره مبارکه انبیاء: «رَبِّ لا تَذَرْنی‏ فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثینَ» چیست؟
شفقنا افغانستان - پروردگار متعال در بیان چگونگی فرزنددار شدن زکریا در کهنسالی و طلب فرزند از سوی وی می‌فرماید: «وَ زَکَرِیَّا إِذْ نادى‏ رَبَّهُ رَبِّ لا تَذَرْنی‏ فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثینَ»؛[1] و زکریا را [به یاد آور] در آن هنگام که پروردگارش را خواند [و عرض کرد]: «پروردگار من! مرا تنها مگذار [و فرزند برومندى به من عطا کن] و تو بهترین وارثانى».

ادامه مطلب: آثار دنیوی خواندن آیه 89 سوره مبارکه انبیاء: «رَبِّ لا تَذَرْنی‏ فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ...
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ۲۱- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انبياء
نمایش از 06 فروردين 1394 بازدید: 72
پرینت

خواندن آیه 89 سوره مبارکه انبیاء: «رَبِّ لا تَذَرْنی‏ فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثینَ»، چه آثار دنیوی دارد؟

پرسش
آثار دنیوی خواندن آیه 89 سوره مبارکه انبیا: «رَبِّ لا تَذَرْنی‏ فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثینَ»، چیست؟
پاسخ اجمالی
پروردگار متعال در بیان چگونگی فرزنددار شدن زکریا در کهنسالی و طلب فرزند از سوی وی می‌فرماید: «وَ زَکَرِیَّا إِذْ نادى‏ رَبَّهُ رَبِّ لا تَذَرْنی‏ فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثینَ»؛[1] و زکریا را [به یاد آور] در آن هنگام که پروردگارش را خواند [و عرض کرد]: «پروردگار من! مرا تنها مگذار [و فرزند برومندى به من عطا کن] و تو بهترین وارثانى».

ادامه مطلب: خواندن آیه 89 سوره مبارکه انبیاء: «رَبِّ لا تَذَرْنی‏ فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثینَ»، چه...
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ۲۱- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انبياء
نمایش از 06 فروردين 1394 بازدید: 75
پرینت

سوره انبیاء

بیست و یكمین سوره قرآن است و دارای 112 آیه است.

سوره انبیاء مكى [۱] و هفتاد و سومین سوره در ترتیب نزول است كه پس از سوره ابراهیم علیه‌السلام و پیش از سوره مومنون نازل شده است.[۲] در روایتى كه سیوطى آن را نقل كرده این سوره هفتادمین سوره شمرده شده است[۳]؛ ولى ابن مسعود آن را از نخستین سوره‌هاى نازل شده در مكه (العتاق‌الأول) دانسته است.[۴]

تعداد آیات

این سوره داراى 112 آیه و 1168 كلمه است.[۵] قاریان بصره و مدینه «ما لایَنفَعُكُم و لایَضُرُّكُم» (آیه 66) را آیه‌اى مستقل ندانسته و در نتیجه آیات این سوره را 111 گفته‌اند.[۶]
در آیات 48ـ90 این سوره نام 16 تن از پیامبران (حضرت موسى، حضرت هارون، حضرت ابراهیم، حضرت لوط، حضرت اسحاق، حضرت یعقوب، حضرت نوح، حضرت داود، حضرت سلیمان، حضرت ایوب، حضرت اسماعیل، حضرت ادریس، حضرت ذوالكفل، ذوالنون (حضرت یونس)، حضرت زكریا و حضرت یحیى) آمده است، افزون بر این از پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و حضرت عیسى علیه‌السلام بدون تصریح به نامشان سخن رفته است، از همین‌روى به «انبیاء» موسوم شده است.[۷]

ارتباط سوره انبیا و سوره طه

در وجه ارتباط این سوره با سوره پیشین گفته‌اند كه سوره طه با وعید پایان یافته و این سوره با یاد قیامت (ظرف تحقق وعید) آغاز شده است.[۸]
فضاى نزول و هدف سوره

ادامه مطلب: سوره انبیاء
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ۲۱- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انبياء
نمایش از 06 فروردين 1394 بازدید: 91
پرینت

یکی از خاصیت های آیه 89 سوره مبارکه انبیاء

اگر دختر خانمی هنوز شوهر نکرده باشه و یا خواستگاری هنوز برایشان نیامده و یا آمده وهنوز کار به پایان نرسیده و به خانه بخت نرفته است به مدت یکماه بعد از هر نماز واجب بلافاصله بدون اینکه با کسی حرف بزند یک صلوات بفرستد و هفت مرتبه این آیه مبارکه را تلاوت کند
رَبِّ لا تَـذَرنی فَـرداً وَ اَنتَ خَیرُا لوارثـیـن (سوره انبیا آیه هشتاد نُه)
انشاءالله به زودی به خانه بخت می رود.

ادامه مطلب: یکی از خاصیت های آیه 89 سوره مبارکه انبیا
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ۲۱- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انبياء
نمایش از 06 فروردين 1394 بازدید: 105
پرینت

فضیلت و خواص سوره انبیاء

تلاوت قرآن کریم
انبیاء بیست و یكمین سوره قرآن است كه مكی و 112 آیه دارد.
در فضیلت این سوره از نبی مكرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمده است: «هر كه سوره انبیاء را قرائت نماید، خداوند از او حسابرسی آسانی نماید و همه پیامبرانی كه نام هایشان در قرآن یاد شده است در روز قیامت با او مصافحه كرده و بر او درود می فرستند.» (1)
امام جعفر صادق علیه السلام در این باره فرمودند: «اگر كسی سوره انبیاء را تلاوت كند مانند كسی است كه با همه پیامبران الهی در بهشت نعمت های خداوند مرافقت و همراهی كرده است و زندگی دنیایی در چشم مردم با هیبت و شكوه خواهد بود.»(2)
آثار و بركات سوره
1) دیدن خوابی خوش
از نبی مكرّم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده: اگر سوره انبیاء را بر پوست آهویی نوشته و هنگام خواب در كنار رختخواب خود قرار دهند در خواب چیزهای خوشایندی می بیند كه قلبش بواسطه آن شاد می شود.(3)
2) درمان بیخوابی
از امام صادق علیه السلام روایت شده: هر كس سوره انبیاء را بر پوست آهویی بنویسد و در كنار رختخواب خود قرار دهد و بخوابد تا وقتی این نوشته از آنجا برداشته نشود از خواب بیدار نمی شود و این دستور برای بیماران و كسانی كه به علت افكار یا ترس و بیماری نمی توانند شب بخوابند و بیداری می كشند مناسب است و به اذن خداوند خوب می شود.(4)
3) درمان درد ران
برای درمان « درد ران پا» امام علی علیه السلام فرموده اند: در ظرف بزرگی از آب گرم بنشیند و دستش را بر جایگاه درد بگذارد و آیه [30] سوره انبیاء را قرائت نماید. (5)

ادامه مطلب: فضیلت و خواص سوره انبیاء
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ۲۱- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انبياء
نمایش از 06 فروردين 1394 بازدید: 100
پرینت

تفسير سوره مباركه انبیاء جلسه 1 تا 10 / جوادی آملی

عنوان: تفسير سوره مباركه انبیاء جلسه 1(89/06/25)

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
﴿اقْتَرَبَ لِلنّاسِ حِسابُهُمْ وَ هُمْ في غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ ٭ ما يَأْتيهِمْ مِنْ ذِكْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَثٍ إِلاَّ اسْتَمَعُوهُ وَ هُمْ يَلْعَبُونَ ٭ لاهِيَةً قُلُوبُهُمْ وَ أَسَرُّوا النَّجْوَي الَّذينَ ظَلَمُوا هَلْ هذا إِلاّ بَشَرٌ مِثْلُكُمْ أَ فَتَأْتُونَ السِّحْرَ وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ ٭ قالَ رَبّي يَعْلَمُ الْقَوْلَ فِي السَّماءِ وَ اْلأَرْضِ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ ٭ بَلْ قالُوا أَضْغاثُ أَحْلامٍ بَلِ افْتَراهُ بَلْ هُوَ شاعِرٌ فَلْيَأْتِنا بِآيَةٍ كَما أُرْسِلَ اْلأَوَّلُونَ﴾
مکی بودن سوره انبيا و مطلق بودن معارف آن
چون سورهٴ مباركهٴ «انبياء» مثل سوره «كهف» و «مريم» و «طه» در مكه نازل شد و به تعبير برخي از مفسران اين چهار سوره جزء عتايق ...‌اند آن سوره‌هايي كه قبل از ساير سور نازل مي‌شدند مي‌گفتند عتيق‌اند عتيق يعني قديم عتيقه يعني كهن آن سوره‌هاي اوليه را مي‌گفتند عتايق اين چهار سوره را مي‌گفتند جزء عتايق ... است كه در مكه قبل از ساير سور اين چهار سوره نازل شده مطلب ديگر آن است كه گرچه فضاي نزول اين آيه مشركان مكه‌اند و قسمت مهم عنايت اين آيه هم اين بخش از آيات هم متوجه مكه است ولي نه مورد مخصص است نه زمينه ديگري براي مانع انعقاد اطلاق يا عموم براي اين آيات است گرچه در بخشهاي بعدي اين آيه اول و دوم سخن از دسيسه مشركان مطرح است ولي هيچ كدام دليل اختصاص يا تقييد اين آيات به مشركان حجاز نيست آنها كه قرآن را متهم كردند به سحر و پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) را متهم كردند به شاعر بودن و ساحر بودن و كاهن بودن همان مشركان حجازند ولي به هيچ وجه اين آيه اختصاصي به آنها ندارد
غفلت مشرکان در اثر عدم پذيرش ندای رسالت و فطرت
﴿اقْتَرَبَ لِلنّاسِ حِسابُهُمْ﴾ در ﴿اقْتَرَبَتِ السّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ﴾ سخن از اقتراب قيامت است ولي چون مهمترين حادثه قيامت همان صحنه حساب است كه هر كسي مسئول اعمال خودش است آن بخش مهم قيامت را در طليعه سوره «انبياء» ذكر فرمود كه: ﴿اقْتَرَبَ لِلنّاسِ حِسٰابُهُمْ﴾ و اينها غافل‌اند دو تا عامل وجود دارد براي تنبه يكي عامل دروني كه همان عقل و فطرت است كه انسان هرگز خود را پوچ نمي‌داند و خود را ابدي تلقي مي‌كند و به آينده اميدوار است بنابراين بايد براي آينده تلاش و كوشش بكند دوم ادله بيروني كه انبيا و اوليا آمدند ‌«وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ» آنچه را كه در درون دلهاي مردم نهادينه شد آنها را شكوفا مي‌كنند اثاره مي‌كنند اين گروه يعني مشركان و بسياري از افراد مردم نه به نداي دروني توجه دارند نه به صلاي بيروني لذا غافل‌اند و از دستورهاي ديني عقلي و نقلي رو برمي‌گردانند گريزانند
دلبستگی به بازيچه دنيا عامل غفلت مشرکان

ادامه مطلب: تفسير سوره مباركه انبیاء جلسه 1 تا 10 / جوادی آملی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ۲۱- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انبياء
نمایش از 06 فروردين 1394 بازدید: 84
پرینت

تفسير سوره مباركه انبياء جلسه 11 تا 20 / جوادی آملی

عنوان: تفسير سوره مباركه انبياء جلسه 11(89/7/6)

عوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

﴿لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ ﴿22﴾ لاَ يُسْئَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْئَلُونَ ﴿23﴾ أَمِ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ آلِهَةً قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ هذَا ذِكْرُ مَن مَعِيَ وَذِكْرُ مَن قَبْلِي بَلْ أَكْثَرُهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ الْحَقَّ فَهُم مُعْرِضُونَ ﴿24﴾

شرک در ربوبيت مسئله اصلی مشرکان حجاز

چون سورهٴ مباركهٴ «انبياء» در مكه نازل شد و مطالب اصلي سوَر مكّي اصول دين بود و بخشي از مسائل مربوط به وحي و نبوت و معاد قبلاً مطرح شد ـ گرچه مسائل توحيدي هم في‌الجمله ذكر شد ـ‌ اين بخش از سورهٴ مباركهٴ «انبياء» دربارهٴ توحيد است. آنچه مشركان حجاز مبتلا بودند، مسئلهٴ تعدّد واجب يا تعدّد خالق يا تعدّد ربّ‌الأرباب يا تعدّد إله‌الآلهه نبود، اينها معتقد بودند كه واجب واحد است و لا غير, خالق كل واحد است و لا غير, ربّ‌الأرباب واحد است و لا غير, اله‌الآلهه واحد است و لا غير؛ لكن آلههٴ متعدّد و ارباب متعدّد هر كدام گوشه‌اي از عالم را اداره مي‌كنند يعني زمين را الهي, انسان را الهي, اشيا را الهي, شمس و قمر را الهي اداره مي‌كند (اينها قائل به تعدّد آلهه بودند و معتقد بودند اين آلهه) هم در تدبير مستقل‌اند و اگر كسي اينها را عبادت بكند اينها آن عابد را به اله‌الآلهه يعني به الله نزديك مي‌كنند [يعني] اينها شفيع إلي الله‌اند شفاعةً مستقلّه [و] مقرِّب إلي الله‌اند تقريباً مستقلاً, پس تدبير اين اشياي جزئي مثل انسان, دريا, صحرا, شمس, قمر به عهدهٴ اين آلهه است بالاستقلال و اگر كسي اينها را عبادت بكند اينها شفيع‌اند و عابد را به الله نزديك مي‌كنند بالاستقلال (اين كارها را مستقلاً مي‌كنند).

تبيين برهان تمانع برای رفع شرک

در اين فضا آيات سورهٴ مباركهٴ «انبياء» نازل شد كه اگر اين آسمان و زمين را چند خدا اداره مي‌كنند حتماً اينها [يعني آسمان و زمين] بايد فاسد بشوند، چرا؟ براي اينكه اله آن است كه موجود مستقل و بسيط باشد که نه جزئي دارد و نه جزء چيزي است. اين عالَم كاملاً منسجم و هماهنگ است؛ زمينش از آسمانش مدد مي‌گيرد, شمس و قمر كاملاً در پرورش امور زمين سهم تعيين‌كننده دارند، زمين ارتباط مستقيمش با موجودات آسماني است، پس يك واحد منسجم است كه ليل و نهار را هماهنگ مي‌كند, فصول مختلف را هماهنگ مي‌كند, جزر و مدّ دريا را هماهنگ مي‌كند (اين يك واحد منسجم است) اگر چند اله بخواهند اينها را اداره كنند بايد اينها از هم بپاشند و فاسد بشوند، چرا؟ چون اله آن است كه بسيط باشد، اله آن است كه داراي اوصاف كمالي باشد، اله آن است كه اوصافش عين ذات باشد تا بتواند چيزي را اداره كند. اگر اله آن است كه بسيط باشد و داراي اوصاف كمالي باشد و اوصافش هم عين ذات باشد، قهراً دو اله دو اراده دارند, دو بينش دارند, دو علم دارند, دو حكمت دارند، الاّ و لابد منتهي مي‌شود به فساد نظم.

نقد و بررسی اشکال فخررازی

ادامه مطلب: تفسير سوره مباركه انبياء جلسه 11 تا 20 / جوادی آملی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ۲۱- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انبياء
نمایش از 06 فروردين 1394 بازدید: 125
پرینت

تفسیر سوره مبارکه انبیاء جلسه21 تا 30 / جوادی آملی

عنوان: تفسیر سوره مبارکه انبیاء جلسه21(89/07/21)

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم ﴿أَوَ لَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقاً فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْ‏ءٍ حَيٍّ أَفَلاَ يُؤْمِنُونَ ﴿30﴾ وَجَعَلْنَا فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَن تَمِيدَ بِهِمْ وَجَعَلْنَا فِيهَا فِجَاجاً سُبُلاً لَّعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ ﴿31﴾ وَجَعَلْنَا السَّماءَ سَقْفاً مَّحْفُوظاً وَهُمْ عَنْ آيَاتِهَا مُعْرِضُونَ ﴿32﴾ وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ﴿33﴾ <جوامع الکلم> بودن قرآن و لزوم تدبر در آن تا كنون روشن شد كه قرآن از جوامع‌الكَلِم است يعني اصول و خطوط كلي اعتقادي و فقهي و حقوقي و اخلاقي و علمي را بيان مي‌كند؛ دوم اينكه بشر را به تدبّر در اين فرا خوانده است كه فرمود: ﴿كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ﴾ . اين تدبّر مورد امر هم مي¬باشد و در بخشهايي از قرآن كريم به صورتهاي گوناگون بيان شده؛ گاهي دارد: ﴿أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَي قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا﴾ و گاهي به صورتهاي ديگر كه تدبّر بكنيد و ما اين كتاب را براي تدبّر فرستاديم؛ نظير آيهٴ 29 سورهٴ مباركهٴ «ص»: ﴿كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبَابِ﴾؛ [قرآن کريم] ما را به تدبّر در اين جوامع‌الكلم دعوت كرد (اين اصل دوم). مراتب تدبّر در قرآن و روشهای مربوط به آن اصل سوم اين شد كه «تدبّر كلّ شيء بحسبه»؛ اگر محتواي آن آيه معارف شهودي بود نظير ﴿كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ ٭ لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ﴾ [که يعني] اگر اهل علم‌اليقين بوديد به عين‌اليقين مي‌رسيد [و] هم ‌اكنون كه در دنيا هستيد جهنم را مي‌بينيد، اين روش شهودي است كه شاگرداني نظير اُويس‌قَرَن دارد و رهبر همهٴ اينها وجود مبارك حضرت امير است كه فرمود: «ما كُنت أعبد رباً لم أره» و اگر نازل‌تر از اين بود يعني محتواي آن آيه، مطالب عقلي بود [مثلاً] اثبات مبدأ بود, توحيد مبدأ بود, عينيّت صفات ذات با مبدأ بود، روش تجريدي دارد كه حكما و متكلّمان مسئول اين كارند، آنها مأمور به تدبّرند و تدبّر آنها هم براي آنها حجّت است و اگر محتواي آن آيه حكم فقهي بود نظير ﴿إِذَا قُمْتُمْ إِلَي الصَّلاَةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَي الْمَرَافِقِ﴾ كه آيا اين ﴿إِلَي﴾ غايتِ غَسْل است يا غايت مغسول است [يعني] دستتان را تا آنجا بشوييد يا تا آنجاي دستتان را بشوييد كه از بالا به پايين بايد شُست يا از پايين به بالا, تدبّر در اين آيه و امثال اين آيه ره¬آورد فقهي دارد و اگر نظير آيه سورهٴ «اسراء» و «طه» بود که ﴿مَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّي نَبْعَثَ رَسُولاً﴾ يا به ما اعتراض نكنند که ﴿لَوْلاَ أَرْسَلْتَ إِلَيْنَا رَسُولاً﴾ ، تدبّر در اينها بهره‌هاي اصولي دارد. بنابراين قرآن از جوامع‌الكلم است (يك), ما مأمور به تدبّريم (دو), «تدبّر كلّ شيء بحسبه» (سه), هر كدام از اين روشهاي چهارگانه براي صاحب‌روشي كه روش‌مندانه حركت بكند حجّت است (پنج) و ره آورد خاصّ خودش را دارد. رسالت حوزه علميه و معنای اسلامی شدن علوم اصرار ما بر اسلامي شدن علوم اين نيست كه حوزه بيايد درسِ كيهان‌شناسي بدهد. آن روزي كه حوزه درس كيهان‌شناسي مي‌داد، علوم اين ‌قدر گسترده نبود [و] يك محقّق ممكن بود جامع چند رشته باشد اما بعد از گسترش علوم چاره جز تفكيك وظايف نبود؛ برخيها در رشته‌هاي طب كار مي‌كردند بعضي در رشته‌هاي طبيعيّات سابق كار مي‌كردند بعضي در رياضيات و مانند آن. آن روزي كه يك نفر جامع همهٴ اينها بود آن روز گذشت، چه اينكه در ادوار گذشته مرحوم شيخ مفيد اصولش را در همان فقه مي‌نوشت، مجموعهٴ فقه مرحوم شيخ مفيد با اصولش يك كتاب بود، بعديها هم اصول را در فقه مي‌نوشتند، كم كم اصول از فقه جدا شد و رشتهٴ تخصّصي شد، چون اصول، محصول فقه است يعني در اثناي بحثهاي فقهي، به يك سلسله قواعدي برخوردند كه اين قواعد در بسياري از مسائل و ابواب راه دارد [که بدين سان] فنّ اصول پيدا شده بعد فنّ قواعد فقهي پيدا شد. قواعد فقهي و قواعد اصولي، محصول خود فقه‌اند، هر سه رشته قبلاً در يك كتاب جمع مي‌شد و يك معلّم و يك استاد اينها را تدريس مي‌كرد، بعد كم كم در اثر گسترش علوم از هم جدا شدند، اصول از فقه جدا شد, قواعد فقهي از فقه جدا شد و فقه مانده است. الآن نبايد توقّع داشت كه حوزهٴ علميه، كيهان‌شناسي داشته باشد, زمين‌شناسي داشته باشد, آسمان‌شناسي داشته باشد [بلکه] رسالت حوزهٴ علميه، دفاع از دين است و آن اين است كه همهٴ علوم، اسلامي است و عدّه‌اي اينها را مصادره كردند.

ادامه مطلب: تفسیر سوره مبارکه انبیاء جلسه21 تا 30 / جوادی آملی
 

صفحه1 از2

<< شروع < قبلی 1 2 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 290 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید