نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 36- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره يس
نمایش از 26 ارديبهشت 1394 بازدید: 138
پرینت

Sayyid Abul Ala Maududi - 36. Surah Ya Sin

Name

 The Surah takes its name from the two letters of the alphabet with which it begins.

 Period of Revelation

A study of the style shows that it was either sent down during the last stage of the middle Makkan period, or it is one of those Surahs, which were sent down during the last stage of the Holy Prophet's stay at Makkah.

 Subject Matter and Theme

The object of the discourse is to warn the Quraish of the consequences of not believing in the Prophethood of Muhammad (may Allah's peace and blessings be upon him) and of resisting and opposing it with tyranny, ridicule and mockery. The aspect of the warning is dominant and conspicuous although along with repeatedly giving the warnings, arguments also have been given for the correct understanding by the people. 

 Arguments have been given for three things: (1) For Tauhid, from the signs of the universe and from common sense; (2) for the Hereafter, from the signs of the universe, from common sense and from man's own existence itself; and (3) for the Prophethood of the Prophet Muhammad, from the fact that he was facing all kinds of hardships in the preaching of his message without any selfish motive, and from this that whatever he was inviting the people to was rational and reasonable, accepting which was in the people's own interest. 

ادامه مطلب: Sayyid Abul Ala Maududi - 36. Surah Ya Sin
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 36- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره يس
نمایش از 26 ارديبهشت 1394 بازدید: 117
پرینت

تفسير سوره ي يس / تفسير راستین ترجمه تیسیر الکریم الرحمن

تألیف علامه شیخ عبدالرحمن بن ناصر السعدی ترجمه محمد گل گمشاد زهی

تفسير سوره ي ياسين

مکي و 83 آيه است.

بسم الله الرحمن الرحيم

آيه ي 12-1:

يس؛ يا ، سين.

وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ؛ سوگند به قرآن حکمت آميز .

إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ ؛ که تو از پيامبران هستي .

عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ؛ بر راهي راست.

تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ؛ قرآن از جانب آن پيروزمند مهربان ، نازل شده.

لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أُنذِرَ آبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ؛ تا مردمي را بيم دهي که پدرانشان بيم داده نشدند و در بي خبري بودند.

لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ؛ وعده خدا در باره بيشترشان تحقق يافته و ايمان نمي آورند.

إِنَّا جَعَلْنَا فِي أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلاً فَهِيَ إِلَى الأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ؛ و ما بر گردنهايشان تا زنخها غلها نهاديم ، چنان که سرهايشان به بالاست و پايين آوردن نتوانند.

وَجَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ يُبْصِرُونَ؛ در برابرشان ديواري کشيديم و در پشت سرشان ديواري و بر چشمانشان ، نيزپرده اي افکنديم تا نتوانند ديد.

ادامه مطلب: تفسير سوره ي يس / تفسير راستین ترجمه تیسیر الکریم الرحمن
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 36- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره يس
نمایش از 26 ارديبهشت 1394 بازدید: 141
پرینت

تفسیر انوار القرآن سوره‌ یس - نوشته: عبدالرؤوف مخلص

﴿ سوره‌ یس ﴾ مکی‌ است‌ و داراي 83 آيه‌ است‌.

فضيلت‌ آن‌: در حديث‌ شريف‌ به‌ روايت‌ ابن‌عباس‌ رضی الله عنه آمده‌ است‌ كه‌ رسول‌‌خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: «لوددت‌ أنها في‌ قلب‌ كل‌ إنسان‌ من‌ أمتي‌: همانا دوست‌ داشتم‌ كه‌ سوره‌ يس‌ در قلب‌ هر انساني‌ از امت‌ من‌ مي‌بود». يعني‌: هر يك‌ از افراد امت‌ من‌ آن‌ را حفظ مي‌داشت‌. همچنين‌ در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌: «يس‌ را برمردگانتان‌ بخوانيد». بدين‌ جهت‌، ابن‌كثير به‌نقل‌ از برخي‌ علما مي‌گويد: «از ويژگي‌هاي‌ اين‌ سوره‌ يكي‌ اين‌ است‌ كه‌ در هيچ‌ كار دشواري‌ خوانده‌ نمي‌شود، جز اين‌كه‌ خداوند جلّ‌ جلاله آن‌ كار را آسان‌ مي‌كند لذا قرائت‌ آن‌ در نزد فرد محتضر نيز سبب‌ نزول‌ رحمت‌ و بركت‌ گرديده‌ و بيرون ‌آمدن‌ روح‌ را بر وي‌ آسان‌ مي‌كند. والله اعلم‌». همچنين‌ در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌: «من‌ قرأ يس‌ في‌ ليلة ابتغاء وجه‌ الله ‌عزوجل‌ غفر له‌: هر كس‌ يس‌ را در شبي‌ به‌ طلب‌ رضاي‌ خداي‌ عزوجل‌ بخواند، بر وي‌ آمرزيده‌ شده‌ است‌». 

ادامه مطلب: تفسیر انوار القرآن سوره‌ یس - نوشته: عبدالرؤوف مخلص
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 36- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره يس
نمایش از 25 ارديبهشت 1394 بازدید: 163
پرینت

فضیلت و خواص سوره یس

یس، و نام های دیگرش «عزیزه؛ معمّه(شامل شونده)، مدافعه قاضیه(دفع کننده برآورده) سی و ششمین سوره قرآن است که مکی و دارای 83 آیه است.
از رسول گرامی اسلام روایت شده قرائت کننده این سوره نزد خداوند شریف خوانده می شود و این سوره برای قاری خود شفاعت می کند.
در روایتی دیگر از ایشان آمده: سوره «یس» در تورات «معمّه: شامل شونده» نام دارد چون خیر دنیا و آخرت را شامل حال قرائت کننده خود می کند و بلاهای دنیا و سختی های آخرت را از او دور می کند.
و نیز «قاضیه: دفع کننده برآورنده» نامیده می شود چون از قاری خود، هر بدی را دفع کرده و همه حاجت های او را روا می کند و قرائت آن سوره پاداشی برابر بیست حج دارد. و گوش سپردن به صدای قرائت آن، معادل با ثواب هزار دینار انفاق در راه خداست.(1)
در فضیلت این سوره از حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده: هر کس سوره «یس» را قرائت نماید مانند آن است که ده بار قرآن را ختم نماید(2)
ایشان همچنین فرمودند: هر کس سوره «یس» را برای رضای خدا بخواند خداوند او را خواهد بخشید و اجری همانند 12 ختم قرآن به او خواهد داد و اگر برای مریض در شرف مرگی خوانده شود، به تعداد حروف این سوره 10 فرشته  نزد او به صف شده و برای او استغفار کرده و شاهد قبض روحش بوده و جنازه اش را تشییع می کنند و بر او نماز گزارده و شاهد دفنش هستند(3)

ادامه مطلب: فضیلت و خواص سوره یس
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 36- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره يس
نمایش از 25 ارديبهشت 1394 بازدید: 110
پرینت


فواید ختم سوره یس در هر یک از روزهای هفته

ختم سوره مبارکه یس است از روز جمعه ابتدا کند تا روز پنج شنبه هر روز سه مرتبه بخواند که در عرض هفته ۲۱مرتبه خوانده شود هر روز بعد از سه مرتبه خواندن دعای یا من تحل به عقد المکاره از صحیفه سجادیه بخواند و به جهت مطلبی عدد همین است

ختم سوره مبارکه یس است از روز جمعه ابتدا کند تا روز پنج شنبه هر روز سه مرتبه بخواند که در عرض هفته ۲۱

مرتبه خوانده شود هر روز بعد از سه مرتبه خواندن دعای یا من تحل به عقد المکاره  از صحیفه سجادیه بخواند و

به جهت مطلبی عدد همین است

لیکن اگر مطلب وسعت رزق باشد روز پنج شنبه بخواند

و اگر دفع دشمن است روز سه شنبه

و جهت رفعت روز یک شنبه

ادامه مطلب: فواید ختم سوره یس در هر یک از روزهای هفته
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 36- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره يس
نمایش از 25 ارديبهشت 1394 بازدید: 124
پرینت


آداب تلاوت سوره ی مباركه ی یاسین

با نگاهی گذرا به روایات امامان معصوم(ع)و دستورالعمل ها و خاطرات بزرگانِ اهل معنا،انسان به آسانی درمی یابد كه تلاوت«یاسین» همراه با رعایت آداب و مطالبی چند می باشد و نمی توان این سوره ی مباركه را بدون توجه و رعایت آنها خواند و توقع آثار دنیوی و ثواب های اخروی خاص را داشت.

«یاسین»قلب قرآن و دارای موقعیت و منزلتی عظیم نزد خدا است.اگر انسان به پیشگاه بزرگی شرفیاب می شود،هرگز نمی تواند بدون رعایت آداب و شؤون خاص آن بزرگ وارد شود.مثلاً رفتن به زیارت خانه خدا و طواف كعبه،«احرام بستن»،«طهارت»و «جدا شدن از تعلّقات دنیوی» را می طلبد.یا مشرف شدن به بارگاه پیامبر(ص) و امامان معصوم (ع) غسل زیارت و آمادگی های مخصوص به خود را می خواهد. همین طور كسی كه می خواهد به دیدار مقام و شخصیت بزرگی برود،خود را از قبل آماده كرده و با فكری متمركز و آمادگی های ظاهری به دیدار آن مقام می رود.

در باب قرائت«سوره ی مباركه ی یاسین»،با آن همه عظمت و فضیلتی كه دارد،بدون رعایت آداب نمی توان به تلاوت آن پرداخت و لذا برای بهره مندی از آثار و خواص  این سوره ی شریفه و نزدیك شدن به حقایق آن،رعایت آداب زیر ضروری است:

ادامه مطلب: آداب تلاوت سوره ی مباركه ی یاسین
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 36- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره يس
نمایش از 25 ارديبهشت 1394 بازدید: 101
پرینت

فضیلت سوره یاسین از پیامبر اكرم (ص)

ای علی سوره یاسیت را بخوان كه در آن ده بركت است :

۱) نمی خواند آن را مگر گرسنه ای كه سیر شود.

۲) نمی خواند آن را مگر تشنه ای سیراب شود.

۳) نمی خواند آن را مگر برهنه ای پوشیده شود.

۴) نمی خواند آن را مگر فرد مجردی مگر ازدواج كند.(برای جوانان)

۵) نمی خواند آن را مگر فرد نگران و ترسان در امان قرار گیرد.

۶) نمی خواند آن را مگر زندانی و گرفتاری خلاص یابد.

۷) نمی خواند آن را مگر مسافری در سفر كمك و یاری شود.

۸) نمی خواند آن را مگر مریضی كه شفا یابد.

ادامه مطلب: فضیلت سوره یاسین از پیامبر اكرم (ص)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 36- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره يس
نمایش از 25 ارديبهشت 1394 بازدید: 89
پرینت

 ختم سوره یاسین

۱) سوره یاسین را بخواند ،آیه (سَلامٌ قَوْلاَ مِنْ رَبِّ الْرَحیِمِ) را ۷۰ مرتبه تكرار كند ، حاجات خود را از خداوند بخواهد.

۲) جهت حاجات مهم:۵ روز یاسین بخواند، روز اول به پیامبر اكرم(ص)و روز دوم به علی (ع)و روز سوم به فاطمه زهرا(س)و روز چهارم به امام حسن مجتبی (ع)و روز پنجم به سیّدالشهداء (ع).سپس حاجت خود را بگوید وخدا را به پنج تن قسم بدهد.

۳) هر كس سوره یاسین را بنویسد و بشوید باعسل آب آنرا بخورد از تمام بلاها و درد ها شفا بیابد.

۴ ) یاسین را بخواند به آیه( سَلاَمُ قَوْلاً مِنْ رَبِّ الْرَّحیمِ) را ۷۰ مرتبه تكرار كند، مطلب را از خدا بخواهد.

ادامه مطلب: ختم سوره یاسین
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 36- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره يس
نمایش از 25 ارديبهشت 1394 بازدید: 243
پرینت

ثواب خواندن سوره یس

از فشار قبر ایمن خواهد بود؛ و پیوسته از قبرش تا پهنه آسمان نوری می درخشد تا هنگامی که خداوند او را از قبرش خارج نماید.
اغلب مۆمنین شناخت عمیقی از «سوره یس» ندارند و از مناقب و فضائل و آثار دنیوی و اخروی آن غافل هستند. لذا در دام مشکلات، غم‌ها و غصه‌ها و کدورت‌ها گرفتار می مانند. اما در مجلس محبّت و مودّت مقرّبان درگاه خداوند، از «سوره یس» سخن بسیار است و انسان با اندک توجّهی به بیانات پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) و بزرگان مکاشفه و سیر و سلوک، به این حقیقت پی می برد که سوره یس از موقعیت ویژه و مرتبه‌ای بس بلند برخوردار است و اگر آدمی بتواند با آن فضایل و مناقب آشنا شود، خواهد توانست فواید کاملی را از آن خود سازد.

امامان (علیهم السلام) برای این که مۆمنان را از موقعیت ممتاز این سوره که چونان قلّه‌ای پوشیده از فضایل است، آگاه کنند، فرموده اند: «یس قلب قرآن است».

موقعیت ممتاز و جایگاه برتر و منحصر به فرد بودن قلب در بدن انسان بر کسی پوشیده نیست. سوره یس نیز دارای همان موقعیت و جایگاه در میان دیگر سوره ها است و از این رو لازم است قدری از برداشت سطحی و عمومی از این سوره فراتر رویم و با بخشی از فضایل و مناقب این سوره آشنا شویم.

ادامه مطلب: ثواب خواندن سوره یس
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 36- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره يس
نمایش از 25 ارديبهشت 1394 بازدید: 84
پرینت

قلب قرآن حیات بخش زندگی انسان: برخی از خواص و ختومات مجرب سوره یاسین

مؤذن جامی، محمدهادی - اغلب مؤمنان شناخت عمیقی از «سوره یس» ندارند و از مناقب و فضائل و آثار دنیوی و اخروی آن غافل هستند. لذا در دام مشکلات وغصه ها گرفتار می مانند. موقعیت ممتاز این سوره چونان قلّه‌ای پوشیده از فضایل است . «یس قلب قرآن است» و موقعیت ممتاز و جایگاه برتر و منحصر بفرد بودن قلب در بدن بر کسی پوشیده نیست.

انسان با اندک توجّهی به بیانات پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) و بزرگان مکاشفه و سیر و سلوک، به این حقیقت پی می برد که سوره یس از موقعیت ویژه و مرتبه‌ای بس بلند برخوردار است و‌اگر آدمی بتواند با آن فضایل و مناقب آشنا شود، خواهد توانست فواید کاملی را از آن خود سازد.

امامان (ع) برای این که مؤمنان را از موقعیت ممتاز این سوره که چونان قلّه‌ای پوشیده از فضایل است،آگاه کنند، فرموده اند: «یس قلب قرآن است».موقعیت ممتاز و جایگاه برتر و منحصر به فرد بودن قلب در بدن انسان بر کسی پوشیده نیست.قلب عرش اعمال و افکار و احساسات انسان  و هنوز ناشناخته است .موفعیت عرشی سوره یاسین نیز شناخته شده نیست.

در حدیث آمده است که پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند:

" لَوَدِدْتُ أَنَّها فی قلبِ کلِّ إنسانٍ مِنْ أُمَّتی؛ به خدا دوست داشتم که سوره یس ، در قلب هر یک از افراد امّت من جای گیرد و هر مسلمانی که به قرآن کریم گرویده است ، واجد حقایق و روحانیت این سوره گردد ( بحار، ج 92، ص 291، (از چاپ تهران)، ج 89، ص 291، (از چاپ بیروت))

سوره مبارکه یس قلب ، حیات و عصاره قرآن کریم است؛ چنانکه در احادیث ، هم از پیامبر اکرم (ص) و هم از حضرت امام جعفر صادق (ع) رسیده است که فرموده‌اند: " إنَّ لِکلِّ شیءٍ قلباً و قلبُ القرآنِ یس؛ هر چیزی حتماً دارای قلبی است و قلب قرآن سوره یس است"( مجمع البیان، ج 8، ص 413، (چاپ 5 جلدی) ).

ادامه مطلب: قلب قرآن حیات بخش زندگی انسان: برخی از خواص و ختومات مجرب سوره یاسین
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 36- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره يس
نمایش از 25 ارديبهشت 1394 بازدید: 93
پرینت

خواص سوره یاسین

یس 83 آیه و 729 کلمه دارد

 رسول خدا (ص) فرموده:هر که سوره یاسین را در گورستان بخواند خدای تعالی عذاب ایشان را از آن روز تخفیف دهد و به عدد مردگان قبرستان برای او حسنات نویسد و ار او سیئات محو کنند

 رسول خدا به حضرت علی فرمودند:هر کس آن را بنویسد و بیاشامد به درونش هزار دوا و هزار نور و هزار یقین و هزار برکت و هزار رحمت داخل شود..طریقه نوشتن آن چنین است که باید شما جوهری از حل کردن زعفران در گلاب درست کنید و با قلم فلزی مخصوص خطاطی آیات را روی صفحه ای پاک و سفید بنویسید و آن را در آب گلاب بشویید و بخورید

اشاره به ثواب قرائت سوره ی یاسین

ادامه مطلب: خواص سوره یاسین
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 36- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره يس
نمایش از 25 ارديبهشت 1394 بازدید: 95
پرینت

اسرار های آیه های سوره یاسین


 1=جهت آمرزش شفاعت 142 بار بگویید (( یس )) آیه1

 2=جهت زیادی نعمت هر روز 100 بار بگویید (( و القران الحکیم )) آیه 2

 3=به دیوانه یا مصروع 131 بار بدمید (( انک لمن المرسلین )) آیه 3 انشالله صحت یابد

 4=جهت دوستی با خدا تعالی بعد از نماز صبح 100 بار بگویید ((علی صراط المستقیم )) آیه 4

  5=جهت خوف از دشمن بخوانید و همراه خود داشته باشید

 (( قوما ما انذر ءاباوهم فهم غفلون )) آیه 6

 6=جهت تسخیر این آیه رانقش انگشتر کنید

 (( انا جعلنا فی اعنقهم اغللأ فهی الی الاذقان مقمحون )) آیه 8

ادامه مطلب: اسرار های آیه های سوره یاسین
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 36- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره يس
نمایش از 25 ارديبهشت 1394 بازدید: 105
پرینت

 

تفسیر سوره مبارکه يس  / جلسه1 تا 10 /  آیت الله جوادی آملی

عنوان: تفسیر سوره مبارکه یس جلسه1 (1392/09/25)

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
﴿يس (1) وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ (2) إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ (3) عَلَي صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ (4) تَنزِيلَ الْعَزِيْزِ الرَّحِيمِ (5) لِتُنذِرَ قَوْماً مَّا أُنذِرَ آبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ (6) لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَي أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ (7) إِنَّا جَعَلْنَا فِي أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلاً فَهِي إِلَي الْأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ (8)﴾
سوره مباركه «يس» برابر آن معياري كه در مكّي و مدني بودن سوَر ياد شد در مكه نازل شد براي اينكه عناصر محوري اين سوره, اصول دين و بخشي از خطوط كلي اخلاق و فقه و حقوق است و سوَري كه احكام فقهي مبسوط يا مسئله جهاد, مسئله زكات, مسئله حج, مسئله صوم اين گونه از مسائل فقهي را در برندارد معلوم مي‌شود در مكه نازل شد. طبق رواياتي كه فريقين نقل كردند گفتند سوره مباركه «يس» قلب قرآن است[1] در توجيه اينكه اين سوره قلب قرآن است وجوهي گفته شد برخي‌ها بر آن‌ هستند كه اين آيه ﴿وَكُلَّ شَيْ‏ءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ﴾[2] باعث شد كه اين سوره قلب قرآن است. سيدناالاستاد مرحوم علامه(رضوان الله عليه) فرمود ما از استادمان مرحوم آقاي قاضي(رضوان الله عليهما) سؤال كرديم به چه مناسبت سوره مباركه «يس» قلب قرآن است ايشان فرمودند ظاهراً به مناسبت آن آيات پاياني سوره مباركه «يس» يعني آيات 82 و 83 كه ﴿إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئاً أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ ٭ فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ﴾ كه هر چيزي ملكوتي دارد و ملكوت هر چيزي به دست خداست و خداي سبحان به عنوان سبحان با اسم سبحان, زمامدار ملكوت اشياست و مانند آن. آنكه فرمود: ﴿تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ﴾[3] مُلك و عالَم طبيعت به دست خدايي است كه اسم شريفش با ﴿تَبَارَكَ﴾ ظهور كرده است. اسم «تبارك» از اسماي تشبيهيه خداست اما اسم ﴿سُبْحَانَ﴾ از اسماي تنزيهيه خداست سبحان با ملكوت مناسب است و تبارك با مُلك, گرچه همه اسماي الهي براي خداي سبحاني است كه همه كمالات را داراست ولي ما براي شفاي مريض نمي‌گوييم «يا مُميت» نمي‌گوييم «يا قابض» مي‌گوييم «يا شافي» ما از روزنه اين اسم با خداي سبحان تماس مي‌گيريم نه اينكه از آن طرف محدوديتي باشد.

ادامه مطلب: تفسیر سوره مبارکه يس / جلسه1 تا 10 / آیت الله جوادی آملی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 36- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره يس
نمایش از 25 ارديبهشت 1394 بازدید: 136
پرینت

تفسیر سوره مبارکه يس  / جلسه11 تا 20 /  آیت الله جوادی آملی

عنوان: تفسیر سوره مبارکه یس جلسه11 (1392/10/25)

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
﴿وَ آيَةٌ لَّهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْنَاهَا وَ أَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبّاً فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ (33) وَ جَعَلْنَا فِيهَا جَنَّاتٍ مِن نَّخِيلٍ وَ أَعْنَابٍ وَ فَجَّرْنَا فِيهَا مِنَ الْعُيُونِ (34) لِيَأْكُلُوا مِن ثَمَرِهِ وَ مَا عَمِلَتْهُ أَيْدِيهِمْ أَ فَلاَ يَشْكُرُونَ (35) سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَ مِمَّا لاَ يَعْلَمُونَ (36) وَ آيَةٌ لَّهُمُ الَّيْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهَارَ فَإِذَا هُم مُّظْلِمُونَ (37) وَ الشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ﴾
چون سوره مباركه «يس» در مكه نازل شد و عناصر محوري سوَر مكّي, اصول دين و خطوط كلي فقه و اخلاق و حقوق بود، مسئله توحيد را با آيات گوناگون بيان مي‌فرمايد. هر كدام از اين آيات هم مبدأ را ثابت مي‌كنند و هم توحيد مبدأ را. اصلِ مبدأ را ثابت مي‌كند براي اينكه موجود، نيازمند به آفريدگار است و چيزي كه هستيِ او عين ذات او نيست در پيدايش محتاج به مبدأ فاعلي است؛ اين از بيانات نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) و از بيانات نوراني امام رضا(سلام الله عليه) است كه «كُلُّ قَائِمٍ فِي سِوَاهُ مَعْلُولٌ»؛ يعني هر چيزي كه قائم به خود نيست, هستيِ او عين ذات او نيست, هر چيزي كه هستي او عين ذات او نيست به غير خود محتاج است «كُلُّ قَائِمٍ فِي سِوَاهُ مَعْلُولٌ»؛ اين بيان نوراني هم در نهج‌البلاغه[1] هست هم در توحيد[2] مرحوم صدوق از وجود مبارك امام رضا(سلام الله عليه)، پس اصل مبدأ با پيدايش هر موجود ممكني ثابت مي‌شود. نظم حاكم بر جهان، ثابت‌كننده توحيد است، براي اينكه اگر بيش از يك مبدأ در عالَم بود، چون هر مبديي بالأخره صفات او عين ذات آن است وقتي دو مبدأ در عالَم باشد دو ذات، دو علم و دو تشخيص است؛ همان آيات سوره مباركه «انبياء» كه فرمود: ﴿لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا﴾[3] نظم حاكم بر جهان، نشانهٴ توحيد ربوبي است و اصل پيدايش هر موجودي نشانهٴ تحقّق اصل مبدأ است; لذا آنچه در حجاز رواج داشت كه شرك بود با اين آيات حل مي‌شود و اگر احياناً الحاد هم در آن سرزمين مطرح بود با همين آيات حل مي‌شود.
فرمود: ﴿وَ آيَةٌ لَّهُمُ﴾ كه زمينِ مُرده را ما زنده مي‌كنيم؛ زمين, خودش مرده است و هرگز اين قدرت را ندارد اين «حبّ» و هسته‌اي كه در درون آن به وديعت گذاشتيم به اينها حيات ببخشد، چون خودش جامد, راكد و مُرده است, پس زمين اين قدرت را ندارد كه حبّه و هسته را حيات ببخشد و خوشه يا شاخه شود ﴿وَ آيَةٌ لَّهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْنَاهَا وَ أَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبّاً﴾ ما گندم را و ساير حبوبات را از اين زمينِ مُرده بيرون مي‌آوريم تا غذاي جامعه با اين تأمين شود كه عنايت فرموديد منظور از نان؛ يعني اقتصاد ﴿فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ﴾؛ يعني اقتصادشان تأمين شود.

ادامه مطلب: تفسیر سوره مبارکه يس / جلسه11 تا 20 / آیت الله جوادی آملی
 

صفحه1 از2

<< شروع < قبلی 1 2 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 350 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید