نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 28- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره قصص
نمایش از 12 فروردين 1394 بازدید: 130
پرینت

فضیلت و خواص سوره قصص

قصص و نام دیگرش «موسی و فرعون» (1) بیست و هشتمین سوره قرآن است که مکی و 88 آیه دارد.
از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله روایت شده است: اگر کسی سوره قصص را قرائت کند ده برابر تعداد کسانی که حضرت موسی علیه السلام را تصدیق یا تکذیب کرده اند به او حسنه داده می شود و تمامی فرشتگان آسمان و زمین در روز قیامت، به سود او شهادت می دهند که او راستگو و درستکار بوده است(2)
آثار و برکات سوره
1) شفای همه دردها

ادامه مطلب: فضیلت و خواص سوره قصص
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 28- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره قصص
نمایش از 12 فروردين 1394 بازدید: 153
پرینت

اطلاعات عمومي سوره قصص

28 ـ قصص ـ مكي ـ 88 آيه ـ 1441 كلمه ـ 5800 حرف

(معني):داستان – قصه.

(علت نامگذاري):آيه 25 اين سوره و ذكر داستان حضرت موسي(ع)از ولادت تا نبوت و مبارزه با فرعون و نجات بني اسرائيل و زر اندوزي قارون و سرنوشت تلخ او مي باشد.[1]

(مأخذ نامگذاري):سوره قصص به معني حكايتها(در اين سوره داستان حضرت موسي آمده است) مأخذ نامگذاري آيه 25 سوره است.[2]

(نامهاي ديگر):موسي و فرعون.

(ترتيب نزول و جمع آوري سوره قصص):

به ترتيب جمع آوري،بيست و هشتمين سوره است.

به ترتيب نزول،چهل و هشتمين سوره است كه بعد از سوره«نمل»و قبل از سوره«اسراء»نازل شده است.

(ترتيب آغاز و پايان سوره قصص):

ادامه مطلب: اطلاعات عمومي سوره قصص
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 28- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره قصص
نمایش از 12 فروردين 1394 بازدید: 124
پرینت

سیمای سوره ی قصص

این سوره هشتاد و هشت آیه دارد و قبل از هجرت، در مكّه نازل شده است. به مناسبت ورود كلمه «قَصَص» در آیه ی 25، این سوره نیز «قَصص» نام گزفته است كه به معنای «بیان سرگذشت» می باشد.
آیات 3 تا 46 این سوره بطور مفصّل به ماجرای حضرت موسی وفرعون وآیات انتهایی آن نیز به داستان قارون می پردازد و به سرنوشت صابران نیكوكار و فاسدان گناهكار اشاره می فرماید.
اگر چه در سی و چهار سوره از سوره های قرآن كریم به نحوی از ماجرای حضرت موسی و فرعون سخن رفته ولی تنها در این سوره است كه به تمام زوایای زندگی آن حضرت از تولّد، كودكی، جوانی تا ازدواج، نبوّت و دعوت به یكتاپرستی توجّه شده است. [1]
تفسیر سوره قصص . ج1، ص: 8
بِسْمِ اللّه الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان.

ادامه مطلب: سیمای سوره ی قصص
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 28- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره قصص
نمایش از 12 فروردين 1394 بازدید: 165
پرینت

سوره قصص

سوره قصص بیست و هشتمین سوره از قرآن است و دارای 88 آیه است.

نزول

تمام آیات سوره ی قصص در مکه نازل شده است.این سوره در ترتیب مصحف بیست و هشتمین سوره و در ترتیب نزول چهل و نهمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره نمل و پس از آن سوره اسراءنازل شده است.
تعداد آيات

اين سوره 88 آيه است. كوفيان «طسم» را يك آيه مستقل مي دانند و ديگران «يسقون» را.
فضيلت سوره

ادامه مطلب: سوره قصص
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 28- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره قصص
نمایش از 12 فروردين 1394 بازدید: 123
پرینت

Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - The Meaning of the Qur'an

 28. Surah Al Qasas (The Story)

Name

 The Surah takes its name from verse 25 in which the word Al-Qasas occurs. Lexically, qasas means to relate events in their proper sequence. Thus, from the viewpoint of the meaning too, this word can be a suitable title for this Surah, for in it the detailed story of the Prophet Moses has been related.

 Period of Revelation

ادامه مطلب: 28. Surah Al Qasas (The Story)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 28- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره قصص
نمایش از 12 فروردين 1394 بازدید: 166
پرینت

تفسیر سوره مبارکه قصص  / جلسه 1  تا 15 / آیت الله جوادی آملی

عنوان: تفسیر سوره مبارکه قصص جلسه1(91/07/01)

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
﴿طسم (1) تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ (2) نَتْلُوا عَلَيْكَ مِن نَبَإِ مُوسَي وَفِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (3) إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلاَ فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ يُذبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيي نِسَاءَهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ (4) وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ (5)﴾
سورهٴ مباركهٴ «قصص» در مكه نازل شد شاهد نزول اين سوره در مكه, عناصر محوري اين سوره است چون سوَر مكّي ناظر به اصول دين يعني توحيد و وحي و نبوّت و معاد از يك سو, و خطوط كلي فقه و حقوق و اخلاق بدون تفصيل از سوي ديگر است و بخشي از قصص انبيا(عليهم السلام) هم در اين سوَر است. در اين سورهٴ مباركهٴ «قصص» از مسائل فقهي مبسوط نظير جهاد, نظير صوم, نظير خمس, نظير بخش‌هاي تفصيلي صلات سخني به ميان نيامده.
مطلب ديگر آن است كه فضاي مكه در زمان نزول اين سورهٴ مباركه يك فضاي خفقان و اختناق بود يك گروه كمي به وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) ايمان آوردند و صناديد قريش, سران كفر هم با دعوت پيغمبر مخالف بودن هم با دعواي او, دعوت حضرت به توحيد و نبوت و معاد بود, دعواي آن حضرت هم ادّعاي رسالت بود او مدعي بود كه من رسولم, پيامش هم توحيدي بود مشركان مكه هم با دعوت حضرت مخالف بودند هم با دعواي او و اين گروه اندكي كه به حضرت ايمان آوردند تحت فشار و ظلم مشركان قريش بودند در چنين فضايي ذات اقدس الهي هم برهان بر سنّت خود اقامه كرد كه دأب الهي چيست و هم قصّه وجود مبارك موساي كليم(سلام الله عليه) را در بخش خفقان مصر ذكر كرد كه در زمان خفقان مصر خداي سبحان كودكي را به دنيا آورد در همان مصر اين را پروراند، فشار فرعون بر پيروان وجود مبارك موساي كليم زياد بود اينها مجبور به مهاجرت شدند سرانجام فرعون مصر به هلاكت رسيد و همين بني‌اسرائيل مستضعف دوباره وارث زمين شدند و در مصر حكومت كردند اين بخش را ذات اقدس الهي براي تأييد مسلمان‌هاي صدر اسلام در مكه نازل كرد.
كلمه قصص هم مفرد است جمع نيست اينكه فرمود: ﴿نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ﴾[1] نه «أحسن القِصص» سرّش آن است كه اين مفعول مطلق نوعي است «نحن نقصّ عليك قصصاً أحسن» كه اين ﴿أَحْسَنَ الْقَصَصِ﴾ مثل «جلستُ أحسن الجلوس» مفعول مطلق نوعي است «قعدت أحسن القعود» نه اينكه «أحسن القِصص» باشد جريان وجود مبارك يوسف از بهترين قصه‌هاي قرآني باشد ﴿أَحْسَنَ الْقَصَصِ﴾ است نه «أحسن القِصص». در جريان وجود مبارك پيغمبر هم همين طور است فرمود ما قَصص حق داريم اين مفرد است جمع نيست در سورهٴ مباركهٴ «آل‌عمران» آيه 62 به اين صورت بود ﴿إِنَّ هذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ﴾ اين يك داستان‌سرايي حق است باطل در آن نيست، گزاف در آن نيست، كم و زياد در آن نيست. هم قَصص حقّ خبري است، هم حقّ مُخبري. هم خود اين قصص و داستان حق است، هم گوينده مُحق است؛ همان طوري كه در گزارش‌ها و در خبرها دو عنصر لازم است يكي صِدق خبري، يكي صِدق مخبري؛ يعني گزارشگر اگر دروغگو باشد انسان به خبر او اطمينان پيدا نمي‌كند ولو خبرش در خصوص اين مورد راست باشد ولي او مورد وثوق نيست در اينجا هم قَصص حق است هم آن قَصّاص مُحق است خدا اين قصص حق را براي وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) تبيين مي‌كند.

ادامه مطلب: تفسیر سوره مبارکه قصص / جلسه 1 تا 15 / آیت الله جوادی آملی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 28- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره قصص
نمایش از 12 فروردين 1394 بازدید: 158
پرینت

تفسیر سوره مبارکه قصص  / جلسه 16 تا 32 / آیت الله جوادی آملی

عنوان: تفسیر سوره مبارکه قصص جلسه16(91/07/22)
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
﴿وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَكُم مِنْ إِلهٍ غَيْرِي فَأَوْقِدْ لِي يَا هامَانُ عَلَي الطِّينِ فَاجْعَل لِي صَرْحاً لَعَلِّي أَطَّلِعُ إِلَي إِلهِ مُوسَي وَإِنِّي لَأَظُنُّهُ مِنَ الْكَاذِبِينَ (38) وَاسْتَكْبَرَ هُوَ وَجُنُودُهُ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ إِلَيْنَا لاَ يُرْجَعُونَ (39) فَأَخَذْنَاهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ (40) وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَي النَّارِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ لاَ يُنصَرُونَ (41)﴾
سخنان فرعون در برابر ادعا و دعوت حضرت موسي(عليه السّلام)
بعد از اينكه وجود مبارك موساي كليم(سلام الله عليه) دعواي خود و دعوت خود را مطرح كرد يعني فرمود من رسول ربّ‌العالمين هستم اين ادّعاي او, دعوت او هم توحيد بود كه غير از خدا معبودي نيست فرعون نسبت به دعوا و دعوت او نقدي داشت نسبت به دعواي او نقدي داشت گفت دليلي نداري براي اينكه آنچه آوردي سِحر است در اين مملكت سِحر فراوان است اين سِحر را معجزه پنداشتي اين فِريه است و توطئه هم كردي كه مردم را از اين سرزمين بيرون كني و مانند آن كه آن مسابقه در سورهٴ مباركهٴ «طه» و «شعراء» و اينها گذشت. فرعون چند حرف داشت يكي اينكه خالق آسمان و زمين بله خداست, يكي اينكه اله عالَم هم خداست ما كاري به عالَم نداريم اما اله مصر و خداي مردم مصر فقط منم وقتي وجود مبارك موساي كليم توحيد مطلق را مطرح كرد كه انسان و جهان مربوب خدايند مردم مصر هم بايد موحّد باشند و خدا را بپرستند فرعون چند حرف داشت يكي اينكه اله مردم مصر منم در اين ترديدي ندارم و منظورش از اله اين بود كه كشور را رأي من و انديشه من بايد اداره كند دين مردم همان قانون است و مقنِّن آن قانون هم منم معنايش اين نبود كه بايد مرا بپرستند و عبادت كنند چون خودش بت مي‌پرستيد كه ﴿يَذَرَكَ وَآلِهَتَكَ﴾[1] پس اصل اوّلي كه او داشت و براي او مسلّم بود و نيازي به فحص نداشت اين بود كه اله مردم مصر فرعون است اين امر قطعي است ﴿مَا عَلِمْتُ لَكُم مِنْ إِلهٍ غَيْرِي﴾ معنايش اين نيست كه «ما علمتُ للعالَم الهاً غيري» يا «ما علمت لموسي الهاً غيري» نه خير, اله مصر منم اين مفروغ‌عنه است مي‌ماند اينكه موسي الهي را ادّعا مي‌كند من بايد فحص بكنم من گمانم اين است كه ـ معاذ الله ـ او دروغ مي‌گويد. قصري بنا كنيد كه من بالاي اين قصر مثلاً رصدخانه‌اي تأمين كنم ببينم كسي در جهان, آسمان, زمين هست كه اله موسي باشد يا نه

ادامه مطلب: تفسیر سوره مبارکه قصص / جلسه 16 تا 32 / آیت الله جوادی آملی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 28- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره قصص
نمایش از 12 فروردين 1394 بازدید: 72
پرینت

سوره قصص / تفسیر نور

آيه 1
‏متن آيه : ‏
‏ طسم ‏
‏ترجمه : ‏
‏طا . سين . ميم .‏
‏توضيحات : ‏
‏« طسم‌ » : از حروف مقطّعه‌اند ( نگا : بقره‌ / 1 ) .‏

آيه 2
‏متن آيه : ‏
‏ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ ‏

‏ترجمه : ‏
‏اينها آيه‌هاي كتاب روشن و روشنگرند .‏

‏توضيحات : ‏
‏« تِلْكَ » : اين آيات قرآني . « الْمُبِينِ » : آشكار . آشكار كننده ( نگا : مائده‌ / 15 ، يوسف‌ / 1 ، حجر / 1 ) . يعني قرآن مجيد با محتواي روشنش ، حق را از باطل و راه را از بيراهه نمودار مي‌سازد و روشنگر راه سعادت انسانها مي‌باشد .‏

آيه 3
‏متن آيه : ‏
‏ نَتْلُوا عَلَيْكَ مِن نَّبَإِ مُوسَى وَفِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ‏

‏ترجمه : ‏
‏ما راست و درست بر تو گوشه‌اي از داستان واقعي موسي و فرعون را مي‌خوانيم ، براي ( استفاده ) كساني كه مؤمنند ( و مي‌خواهند در ميان انبوه مشكلات ، راه خود را به سوي هدف بگشايند ) .‏

‏توضيحات : ‏
‏« نَتْلُو » : تلاوت مي‌كنيم . مي‌خوانيم . در رسم‌الخطّ قرآني ، الف زائدي در آخر دارد . « نَبَإِ » : خبر . داستان ( نگا : مائده‌ / 27 ، انعام‌ / 34 و 67 ) . « مِن نَّبَإِ » : حرف ( مِنْ ) تبعيضيّه است . يعني گوشه‌اي از اين داستان پرماجرا . « بِالْحَقِّ » : راست و درست . عين واقعيّت . يعني آنچه در اينجا آمده است ، نه تنها خالي از هر گونه خرافات است ، بلكه بيان واقعي مطالب حقيقي است . « لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ » : تأكيدي است بر اين حقيقت كه مؤمنان هدف اصلي اين آيات بوده و ذكر داستان به خاطر آنان و جهت استفاده ايشان است .‏

آيه 4
‏متن آيه : ‏
‏ إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ ‏

 

ادامه مطلب: سوره قصص / تفسیر نور
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 28- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره قصص
نمایش از 12 فروردين 1394 بازدید: 97
پرینت

سوره قصص / تفسیر نمونه

آیات 1 - 17 قصـص
آيه و ترجمه
بسم الله الرحمن الرحيم
طسم (1)
تلك ءايت الكتب المبين (2)
نتلوا عليك من نبإ موسى و فرعون بالحق لقوم يؤ منون (3)
إن فـرعـون علا فى الا رض و جعل اءهـلهـا شيعا يـستضعف طائفة منهم يذبح اءبناءهم و يستحى نساءهم إ نه كان من المفسدين (4)
و نريد اءن نمن على الذين استضعفوا فى الا رض و نجعلهم اءئمة و نجعلهم الورثين (5)
و نمكن لهم فى الا رض و نرى فرعون و همن و جنودهما منهم ما كانوا يحذرون (6)

ترجمه :
1 - طسم .
2 - اينها آيات كتاب مبين است .
3 - مـا از داسـتـان مـوسـى و فـرعون به حق بر تو مى خوانيم ، براى گروهى كه ايمان بياورند.
4 - فـرعـون بـرتـريـجـوئى در زمـيـن كرد و اهل آنرا به گروههاى مختلفى تقسيم نمود، گـروهـى را بـه ضعف و ناتوانى مى كشاند، پسران آنها را سرمى بريد و زنان آنها را (براى كنيزى ) زنده نگه مى داشت ، او مسلما از مفسدان بود.
5 - اراده ما بر اين قرار گرفته است كه به مستضعفين نعمت بخشيم ، و آنها را پيشوايان و وارثين روى زمين قرار دهيم !.
6 - حـكـومـتـشـان را پـابـرجـا سازيم و به فرعون و هامان و لشكريان آنها آنچه را بيم داشتند از اين گروه نشان دهيم .
تفسير:

ادامه مطلب: سوره قصص / تفسیر نمونه
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 28- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره قصص
نمایش از 12 فروردين 1394 بازدید: 255
پرینت

سوره قصص / تقسیر المیزان

آيات 1 تا 14

بسم الله الرحمن الرحيم

طسم (1)

تلك آيات الكتاب المبين (2)

نتلوا عليك من نبا موسى و فرعون بالحق لقوم يؤمنون (3)

ان فرعون علا فى الارض و جعل اهلها شيعا يستضعف طائفه منهم يذبح ابنائهم و يستحيى نسائهم انه كان من المفسدين (4)

و نريد ان نمن على الذين استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثين (5)

و نمكن لهم فى الارض و نرى فرعون و هامان و جنودهما منهم ما كانوا يحذرون (6)

و اوحينا الى ام موسى ان ارضعيه فاذا خفت عليه فالقيه فى اليم و لا تخافى و لا تحزنى انا رادوه اليك و جاعلوه من المرسلين (7)

فالتقطه آل فرعون ليكون لهم عدوا و حزنا ان فرعون و هامان و جنودهما كانوا خاطئين (8)

و قالت امراة فرعون قرة عين لى و لك لا تقتلوه عسى ان ينفعنا او نتخذه ولدا و هم لا يشعرون (9)

و اصبح فؤ اد ام موسى فرغا ان كادت لتبدى به لولا ان ربطنا على قلبها لتكون من المؤمنين (10)

و قالت لاخته قصيه فبصرت به عن جنب و هم لا يشعرون (11)

و حرمنا عليه المراضع من قبل فقالت هل ادلكم على اهل بيت يكفلونه لكم و هم له ناصحون (12)

فرددناه الى امه كى تقر عينها و لا تحزن و لتعلم ان وعد الله حق و لكن اكثرهم لا يعلمون (13)

و لما بلغ اشده و استوى آتيناه حكما و علما و كذلك نجزى المحسنين (14)

ادامه مطلب: سوره قصص / تقسیر المیزان
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 28- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره قصص
نمایش از 12 فروردين 1394 بازدید: 67
پرینت

تفسير سوره‌ي قصص  / تفسير راستین ترجمه تیسیر الکریم الرحمن 

تألیف علامه شیخ عبدالرحمن بن ناصر السعدی ترجمه محمد گل گمشاد زهی 

مكي و 88 آيه است

بسم الله الرحمن الرحيم

آيه‌ي 6-1:

طسم طا، سين، ميم

تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ اين است آيه‌هاي كتاب روشنگر

نَتْلُوا عَلَيْكَ مِن نَّبَإِ مُوسَى وَفِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ از خبر موسي و فرعون براي گروهي كه باور دارند، به حق بر تو مي‌خوانيم.

إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ بي‌گمان فرعون در آن سرزمين تكبر ورزيد، و مردمان آن جا را به گروههاي و دسته‌هاي مختلف تبديل كرد، گروهي از ايشان را ضعيف و ناتوان مي‌كرد؛ پسرانشان را سر مي‌بريد، و زنانشان را زنده نگاه مي‌داشت، بي‌گمان او از تباهكاران بود.

وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ و مي‌خواهيم بر آنان كه در زمين ضعيف و ناتوان قرار داده شده‌اند منت نهيم و ايشان را پيشوايان سازيم و آنها را وارثان [حكومت و قدرت] گردانيم.

وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَنُرِي فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُم مَّا كَانُوا يَحْذَرُونَ و ايشان را در زمين مستقر گردانيم، و سلطه و حكومتشان دهيم، و به فرعون وهامان و لشكريانشان آنچه را كه از آن مي‌ترسيدند، بنمايانيم.

اين آيات كه مستحق و سزاوار بزرگداشت و تعظيم‌اند، آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ آيه‌هاي كتاب روشنگرند، كه هر آنچه بندگان به آن نياز دارند، از قبيل شناخت پروردگارشان، و شناخت حقوق او، و شناخت دوستان و دشمنان او، و دانستن وقايع و روزهاي خدا، و شناخت پاداش و جزاي اعمال را در بر دارند.پس اين قرآن همة اين مطالب را در نهايت روشني بيان كرده و آن را براي بندگان توضيح داده است.

و از جمله چيزهايي كه توضيح داده است داستان موسي و فرعون مي‌باشد كه در چند جا تكرار كرده، و در اين جا به صورت مفصل بيان نموده است.پس فرمود: نَتْلُوا عَلَيْكَ مِن نَّبَإِ مُوسَى وَفِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ زيرا خبر و حكايت فرعون وموسي بسيار شگفت‌انگيز است، لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ براي قومي كه ايمان مي‌آورند. آنها مورد خطاب‌اند و با آنان سخن گفته مي‌شود، چون ايمان دارند و به وسيلة ايمان خود به انديشيدن در آن روي مي‌آورند، او از عبرت‌هاي آن پند مي‌‌گيرند و هدايت مي‌شوند، و بر ايمان و يقين و نيكي‌هايشان افزوده مي‌گردد. و جز مؤمنان از قرآن استفاده نمي‌كنند. بلكه قرآن فقط حجت را بر كفار اقامه مي‌گرداند. و خداوند قرآن را از شر آنها مصون داشته وميان آنها و قرآن مانعي قرار داده است كه آن را نمي‌فهمند.

ادامه مطلب: تفسير سوره‌ي قصص / تفسير راستین ترجمه تیسیر الکریم الرحمن
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 28- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره قصص
نمایش از 12 فروردين 1394 بازدید: 108
پرینت

سوره قصص -  تفسیر انوار القرآن - نوشته: عبدالرؤوف مخلص

﴿سوره‌ قصص﴾ مکی‌ است‌ و داراي (88) آيه‌ است‌.

جلال‌الدين‌ سيوطي‌ در مقدمه‌ اين‌ سوره‌ كريمه‌ مي‌گويد: «چون‌ خداي‌ سبحان ‌در سوره‌هاي‌ (شعراء) و (طس‌) داستان‌ موسي علیه السلام را به‌ اجمال‌ ذكر كرد، در اين ‌سوره‌ آن‌ اجمال‌ را به‌ تفصيل‌ بيان‌ مي‌كند».

صاحب‌ تفسير «في‌ ظلال‌ القرآن‌» نيز در مقدمه‌ اين‌ سوره‌ مي‌گويد: «اين‌ سوره‌ در حالي‌ نازل‌ شد كه‌ مسلمانان‌ در مكه‌ اقليتي‌ مستضعف‌ بودند و مشركان‌ در قدرت‌ و شكوه‌ قرار داشتند پس‌ اين‌ سوره‌ نازل‌ شد تا موازين‌ و معيارهاي‌ حقيقي‌ نيروها و ارزش‌ها را تبيين‌ كرده‌ و اين‌ حقيقت‌ را در باور مسلمانان‌ پايدار گرداند كه‌ در پهناي‌ اين‌ هستي‌ بزرگ، فقط يك‌ قدرت‌ وجود دارد و آن‌ هم‌ قدرت‌ مطلقه ‌خداي‌ سبحان‌ است، يك‌ ارزش‌ وجود دارد و آن‌ هم‌ ارزش‌ ايمان‌ است‌ لذا كسي‌كه‌ قدرت‌ خدا جلّ‌ جلاله با او بود، ديگر نبايد از هيچ‌ نيروي‌ ديگري‌ ترس‌ و هراس‌ داشته ‌باشد، هر چند از ديگر نيروها بي‌بهره‌ باشد و كسي‌ كه‌ قدرت‌ خدا جلّ‌ جلاله عليه‌ وي‌ بود، او نه‌ امنيتي‌ دارد و نه‌ آرامشي، هر چند كه‌ تمام‌ قوت‌هاي‌ زميني‌ پشتيبان‌ وي ‌باشند». 

ادامه مطلب: سوره قصص - تفسیر انوار القرآن - نوشته: عبدالرؤوف مخلص
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 28- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره قصص
نمایش از 12 فروردين 1394 بازدید: 156
پرینت

 سوره قصص /ترجمه های Qarib - SHAKIR- YUSUFALI- PICKTHAL

Chapter 28: AL-QASAS (THE STORY)


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

طسم ﴿۱﴾

QARIB: taseenmeem.
SHAKIR: ta sin mim
PICKTHAL: ta. sin. mim.
YUSUFALI: ta. sin. mim.

تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ ﴿۲﴾

QARIB: those are the verses of the clear book.
SHAKIR: these are the verses of the book that makes (things) clear
PICKTHAL: these are revelations of the scripture that maketh plain.
YUSUFALI: these are verses of the book that makes (things) clear.

نَتْلُوا عَلَيْكَ مِن نَّبَإِ مُوسَى وَفِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ﴿۳﴾

QARIB: we shall in truth recite to you some of the news of moses and pharaoh for a nation who believe.
SHAKIR: we recite to you from the account of musa and firon with truth for people who believe
PICKTHAL: we narrate unto thee (somewhat) of the story of moses and pharaoh with truth, for folk who believe.
YUSUFALI: we rehearse to thee some of the story of moses and pharaoh in truth, for people who believe.

إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ ﴿۴﴾

ادامه مطلب: سوره قصص /ترجمه های Qarib - SHAKIR- YUSUFALI- PICKTHAL
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 28- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره قصص
نمایش از 12 فروردين 1394 بازدید: 101
پرینت

سوره ۲۸: القصص - جزء ۲۰ / ترجمه خرمشاهي

به نام خداوند رحمتگر مهربان

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

طسم طا سين ميم (۱)

طسم ﴿۱﴾

اين آيات كتاب روشنگر است‏ (۲)

تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ ﴿۲﴾

بخشى از داستان موسى و فرعون را براى اهل ايمان به راستى و درستى بر تو مى‏خوانيم‏ (۳)

نَتْلُوا عَلَيْكَ مِن نَّبَإِ مُوسَى وَفِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ﴿۳﴾

همانا فرعون در آن سرزمين سركشى كرد و اهل آن را فرقه فرقه كرد، طايفه‏اى از آنان را به زبونى كشيد [چنانكه‏] پسرانشان را مى‏كشت و زنان [و دخترانشان را براى كنيزى‏] زنده باقى مى‏گذاشت، او از تبهكاران بود (۴)

إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ ﴿۴﴾

و ما مى‏خواهيم كه بر كسانى كه در روى زمين به زبونى كشيده شده‏اند، منت نهيم [و نعمت دهيم‏] و ايشان را پيشوايان و وارثان گردانيم‏ (۵)

ادامه مطلب: سوره ۲۸: القصص - جزء ۲۰ / ترجمه خرمشاهي
 

صفحه1 از2

<< شروع < قبلی 1 2 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 207 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید