نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 25- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره فرقان
نمایش از 09 فروردين 1394 بازدید: 158
پرینت

تفسیر سوره مبارکه فرقان جلسه1 تا 19 / آیت الله جوادی آملی

عنوان: تفسیر سوره مبارکه فرقان جلسه1(90/10/07) 

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
﴿تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَي عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيراً (1) الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ يَكُن لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيراً (2) وَاتَّخَذُوا مِن دُونِهِ آلِهَةً لاَ يَخْلُقُونَ شَيْئاً وَهُمْ يُخْلَقُونَ وَلاَ يَمْلِكُونَ لِأَنفُسِهِمْ ضَرّاً وَلاَ نَفْعاً وَلاَ يَمْلِكُونَ مَوْتاً وَلاَ حَيَاةً وَلاَ نُشُوراً (3)﴾ 
سورهٴ مباركهٴ «فرقان» همان طوري كه از محتوا و مضمون اين سور‌ه معلوم است در مكّه نازل شد زيرا عناصر محوري مطالب اين سور‌ه اصول دين است [يعني] توحيد است وحي است نبوّت است و مانند آن. مشكل مردم حجاز هم جهل علمي بود هم جهالت عملي هم از نظر اعتقاد مشكل جدّي داشتند زيرا مبتلا به وثنيّت بودند هم از نظر عملي و اخلاقي مبتلا به سيّئات. اين سور‌ه مباركه آن بخشهاي اساسي اصول دين را به همراه دارد يعني توحيد را اثبات مي‌كند نزول قرآن و جريان وحي را به عهده دارد و حرفِ كساني كه براي خدا شريك قائل شدند نقل مي‌كند و ابطال مي‌كند. برخيها گفتند كه سه آيه از آيات اين سور‌ه در مدينه نازل شده است كه ناظر به مسئله حرمت زنا و مانند آن است[1] ولي آنچه معروف است در صدر اسلام در خود مكّه اين امور به عنوان محرّمات اصلي معروف بودند اين‌چنين نيست كه اينها در مدينه تثبيت شده باشد. 
عظمت قرآن را ذات اقدس الهي هم به لحاظ مبدأ فاعلي مشخص كرده هم به لحاظ مبدأ قابلي هم به لحاظ محتوا. مبدأ فاعلي‌اش خدايي است كه منشأ بركت است ﴿تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ﴾ يعني خدايي كه منشأ بركت است قرآن نازل كرد اگر فرمودند ﴿تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ﴾ يعني حوزه قرآن حوزه بركت است اگر در سورهٴ مباركهٴ «علق» فرمود: ﴿اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ٭ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ﴾[2] قبلاً هم اشاره شد كه اگر گفتند خدايِ اكرم دارد تعليم مي‌دهد يعني درس كرامت مي‌دهد اگر گفتند در فلان محفل يك فقيه تدريس مي‌كند يعني درس فقه مي‌دهد در فلان محفل يك حكيم تدريس مي‌كند يعني درس حكمت مي‌دهد اگر قرآن فرمود خداي اكرم تدريس مي‌كند يعني درس كرامت مي‌دهد ﴿اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ٭ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ﴾ اگر در اول سورهٴ مباركهٴ «كهف» و همچنين در اول همين سورهٴ مباركهٴ «فرقان» سخن از نزول قرآن است مبدأ فاعلي را در اين سور‌ه مشخص كرد فرمود: ﴿تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ﴾ يعني كسي كه فرقان را نازل كرده است يك مبدأ متبارك است يعني منشأ بركت, قرآن نازل مي‌كند يعني قرآن منشأ بركت است درست است كه بركتهاي فراواني را به همراه دارد اما مهم‌ترين بركتي كه قرآن به همراه دارد همان معارف ديني است ديگر, پس بهترين بركت, معارف ديني و علوم الهي خواهد بود.
بركت را همان طوري كه اين لغت‌شناسان مشخص كرده‌اند هم در كتابهاي لغت‌شناسي جداگانه بيان شده هم در تفسير كشّاف و امثال كشّاف كه به نكات ادبي مي‌پردازند مورد عنايت شد كه چيزي كه خيرِ كثير باشد مي‌گويند بركت[3] و چيزي كه مي‌ماند و فايده دارد بركت است و اگر در حجاز آنجا كه آب كم بود باران كم بود باراني مي‌آمد در جايي جمع مي‌شد عدّه‌اي از آن استفاده مي‌كردند آن را مي‌گفتند بركه بنابراين بركه و بروك اِبل و امثال ذلك هم‌خانواده‌اند كه منشأ بركت را هم به همراه دارند پس قرآن كتاب بركت است براي اينكه بهترين بركت, بركت علمي است و مشكل حجاز هم فقدان اين بركت بود از اين جهت فقير بودند با اين بركت توانگر شدند يعني جهلِ علمي‌شان به علم تبديل شد جهالت عملي اينها به عدل تبديل شد.

ادامه مطلب: تفسیر سوره مبارکه فرقان جلسه1 تا 19 / آیت الله جوادی آملی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 25- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره فرقان
نمایش از 09 فروردين 1394 بازدید: 225
پرینت

تفسیر سوره مبارکه فرقان جلسه20  تا 31 / آیت الله جوادی آملی

عنوان: تفسیر سوره مبارکه فرقان جلسه20(90/11/25)
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
﴿أَلَمْ تَرَ إِلَي رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَلَوْ شَاءَ لَجَعَلَهُ سَاكِناً ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلاً (45) ثُمَّ قَبَضْنَاهُ إِلَيْنَا قَبْضاً يَسِيراً (46) وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الَّيْلَ لِبَاساً وَالنَّوْمَ سُبَاتاً وَجَعَلَ النَّهَارَ نُشُوراً (47) وَهُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ بُشْراً بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّماءِ مَاءً طَهُوراً (48) لِنُحْيِيَ بِهِ بَلْدَةً مَيْتاً وَنُسْقِيَهُ مِمَّا خَلَقْنَا أَنْعَاماً وَأَنَاسِيَّ كَثِيراً (49) وَلَقَدْ صَرَّفْنَاهُ بَيْنَهُمْ لِيَذَّكَّرُوا فَأَبَي أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُوراً (50) وَلَوْ شِئْنَا لَبَعَثْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ نَّذِيراً (51) فَلا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَاداً كَبِيراً (52) وَهُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَيْنَهُمَا بَرْزَخاً وَحِجْراً مَّحْجُوراً (53) وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَصِهْراً وَكَانَ رَبُّكَ قَدِيراً (54)﴾
درباره آيه ﴿أَلَمْ تَرَ إِلَي رَبِّكَ﴾ سه مطلب را بايد در نظر داشت مطلب اول اينكه اين آيه و همچنين آيات بعدي درصدد بيان توحيد و ادلّه وحدانيّت خدا و نظم عالم است دوم اينكه بعد از اينكه اين آيات روشن شد كه شمسي هستي بعضي جاها ظل است بعضي جاها نور بعضي جاها تاريك است بعضي جاها روشن بعضي جاها شب است بعضي جاها روز و بحريني هست بعضي جاها شور است بعضي جاها شيرين بعضي جاها تلخ است بعضي جاها شيرين همان طوري كه نظام تكوين اين طور است نظام تشريع هم اين طور است يك شمسِ حقيقتي است به نام وجود مبارك پيغمبر و اهل بيت(عليهم السلام) اينها فضاي جامعه را روشن كردند بعضي در ظلمت‌اند بعضي در ظلّ‌اند بعضي در شب‌اند بعضي در فضاي روشن‌اند بعضي تلخ و ترش و شورند بعضي شيرين‌اند بعضي شفاف‌اند و مانند آن. اگر كسي اين‌چنين تفسير بكند كه آيات 45 به بعد درصدد بيان توحيد الهي است و تا پايان نظم را درست تقرير كند و از وجود نظم به ناظم پي ببرد و خداوند علّت پيدايش اين نظام شفاف است (يك) و اين نظام شفاف, علامت وجود خداست (دو) اين نسبت متقابل كه از يك طرف علّت است از طرف ديگر علامت محفوظ بماند بعد در بخش بعدي بگويد كه همان طوري كه در نظام تشريع, ديني هست و نبوّتي هست و امامتي هست بعضي در ظلمت‌اند بعضي در ظلّ‌اند بعضي روشن‌اند يعني بعضي كافرند بعضي مؤمن‌اند بعضي منافق‌اند بعضي تلخ‌اند بعضي ترش‌اند بعضي شيرين‌اند يك تفسير مقارن و تطبيقي داشته باشد اين ممكن است اما بخواهد بگويد كه نه, اين آيات مستقيماً ناظر به تنظير است يعني همان طوري كه در نظام تشريع بعضي مؤمن‌اند بعضي كافر بعضي نوراني‌اند بعضي ظلماني, در نظام تكويني هم يك جا شب است يك روز است يك جا ظلمت است يك جا روشن است اين قدري بعيد است. پس هاهنا امور ثلاثه اول اينكه اين آيات درصدد بيان توحيد است كه خدا علّت است و نظم عالم, علامت; دوم اينكه مفسّر مي‌تواند يك برداشت ذوقي و تطبيقي داشته باشد بگويد همان طوري كه در تكوين يك جا روشن است يك جا تاريك يك جا ظلمت است يك جا ظل يك جا شيرين است يك جا تلخ و شور, در نظام تشريع هم همين طور است; سوم اينكه بگوييم اين آيات فقط درصدد بيان تنظير است اين سومي مشكل است.

ادامه مطلب: تفسیر سوره مبارکه فرقان جلسه20 تا 31 / آیت الله جوادی آملی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 25- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره فرقان
نمایش از 08 فروردين 1394 بازدید: 108
پرینت

سوره فرقان / تفسير راستین ترجمه تیسیر الکریم الرحمن
تألیف علامه شیخ عبدالرحمن بن ناصر السعدی ترجمه محمد گل گمشاد زهی

جمهور مفسرين بر اين باورند كه مكي است. و 77 آيه مي‌باشد.

بسم الله الرحمن الرحيم

آيه‌ي 2-1:

تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا خجسته است خداوندي كه فرقان [=جدا سازندة حق از باطل] را بر بنده خود [محمد (ع)] نازل كرد تا براي جهانيان هشدار دهنده باشد.

الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا ذاتي كه فرمانروايي آسمانها و زمين از آن اوست، و هيچ فرزندي بر نگرفته، و در فرمانروايي شريكي ندارد، و همه چيز را آفريده و آنها را به اندازه مقرر كرده است.

در اين آيه عظمت خدا و اينكه او يگانة يكتا بوده و كلية خوبيها و نيكي‌ها در او منحصر است، بيان شده است. پس فرمود: تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ با شكوه و والا مقام است خدايي كه «فرقان» را نازل كرده است. و صفات او كامل‌اند و خوبيهايش فراوان است. از بزرگترين خيرات و نعمتهايش اين است كه قرآن را نازل فرموده است كه حلال و حرام را از هم جدا مي‌نمايد، و هدايت را از گمراهي، و سعادتمندان را از اهل شقاوت جدا مي‌كند. عَلَى عَبْدِهِ [اين قرآن را] بر بنده‌اش محمد (ص) نازل فرموده است كه مراتب عبوديت و بندگي را به حد كمال رسانده و از همة پيامبران پيشي گرفته است لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا تا اين نازل كردن فرقان بر بنده‌اش هشداري براي جهانيان باشد و آنها را از عذاب خداوند بيم دهد، و موارد خشنودي الهي را از موارد خشم وي مشخص كند. و هر كس اين هشدار را بپذيرد و به آن عمل نمايد از زمرة‌نجات يافتگان در دنيا و آخرت خواهد بود؛ كساني كه به سعادت جاوداني دست يازيده و مالكيت ابدي را دريافته‌اند. آيا بالاتر از اين نعمت و فضل و احسان چيزي وجود دارد؟ پس خجسته و والا مقام است ذاتي كه او آنچه ذكر شد گوشه‌اي از احسان و بركات اوست.

الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ذاتي كه فرمانروايي آسمانها و زمين از آن اوست. يعني تنها او در آسمانها و زمين تصرف مي‌نمايد، و همة آنچه كه در آسمانها و زمين هستند در مالكيت او قرار دارند، و بندة او هستند، و در برابر عظمت او سر تسليم فرود آورده، و رد برابر ربوبيتش فروتن بوده و به رحمت او نيازمندند. وَلَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ و هيچ فرزندي بر نگرفته و در فرمانروايي شريكي ندارد. چگونه ممكن است فرزند يا شريكي داشته باشد در حالي كه او مالك است و غير او همه مملوك، و در اختيار اويند. و او چيره و غالب و ديگران همه مغلوب هستند، و ذات او از همه چيز بي‌نياز است، و آفريده‌ها از همه جهت به او نيازمندند؟!

و چگونه ممكن است در فرمانروايي و مالكيت شريكي داشته باشد در حالي كه او مالك است و غير او همه مملوك، و در اختيار اويند. و او چيره و غالب و ديگران همه مغلوب هستند، و ذات او از همه جهت بي‌نياز است، و آفريده‌ها از همه جهت به او نيازمندند؟!

و چگونه ممكن است در فرمانروايي و مالكيت شريكي داشته باشد حال آنكه بندگان همه در اختيار او هستند ؟! پس جز با اجازة او حركت و سكوني از آنها سر نمي‌زند، و جز با اجازة او كاري انجام نمي‌دهند. پس بسي پاك است خداوند از اينكه شريك يا فرزندي داشته باشد، و هر كس دربارة او چنين چيزي بگويد قدر و منزلت الهي را درك نكرده است. بنابراين فرمود: وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍهمه چيز را آفريده است. اين شامل جهان بالا و پايين، اعم از حيوانات و نباتات و جمادات آن است. فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا به هر مخلوقي آفرينش شايسته و مناسبش را بخشيده است. و آن گونه آن را آفريده است كه حكمتش آن را اقتضا نموده است، به نحوي كه هر مخلوقي طوري آفريده شده است كه عقل صحيح خلاف شكل و صورتي كه به آن داده شده است، تصور نمي‌كند، بلكه عقل سالم حتي خلاف شكلي كه به يكي از اعضاي مخلوقي بخشيده شده است، تصور نمي‌كند، زيرا خداوند هر عضوي را در جايي قرار داده است كه چنانچه در جايي ديگر گذاشته شود با آن تناسب نخواهد داشت. خداوند متعال مي‌فرمايد: سبح اسم ربك الا علي الذي خلق فسوي و الذي قدر فهدي و خداوند متعال فرموده است: ربنا الذي اعطي كل شيء خلقه ثم هدي و پس از آنكه كمال و عظمت و فراواني احسان و نيكي‌هاي خود را بيان كرد- و اين امر مقتضي آن است كه او به تنهايي محبوب، فريادرس، تعظيم شده باشد و همه‌ي كارها و عبادات خالصانه براي وي انجام گيرد و كسي را شريك وي نسازند- مناسبت پيدا كرد كه تصريح نمايد كه عبادت غير او باطل است. پس فرمود:

آيه‌ي3:

ادامه مطلب: سوره فرقان / تفسير راستین ترجمه تیسیر الکریم الرحمن
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 25- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره فرقان
نمایش از 08 فروردين 1394 بازدید: 195
پرینت

25. Surah Al Furqan (The Criterion)

Name

The Surah takes its name "Al-Furqan" from the first verse. Though it is symbolic like the names of many other Surahs, it has a close relation to its subject matter.

Period of Revelation

It appears from its style and subject matter that, like Surah Al- Mu'minun, it was also revealed during the third stage of Prophethood at Makkah. Ibn Jarir and Imam Razi have cited a tradition of Dahhak bin Muzahim that this Surah was revealed eight years before Surah An Nisa. This also confirms our opinion as to its period of revelation. (Ibn Jarir, Vol. XIX, pp. 28-30, and Tafsir Kabir, Vol. VI,p. 358).

Subject Matter and Topics

The Surah deals with the doubts and objections that were being raised against the Qur'an, the Prophethood of Muhammad (Allah's peace and blessings be upon him) and his teachings by the disbelievers of Makkah. Appropriate answers to each and every objection have been given and the people have been warned of the consequences of rejecting the Truth. At the end of the Surah, a clear picture of the moral superiority of the Believers has been depicted as in the beginning of Surah Al-Mu'minun, as if to say, 'Here is the criterion for distinguishing the genuine from the counterfeit. This is the noble character of those people who have believed in and followed the teachings of the Holy Prophet and this is the kind of people that he is trying to train. You may yourselves compare and contrast this type of people with those Arabs, who have not as yet accepted the Message, and who are upholding "ignorance" and exerting their utmost to defeat the Truth. Now you may judge for yourselves as to which you would like to choose." Though this question was not posed in so many words, it was placed before every one in Arabia in a tangible shape. It may be noted that during the next few years, the practical answer given to this question by the whole nation, with the exception of a small minority, was that they chose Islam.

ادامه مطلب: 25. Surah Al Furqan (The Criterion)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 25- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره فرقان
نمایش از 08 فروردين 1394 بازدید: 136
پرینت

سوره فرقان / تفسیر انوار القرآن - نوشته: عبدالرؤوف مخلص

﴿ سوره‌ فرقان ﴾

مکی‌ است‌ و داراي (77) آيه‌ است‌.

وجه‌ تسميه: در اين‌ سوره‌ به‌ بيان‌ آيات‌ و معجزاتي‌ پرداخته‌ شده‌ كه‌ حجت ‌حق‌ در آنها به‌ طور كامل‌ آشكار و فرق‌ ميان‌ حق‌ و باطل‌ در آن‌ تماما جلوه‌گر است‌، از اين‌ روي‌ اين‌ سوره‌ «فرقان‌» ناميده‌ شد.

محور اين‌ سوره‌ همچون‌ ساير سوره‌هاي‌ مكي‌، اصول‌ عقيده‌، يعني‌ توحيد، نبوت‌ و معاد است‌.

 

تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيراً ‏(1)

«بزرگ‌ و خجسته‌ است‌ كسي‌ كه‌ بر بنده‌ خود فرقان‌ را نازل‌ كرد» تبارك: بركت‌، كثرت‌ است‌ از هر چيزي‌. فراء مي‌گويد: «تبارك‌» و «تقدس‌» در عربي‌ يك‌ چيزاست‌ و هر دو به‌ معناي‌ عظمت‌ و بزرگي‌ است‌. فرقان: قرآن‌ است‌ كه‌ ميان‌ حق‌ و باطل‌ جدايي‌ افگنده‌ و هدايت‌ را از گمراهي‌ و حلال‌ را از حرام‌ متمايز مي‌گرداند. «نزل‌» از باب‌ «تنزيل‌» است‌ كه‌ مفيد معناي‌ نزول‌ در روندي‌ تدريجي‌ ـ درحالي ‌بعد از حال‌ ديگر و باري‌ پس‌ از بار ديگر به ‌دفعات‌ ـ بر حسب‌ حوادث‌ و رويدادها است‌. نزول‌ قرآن‌ از آسمان‌ دنيا بر حضرت‌ محمد‌ صلّی الله علیه و آله وسلّم به‌ اين‌ شيوه‌ تدريجي‌ بوده‌ است‌ تا بيان‌ و روشنگري‌ آن‌ بليغ‌تر و تأثيرگذاري‌ آن‌ بيشتر و بزرگتر باشد. مراد از «بنده‌اش‌»، پيامبر گرامي‌ ما حضرت‌ محمد‌ صلّی الله علیه و آله وسلّم اند و توصيف‌ ايشان‌ به‌ عبوديت‌ وبندگي‌، براي‌ تكريم‌ و گرامي‌داشت‌ ايشان‌ در مقام‌ منت‌ گذاشتن‌ بر ايشان‌ با نزول ‌قرآن‌ است‌ زيرا مقام‌ عبوديت‌، مقام‌ بس‌ بزرگي‌ است‌ «تا براي‌ عالميان ‌هشداردهنده‌اي‌ باشد» يعني: فرقان‌ را بر بنده‌ خود محمد‌ صلّی الله علیه و آله وسلّم بدين‌ خاطر نازل‌ كرد تا بيم‌دهنده‌ اين‌ حقيقت‌ براي‌ انس‌ و جن‌ باشد كه‌ بعد از مرگ‌ برانگيخته‌ مي‌شوند و به‌سوي‌ خداي‌ عزوجل‌ محشور مي‌گردند تا آنان‌ را در برابر اعمالشان‌ جزا و پاداش ‌دهد.

 

الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيراً ‏(2)

ادامه مطلب: سوره فرقان / تفسیر انوار القرآن - نوشته: عبدالرؤوف مخلص
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 25- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره فرقان
نمایش از 08 فروردين 1394 بازدید: 159
پرینت

سوره فرقان / تفسیر نور

1
‏متن آيه : ‏
‏ تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيراً ‏
‏ترجمه : ‏
‏والا مقام و جاويد كسي است كه فرقان ، ( يعني جدا سازنده حق از باطل ) را بر بنده خود ( محمّد ) نازل كرده است ، تا اين كه جهانيان را ( بدان ) بيم دهد ( و آن را به گوش ايشان برساند ) .‏

‏توضيحات : ‏
‏« تَبَارَكَ » : والامقام و عظيم‌القدر است . پربركت و افزون خير است . ماندگار و زوال‌ناپذير است . اين واژه تنها به صورت ماضي به كار مي‌رود و دالّ بر كثرت و زيادت خير است و معني تمجيد و تعظيم نيز دارد . « الْفُرْقَانَ » : مصدر است و به معني جدا كردن . در اينجا به عنوان اسم فاعل به كار رفته و به معني جدا سازنده حق از باطل است . مراد قرآن است .‏
2
‏متن آيه : ‏
‏ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيراً ‏

‏ترجمه : ‏
‏آن كسي كه حكومت و مالكيّت آسمانها و زمين از آن او است ، و فرزندي ( براي خود ) برنگزيده است ، و در حكومت و مالكيّت انبازي نداشته‌است ، و همه چيز را آفريده است و آن را دقيقاً اندازه‌گيري و كاملاً برآورد كرده است .‏

‏توضيحات : ‏
‏« قَدَّرَهُ » : آن را اندازه‌گيري كرده است . آن را آماده كرده است براي همان ويژگي و كاري كه خود خواسته است و انجام وظيفه‌اي كه بدان واگذار فرموده است و ميان اشياء موازنه برقرار نموده است .‏
3
‏متن آيه : ‏
‏ وَاتَّخَذُوا مِن دُونِهِ آلِهَةً لَّا يَخْلُقُونَ شَيْئاً وَهُمْ يُخْلَقُونَ وَلَا يَمْلِكُونَ لِأَنفُسِهِمْ ضَرّاً وَلَا نَفْعاً وَلَا يَمْلِكُونَ مَوْتاً وَلَا حَيَاةً وَلَا نُشُوراً ‏
‏ترجمه : ‏
‏( مشركان ) سواي خدا ، معبودهائي را برگرفته‌اند ( و به پرستش اصنام و كواكب و اشخاصي پرداخته‌اند ) كه چيزي را نمي‌آفرينند و بلكه خودشان آفريده‌هائي بيش نيستند ، و مالك سود و زياني براي خود نبوده ، و بر مرگ و زندگي و رستاخيز اختيار و تواني ندارند .‏

‏توضيحات : ‏
‏« شَيْئاً » : چيزي را . اصلاً و ابداً . « نُشُوراً » : زندگي دوباره . رستاخيز . حيات بعد از ممات ( نگا : عبس‌ / 22 ) .‏

4
‏متن آيه : ‏
‏ وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلَّا إِفْكٌ افْتَرَاهُ وَأَعَانَهُ عَلَيْهِ قَوْمٌ آخَرُونَ فَقَدْ جَاؤُوا ظُلْماً وَزُوراً ‏
‏ترجمه : ‏
‏كافران مي‌گويند : اين ( قرآن ) دروغي بيش نيست كه خود ( محمّد ) آن را از پيش خود به هم بافته است و گروهي او را در اين كار ياري داده‌اند . آنان واقعاً ( با بيان اين سخن ) ستم و بهتان بزرگي را مرتكب شده‌اند .‏

ادامه مطلب: سوره فرقان / تفسیر نور
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 25- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره فرقان
نمایش از 08 فروردين 1394 بازدید: 187
پرینت

سوره فرقان / تفسیر نمونه

 

آيه و ترجمه

بسم الله الرحمن الرحيم

تبارك الذى نزل الفرقان على عبده ليكون للعلمين نذيرا (1)
الذى له مـلك السـمـوت و الا رض و لم يـتـخـذ ولدا و لم يـكـن له شـريـك فى الملك و خلق كل شى ء فقدره تقديرا (2)


ترجمه :

بنام خداوند بخشنده بخشايشگر
1 - زوال نـاپـذيـر اسـت و پـر بـركـت اسـت كـسـى كـه قـرآن را بـر بـنـده اش نازل كرد تا جهانيان را انذار كند (و از عذاب و كيفر الهى بترساند).
2 - خداوندى كه حكومت و مالكيت آسمانها و زمين از آن اوست ، و فرزندى براى خود انتخاب نكرد، و شريكى در حكومت و مالكيت ندارد، و همه چيز را آفريد و دقيقا اندازه گيرى نمود.
تفسير:
برترين معيار شناخت
اين سوره با جمله (تبارك ) آغاز مى شود كه از ماده بركت است و مى دانيم بركت داشتن چـيـزى عـبـارت از آن اسـت كـه داراى دوام و خـيـر و نـفـع كامل باشد.
مـى فـرمـايـد: (پر بركت و زوال ناپذير است خدائى كه (فرقان ) را بر بنده اش نـازل كـرد، تـا جـهـانـيـان را انـذار كـنـد) (تـبـارك الذى نزل الفرقان على عبده ليكون للعالمين نذيرا).
جـالب ايـنـكـه مـبـارك بـودن ذات پـروردگـار بـه وسـيـله نـزول فـرقـان ، يـعـنـى قـرآنـى كـه جـدا كـنـنـده حـق از بـاطـل اسـت مـعـرفـى شـده ، و ايـن نشان ميدهد كه برترين خير و بركت آن است كه انسان وسيله اى براى شناخت - شناخت حق از باطل - در دست داشته باشد!
ايـن نـكـتـه نـيـز قـابـل تـوجه است كه (فرقان ) گاه به معنى قرآن و گاه به معنى مـعجزاتى كه روشنگر حق از باطل است ، و گاه در مورد تورات به كار رفته است ، ولى در اينجا با قرائنى كه در آيه و آيات بعد است منظور قرآن است .
در بـعـضـى از روايـات هـنـگـامى كه از امام صادق (عليه السلام ) مى پرسند كه آيا ميان قرآن و فرقان فرقى است ؟ مى فرمايد: (قرآن اشاره به مجموع اين كتاب آسمانى است ، و فرقان اشاره به آيات محكمات است ).
اين سخن منافات با فرقان بودن همه آيات قرآن ندارد و منظور اين است كه آيات محكمات قرآن مصداق روشنتر و بارزترى براى فرقان و جداسازى
حق از باطل محسوب مى شود.
مـوهـبـت (فـرقـان و شـنـاخـت ) تـا آن حد اهميت دارد كه قرآن مجيد آن را به عنوان پاداش بـزرگ پـرهـيـزكـاران ذكـر كـرده اسـت : يـا ايـهـا الذيـن آمـنـوا ان تـتـقـوا الله يـجـعـل لكـم فـرقـانـا: (اى كـسـانـى كـه ايـمان آورده ايد اگر تقوى پيشه كنيد خداوند فرقان در اختيار شما مى گذارد).
آرى بـدون تـقـوا، شـنـاخـت حـق از بـاطـل مـمـكن نيست ، چرا كه حب و بغضها و گناهان حجاب ضخيمى بر چهره حق مى افكند و درك و ديد آدمى را كور مى كند.
به هر حال قرآن مجيد برترين فرقان است .
وسيله شناخت حق از باطل ، در تمام نظام حيات بشر است .
وسـيـله شـنـاخت حق از باطل در مسير زندگى فردى و اجتماعى است ، و معيار و محكى است در زمينه افكار و عقائد، و قوانين و احكام و آداب و اخلاق .
ايـن نـكـتـه نـيـز قـابـل تـوجـه اسـت كـه مـى گـويـد: (فـرقـان را بـر بـنـده اش نـازل كـرد) آرى مـقـام عـبـوديـت و بـنـدگـى خـالص اسـت كـه شـايـسـتـگـى نـزول فـرقـان و پـذيـرا شـدن مـعـيـارهـاى شـنـاخـت حـق از باطل را به وجود مى آورد.
و بـالاخـره آخـريـن نـكـته اى كه در اين آيه مطرح شده اين است كه هدف نهائى فرقان را انـذار جـهـانـيـان بيان مى كند، انذارى كه نتيجه اش احساس مسئوليت در برابر تكاليف و وظـائفـى اسـت كه بر عهده انسان قرار گرفته و تعبير (للعالمين ) روشنگر اين است كـه آئيـن اسـلام جـنـبـه جـهانى دارد و مخصوص به منطقه و نژاد و قوم معينى نيست ، بلكه بـعـضـى از آن اسـتـفـاده خـاتـميت پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) كرده اند، چرا كه (عـالمـيـن ) نـه فـقـط از نظر مكانى محدود نيست كه از نظر زمانى هم قيدى ندارد و همه آيندگان را نيز شامل مى شود.(دقت كنيد).
در دومين آيه مورد بحث خداوند را كه نازل كننده فرقان است به چهار صفت توصيف مى كند كـه يـكى در حقيقت پايه و بقيه نتيجه ها و شاخه هاى آن است : نخست مى گويد: او خدائى است كه مالكيت و حكومت آسمانها و زمين منحصر به او است (الذى له ملك السماوات و الارض ).
آرى او حـاكـم بـر كـل عـالم هـسـتـى و تـمام آسمانها و زمين است ، و چيزى از قلمرو حكومت او بـيـرون نـمـى بـاشـد. بـا توجه به مقدم شدن (له ) بر (ملك السماوات ) كه طبق ادبـيات عرب دليل بر انحصار است چنين استفاده مى شود كه حكومت واقعى و فرمانروائى آسمانها و زمين منحصر به او است ، چرا كه حكومتش كلى و جاودانى و واقعى است بر خلاف حاكميت غير او كه جزئى و ناپايدار و در عين حال وابسته به او است .
سپس به نفى عقائد مشركان يكى پس از ديگرى پرداخته مى گويد:

ادامه مطلب: سوره فرقان / تفسیر نمونه
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 25- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره فرقان
نمایش از 08 فروردين 1394 بازدید: 154
پرینت

تفسیر سوره فرقان / تفسیر المیزان 

آيات 1 تا 3

سوره فرقان مكى است و هفتاد و هفت آيه دارد.

 بسم اللّه الرحمن الرحيم

تبارك الذى نزل الفرقان على عبده ليكون للعالمين نذيرا (1)

الذى له ملك السموات و الارض و لم يتخذ ولدا و لم يكن له شريك فى الملك و خلق كل شى ء فقدره تقديرا (2)

و اتّخذوا من دونه آلهه لا يخلقون شيا و هم يخلقون و لا يملكون لانفسهم ضرا و لا نفعا و لا يملكون موتا و لا حيوة و لا نشورا (3)

ترجمه آيات

به نام خداى رحمان و رحيم. بزرگ و لايق بزرگى است آن خدايى كه اين فرمان را به بنده خويش نازل كرد تا بيم رسان جهانيان باشد (1).

همان كه فرمان روايى آسمانها و زمين خاص او است، فرزندى نگرفته و در فرمان روايى شريك ندارد، و همه چيز را او آفريده و آن را به اندازه كرده اندازه اى دقيق (2).

(ولى گروهى ) سواى خدا خدايانى گرفتند كه چيزى خلق نكنند و خودشان مخلوقند، اختيار سود و زيان خويش ندارند و اختيار مرگ و زندگى و تجديد حيات ندارند (3).

بيان آيات

غرض اين سوره بيان اين حقيقت است كه دعوت رسول خدا (صلى الله عليه وآله) دعوتى است حق، و ناشى از رسالتى از جانب خداى تعالى، و كتابى نازل شده از ناحيه او، و نيز در اين سوره چند نوبت پشت سر هم ايرادهايى كه كفار بر نبوت آن جناب از ناحيه خدا، و بر نازل بودن كتابش از جانب خدا كرده اند، دفع شده، و در اين دفع عنايتى بالغ به كار رفته.و چون بيان اين غرض مستلزم احتجاج بر مسأله توحيد و نفى شريك، و بيان پاره اى از اوصاف قيامت، و صفات پسنديده اى از مؤمنى نبود، لذا به اين مسائل نيز پرداخته، ولى همه اين بيانات را با لحن انذار و تخويف ايفاء نمود، نه تبشير و تشويق.

اين را هم بايد گفت كه اين سوره به شهادت سياق عمومى آيات آن در مكه نازل شده، جز اينكه چه بسا بعضى از مفسرين سه آيه آن را استثناء كرده، گفته اند كه : در مدينه نازل شده است، و آن سه آيه عبارت است از آيه (و الّذين يدعون مع اللّه الها آخر... غفورا رحيما.

و شايد وجه در آن اين باشد كه در اين سه آيه مسأله حرمت زنا مطرح شده، ولى شما خواننده عزيز به خاطر داريد كه در تفسير آيه خمر از سوره مائده آنجا كه اخبار را نقل كرديم، گفتيم كه : حرمت زنا و شراب از اول ظهور دعوت اسلامى معروف بوده، كه يكى از احكام اين دين است.

ادامه مطلب: تفسیر سوره فرقان / تفسیر المیزان
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 25- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره فرقان
نمایش از 08 فروردين 1394 بازدید: 142
پرینت

سوره فرقان /ترجمه های Qarib - SHAKIR- YUSUFALI- PICKTHAL

Chapter 25: AL-FURQAN (THE CRITERION)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا ﴿۱﴾

QARIB: blessed is he who has sent down the criterion to his worshiper (prophet muhammad), that he is a warner to all mankind;
SHAKIR: blessed is he who sent down the furqan upon his servant that he may be a warner to the nations;
PICKTHAL: blessed is he who hath revealed unto his slave the criterion (of right and wrong), that he may be a warner to the peoples.
YUSUFALI: blessed is he who sent down the criterion to his servant, that it may be an admonition to all creatures;-

الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا ﴿۲﴾

QARIB: to whom the kingdom of the heavens and the earth belongs, who has not taken a son, nor does he have an associate in the kingdom, and he created everything, then he ordained it very precisely.
SHAKIR: he, whose is the kingdom of the heavens and the earth, and who did not take to himself a son, and who has no associate in the kingdom, and who created everything, then ordained for it a measure
PICKTHAL: he unto whom belongeth the sovereignty of the heavens and the earth, he hath chosen no son nor hath he any partner in the sovereignty. he hath created everything and hath meted out for it a measure.
YUSUFALI: he to whom belongs the dominion of the heavens and the earth: no son has he begotten, nor has he a partner in his dominion: it is he who created all things, and ordered them in due proportions.

 

ادامه مطلب: سوره فرقان /ترجمه های Qarib - SHAKIR- YUSUFALI- PICKTHAL
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 25- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره فرقان
نمایش از 08 فروردين 1394 بازدید: 88
پرینت

سوره ۲۵: الفرقان - جزء ۱۸, ۱۹ - ترجمه خرمشاهی


به نام خداوند رحمتگر مهربان


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

بزرگ [و خجسته] است كسى كه بر بنده خود فرقان [=كتاب جداسازنده حق از باطل] را نازل فرمود تا براى جهانيان هشداردهنده‏اى باشد (۱)


تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا ﴿۱﴾

همان كس كه فرمانروايى آسمانها و زمين از آن اوست و فرزندى اختيار نكرده و براى او شريكى در فرمانروايى نبوده است و هر چيزى را آفريده و بدان گونه كه درخور آن بوده اندازه‏گيرى كرده است (۲)


الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا ﴿۲﴾

و به جاى او خدايانى براى خود گرفته‏اند كه چيزى را خلق نمى‏كنند و خود خلق شده‏اند و براى خود نه زيانى را در اختيار دارند و نه سودى را و نه مرگى را در اختيار دارند و نه حياتى و نه رستاخيزى را (۳)


وَاتَّخَذُوا مِن دُونِهِ آلِهَةً لَّا يَخْلُقُونَ شَيْئًا وَهُمْ يُخْلَقُونَ وَلَا يَمْلِكُونَ لِأَنفُسِهِمْ ضَرًّا وَلَا نَفْعًا وَلَا يَمْلِكُونَ مَوْتًا وَلَا حَيَاةً وَلَا نُشُورًا ﴿۳﴾

و كسانى كه كفر ورزيدند گفتند اين [كتاب] جز دروغى كه آن را بربافته [چيزى] نيست و گروهى ديگر او را بر آن يارى كرده‏اند و قطعا [با چنين نسبتى] ظلم و بهتانى به پيش آوردند (۴)


وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلَّا إِفْكٌ افْتَرَاهُ وَأَعَانَهُ عَلَيْهِ قَوْمٌ آخَرُونَ فَقَدْ جَاؤُوا ظُلْمًا وَزُورًا ﴿۴﴾

و گفتند افسانه‏هاى پيشينيان است كه آنها را براى خود نوشته و صبح و شام بر او املا مى‏شود (۵)


وَقَالُوا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ اكْتَتَبَهَا فَهِيَ تُمْلَى عَلَيْهِ بُكْرَةً وَأَصِيلًا ﴿۵﴾

ادامه مطلب: سوره ۲۵: الفرقان - جزء ۱۸, ۱۹ - ترجمه خرمشاهی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 25- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره فرقان
نمایش از 08 فروردين 1394 بازدید: 165
پرینت

سوره فرقان / ترجمه فولادوند

به نام خداوند رحمتگر مهربان

بزرگ [و خجسته] است كسى كه بر بنده خود فرقان [=كتاب جداسازنده حق از باطل] را نازل فرمود تا براى جهانيان هشداردهنده‏اى باشد«1»

همان كس كه فرمانروايى آسمانها و زمين از آن اوست و فرزندى اختيار نكرده و براى او شريكى در فرمانروايى نبوده است و هر چيزى را آفريده و بدان گونه كه درخور آن بوده اندازه‏گيرى كرده است«2»

و به جاى او خدايانى براى خود گرفته‏اند كه چيزى را خلق نمى‏كنند و خود خلق شده‏اند و براى خود نه زيانى را در اختيار دارند و نه سودى را و نه مرگى را در اختيار دارند و نه حياتى و نه رستاخيزى را«3»

و كسانى كه كفر ورزيدند گفتند اين [كتاب] جز دروغى كه آن را بربافته [چيزى] نيست و گروهى ديگر او را بر آن يارى كرده‏اند و قطعا [با چنين نسبتى] ظلم و بهتانى به پيش آوردند«4»

و گفتند افسانه‏هاى پيشينيان است كه آنها را براى خود نوشته و صبح و شام بر او املا مى‏شود«5»

بگو آن را كسى نازل ساخته است كه راز نهانها را در آسمانها و زمين مى‏داند و هموست كه همواره آمرزنده مهربان است«6»

و گفتند اين چه پيامبرى است كه غذا مى‏خورد و در بازارها راه مى‏رود چرا فرشته‏اى به سوى او نازل نشده تا همراه وى هشداردهنده باشد«7»

ادامه مطلب: سوره فرقان / ترجمه فولادوند
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 25- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره فرقان
نمایش از 08 فروردين 1394 بازدید: 102
پرینت

سوره فرقان / ترجمه انصاریان

به نام خدا كه رحمتش بى اندازه است‏ و مهربانى ‏اش هميشگى.

هميشه سودمند و با برکت است آنکه فرقان را [که قرآن جدا کننده حق از باطل است] به تدريج بر بنده اش نازل کرد، تا براي جهانيان بيم دهنده باشد. ( 1 )

همان که فرمانروايي آسمان ها و زمين فقط در سيطره اوست و فرزندي براي خود نگرفته است و در فرمانروايي شريکي ندارد و هر چيزي را آفريده و آن را به اندازه قرار داده، اندازه اي درست و دقيق. (2)

و [مشرکان] به جاي او معبوداني اختيار کرده اند که چيزي را نمي آفرينند و خود آفريده مي شوند، و براي خودشان مالک زيان و سودي نيستند، و قدرت و تسلطي بر مرگ و حيات و برانگيختن پس از مرگ ندارند، (3)

و کافران گفتند: اين [قرآن] چيزي نيست جز دروغي که [پيامبر] آن را از پيش خود ساخته و ديگران او را بر ساختن آن ياري داده اند، بي ترديد [با اين نسبت ناروا] مرتکب ستمي سنگين و دروغي بزرگ [و تهمتي زشت] شده اند. ( 4 )

و گفتند: افسانه هاي مکتوب پيشينيان است که نوشتن [از روي] آنها را از [نويسندگان] درخواست کرده است و آن [نوشته] ها هر صبح و شام بر او خوانده مي شود [تا حفظ کند و بر ما بخواند و بگويد: اين وحي آسماني است!!] ( 5 )

بگو: آن را کسي نازل کرده است که همه نهان ها را در آسمان ها و زمين مي داند، همانا او همواره بسيار آمرزنده و مهربان است. ( 6 )

و گفتند: اين چه پيامبري است که غذا مي خورد و در بازارها راه مي رود؟ چرا فرشته اي به سوي او نازل نشده که همراه او بيم دهنده باشد؟ (7)

ادامه مطلب: سوره فرقان / ترجمه انصاریان
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 25- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره فرقان
نمایش از 08 فروردين 1394 بازدید: 106
پرینت

سوره فرقان / ترجمه آیت الله العظمی مکارم شیرازی

به نام خداوند بخشاینده و بخشایشگر

زوال ناپذیر و پر بركت است كسى كه قرآن را بر بنده‏اش نازل كرد تا بیم‏دهنده جهانیان باشد. (1)

خداوندى كه حكومت آسمانها و زمین از آن اوست، و فرزندى براى خود انتخاب نكرد، و همتایى در حكومت و مالكیت ندارد، و همه چیز را آفرید، و به دقت اندازه‏گیرى نمود! (2)

آنان غیر از خداوند معبودانى براى خود برگزیدند; معبودانى كه چیزى را نمى‏آفرینند، بلكه خودشان مخلوقند، و مالك زیان و سود خویش نیستند، و نه مالك مرگ و حیات و رستاخیز خویشند. (3)

و كافران گفتند: «این فقط دروغى است كه او ساخته، و گروهى دیگر او را بر این كار یارى داده‏اند.» آنها (با این سخن،) ظلم و دروغ بزرگى را مرتكب شدند. (4)

و گفتند: «این همان افسانه‏هاى پیشینیان است كه وى آن را رونویس كرده، و هر صبح و شام بر او املا مى‏شود.» (5)

بگو: «كسى آن را نازل كرده كه اسرار آسمانها و زمین را مى‏داند; او (همیشه) آمرزنده و مهربان بوده است!» (6)

و گفتند: «چرا این پیامبر غذا مى‏خورد و در بازارها راه مى‏رود؟! (نه سنت فرشتگان را دارد و نه روش شاهان را!) چرا فرشته‏اى بر او نازل نشده كه همراه‏وى مردم را انذار كند (و گواه صدق دعوى او باشد)؟! (7)

یا گنجى (از آسمان) براى او فرستاده شود، یا باغى داشته باشد كه از (میوه) آن بخورد (و امرار معاش كند)؟!» و ستمگران گفتند: «شما تنها از مردى مجنون پیروى مى‏كنید!» (8)

ببین چگونه براى تو مثلها زدند و گمراه شدند، آن گونه كه قدرت پیدا كردن راه را ندارند! (9)

زوال ناپذیر و بزرگ است خدایى كه اگر بخواهد براى تو بهتر از این قرار مى‏دهد: باغهایى كه نهرها از زیر درختانش جارى است، و (اگر بخواهد) براى تو كاخهایى مجلل قرارمى‏دهد. (10)

(اینها همه بهانه است) بلكه آنان قیامت را تكذیب كرده‏اند; و ما براى كسى كه قیامت را تكذیب كند، آتشى شعله‏ور و سوزان فراهم كرده‏ایم! (11)

هنگامى كه این آتش آنان را از مكانى دور ببیند، صداى وحشتناك و خشم آلودش را كه با نفس‏زدن شدید همراه است مى‏شنوند. (12)

و هنگامى كه در جاى تنگ و محدودى از آن افكنده شوند در حالى كه در غل و زنجیرند، فریاد واویلاى آنان بلند مى‏شود! (13)

به آنان گفته مى‏شود:) امروز یك بار واویلا نگویید، بلكه بسیار واویلا بگویید! (14)

ادامه مطلب: سوره فرقان / ترجمه آیت الله العظمی مکارم شیرازی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 25- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره فرقان
نمایش از 08 فروردين 1394 بازدید: 99
پرینت

سوره فرقان / ترجمه الهی قمشه ای

به نام خداوند بخشنده مهربان‏

 بزرگوار است پاک خداوندی که فرقان را بر بنده‌ی خاص خود نازل فرمود تا (به اندرزهای وی) اهل عالم را متذکر و خدا ترس گرداند. (۱)

 آن خدایی که پادشاهی آسمان‌ها و زمین از آن اوست و هرگز فرزندی نگرفته و شریکی در ملک هستی نداشته و همه‌ی موجودات را او خلق کرده و حد و قدر هر چیز را معین فرموده است. (۲)

 و (مشرکان نادان) خدا را که مبدأ کل و مرجع همه امور عالم است فراموش کرده و غیر او (یعنی بت‌های بی‌اثر) را به خدایی برگرفتند و حال آن‌که آن بتان هیچ چیزی نتوانند آفرید و خودشان هم مخلوقند و نه هیچ بر نفع و ضرر خود قادرند و نه امر موت و حیات و بعث به دست آن‌هاست. (۳)

 و کافران گفتند این کتاب (که محمّد وحیش می‏شمرد) جز آن‌که به دروغ از خود فرابافته و دیگران (از اهل کتاب) نیز (در قصص و احکام) به او کمک کرده‏اند به چیز دیگری نیست. و البته این سخن کافران ظلمی بزرگ (درباره قرآن الهی) و نسبتی ناحق (در حقّ پیغمبر خدا) است. (۴)

 و باز گفتند که این کتاب افسانه‏های پیشینیان و حکایات سابقین است که خود از آن‌ها نسخه برداشته و (اصحابش) صبح و شام بر او املا و قرائت می‏کنند (تا کامل و آراسته گردانند). (۵) 

ادامه مطلب: سوره فرقان / ترجمه الهی قمشه ای
 

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 145 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید