نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 2- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره بقره
نمایش از 04 فروردين 1394 بازدید: 90
پرینت

سوره بقره/ تفسیر راستین - آیات 1 تا 99

ترجمه تیسیر الکریم الرحمن- تألیف علامه شیخ عبدالرحمن بن ناصر السعدی ترجمه محمد گل گمشاد زهی

آيه 5-1:

الم (1) ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ ، الف . لام . ميم . اين کتابي است که هيچ شکي در آن نيست و راهنماي پرهيزگاران است.

الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُون ، آن کساني که به جهان پنهان باور دارند و نماز را برپا مي دارند و از آنچه به آنها روزي داده ايم مي بخشند.

والَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ، و آن کساني که به آنچه بر تو فرو فرستاده شده است و به آنچه پيش از تو فرو فرستاده شده است باور داشته و به روز قيامت يقين دارند.

أُوْلَـئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ، اين چنين کساني از جانب پروردگارشان از هدايتي (عظيم) برخوردارند و آنها رستگارانند.

پيش تر درباره «بسم الله الرحمن الرحيم» سخن گفته شد.« الم» جزو حروف مقطعه است. اما در مورد حروف مقطّعه که در آغاز برخي از سوره ها آمده اند، بهتر است سکوت کنيم و ( بدون در دست داشتن سند و مدرک شرع پسند) به بيان معاني آن نپردازيم، ضمن اينکه بايد يقين داشت که خداوند اين حروف را بيهوده نازل نکرده است، بلکه حکمت فراواني در آن نهفته است ولي ما آن را نمي دانيم.

«ذَلِكَ الْكِتَابُ» يعني اين کتاب بزرگ کتابي حقيقي است و مشتمل بر دانشي گسترده و حقيقتي روشن مي باشد که کتاب هاي گذشتگان و آيندگان از آن بي بهره بوده اند .پس « لاَ رَيْبَ فِيهِ » يعني هيچ شکي در آن نيست، و نفي شک مستلزم ضد آن است و ضد شک، و نفي شک پس اين کتاب مشتمل بر علم يقيني است که شک و گمان را از بين مي برد. و اين يک قاعده است که « هرگاه نفي به قصد مدح و ستايش بکار رفت بايد متضم ضد خويش که همان کمال است، باشد. زيرا نفي به مثابه عدم است، و عدم محض هيچ مدحي در آن نمي باشد.»

از آن جا که قرآن مشتمل بر يقين است و هدايت نيز جز با يقين حاصل نمي گردد،فرمود: « هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ » هدايت به معني بينش و بصيرتي است که در پرتو آن گمراهي و سردرگمي را تشخيص دهيم (و از آن دوري جوييم) و راه هاي پرخير و منفعت را در پيش بگيريم. و فرمود: « هُدًى » و معمول را حذف کرد، زيرا هدف از آن عموم است و اينکه قرآن هدايتي است براي دنيا و آخرت. پس اين کتاب بندگان را در اصول و فروع راهنمايي کرده و حق را از باطل جدا مي کند و صحيح را از خطا تمييز مي دهد و چگونگي در پيش گرفتن راههايي که آنان را در دنيا و آخرت به سر منزل مقصود مي رساند بيان مي کند.

ادامه مطلب: سوره بقره/ تفسیر راستین - آیات 1 تا 99
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 2- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره بقره
نمایش از 04 فروردين 1394 بازدید: 119
پرینت

سوره بقره/ تفسیر راستین - آیات 100 تا 184
ترجمه تیسیر الکریم الرحمن- تألیف علامه شیخ عبدالرحمن بن ناصر السعدی ترجمه محمد گل گمشاد زهی

آيه ي 100:

أَوَكُلَّمَا عَاهَدُواْ عَهْداً نَّبَذَهُ فَرِيقٌ مِّنْهُم بَلْ أَكْثَرُهُمْ لاَ يُؤْمِنُون ، مگر نه اين بود که هرگاه پيماني بستند گروهي از آنان را دور انداختند؟ بلکه بيشتر آنها ايمان ندارند.

در اين آيه پروردگار- جلّ جلاله- مي خواهد به خاطر پيمانهاي زيادي که آنان با خدا مي بستند اما بدان عمل نمي کردند، ما را به تعجب وادارد. « کُلَّمَا» مفيد تکرار است. يعني هرگاه پيماني را مي بستند آنرا نقض مي کردند. چرا؟ چون بيشتر آنها ايمان نمي آورند، پس ايمان نياوردن آنها باعث مي شود تا پيمان ها را بشکنند. و اگر آنها صادقانه ايمان مي آوردند مانند کساني مي شدند که خداوند در موردشان گفته است: « مِّنَ المُومِنينَ رِجَالُ صَدَقُوُا مَا عَهَدُوا اللَّه عَلَيه» از مومنان مرداني هستند که در پيماني که با خدا بستند راست گفتند.

آيه ي 103-101:

وَلَمَّا جَاءهُمْ رَسُولٌ مِّنْ عِندِ اللّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِيقٌ مِّنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ كِتَابَ اللّهِ وَرَاء ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ ، و زماني که پيامبري از جانب خداوند نزد آنها آمد که تصديق کننده چيزي بود که با خود داشتند، گروهي از اهل کتاب، کتاب خدا را پشت سرشان انداختند گويي از آن هيچ نمي دانند.

وَاتَّبَعُواْ مَا تَتْلُواْ الشَّيَاطِينُ عَلَى مُلْكِ سُلَيْمَانَ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَـكِنَّ الشَّيْاطِينَ كَفَرُواْ يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولاَ إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلاَ تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُم بِضَآرِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُواْ لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْاْ بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ كَانُواْ يَعْلَمُونَ ، و پيروي کردند از آنچه شياطين درباره ي فرمانروايي سليمان ساخته و پرداخته مي کردند، و سليمان کفر نورزيد، و سحر و جادو نياموخت بلکه شياطين کفر ورزيدند که به مردم جادو مي آموختند و نيز از آنچه بر آن دو فرشته، هاروت و ماروت در بابل نازل شده بود پيروي مي کردند. و اين دو هيچ کسي را چيزي نمي آموختند مگر آنکه مي گفتند: « ما وسيله آزمايش شما هستيم، پس کافر نشو». و مردم از آنان چيزي مي آموختند که با آن بين مرد و همسرش جدايي مي افکندند و آنان به کسي زياني نمي رساندند مگر به اذن خداوند و چيزي را مي آموختند که به آنها زيان مي رساند و به آنها سودي نمي بخشيد. و به خوبي مي دانستند که هرکس خريدار آن باشد در آخرت بهره اي ندارد، و بد چيزي را به جان خريده اند اگر مي دانستند.

ادامه مطلب: سوره بقره/ تفسیر راستین - آیات 100 تا 184
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 2- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره بقره
نمایش از 04 فروردين 1394 بازدید: 92
پرینت

سوره بقره/ تفسیر راستین - آیات 185 تا 286

ترجمه تیسیر الکریم الرحمن- تألیف علامه شیخ عبدالرحمن بن ناصر السعدی ترجمه محمد گل گمشاد زهی 

 آيه ي 185-183:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون، اي کساني که ايمان آورده ايد! روزه بر شما فرض شده است همان گونه که کساني که پيش از شما بودند فرض شده بود، تا پرهيزگار شويد.

أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ، روزه در روزهاي معدودي بر شما فرض شده است پس هرکسي از شما بيمار يا در سفر باشد، تعدادي از روزهاي ديگر را روزه بگيرد، و برکساني که توانايي روزه گرفتن را ندارند، فديه است که غذا دادن به مستمندي است، و هرکس به دلخواه خودش فديه را بيشتر کند براي او بهتر است، و روزه گرفتن برايتان بهتر است اگر بدانيد.

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ، ماه رمضان ماهي است که در آن قرآن نازل شده است، کتابي که هدايتگر مردم است و متضمن نشانه هاي آشکار هدايت و فرقان است. پس هرکسي از شما در ماه رمضان حاضر و مقيم باشد، آن را روزه بگيرد، و هرکس که بيمار يا مسافر باشد، پس تعدادي از روزهاي ديگر را روزه بگيرد، خداوند براي شما آساني مي خواهد، و نمي خواهد به شما سختي روا بدارد، تا شمار روزها را کامل کنيد و خدا را به پاس آنکه شما را هدايت کرده است به بزرگي ياد کنيد، و باشد که سپاسگزار باشيد.

خداوند متعال از احساني که بر بندگانش روا داشته است خبر داده و مي گويد: روزه را بر آنها فرض گردانده ام همانطور که آنرا بر امت هاي گذشته فرض گردانيده بودم، چون روزه از شرايع و دستوراتي است که هميشه و هر زمان به مصلحت مردم است. نيز در اين آيه خداوند امت اسلامي را تشويق نموده که در انجام اعمال صالح از ديگران گوي سبقت ببرند، و به انجام کارهاي خوب بشتابند. نيز بيان داشته است که روزه جزو آن دسته از اعمال و عبادت هاي سنگيني نيست که فقط به شما اختصاص داده شده باشد.

سپس خداوند حکمت خويش را در مشروع نمودن روزه بيان کرده و مي فرمايد : « لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون» تا پرهيزگار شويد، زيرا روزه از بزرگترين اسباب پرهيزگاري است، چون روزه مصداق فرمان بردن از دستور خدا و پرهيز از منهيات او مي باشد.

ادامه مطلب: سوره بقره/ تفسیر راستین - آیات 185 تا 286
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 2- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره بقره
نمایش از 04 فروردين 1394 بازدید: 89
پرینت

سوره بقره / تفسیر انوار القرآن تألیف عبدالرؤوف مخلص - آیات 1 تا 59

مدني‌ است،‌ و داراي 286 آيه‌ است‌.

 وجه‌ تسميه‌ آن: اين‌ سوره‌ به‌ سبب‌ در برداشتن‌ داستان‌ «بقر ه‌»، يعني‌ گاوي‌كه‌ خداوند متعال‌ بني‌ اسرائيل‌ را به‌ ذبح‌ آن‌ مأمور گردانيد، «بقره‌» ناميده‌ شد. به‌ قولي‌: اين‌ سوره‌ اولين ‌سوره‌اي‌ است‌ كه‌ در مدينه‌ نازل‌ گرديد.

فضيلت‌ آن: در باره‌ فضيلت‌ آن‌ احاديث‌ بسياري‌ روايت‌ شده‌ است. از آن‌جمله‌؛ مسلم‌، ترمذي‌ و احمد از نواس‌ بن‌ سمعان‌ رضی الله عنه روايت‌ كرده‌اند كه‌رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «يؤتي‌ بالقرآن‌ وأهله‌ الذين‌ كانوا يعملون‌ به‌ في‌ الدنيا، تقدمهم‌ سوره‌ البقرة‌ وآل‌ عمران‌: در روز قيامت، قرآن‌ و اهل‌ آن‌ كه‌ در دنيا به‌آن‌ عمل‌ مي‌كردند، آورده‌ مي‌شوند، درحالي‌كه‌ در پيشاپيش‌ آنها سوره‌ بقره‌ وآل‌ عمران‌ قرار دارند». همچنين‌ در حديث‌ شريف‌ ديگري‌ به‌ روايت‌ ابي‌امامه‌ رضی الله عنه آمده‌ است‌ كه‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «اقرأوا القرآن‌ فإنه‌ شافع‌ لأهله‌ يوم‌ القيامة‌، اقرأوا الزهراوين‌ فإنهما يأتيان‌ يوم‌ القيامة‌ كأنهما غمامتان‌ أو غيابتان، أو كأنهما فرقان‌ من‌ طير صواف‌ يحاجان‌ عن‌ أهلهما يوم‌ القيامة، ثم‌ قال: اقرءوا البقرة، فإن‌ أخذها بركة وتركها حسرة، ولا تستطيعها البطلة‌: قرآن‌ را بخوانيد زيرا قرآن‌ شفاعت‌كننده‌ اهل‌خويش‌ در روز قيامت‌ است‌. زهراوين‌ (بقره‌ و آل‌ عمران) را نيز بخوانيد زيرا آن‌دو در روز قيامت‌ مي‌آيند؛ گويي‌ دو پاره‌ ابر سفيد و نوراني، يا دو چتر، يا دودسته‌ از پرندگان‌ بال‌گشاده‌اند، آن‌گاه‌ از اهل‌ خود در روز قيامت‌ محاجه‌ (پشتيباني‌و دفاع) مي‌كنند و بر آنها سايه‌ مي‌افگنند. سپس‌ فرمودند: بقره‌ را بخوانيد زيراخواندن‌ آن‌ بركت‌ و ترك‌ آن‌ حسرت‌ است‌ و ساحران‌ نمي‌توانند بر خواننده‌ آن‌تسلط و سيطره‌ و نفوذ يابند - يا ساحران‌ نمي‌توانند آن‌ را حفظ كنند». همچنين‌ درحديث‌ شريف‌ به‌ روايت‌ ابي‌هريره‌ رضی الله عنه آمده‌ است‌ كه‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «لاتجعلوا بيوتكم‌ قبورا فان‌ البيت‌ الذي‌ تقرأ فيه‌ سوره‌ البقره‌ لايدخله‌ الشيطان‌: خانه‌هايتان‌ را گورستان‌ نگردانيد زيرا شيطان‌ به‌ خانه‌اي‌ كه‌ در آن‌ سوره‌ بقره‌ خوانده‌ شود، وارد نمي‌شود». در حديث‌ شريف‌ ديگري‌ از سهل‌بن‌ سعد رضی الله عنه روايت‌شده‌ است‌ كه‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «ان‌ لكل‌ شي‌ء سناما، و ان‌ سنام‌ القرآن‌ البقره‌، و ان‌ من‌ قرأها في‌ بيته‌ ليله‌ لم‌ يدخلها الشيطان‌ ثلاث‌ ليال‌: همانا براي‌ هرچيز اوجگاهي‌ است‌ و قطعا اوجگاه‌ و قله‌ قرآن، سوره‌ بقره‌ است، بدانيد كه‌ هر كس‌ شبانگاه‌ آن‌ را در خانه‌اش‌ تلاوت‌ كند، شيطان‌ سه‌ شب‌ به‌ آن‌ خانه‌ وارد نمي‌شود».

سوره‌ بقره‌ طولاني‌ ترين‌ سوره‌ قرآن‌ كريم‌ است‌ و همانند ساير سوره‌هاي‌ مدني ‌به‌ بناي‌ ساختار زندگي‌ منظم‌ مسلمانان‌ در جامعه‌ مدني‌ و تبيين‌ ابعاد آن‌ توجه‌ وعنايت‌ دارد، جامعه‌اي‌ كه‌ در آن‌ دين‌ و دولت‌ با هم‌ بوده‌ و از يك‌ديگر جدانيستند زيرا اين‌ دو در نظام‌ اسلامي‌ همچون‌ جسم‌ و روح‌ لازم‌ و ملزوم‌ يك‌ديگر مي‌باشند. لذا بنياد برنامه‌هاي‌ شريعت‌ اسلامي‌ در مدينه‌، بر نهادينه‌ ساختن‌ عقيده ‌اسلامي‌ و بر پا داشتن‌ كاخ‌ عمل‌ صالح‌ كه‌ ترجمان‌ اين‌ ايمان‌ و عقيده‌ است‌ استوار مي‌باشد.

ادامه مطلب: سوره بقره / تفسیر انوار القرآن تألیف عبدالرؤوف مخلص - آیات 1 تا 59
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 2- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره بقره
نمایش از 04 فروردين 1394 بازدید: 102
پرینت

سوره بقره / تفسیر انوار القرآن تألیف عبدالرؤوف مخلص - آیات 60 تا 140

وَإِذِ اسْتَسْقَى مُوسَى لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِب بِّعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْناً قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَّشْرَبَهُمْ كُلُواْ وَاشْرَبُواْ مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَلاَ تَعْثَوْاْ فِي الأَرْضِ مُفْسِدِينَ ‏(60)

«و هنگامي‌ كه‌ موسي‌ براي‌ قوم‌ خود در طلب‌ آب‌ برآمد» استسقاء: طلب‌ باران‌ درهنگامي‌ است‌ كه‌ آب‌ نباشد و باران‌ نيايد. آري‌! درحالي‌كه‌ آنان‌ در دشت‌ تيه‌بودند، موسي علیه السلام برايشان‌ طلب‌ آب‌ كرد «به‌ او گفتيم: با عصايت‌ بر آن‌ سنگ‌ بزن‌» و موسي علیه السلام اين‌ كار را كرد «آن‌گاه‌ از آن، دوازده‌ چشمه‌ جاري‌ شد» به‌عنوان‌ نشانه‌ ومعجزه‌اي‌ از سوي‌ خداوند جلّ جلاله آري‌! در هنگامي‌ كه‌ آنها آبي‌ براي‌ نوشيدن‌نداشتند، خداوند متعال‌ به‌عنوان‌ نعمتي‌ بزرگ، آبي‌ حيات‌بخش‌ را براي‌ آنان‌ ازسنگي‌ جاري‌ ساخت‌ و اين‌ سنگ‌؛ سنگ‌ مربعي‌ بود كه‌ از هر طرف‌ آن‌ سه‌ چشمه‌مي‌جوشيد و هر وقت‌ كه‌ به‌ آب‌ نياز داشتند موسي علیه السلام با عصايش‌ بر آن‌ مي‌زد وچشمه‌ها از آن‌ روان‌ مي‌شدند و چون‌ از آب‌ بي‌نياز مي‌گشتند، چشمه‌ها خشك ‌مي‌شد «به‌گونه‌اي‌ كه‌ هر قبيله‌اي‌ مشرب‌ خود را مي‌دانست‌» مشرب: آبشخور، يعني‌ جاي‌ نوشيدن‌ آب‌ است‌. به‌ قولي: هر سبطي‌ از اسباط دوازده‌گانه‌ بني‌اسرائيل، چشمه‌اي‌ معين‌ از اين‌ چشمه‌ها داشتند كه‌ متعلق‌ به‌ آنان‌ بود و بايد به ‌غيرآن‌ رجوع‌ نمي‌كردند. اسباط: نسلهاي‌ دوازده‌گانه‌ از فرزندان‌ يعقوب علیه السلام اند. حسن‌ بصري رحمه الله مي‌گويد: «آن‌ سنگ‌؛ سنگ‌ معيني‌ نبود و هر سنگي‌ را كه‌موسي علیه السلام با عصاي‌ خويش‌ مي‌زد، آب‌ از آن‌ مي‌جوشيد و بار ديگر كه‌ برآن‌مي‌زد، آن‌ سنگ‌ خشك‌ مي‌شد. كه‌ اين‌ در ارائه‌ حجت‌، نمايانتر و در نشان‌ دادن‌قدرت‌ خداوند متعال‌ روشنگرتر است‌». آري‌! فوران‌ و جاري‌ شدن‌ آب‌ با عصاي‌موسي علیه السلام، معجزه‌ آشكاري‌ براي‌ وي‌ بود.

صاحب‌ تفسير «المنير» مي‌گويد: «معجزات‌ همه‌ از آفرينش‌ خداوند بزرگ‌ وسنت‌ جديدي‌ هستند كه‌ با عادات‌ روزمره‌ ما مغايرت‌ دارند و ميان‌ معجزه‌ واختراعات‌ علمي‌ هيچ‌گونه‌ سنخيت‌ و شباهتي‌ وجود ندارد زيرا مبناي‌ اختراعات‌علمي، قوانين‌ و فن‌ آوري‌ هاي‌ علمي‌ از طريق‌ به‌ كارگيري‌ نيروهاي‌ هستي‌ - چون‌امواج‌ فضا، هوا، انرژي، برق‌ و غيره‌ است، در حالي‌ كه‌ مبناي‌ معجزه، صنع‌ الهي‌است‌ كه‌ سنتها و قوانين‌ ساري‌ و جاري‌ بر طبيعت‌ را درهم‌ مي‌شكند». صاحب ‌«المنير» مي‌افزايد: «گفتني‌ است‌ كه‌ ميان‌ زدن‌ عصا به‌ سنگ‌ و انفجار آب‌ از آن، هيچ‌ رابطه‌ علي‌ و ايجادي‌ وجود ندارد زيرا خداوند بزرگ‌ به‌ انفجار آب‌ از سنگ ‌يا هر جاي‌ ديگري، چه‌ با عصا، چه‌ بي‌ واسطه‌ عصا نيز قادر است‌ ولي‌ پاي‌ عصاي ‌موسي‌ را به‌ ميان‌ مي‌كشد تا از يك‌سو به‌ بندگانش‌ اصل‌ ارتباط ميان‌ اسباب‌ با مسببات‌ را تعليم‌ دهد و از سوي‌ ديگر، آنان‌ را متوجه‌ اسباب‌ بسازد تا به‌ قدر توان ‌در بدست‌ آوردن‌ آن‌ بكوشند».

ادامه مطلب: سوره بقره / تفسیر انوار القرآن تألیف عبدالرؤوف مخلص - آیات 60 تا 140
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 2- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره بقره
نمایش از 04 فروردين 1394 بازدید: 122
پرینت

سوره بقره / تفسیر انوار القرآن تألیف عبدالرؤوف مخلص - آیات 141 تا 234

تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُم مَّا كَسَبْتُمْ وَلاَ تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ‏(141)

«اين‌ امتي‌ است‌ كه‌ درگذشته‌ است، براي‌ آنان‌ است‌ آنچه‌ به‌دست‌ آورده‌اند و براي ‌شماست‌ آنچه‌ به‌دست‌ آورده‌ايد و شما از آنچه‌ آنان‌ مي‌كرده‌اند، بازخواست‌ نمي‌شويد» و هيچ‌كس‌ از عمل‌ ديگري‌ مورد بازپرسي‌ قرار نگرفته‌ بلكه‌ فقط از عمل‌ خودش‌ مورد پرسش‌ قرار مي‌گيرد. چنان‌كه‌ گفتيم، اصل‌ مسؤوليت‌ شخصي‌ يا فردي، قاعده‌ كلي‌ اديان‌ الهي‌ است، به‌ همين‌ جهت‌ است‌ كه‌ حتي‌ اين‌ گروه‌ انبيا علیهم السلام نيز باوجود پيشوايي‌ و فضل‌ خويش، در برابر عمل‌ و كاركردشان‌ پاداش‌ داده‌ مي‌شوند، پس‌ مردم‌ ديگر سزاوارتر به‌ آن‌ هستند كه‌ با آنان‌ برابر اعمالشان‌ رفتار شود.

 

سَيَقُولُ السُّفَهَاء مِنَ النَّاسِ مَا وَلاَّهُمْ عَن قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كَانُواْ عَلَيْهَا قُل لِّلّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ يَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ‏(142)

بخاري‌ در بيان‌ سبب‌ نزول‌ اين‌ آيه‌ كريمه‌ از براء رضی الله عنه روايت‌ كرده‌ است‌ كه‌ فرمود: چون‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم به‌ مدينه‌ هجرت‌ كردند، به‌ فرمان‌ خداوند متعال‌ شانزده‌ ياهفده‌ماه‌ به‌ سوي‌ بيت‌المقدس‌ نماز مي‌گزاردند، اما در عين‌ حال‌ مشتاق‌ آن‌ بودندكه‌ به‌ سوي‌ كعبه‌ نماز بگزارند، پس‌ خداوند جلّ جلاله نازل‌ فرمود: (قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاء...) (ما گردانيدن‌ رويت‌ به‌ سوي‌ آسمان‌ را نيك‌ مي‌بينيم‌... ) «بقره‌ / 144».

به‌ اين‌ ترتيب، خداوند متعال‌ به‌ تغيير قبله‌ از بيت‌المقدس‌ به‌ سوي‌ كعبه‌ دستورداد، پس‌ بي‌خردان، يعني‌ يهوديان‌ گفتند: (وَلاَّهُمْ عَن قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كَانُواْ عَلَيْهَا...) (چه‌ چيز آنان‌ را از قبله‌ خودشان‌ برگردانيد؟)، خداوند متعال‌ در پاسخ‌آنان‌ فرمود: (قُل لِّلّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ) (بگو: مشرق‌ و مغرب‌ از آن‌ خداست‌)...

ادامه مطلب: سوره بقره / تفسیر انوار القرآن تألیف عبدالرؤوف مخلص - آیات 141 تا 234
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 2- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره بقره
نمایش از 04 فروردين 1394 بازدید: 91
پرینت

سوره بقره/ تفسیر انوار القرآن تألیف عبدالرؤوف مخلص - آیات 235 تا 286


وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا عَرَّضْتُم بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاء أَوْ أَكْنَنتُمْ فِي أَنفُسِكُمْ عَلِمَ اللّهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ وَلَكِن لاَّ تُوَاعِدُوهُنَّ سِرّاً إِلاَّ أَن تَقُولُواْ قَوْلاً مَّعْرُوفاً وَلاَ تَعْزِمُواْ عُقْدَةَ النِّكَاحِ حَتَّىَ يَبْلُغَ الْكِتَابُ أَجَلَهُ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَعْلَمُ مَا فِي أَنفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ ‏(235)

«و درباره‌ آنچه‌ شما به‌ طور سربسته‌ از زنان‌» عده‌دار كه‌ در عده‌ وفات، يا طلاق ‌ثلاثه‌ به‌سر مي‌برند «خواستگاري‌ كرده، يا» نيت‌ و عزم‌ ازدواج‌ با آنان‌ بعد از انقضاي‌ عده‌ را «در دل‌ نگه‌داريد، گناهي‌ بر شما نيست‌» تعريض‌ (سربسته): ضد تصريح‌ است‌ و به‌ معناي‌ اين‌ است‌ كه‌ انسان‌ مقصود خويش‌ را به‌ مخاطب‌ با لفظي ‌بفهماند كه‌ آن‌ لفظ صراحتا براي‌ مقصود او نهاده‌ نشده‌ است، بلكه‌ تلويحا و اشارتا بر آن‌ دلالت‌ دارد و بنابراين، فهم‌ آن‌ به‌ قرينه‌اي‌ نياز دارد، چرا كه‌ از ذهن‌ شنونده ‌دور است‌. پس‌ خواستگاري‌ به‌ شيوه‌ سربسته‌ و كنايي‌ چنين‌ است‌ كه: خواستگار چيزي‌ را ذكر كند كه‌ بر آنچه‌ ذكر نكرده‌ است، دلالت‌ كند، مانند اين‌ كه‌ به‌ زن ‌بگويد: آمده‌ام‌ تا بر تو سلام‌ كنم‌ و به‌ چهره‌ات‌ بنگرم‌...! اي‌ كاش‌ زني‌ شايسته ‌برايم‌ پيدا مي‌شد!... و از اين‌ قبيل‌ سخنان‌ كنايه‌ آميز ديگر. خطبه: يعني: آنچه‌ كه‌ خواستگار همراه‌ با برخورد لطف‌آميز در گفتار و عمل، از زن‌ مي‌طلبد. «خدا مي‌دانست‌ كه‌ شما به‌ زودي‌ آنان‌ را ياد خواهيد كرد» يعني: خدا جلّ جلاله مي‌دانست‌ كه ‌شما از بيان‌ رغبت‌ خويش‌ به‌ آن‌ زنان‌ شكيبايي‌ نمي‌ورزيد و قطعا اين‌ تمايل‌ خود را با آنان‌ در ميان‌ مي‌گذاريد بنابراين، به‌ شما رخصت‌ خواستگاري‌ تلويحي‌ نه ‌تصريحي‌ از آنان‌ را داد «ولي‌ با آنان‌ قول‌ و قرار پنهاني‌ نگذاريد» يعني: مرد مثلا به ‌زن‌ عده‌دار نگويد: با من‌ ازدواج‌ كن، چون‌ كه‌ دلباخته‌ توام‌ و بايد به‌ من‌ قول ‌بدهي‌ كه‌ غير از من‌ با ديگري‌ ازدواج‌ نكني‌... و از اين‌ قبيل‌ سخنان‌ ديگر «مگر آن‌ كه‌ سخني‌ پسنديده‌ بگوييد» يعني: آنچه‌ كه‌ بر خواستگاري‌ تلويحي‌اي‌ كه‌ مباح‌ گردانيده‌ شده‌، دلالت‌ كند، مثل‌ اين‌ كه‌ بگويد: به ‌راستي‌ كه‌ تو زيبايي‌...! من‌ به ‌زنان‌ نياز دارم‌...! يا اين‌ كه‌ از خودش‌ در برابر زن‌ توصيف‌ كند و مثلا بگويد: من ‌مردي‌ هستم‌ كه‌ اخلاقي‌ نيكو دارم، دست‌ و دل‌ باز هستم‌ و... از اين‌ قبيل‌ سخنان‌ «و به‌ عقد زناشويي‌ تصميم‌ نگيريد» يعني: عقد نكاح‌ را منعقد نگردانيد «تا زمان ‌مقرر به‌سر آيد» يعني: تا عده‌ زن‌ به‌پايان‌ رسد. حرام‌ بودن‌ عقد نكاح‌ در عده، مورد اتفاق‌ همه‌ مذاهب‌ است‌ و با نكاح‌ در حال‌ عده، زن‌ بر مرد حلال‌ نمي‌شود. «و بدانيد كه‌ خداوند آنچه‌ را در دل‌ داريد» از عزم‌ بر نكاح، يا غير آن‌ «مي‌داند پس، از او برحذر باشيد» از اين‌ كه‌ شما را در صورت‌ عزم‌ بر چنين‌ نكاحي، مجازات‌ نمايد «و بدانيد كه‌ خداوند آمرزنده‌ است‌» بر كسي‌ كه‌ از او پروا مي‌كند «بردبار است‌» با به‌ تأخير افگندن‌ مجازات‌ خطاكاران‌.

پس‌ به‌طور خلاصه، از آيه‌ كريمه‌ احكام‌ ذيل‌ برداشت‌ مي‌شود:

ادامه مطلب: سوره بقره/ تفسیر انوار القرآن تألیف عبدالرؤوف مخلص - آیات 235 تا 286
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 2- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره بقره
نمایش از 04 فروردين 1394 بازدید: 77
پرینت

سوره بقره / تفسیر نور  - آیات 1 تا 130 بقره

آيه 1
‏متن آيه : ‏‏ الم ‏
‏ترجمه : ‏
‏الف . لام . ميم .‏
‏توضيحات : ‏
‏« الم‌ » : الف ، لام ، ميم . حروف مقطّعه‌اي هستند همانند ( المص . المر . ن . ق . . . ) كه در اوائل برخي از سوره‌ها آمده‌اند . پروردگار متعال برخي از سوره‌ها را بدانها آغاز كرده است تا بدين وسيله اعجاز قرآن را بنماياند و نشان دهد كه اين قرآن با وجود اين كه از همان حروفي فراهم آمده است كه عربها سخن خويش را از آنها فراهم مي‌نمايند وليكن از ارائه كتابي چون قرآن ، و حتي سوره‌اي همانند آن ، درمانده و ناتوانند .‏

آيه 2
‏متن آيه : ‏
‏ ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ ‏
‏ترجمه : ‏
‏اين كتاب هيچ گماني در آن نيست و راهنماي پرهيزگاران است .‏
‏توضيحات : ‏
‏« ذلِكَ » : آن . در اينجا مي‌تواند به معني ( اين ) باشد . « الْكِتَابَ » : نوشته . مراد از كتاب در اينجا كتاب معروف معهود براي پيغمبر است كه قرآن مي‌باشد و خدا آن را بدو وعده فرموده بود . تسميه شي‌ء است به نام آنچه سرانجام بدان منتهي مي‌شود . « رَيْبَ » : شكّ و شبهه . گمان . « هُديً » : هدايت . راهنمائي . در اينجا مي‌تواند به معني هادي و راهنما هم باشد . خبر مبتداي محذوفي مانند ( هُوَ ) يا خبر دوم ( ذلِكَ ) است . « الْمُتَّقِينَ » : پرهيزگاران .‏

آيه 3
‏متن آيه : ‏
‏ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ‏
‏ترجمه : ‏

ادامه مطلب: سوره بقره / تفسیر نور - آیات 1 تا 130 بقره
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 2- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره بقره
نمایش از 04 فروردين 1394 بازدید: 134
پرینت

سوره بقره / تفسیر نور - آیات 131 تا 150 بقره

آيه 131
‏متن آيه : ‏
‏ إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ ‏
‏ترجمه : ‏
‏آن گاه كه پروردگارش ( همراه با نمودن نشانه‌ها و آيات كوني و نفسي ) بدو گفت : ( به يگانگي خدا اقرار كن و ) اخلاص داشته باش . گفت : ( اقرار كردم و سر بر آستان تو سائيدم و ) خالصانه تسليم پروردگار جهانيان گشتم .‏
‏توضيحات : ‏
‏« اَسْلِمْ » : مطيع شو . مخلص شو .‏

آيه 132
‏متن آيه : ‏
‏ وَوَصَّى بِهَا إِبْرَاهِيمُ بَنِيهِ وَيَعْقُوبُ يَا بَنِيَّ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى لَكُمُ الدِّينَ فَلاَ تَمُوتُنَّ إَلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ ‏

‏ترجمه : ‏
‏و ابراهيم فرزندان خود را به اين آئين سفارش كرد ، و يعقوب ( نوه او نيز چنين كرد . هر كدام به فرزندان خويش گفتند : ) اي فرزندان من ! خداوند ، آئين ( توحيدي اسلام ) را براي شما برگزيده است . ( پس به ما قول بدهيد كه يك لحظه هم از آن دوري نكنيد ) و نميريد جز اين كه مسلمان باشيد .‏
‏توضيحات : ‏
‏« وَصَّيا » : توصيه كرد . سفارش نمود . ارشاد كرد . « بِهَا » : به آن . مرجع ضمير ( هَا ) واژه ( مِلّة ) در آيه 130 است . « فَلا تَمُوتُنَّ إِلاّ وَ أَنتُم مُّسْلِمُونَ » : مراد اين است كه هميشه ديندار و فرمانبردار خدا باشيد ، تا اگر مرگ شما را در ربود ، مسلمان و مطيع فرمان يزدان ، جهان را بدرود گوئيد .‏

آيه 133
‏متن آيه : ‏
‏ أَمْ كُنتُمْ شُهَدَاء إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قَالَ لِبَنِيهِ مَا تَعْبُدُونَ مِن بَعْدِي قَالُواْ نَعْبُدُ إِلَهَكَ وَإِلَهَ آبَائِكَ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ إِلَهاً وَاحِداً وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ ‏
‏ترجمه : ‏
‏آيا ( شما يهوديان و مسيحيان كه محمّد را تكذيب مي‌نمائيد و ادّعاء داريد كه بر آئين يعقوب هستيد ) هنگامي كه مرگ يعقوب فرا رسيد ، شما حاضر بوديد ( تا آئيني را بشناسيد كه بر آن مرد ؟ ) . آن هنگامي كه به فرزندان خود گفت : پس از من چه چيز را مي‌پرستيد ؟ گفتند : خداي تو ، خداي پدرانت ابراهيم و اسماعيل و اسحاق را كه خداوند يگانه است و ما تسليم ( فرمان ) او هستيم ( و سر عبادت و بندگي بر آستانش مي‌سائيم ) .‏

‏توضيحات : ‏
‏« شُهَدَآءَ » : جمع شهيد به معني شاهد ، حاضران . « إِبْرَاهِيمَ » : بدل جزء از كلّ ( ءَابَآءِ ) است . « إِلهاً وَاحِداً » : علّت نصب ( إِلهاً ) دو چيز مي‌تواند باشد : يكي اين كه بدل ( إِلهَكَ ) باشد ، دوم اين كه حال آن بشمار آيد .‏

آيه 134

ادامه مطلب: سوره بقره / تفسیر نور - آیات 131 تا 150 بقره
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 2- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره بقره
نمایش از 04 فروردين 1394 بازدید: 111
پرینت

سوره بقره / تفسیر نور - آیات 151 تا 286

آيه 151
‏متن آيه : ‏
‏ كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولاً مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُواْ تَعْلَمُونَ ‏

‏ترجمه : ‏
‏و همچنين ( براي تكميل نعمت خود بر شما ) پيغمبري را از خودتان در ميانتان برانگيختم كه آيات ( قرآن ) ما را بر شما فرو مي‌خواند ( و نشانه‌هاي وحدانيّت و عظمت خدا را در گستره جهان به شما مي‌نماياند ) و شما را پاكيزه مي‌دارد ( از رذائلي همچون زنده‌بگور كردن دختران و خونريزيها و كشتن فرزندان از ترس فقر و فاقه و غيره . و با كاشتن نهال فضائل در اندرونتان ، شما را سرور و سرمشق ديگران مي‌سازد ) و به شما كتاب ( قرآن ) و حكمت ( اسرار و منافع احكام ) را مي‌آموزد ( تا با حفظ نظم و لفظ قرآن و بهره‌مندي از نور آن ، به زندگي خويش حيات و تحرّك بخشيد و با استفاده از سنّت عملي و سيرت نبوي ، به احكام شريعت آشنا گرديد ) . و به شما ( به همراه كتاب و حكمت ) چيزي ياد مي‌دهد كه نمي‌توانستيد آن را بياموزيد ( چون وسيله آموزش آن ، انديشه و نگاه نيست ، بلكه بايد از راه وحي آموخته شود . همانند اخبار عالم غيب و اشارات علمي و بيان سرگذشت پيغمبران و احوال پيشينيان ، كه نه تنها براي اعراب بلكه براي اهل كتاب نيز مجهول بود ) .‏

‏توضيحات : ‏
‏« كَمَا » : همان گونه كه . مانند اين انعام ديگرمان كه رسولي از ميان . « يَتْلُو » : فرو مي‌خواند . در رسم‌الخطّ قرآني الف زائدي در آخر دارد . « الْكِتَابَ » : مراد قرآن است . « الْحِكْمَةَ » : سنّت نبوي . شناخت اسرار شريعت .‏

آيه 152
‏متن آيه : ‏
‏ فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ ‏

‏ترجمه : ‏

ادامه مطلب: سوره بقره / تفسیر نور - آیات 151 تا 286
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 2- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره بقره
نمایش از 28 اسفند 1393 بازدید: 67
پرینت

آثار و برکات ختم سوره بقره

سهل بن سعید گوید : رسول خدا ﴿صلی الله و علیه و آله وسلم﴾ فرمودند : «هر که سوره ی «بقره» را در سرای خود بخواند سه روز شیاطین گرد سرای او نگردند و اگر شب خواند سه شب شیاطین گرد سرای او نگردند . » و نیز فرمود : «سوره ی بقره را بیاموز که گرفتنش برکت است و ترکش حسرت و باطل گران (ساحران) بر خدا به این سوره را نیابند . » و هم چنین فرمود : «هر که آن را بخواند صلوات و رحمت خدا بر او باشد و چندان ثواب یابد که نگهبان در راه خدا دارد که همواره در ترس باشد و سوره بقره سراپرده قرآن است *. »

ادامه مطلب: آثار و برکات ختم سوره بقره
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 2- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره بقره
نمایش از 28 اسفند 1393 بازدید: 74
پرینت

 

فواید سوره بقره جزء(1و2)


آثار و بركات آیه الكرسی
قرائت آیه الكرسی منشأ فواید و بهره های فراوانی برای قاری آن و اطرافیان او خواهد بود كه به چند نمونه اشاره می شود:
1) امنیت در سفر؛ 2) ترس از تنهایی؛ 3) ترس از گزندگان؛ 4) حفظ اموال؛ 5) امنیت در خواب؛دفع دشمن؛ 6) دفع دشمن؛ 7) شفای بیماری ها؛ 8) دور شدن بدی ها و شیاطین؛ 9) آمرزش اموات؛ 10) برآورده شدن حاجات؛

 

محتوای سوره بقره
این سوره كه طولانی ترین سوره های قرآن مجید است مسلما یكجا نازل نشده، بلكه در فواصل مختلف، و به مناسبتهای نیازهای گوناگون جامعه اسلامی، در مدینه نازل گردیده است.
ولی با این حال جامعیت آن از نظر اصول اعتقادی اسلام و بسیاری از مسائل عملی (عبادی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی) قابل انكار نیست.
چه اینكه در این سوره:
1 - بحثهائی پیرامون توحید و شناسائی خدا مخصوصا از طریق مطالعه اسرار آفرینش آمده است.
2 - بحثهائی در زمینه معاد و زندگی پس از مرگ، مخصوصا مثالهای حسی آن مانند داستان ابراهیم و زنده شدن مرغها و داستان عزیز.
3 - بحثهائی در زمینه اعجاز قرآن و اهمیت این كتاب آسمانی.
4 - بحثهائی بسیار مفصل و طولانی درباره یهود و منافقان و موضعگیریهای خاص آنها در برابر اسلام و قرآن، و انواع كارشكنیهای آنان در این رابطه.
5 - بحثهائی در زمینه تاریخ پیامبران بزرگ مخصوصا ابراهیم (علیه السلام) و موسی (علیه السلام).
6 - بحثهائی در زمینه احكام مختلف اسلامی از جمله نماز، روزه، جهاد در راه خدا، حج و تغییر قبله، ازدواج و طلاق، احكام تجارت و دین، و قسمت مهمی از احكام ربا و مخصوصا بحثهای فراوانی در زمینه انفاق در راه خدا، و همچنین مساءله قصاص و تحریم قسمتی از گوشتهای حرام و قمار و شراب و بخشی از احكام وصیت و مانند آن.

 

فضیلت و خواص سوره بقره
بقره، دومین سوره قرآن است ودارای 286 آیه و مدنی می باشد.
از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده است: «هرکس سوره بقره را قرائت نماید، درودها و رحمت های خداوند شامل حال او می شود و ثوابی مانند مرزداران در راه خداوند به او عطا می کنند

ادامه مطلب: فواید سوره بقره جزء(1و2)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 2- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره بقره
نمایش از 28 اسفند 1393 بازدید: 90
پرینت

فضیلت و خواص سوره بقره

در ابتدا لازم است که این حقیقت مهم را بیان کنیم ، که ثواب ها و فضیلت ها و پاداش هاى مهمى که براى تلاوت قرآن یا سوره ها و آیات خاصى نقل شده هرگز مفهومش این نیست که انسان آنها را به صورت اوراد بخواند و تنها به گردش زبان قناعت کند.
بلکه خواندن قرآن براى فهمیدن ، و فهمیدن براى اندیشیدن ، و اندیشیدن براى عمل است .اتفاقا هر فضیلتى درباره سوره اى یا آیه اى ذکر شده تناسب بسیار زیادى با محتواى آن سوره یا آیه دارد.
مثلا در فضیلت سوره نور چنین مى خوانیم که هر کس بر آن مداومت کند خداوند او و فرزندانش را از آلودگى به زنا حفظ مى کند .
این به خاطر آنست که محتواى سوره نور دستورات مهمى در زمینه مبارزه با انحرافات جنسى دارد: دستور به تسریع ازدواج افراد مجرد دستور به حجاب ، دستور به ترک چشم چرانى و نگاه هاى هوس آلود، دستور به ترک شایعه پراکنى و نسبت هاى ناروا، و بالاخره دستور به اجراى حد شرعى درباره زنان و مردان زناکار.بدیهى است اگر محتواى این سوره در جامعه یا خانوادهاى پیاده شود آلودگى به زنا نخواهد بود.
همچنین سوره بقره در زمینه توحید و ایمان به غیب ، و خداشناسى و پرهیز از وسوسه هاى شیطانى است ، اگر کسى بخواند و محتواى آنرا در عمق جانش پیاده کند، مسلما آن فضائل را خواهد داشت .
درست است که خواندن قرآن به هر حال ثواب دارد، ولى ثواب اصلى و اساس و آثار سازنده هنگامى خواهد بود که مقدم هاى براى اندیشه و عمل باشد. 1
شناسنامه سوره بقره :
شماره سوره :2
ترتیب نزول :87
تعداد آیه:286

ادامه مطلب: فضیلت و خواص سوره بقره
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 2- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره بقره
نمایش از 28 اسفند 1393 بازدید: 86
پرینت

تفسیر سوره بقره  / تفسیر نمونه (آیات 1 - 48) 

آیات 1 و 2
بسم الله الرحمن الرحيم
) الم 1
ذلك الكتب لا ريب فيه هدى للمتقين(2
ترجمه :

بنام خداوند بخشنده مهربان
1- الم
2- اين كتاب با عظمتى است كه شك در آن راه ندارد، و مايه هدايت پرهيزكاران است .

تفسير:
تحقيق درباره حروف مقطعه قرآن
در آغاز بيست و نه سوره از سوره هاى قرآن با حروف مقطعه برخورد مى كنيم و چنانكه از نامش پيدا است اين حروف حروفى بريده از هم به نظر مى رسد، و كلمه مفهومى را ظاهرا نمى سازد.
حروف مقطعه قرآن همى شه جزء كلمات اسرار آميز قرآن محسوب مى شده ، و مفسران براى آن تفسيرهاى متعددى ذكر كرده اند، و با گذشت زمان و تحقيقات جديد دانشمندان تفسيرهاى تازهاى براى آن پيدا مى شود.
جالب اينكه در هيچيك از تواريخ نديدهايم كه عرب جاهلى و مشركان وجود
حروف مقطعه را در آغاز بسيارى از سوره هاى قرآن بر پيغمبر (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) خرده بگيرند، و آن را وسيله اى براى استهزاء و سخريه قرار دهند، و اين خود مى رساند كه گويا آنها نيز از اسرار وجود حروف مقطعه كاملا بيخبر نبوده اند.
به هر حال از ميان اين تفاسير چند تفسير است كه از همه مهمتر و معتبرتر به نظر مى رسد، و هماهنگ با آخرين تحقيقاتى است كه در اين زمينه به عمل آمده ، و ما اين چند تفسير را به تدريج در آغاز اين سوره ، و سوره آل عمران ، و سوره اعراف به خواست خدا بيان خواهيم كرد، اكنون به مهمترين آنها در اينجا مى پردازيم :
اين حروف اشاره به اين است كه اين كتاب آسمانى با آن عظمت و اهميتى كه تمام سخنوران عرب و غير عرب را متحير ساخته و دانشمندان را از معارضه با آن عاجز نموده است ، از نمونه همين حروفى است كه در اختيار همگان قرار دارد در عين اينكه قرآن از همان حروف الف باء و كلمات معمولى تركيب يافته ، به قدرى كلمات آن موزون است و معانى بزرگى در بر دارد، كه در اعماق دل و جان انسان نفوذ مى كند، روح را مملو از اعجاب و تحسين مى سازد، و افكار و عقول را در برابر خود وادار به تعظيم مى نمايد، جمله بنديهاى مرتب و كلمات آن در بلندترين پايه قرار گرفته و معانى بلند را در قالب زيباترين الفاظ مى ريزدكه همانند و نظير ندارد.
فصاحت و بلاغت قرآن بر كسى پوشيده نيست ، اين گفته صرف ادعا نمى باشد زيرا آفريدگار جهان همان كسى كه اين كتاب را بر پيامبر نازل كرده همه انسانها را دعوت به مقابله به مثل نموده است و از آنها خواسته كه همانند آن ، يا لااقل يك سوره مثل آنرا بياورند، او دعوت نموده است كه عموم جهانيان (جن و انس ) با همكارى و هم فكرى اگر مى توانند مانند آنرا بياورند اما همه عاجز و ناتوان ماندند، و اين نشان مى دهد كه مولود فكر آدمى نيست .
درست همانطور كه خداوند بزرگ از خاك ، موجوداتى همچون انسان با آن ساختمان شگفت انگيز، و انواع پرندهگان زيبا، و جانداران متنوع ، و گياهان و گلهاى رنگارنگ ، مى آفريند و ما از آن كاسه و كوزه و مانند آن مى سازيم ، همچنين خداوند از حروف الفبا و كلمات معمولى ، مطالب و معانى بلند را در قالب الفاظ زيبا و كلمات موزون ريخته و اسلوب خاصى در آن بكار برده كه همه انگشت حيرت به دندان گرفته اند، آرى همين حروف در اختيار انسانها نيز هست ولى توانائى ندارند كه تركيبها و جملهبنديهائى بسان قرآن ابداع كنند.
عصر طلائى ادبيات عرب
جالب توجه اينكه : عصر جاهليت يك عصر طلائى از نظر ادبيات بود همان اعراب باديه نشين ، همان پا برهنه ها و نيمه وحشيها با تمام محروميتهاى اقتصادى و اجتماعى دلهائى سرشار از ذوق ادبى و سخن سنجى داشتند، به طورى كه امروز، اشعارى كه يادگار آن دوران طلائى است ، از اصيلترين و پرمايه ترين اشعار عرب محسوب مى شود، و ذخائر گرانبهائى براى علاقمندان ادبيات عربى اصيل است ، اين خود بهترين دليل براى نبوغ ادبى و ذوق سخن پرورى اعراب در آن دوران مى باشد.
عربها در زمان جاهليت يك بازار بزرگ سال به نام (بازار عكاظ) داشتند كه در عين حال يك مجمع مهم ادبى و كنگره سياسى و قضائى نيز محسوب مى باشد.

ادامه مطلب: تفسیر سوره بقره / تفسیر نمونه (آیات 1 - 48)
 

صفحه1 از4

<< شروع < قبلی 1 2 3 4 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 340 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید