نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 6- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انعام
نمایش از 04 فروردين 1394 بازدید: 203
پرینت

 سوره انعام /  تفسير راستین

مکي و 165 آيه است.

بسم الله الرحمن الرحيم

آيه ي 2-1:

الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِم يَعْدِلُونَ؛ ستايش از آن خداوندي است که آسمانها و، زمين را بيافريد و تاريکيها و روشنايي را پديدار کرد ، با اين همه ، کافران با پروردگار خويش ديگري را برابر مي دارند.

هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن طِينٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسمًّى عِندَهُ ثُمَّ أَنتُمْ تَمْتَرُونَ؛ اوست که شما را از گل بيافريد و عمري مقرر کرد : مدتي در نزد او معين با، اين همه ، ترديد مي ورزيد.

خداوند خويشتن را به خاطر صفتهاي کمال و عظمت و شکوه خود، و به طور ويژه صفتهايي که در اين آيه ذکر شده است ، مي ستايد. پس او خود را بر آفريدن آسمانها و زمين، که بر قدرت کامل و علم و رحمت واسع و گستردگي حکمت و يگانه بودن وي در آفرينش و تدبير دلالت مي نمايد ستايش نمود، و خويشتن را به خاطر پديد آوردن روشنايي و تاريکي ها ستود. و اين، تاريکي و روشنايي محسوس مانند شب و روز و خورشيد و ماه، و نيز تاريکي و روشنايي معنوي از قبيل تاريکي جهالت و شک و شرک و گناه و غفلت، و نو علم و ايمان و يقين و طاعت را شامل مي شود، و همه اين موارد قاطعانه دلالت مي نمايند که خداوند متعال سزاوار پرستش و عبادت خالص است. با وجود اين همه دليل و برهان روشن، « ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِم يَعْدِلُونَ» کساني که به پروردگارشان کفر ورزيده اند کساني ديگر غير از خدا را با وي در عبادت و کرنش وتعظيم برابر مي دانند، با اينکه آنان در چيزي با خدا برابر نيستند، و آنها نيازمنداني ناتوانند و از هر جهت کمبود دارند.

ادامه مطلب: سوره انعام / تفسير راستین
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 6- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انعام
نمایش از 04 فروردين 1394 بازدید: 174
پرینت

سوره انعام /  تفسیر انوار القرآن - نوشته: عبدالرؤوف مخلص

سوره‌ انعام مکي‌ است‌ و داراي‌ 165 آيه‌ است‌.

 وجه‌ تسميه‌: به‌ سبب‌ آن‌ كه‌ در آيات‌ (139، 138) اين‌ سوره‌، از (انعام: چارپايان‌) سخن‌ رفته‌ است‌، آن‌ را «انعام‌» ناميدند.

فضيلت‌ آن: در حديث‌ شريف‌ به‌ روايت‌ ابن‌عمر رضی الله عنهما از رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم آمده‌ است‌كه‌ فرمودند: «سوره‌ انعام‌ تماما يكباره‌ بر من‌ نازل‌ شد درحالي‌ كه‌ هفتادهزار فرشته ‌با بانگ‌ تسبيح‌ و تحميد آن‌ را همراهي‌ مي‌كردند». علماي‌ اسلام‌ مي‌گويند: اين‌سوره‌ صف ‌آراي‌ محاجه‌ و مبارزه‌ با مشركان‌ و تكذيب‌كنندگان‌ معاد است‌ و به‌پايدارساختن‌ اصول‌ عقيده‌ و ايمان‌ در بنياد انديشه‌ و خرد و ضمير انسان‌ توجه‌ دارد.

شش‌ آيه‌ از اين‌ سوره‌ مدني‌ است‌.

 الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِم يَعْدِلُونَ (1)‏

ادامه مطلب: سوره انعام / تفسیر انوار القرآن - نوشته: عبدالرؤوف مخلص
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 6- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انعام
نمایش از 04 فروردين 1394 بازدید: 205
پرینت

سوره انعام / تفسیر نور

آيه 1
‏متن آيه : ‏
‏ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِم يَعْدِلُونَ ‏
‏ترجمه : ‏
‏ستايش خداوندي را سزا است كه آسمانها و زمين را آفريده است و تاريكيها و روشنائي را ايجاد كرده است ( كه هر يك سود ويژه‌اي و حكمت خاصّي در بردارند و دلائل باهر و براهين قاطعي بر وجود خدايند ) ولي با اين وصف ، كساني كه منكر وجود پروردگار خويشند ( براي آفريدگار خود بتان را ) انباز مي‌كنند .‏
‏توضيحات : ‏
‏« جَعَلَ » : ايجاد كرده است . پديد آورده است ( نگا : نحل / 72 ، و فرقان / 61 ) . « يَعْدِلُونَ » : برابر قرار مي‌دهند . يعني كافران بتان را در پرستش و درخواست حاجت از آنها با خدا همتا و همبر مي‌كنند .‏
آيه 2
‏متن آيه : ‏
‏ هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن طِينٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسمًّى عِندَهُ ثُمَّ أَنتُمْ تَمْتَرُونَ ‏

‏ترجمه : ‏
‏خدا آن ذاتي است كه شما را از گِل آفريده است‌ ؛ سپس ( براي زندگي هر يك از شما ) زماني را تعيين كرده است ( و با مرگ شخص پايان مي‌پذيرد ) و زمان معيّن ( فرا رسيدن رستاخيز ) را تنها خدا مي‌داند و بس . سپس شما ( افراد مشرك ، درباره آفريننده‌اي كه انسان را از اين اصل ناچيز يعني گِل آفريده است و او را تكامل بخشيده است ) شكّ و ترديد به خود راه مي‌دهيد .‏

ادامه مطلب: سوره انعام / تفسیر نور
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 6- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انعام
نمایش از 29 اسفند 1393 بازدید: 141
پرینت

سوره انعام /ترجمه های Qraib - SHAKIR- YUSUFALI- PICKTHAL / آیات 1 تا 59

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِم يَعْدِلُونَ ﴿۱﴾

QARIB: praise is due to allah, who has created the heavens and the earth and made darkness and light. yet the unbelievers make (others) equal with their lord.
SHAKIR: all praise is due to allah, who created the heavens and the earth and made the darkness and the light; yet those who disbelieve set up equals with their lord
PICKTHAL: praise be to allah, who hath created the heavens and the earth, and hath appointed darkness and light. yet those who disbelieve ascribe rivals unto their lord.
YUSUFALI: praise be allah, who created the heavens and the earth, and made the darkness and the light. yet those who reject faith hold (others) as equal, with their guardian-lord.

هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن طِينٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلًا وَأَجَلٌ مُّسمًّى عِندَهُ ثُمَّ أَنتُمْ تَمْتَرُونَ ﴿۲﴾

QARIB: it is he who has created you from clay. he has decreed a term for you and another one set with him. yet you are still in doubt.
SHAKIR: he it is who created you from clay, then he decreed a term; and there is a term named with him; still you doubt
PICKTHAL: he it is who hath created you from clay, and hath decreed a term for you. a term is fixed with him. yet still ye doubt!
YUSUFALI: he it is created you from clay, and then decreed a stated term (for you). and there is in his presence another determined term; yet ye doubt within yourselves!

ادامه مطلب: سوره انعام /ترجمه های Qraib - SHAKIR- YUSUFALI- PICKTHAL / آیات 1 تا 59
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 6- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انعام
نمایش از 29 اسفند 1393 بازدید: 168
پرینت

سوره انعام /ترجمه های Qraib - SHAKIR- YUSUFALI- PICKTHAL / آیات 60 تا 123

وَهُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُم بِاللَّيْلِ وَيَعْلَمُ مَا جَرَحْتُم بِالنَّهَارِ ثُمَّ يَبْعَثُكُمْ فِيهِ لِيُقْضَى أَجَلٌ مُّسَمًّى ثُمَّ إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ ثُمَّ يُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿۶۰﴾

QARIB: it is he who makes you to die by night, knowing what you have gained by day, and then resurrects you so that an ordained term is realized. to him you shall return, and he will tell you of what you have been doing.
SHAKIR: and he it is who takes your souls at night (in sleep), and he knows what you acquire in the day, then he raises you up therein that an appointed term may be fulfilled; then to him is your return, then he will inform you of what you were doing
PICKTHAL: he it is who gathereth you at night and knoweth that which ye commit by day. then he raiseth you again to life therein, that the term appointed (for you) may be accomplished. and afterward unto him is your return. then he will proclaim unto you what ye used to do.
YUSUFALI: it is he who doth take your souls by night, and hath knowledge of all that ye have done by day: by day doth he raise you up again; that a term appointed be fulfilled; in the end unto him will be your return; then will he show you the truth of all that ye did.

وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَيُرْسِلُ عَلَيْكُم حَفَظَةً حَتَّىَ إِذَا جَاء أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَهُمْ لاَ يُفَرِّطُونَ ﴿۶۱﴾

QARIB: he is the conqueror over his worshipers. he sends forth guardians who watch over you until death comes to one of you, when our messengers take him, and they are not neglectful.
SHAKIR: and he is the supreme, above his servants, and he sends keepers over you; until when death comes to one of you, our messengers cause him to die, and they are not remiss
PICKTHAL: he is the omnipotent over his slaves. he sendeth guardians over you until, when death cometh unto one of you, our messengers receive him, and they neglect not.
YUSUFALI: he is the irresistible, (watching) from above over his worshippers, and he sets guardians over you. at length, when death approaches one of you, our angels take his soul, and they never fail in their duty.

ثُمَّ رُدُّواْ إِلَى اللّهِ مَوْلاَهُمُ الْحَقِّ أَلاَ لَهُ الْحُكْمُ وَهُوَ أَسْرَعُ الْحَاسِبِينَ ﴿۶۲﴾

QARIB: then, they are returned to allah their guardian, the true. surely, the judgement is for him, he is the swiftest of reckoners. '
SHAKIR: then are they sent back to allah, their master, the true one; now surely his is the judgment and he is swiftest in taking account

ادامه مطلب: سوره انعام /ترجمه های Qraib - SHAKIR- YUSUFALI- PICKTHAL / آیات 60 تا 123
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 6- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انعام
نمایش از 29 اسفند 1393 بازدید: 170
پرینت

 سوره انعام /ترجمه های Qraib - SHAKIR- YUSUFALI- PICKTHAL / آیات 124 تا 165

وَإِذَا جَاءتْهُمْ آيَةٌ قَالُواْ لَن نُّؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتَى مِثْلَ مَا أُوتِيَ رُسُلُ اللّهِ اللّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ سَيُصِيبُ الَّذِينَ أَجْرَمُواْ صَغَارٌ عِندَ اللّهِ وَعَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا كَانُواْ يَمْكُرُونَ ﴿۱۲۴﴾

QARIB: when a sign came to them they said: 'we will not believe in it unless we are given that which the messengers of allah have been given. ' but allah knows best where to place his message. humiliation with allah shall befall the sinners as well as a terrible punishment for what they devised.
SHAKIR: and when a communication comes to them they say: we will not believe till we are given the like of what allah's messengers are given. allah best knows where he places his message. there shall befall those who are guilty humiliation from allah and severe chastisement because of what they planned
PICKTHAL: and when a token cometh unto them, they say: we will not believe till we are given that which allah's messengers are given. allah knoweth best with whom to place his message. humiliation from allah and heavy punishment will smite the guilty for their scheming.
YUSUFALI: when there comes to them a sign (from allah), they say: "we shall not believe until we receive one (exactly) like those received by allah's messengers." allah knoweth best where (and how) to carry out his mission. soon will the wicked be overtaken by humiliation before allah, and a severe punishment, for all their plots.

فَمَن يُرِدِ اللّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلاَمِ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاء كَذَلِكَ يَجْعَلُ اللّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ ﴿۱۲۵﴾

QARIB: whomsoever allah desires to guide, he expands his chest to islam (submission). whomsoever he desires to lead astray, he makes his chest narrow, tight, as though he were climbing to heaven. as such allah lays the scourge on the unbelievers.
SHAKIR: therefore (for) whomsoever allah intends that he would guide him aright, he expands his breast for islam, and (for) whomsoever he intends that he should cause him to err, he makes his breast strait and narrow as though he were ascending upwards; thus does allah lay uncleanness on those who do not believe
PICKTHAL: and whomsoever it is allah's will to guide, he expandeth his bosom unto the surrender, and whomsoever it is his will to send astray, he maketh his bosom close and narrow as if he were engaged in sheer ascent. thus allah layeth ignominy upon those who believe not.
YUSUFALI: those whom allah (in his plan) willeth to guide,- he openeth their breast to islam; those whom he willeth to leave straying,- he maketh their breast close and constricted, as if they had to climb up to the skies: thus doth allah (heap) the penalty on those who refuse to believe.

وَهَذَا صِرَاطُ رَبِّكَ مُسْتَقِيمًا قَدْ فَصَّلْنَا الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ ﴿۱۲۶﴾

ادامه مطلب: سوره انعام /ترجمه های Qraib - SHAKIR- YUSUFALI- PICKTHAL / آیات 124 تا 165
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 6- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انعام
نمایش از 29 اسفند 1393 بازدید: 215
پرینت

فضائل سوره انعام

عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم: إن من قرأ هذه السورة کان لهبوزن جمیع الانعام التی خلقها الله فی دارالدنیا درّاً بعدد کل درّ مائة الف حسنة و مائة الف درجة.

مستدرک الوسائل ج4 ص297

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید: «هرکس سوره انعام را قرائت نماید، برای او پاداشی از درّ، به وزن همه چهارپایانی که خداوند در دار دنیا آن را آفریده است، خواهد بود و به تعداد تمام درّها، صد هزار حسنه و صدهزار درجه به او عنایت می شود.

قال ابوعبدالله علیه السلام: نزلت سورة الانعام جملةً واحدةً شَیَّعها سَبعونَ ألفَ مَلَکٍ حتّی نَزَلَت علی محمدٍ فَعَظّموها و بَجَّلوها فإنّ اسم الله فیها فی سبعین موضعاً ولو علم النّاس ما فیها ماترکوها.

امام صادق علیه السلام فرمود: تمام سوره انعام یک باره نازل گشت و 70 هزار فرشته آن را مشایعت می کردند تا انکه بر محمد نازل شد پس آن را بزرگ شمارید و گرامی بدارید . در 70 جای آن اسم اعظم پروردگار برده شده است و اگر مردم می دانستند چه چیزی در این سوره است تلاوتش را ترک نمی کردند.

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال مترجم، ص282

عن ابی الحسن الرضا علیه السلام قال: نزلت سورة الانعام جملة واحدة و شیعها سبعون الف ملک لهم زجل باتسبیح و التهلیل و التکبیر فمن قرأها سبحوا له الی یوم القیامة.

امام رضا علیه السلام می فرماید: سوره انعام یکباره نازل شده و 70 هزار فرشته ان را بدرقه کردند در حالی که همه تسبیح و تهلیل و تکبیر زمزمه داشتند پس هر کس ان را قرائت کند همین فرشتگان تا روز قیامت برای او استغفار می کنند.

متن و ترجمه تفسیر البرهان ج5 ص2

ادامه مطلب: فضائل سوره انعام
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 6- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انعام
نمایش از 29 اسفند 1393 بازدید: 192
پرینت

فضیلت تلاوت سوره انعام

در فضیلت تلاوت این سوره روایات بسیارى رسیده است.

1. اُبَىّ بن کعب از پیامبر روایت مى کند که حضرت فرمود: «سوره انعام یکباره بر من نازل شد، هفتاد هزار فرشته آن را بدرقه مى کردند، در حالى که تسبیح و حمد خداوند بر زبانشان جارى بود. هر که آن را قرائت کند آن هفتاد هزار فرشته به عدد هر آیه اى از این سوره هر روز و شب بر او درود مى فرستند».(مجمع البیان، ج 4، ص 5، آغاز سوره انعام.)

2. جابر بن عبداللّه انصارى از رسول خداروایت مى کند: هر که سه آیه اوّل سوره انعام را تا وَیَعْلَمُ مَا تَکْسِبُونَ تلاوت کند، خداوند چهل هزار فرشته را موکّل مى سازد که ثواب عبادتى همچون عبادت آنها را تا روز قیامت براى او بنویسند».(مجمع البیان، ج 4، ص 5، آغاز سوره انعام.)

ادامه مطلب: فضیلت تلاوت سوره انعام
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 6- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انعام
نمایش از 29 اسفند 1393 بازدید: 157
پرینت

خواص سوره انعام


هر كس سوره انعام را بنويسد و بشويد وتا هفت روز متوالی از آن آب بنوشد خدا به او رحم می کند.

اگر این آیه را بر صفحه ای از قلع بنویسند و در دکان یا منزل خود آویزند خیر و برکت آن بسیار شود .

« و عنده مفاتح الغیب . . . فی کتاب مبین » (آیه ۵۹)

جهت تقویت حافظه آیه زیر را به تخم مرغ نوشته و بخورند .

« و هو القاهر فوق عباده . . . لا یفرطون » (آیه ۶۱)


فضیلت و خاصیت و ثواب سوره مبارکه انعام افزون از حداست و ختم آن بسیار موثر است :

ابی بن کعب گفته که اینسوره در مکه وقت شب به یک دفعه نازل شده و هفتاد هزار فرشته حامل اینسوره بودند در وقت نزول بصدای بلند تسبیح و تحمید الهی میکردند چون حضرت رسول خدا ص آواز ایشان شنید فرمود سبحان الله العظیم و بحمده و بسجده افتاد پس کاتبان را بخواند و امر کرد در همان شب آنرا نوشتند و فرمود هر کس اینسوره را بخواند ودر وقت خواندن با کسی تکلم نکند و قبل از شروع یازده بار بگوید : افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد حقتعالی گاهان گذشته او را بیامرزد و هفتاد هزار فرشته یک شبانه روز بعدد هر آیتی او را آمرزش خواهند .

عیاشی باسناد خود از ابی بصیر روایت کند که حضرت ابوعبدالله عفرمود: سوره انعام به یک بار نازل شد و هفتاد هزار فرشته تشیع او میکردند و تعظیم و احلال او مینمودند چه در هفتاد موضع اینسوره نام خدایتعالی مندرجست اگر مردمان بدانند افضل قرائت اینسوره را هرگز ترک آن نکنند .

ادامه مطلب: 0... خواص سوره انعام
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 6- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انعام
نمایش از 29 اسفند 1393 بازدید: 194
پرینت

ثواب قرائت سوره انعام

 سوره الانعام

1- ابن عباس گوید : هر کس سوره الانعام را هر شب بخواند از جمله کسانی باشد که در قیامت در امانند . هرگز روی آتش را به چشم خود نخواهد دید و حضرت صادق ( ع ) فرمودند : سوره الانعام جملگی در یک بار نازل شد و هفتاد هزار فرشته در مشایعت آن بودند تا آنکه بر محمد ( ص ) نازل شد . پس آن را بزرگ شمارید و گرامی دارید زیرا در هفتاد جای آن اسم اعظم پرودگار برده شده و اگر مردم می دانستند آنچه در این سوره است از فوائد ، خواندنش را ترک نمی کردند .
2- ابی بن کعب از نبی اکرم ( ص ) روایت کرده است که فرمودند : سوره انعام یکجا بر من نازل شد . در حالی که هفتاد هزار فرشته با صدای حمد و تسبیح سوره را همراهی می کردند هرکس این سوره را بخواند .همین هفتاد هزار فرشته بعدد هر آیه ای یک شبانه روز بر او صلوات می فرستند و نیز جابرین عبدالله انصاری روایت کرده است که نبی اکرم ( ص ) فرمودند: هر کس سه آیه اول سوره انعام را تا « ویعلم ما تکسبون » بخواند خداوند چهل هزار فرشته موکل او سازد که مثل عبادت ایشان را تا روز قیامت برایش بنویسند و فرشته ای از آسمان هفتم با عصایی آهنین نازل می شود و هر گاه شیطان بخواهد وسوسه ای در دلش ایجاد کند با آن عصا برسرش می کوبد ...عیاشی به اسناد خود از ابی بصیر روایت کرده است که امام صادق ( ع ) فرمودند : سوره انعام کجا نازل شد و هفتا هزار ملک سوره را با تعظیم همراهی کردند زیرا در هفتاد جای آن نام خداوند آمده است . اگر مردم می دانستند در خواندن آن چقدر فضیلت است ، آن را ترک نمی کردند سپس فرمودند : هر که را بر خداوند حاجتی است که می خواهد بر آورده شود چهار رکعت نماز با فاتحة الکتاب و سوره انعام را بخواند و بعد از خواندن فارغ شد بگوید : « یاکریم یاکریم یاکریم یاعظیم یاعظیم یاعظیم من کل عظیم یا سمیع الدعا یا من لاتغیره اللیالی والایام صلی علی محمد و آل محمد و ارحم ضغفی و فقری و فاقتی و مسکنتی یا من رحم الشیخ یعقوب حین ردٌ علیه یوسف قره عینه یا من رحم ایوب بعد طول بلائه یا من رحم محمداً و من الیتیم آواه و نصره علی جبابره قریش و طواغیتها و امکنه منهم یا مغیث یا مغیث یا مغیث ... » بخدا قسم اگر این دعا را بخوانی و همه حوائج حود را از خدا بخواهی به تو عطا می کند .از علی بن ابراهیم منقول است که حضرت رضا ( ع ) فرمودند :

ادامه مطلب: ثواب قرائت سوره انعام
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 6- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انعام
نمایش از 29 اسفند 1393 بازدید: 180
پرینت

سوره أنعام

اَنْعام‌، نام‌ ششمین‌ سوره‌ از قرآن‌ مجید، دارای‌ ۲۰ واحد موضوعی‌ (رکوع‌)، ۱۶۵ (یا ۱۶۶ یا ۱۶۷) آیه‌، ۸۶۰۳ کلمه‌ و ۱۲۲۵۴حرف است‌.

فهرست مندرجات
۱ - وجه تسمیه
۲ - منظور از انعام‌
۳ - پنجاه‌ و پنجمین‌ سوره‌
۴ - اقوال در مکی و مدنی بودن سوره
۵ - خلاصه اقوال
۶ - طولانی‌ترین‌ سوره‌ از مجموعه ۵ سوره‌ای‌ «حامدات‌»
۷ - محتوی
۷.۱ - اعلامیه جامع‌ عقیده‌ و شریعت‌
۷.۲ - تمامی‌ اسلام‌ در برابر تمامی‌ کفر
۷.۳ - گفت‌وگوی‌ حضرت‌ ابراهیم‌
۷.۴ - پیروی‌ از جاهلیت‌، همگامی‌ با شیطان‌
۷.۵ - مباحث‌ اصول‌ عقاید
۸ - وجوه‌ تناسب‌ با سوره‌های‌ قبلی‌ و بعدی‌
۹ - دارای ۷۰ مرتبه‌ لفظ جلاله
۱۰ - فضیلت تلاوت سوره
۱۱ - فهرست منابع
۱۲ - پانویس
۱۳ - منبع

وجه تسمیه

این‌ سوره‌ از عهد نزول‌ قرآن‌ تاکنون‌ با نام‌ و عنوان‌ دیگری‌ جز «انعام‌» خوانده‌ نشده‌ است‌. [۱] این‌ نام‌گذاری‌ شاید از آن‌ رو باشد که‌ احوال‌ انعام‌ در این‌ سوره‌ به‌ تفصیل‌ آمده‌ است‌ [۲] [۳] و نیز از آن‌ رو که‌ از مجموع‌ ۳۲ بار کاربرد کلمه انعام‌ در قرآن‌ کریم‌، ۶ بار آن‌ در این‌ سوره‌ است‌، و این‌ میزان‌ دو برابر حداکثر تکرار این‌ کلمه‌ در دیگر سوره‌هاست‌. حتی‌ در آیه ۱۳۸ این‌ سوره‌ کلمه انعام‌ دوبار به‌ کار رفته‌ است‌. [۴] [۵]

منظور از انعام‌

ادامه مطلب: سوره أنعام
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 6- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انعام
نمایش از 29 اسفند 1393 بازدید: 245
پرینت

سوره انعام

سوره انعام ششمین سوره قرآن کریم و دارای 165 آیه است.

نزول

سوره انعام به اتفاق قرآن پژوهان مكى است [۱].
این سوره در ترتیب مصحف ششمین سوره است و بین دو سوره مائده و اعراف قرار گرفته و در ترتیب نزول پنجاه و پنجمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره صافات و پس از آن سوره حجر نازل شده است [۲]
در روایات ترتیب نزول، ردیف‌هاى 43 تا 69 را براى آن ذكر كرده‌اند.[۳] برخى معاصران و مستشرقان بر اساس اجتهاد، ردیفِ 81، 89، 90 و 113 را براى آن حدس زده‌اند[۴] كه سه قول اخیر ملازم مدنى بودن سوره است و برخى مفسران بدان معتقدند.[۵]
جمعى به اختلاف تا 9 آیه این سوره را (آیات 20،23،91 ـ 93،114، 151 ـ 153)[۶] به اجتهاد یا با تكیه بر روایاتى ضعیف استثنا كرده و آن‌ها را مدنى دانسته‌اند؛[۷] لیكن هماهنگى موجود بین آیات این سوره[۸] و نیز روایات فراوانى كه نزول همه سوره را به یكباره در مكه مى‌داند این نظر را سست مى‌كند،[۹] افزون بر این وجود آیات مدنى در سوره‌هاى مكى و عكس آن برخلاف اصل است و تا روایت صحیحى آن را تایید نكند پذیرفتنى نیست.[۱۰]
برخى معاصران با استناد به شواهدى ضعیف بخش عظیمى از این سوره را مدنى دانسته‌اند.[۱۱] درباره زمان نزول این سوره برخى با توجه به این كه این سوره پس از سوره حجر نازل شده است و مشتمل بر آیه «فَاصدَع بِما تُؤمَرُ = آنچه را بدان مأمورى آشكارا بیان كن» (سوره حجر/15،94) است كه پس از علنى شدن دعوت پیامبر صلى الله علیه و آله (پس از سه سال از بعثت[۱۲]) نازل شده، نزول سوره انعام را در سال چهارم یا پنجم بعثت به واقع نزدیك‌تر مى‌دانند.[۱۳]
احتجاجات این سوره با مشركان و مباحث عقیدتى و دیگر موضوعات مطرح شده در آن نیز بیشتر با این فضا سازگارى دارد.[۱۴] برخى زمان نزول این سوره را پیش از سال دهم بعثت[۱۵] و برخى دیگر با استناد به برخى روایاتِ ترتیب نزول، فرود آمدن آن را اندكى پیش از هجرت مى‌دانند[۱۶]؛ ولى با توجه به اختلاف روایات، تعیین زمان خاص براى نزول سوره دشوار است. این سوره داراى 165 آیه و 3055 كلمه است.[۱۷]

ادامه مطلب: سوره انعام
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 6- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انعام
نمایش از 29 اسفند 1393 بازدید: 133
پرینت

فضیلت و خواص سوره انعام

قرآن

محتوای سوره
"انعام"به معنى چهارپایان مى باشد و نام ششمین سوره قرآن است.نام این سوره از آیه 136آن گرفته شده است و در این سوره به چهارپایان و احكام مربوط به آنها از نظر حلال و حرام بودن گوشت اشاره گردیده است. بعضى موضوعات دیگرى كه در این سوره بیان شده عبارتند از:مبارزه با شرک و بت پرستى، دعوت به اصول سه گانه توحید و نبوّت و معاد، و بیان كردار و اعمال و بدعت هاى مشركان و مبارزه با آن.این سوره در مكّه نازل شده و 165 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره انعام
در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است: «سوره انعام به یکباره بر من نازل شده و هنگام نزول ، هفتاد هزار فرشته که در حال تسبیح «سبحان الله» و تمجید «الحمدلله» گفتن هستند آنرا مشایعت و همراهی کردند. هر کس این سوره را بخواند این 70 هزار فرشته در شب و روز، به تعداد آیات سوره انعام بر او درود می فرستند.1
در روایتی دیگر از ایشان آمده است: «هرکس سوره انعام را قرائت نماید، برای او پاداشی از درّ، به وزن همه چهارپایانی که خداوند در دار دنیا آن را آفریده است، خواهد بود و به تعداد تمام درّها، صد هزار حسنه و صدهزار درجه به او عنایت می شود...» 2
امام جعفر صادق علیه السلام نیز در این باره فرموده است: سوره انعام به صورت کامل و یکباره بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده است. پس آن را عظیم و عزیز بدارید. زیرا در 70 جای آن نام خداوند برده شده است و اگر مردم می دانستند چه آثار و برکاتی در این سوره نهفته است آن را رها نمی کردند.3

ادامه مطلب: فضیلت و خواص سوره انعام
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 6- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره انعام
نمایش از 29 اسفند 1393 بازدید: 179
پرینت

خواص سوره انعام

 قال الرضا علیه السلام: «نزلت سوره الانعام جمله شیعها سبعون ألف ملک حتی انزلت علی محمد صلی الله علیه و آله و سلم فعظموها و بجّلوها فانّ اسم الله فیها فی سبعین موضعا و لو علم الناس ما فیها ما ترکوها»

امام رضا علیه السلام فرمودند: تمام سوره ی انعام به یکباره نازل شده است و هفتاد هزار فرشته در مشایعت آن بوده تا این که بر محمد صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد. پس آن را بزرگ شمارید و گرامی دارید زیرا در هفتاد جای آن اسم اعظم و نام بزرگ پروردگار برده شده و اگر مردم فواید و خواصی را که در تلاوت این سوره است می دانستند ، هیچ گاه تلاوتش را ترک نمی کردند. کافی ،ج2،ص455

 

قال ابن عباس: «من قرأ سوره الانعام فی کل لیله کان من الامنین یوم القیامة و لم یر النار بعینه أبدا»

از ابن عباس روایت شده: هر کس سوره ی انعام را در هر شب بخواند، از جمله کسانی باشد که در قیامت در امان است و هرگز آتش را به چشم خود نخواهد دید. تفسیرالعیاشی،ج1، ص384

 عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم: «من قرأها من اولها الی قوله (تکسبون) وکّل الله به اربعین ألف ملک، یکتبون له مثل عبادتهم الی یوم القیامة»

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده: کسی که از اول سوره انعام تا آخر آیه ی سوم (تکسبون ) را قرائت نماید خداوند متعال چهل هزار ملک را مأمور می کند تا ثواب عبادات خودشان را تا روز قیامت برای او بنویسند. مصباح کفعمی ،ص582

 ختومات و توسلات

ادامه مطلب: خواص سوره انعام
 

صفحه1 از2

<< شروع < قبلی 1 2 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 374 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید