نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 7- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره اعراف
نمایش از 04 فروردين 1394 بازدید: 123
پرینت

سوره اعراف / تفسير  راستین

مکي و 206 آيه است.

آيه ي 7-1:

بسم الله الرحمن الرحيم

المص ؛ الف ، لام ، ميم ، صاد

كِتَابٌ أُنزِلَ إِلَيْكَ فَلاَ يَكُن فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِّنْهُ لِتُنذِرَ بِهِ وَذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ؛ کتابي است که ، بر تو نازل شده ، در دل تو از آن ترديدي نباشد ، تا به آن بيم دهي و مؤمنان را پندي باشد.

اتَّبِعُواْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلاَ تَتَّبِعُواْ مِن دُونِهِ أَوْلِيَاء قَلِيلاً مَّا تَذَكَّرُونَ؛ از آنچه از جانب پروردگارتان برايتان نازل شده است پيروي کنيد و سواي او ، از خدايان ديگر متابعت مکنيد شما چه اندک پند مي پذيريد.

وَكَم مِّن قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَاهَا فَجَاءهَا بَأْسُنَا بَيَاتًا أَوْ هُمْ قَآئِلُونَ؛ چه بسا قريه هايي که مردمش را به هلاکت رسانيديم ، و عذاب ما شب هنگام يا، آنگاه که به خواب نيمروزي فرو رفته بودند ، به آنان در رسيد.

فَمَا كَانَ دَعْوَاهُمْ إِذْ جَاءهُمْ بَأْسُنَا إِلاَّ أَن قَالُواْ إِنَّا كُنَّا ظَالِمِينَ؛ چون عذاب ما به آنان در رسيد سخنشان جز اين نبود که گفتند : ما ستمکاربوديم.

فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ؛ البته از مردمي که برايشان پيامبراني فرستاده شده و نيز از پيامبراني که فرستاده شده اند سؤال خواهيم کرد.

فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِم بِعِلْمٍ وَمَا كُنَّا غَآئِبِينَ؛ و از هر چه کرده اند با آگاهي تمام برايشان حکايت خواهيم کرد ، زيرا ما هرگز غايب نبوده ايم.

خداوند متعال در حالي که عظمت قرآن را براي پيامبرش محمد (ص) بيان مي دارد، به او مي فرمايد:« كِتَابٌ أُنزِلَ إِلَيْكَ» اين قرآن کتاب بزرگي است که به سوي تو فرستاده شده است و تمام آنچه را که بندگان بدان نياز دارند، و همه مطالب الهي و اهداف شرعي را به طور استوار و مشروح در بردارد.

« فَلاَ يَكُن فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِّنْهُ» پس نبايد از ناحيه آن در دل تو هيچ تنگي و ترديدي باشد. بلکه بايد بداني که اين کتاب از جانب خداوند با حکمت و ستوده نازل شده است:« لَّا يأِتِيهِ البَطِلُ مِن بَينَ يديه وَلَا مِن خَلفِهِ تَنزِيلِ مِّن حَکيمِ حَمِيدِ» باطل از هيچ سمت و سو در آن راه نمي يابد، از سوي خداوند فرزانه و ستوده فرو فرستاده شده است. و اين قرآن راست ترين سخن است. پس بايد در مورد آن سينه اي گشاد داشته باشي . و خاطرات جمع باشد، و بايد اوامر و نواهي آن را آشکارا ابلاغ کني، و از هيچ سرزنش کننده و مخالفي نترسي.

ادامه مطلب: سوره اعراف / تفسير راستین
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 7- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره اعراف
نمایش از 04 فروردين 1394 بازدید: 100
پرینت

سوره اعراف / تفسیر انوار القرآن - نوشته: عبدالرؤوف مخلص

سوره‌ أعراف مکی‌ است‌ و داراي ‌ 206 آيه‌ است‌.

 وجه‌ تسميه‌: اين‌ سوره‌ به‌سبب‌ آمدن‌ اسم‌ اعراف‌ در آن‌ ـ كه‌ داستانش ‌خواهد آمد ـ «اعراف» ناميده‌ شد.

سوره‌ اعراف‌ ـ بجز هشت‌ آيه‌ از آن‌ ـ مكي‌ است، كه‌ آيات‌ مكي‌ از اين ‌فرموده‌ خداوند متعال‌: (واَسْأَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ...) شروع‌ و تا آيه‌: (وَإِذ نَتَقْنَا الْجَبَلَ فَوْقَهُمْ كَأَنَّهُ ظُلَّةٌ...) ادامه‌ دارد.

موضوع‌ اين‌ سوره‌ مباركه، بيان‌ اصول‌ عقيده‌ و تفصيل‌ داستانهاي‌ انبيا علیهم السلام است‌.

 المص ‏(1)

«الف‌. لام‌. ميم‌. ص» از حروف‌ مقطعه‌ است‌ و خداوند جلّ جلاله به‌ مرادش‌ از آوردن‌ اين‌ حروف‌ داناتر مي‌باشد. گفتني‌ است‌ كه‌ سخن‌ در باره‌ حروف‌ مقطعه‌ در آغاز سوره‌ «بقره» نيز گذشت‌.

 كِتَابٌ أُنزِلَ إِلَيْكَ فَلاَ يَكُن فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِّنْهُ لِتُنذِرَ بِهِ وَذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ ‏(2)

«كتابي‌ است» يعني‌: اين‌ قرآن‌ كتابي‌ است‌ «كه‌ به‌سوي‌ تو فرو فرستاده‌ شده‌ پس ‌نبايد در سينه‌ات‌ از ناحيه‌ آن‌ هيچ‌ تنگي‌اي‌ باشد» يعني‌: اي‌ محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم! از بيم‌ آن‌ كه ‌مردم‌ تو را در ابلاغ‌ اين‌ كتاب‌ تكذيب‌ كرده‌ و به‌ تو آزار و اذيتي‌ برسانند، هيچ ‌تنگدل‌ مباش‌ زيرا خداي‌ عزوجل‌ خود نگهبان‌ و ياور توست‌. همچنان‌ از اين‌ امرتنگدل‌ مباش‌ كه‌ به‌ قرآن‌ ايمان‌ نياورده‌ و به‌ دعوت‌ تو لبيك‌ نگفته‌اند زيرا وظيفه‌تو فقط بلاغ‌ است‌ و بس‌. به‌ قولي‌ ديگر؛ مراد اين‌ است‌: نبايد در اين‌ امر كه‌ قرآن‌ كتاب‌ حق‌ تعالي‌ است‌ و آن‌ را براي‌ دعوت‌ بندگان‌ خويش‌ به‌سوي‌ دين‌ حق‌ بر تو نازل‌ كرده، در سينه‌ات‌ هيچ‌ ترديد و ابهامي‌ وجود داشته‌ باشد. «تا به‌ وسيله‌ آن ‌هشدار دهي» يعني‌: قرآن‌ برتو فرود آورده‌ شد تا به‌وسيله‌ آن‌ مردم‌ را بيم‌ و هشدار دهي‌ «و براي‌ مؤمنان‌ پندآموزي‌ باشد» زيرا كتاب‌ خدا جلّ جلاله مردم‌ را گاه‌به‌گاه‌ به‌ياد پروردگارشان‌ افگنده‌ و ايشان‌ را به‌ آنچه‌ كه‌ شايسته‌ طاعت‌ وي‌ است، رهنمون ‌مي‌شود پس‌ اين‌ كتاب، در واقع‌ از طريق‌ پيامبر اكرم‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم به‌سوي‌ مردم‌ فرستاده‌ شده‌است‌. 

ادامه مطلب: سوره اعراف / تفسیر انوار القرآن - نوشته: عبدالرؤوف مخلص
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 7- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره اعراف
نمایش از 04 فروردين 1394 بازدید: 170
پرینت

سوره أعراف  /  تفسير نور 

 آيه 1
‏متن آيه : ‏
‏ المص ‏

‏ترجمه : ‏
‏الف . لام . ميم . صاد .‏

‏توضيحات : ‏
‏ذكر حروف مقطّعه در اوائل برخي از سوره‌ها ، علاوه از جلب توجّه شنوندگان ، و دعوت آنان به سكوت و استماع ، عربها را فرياد مي‌دارد كه اين قرآن از همان حروف هجائي فراهم آمده است كه شما گفتار و نوشتار خود را بدان اداء مي‌كنيد . پس اگر درباره آسماني‌بودن قرآن دچار شكّ و ترديديد ، سوره‌اي همچون يكي از سوره‌هاي آن را بسازيد و ارائه دهيد ، و . . . ( نگا : بقره / 23 ) .‏

سوره أعراف آيه 2
‏متن آيه : ‏
‏ كِتَابٌ أُنزِلَ إِلَيْكَ فَلاَ يَكُن فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِّنْهُ لِتُنذِرَ بِهِ وَذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ ‏

‏ترجمه : ‏
‏( اين قرآن ) كتابي است كه از ( سوي يزدان جهان ) بر تو نازل شده است و نبايد از ناحيه آن هيچ گونه نگراني و ناراحتي به خود راه دهي . ( نه نگراني از ناحيه بار سنگين رسالتي كه بر دوش داري و نه از جانب عكس‌العملهائي كه دشمنان سرسخت در برابر آن نشان مي‌دهند ، و نه از سوي نتيجه و برداشتي كه از تبليغ اين رسالت انتظار مي‌رود . چرا كه هدف از نزول اين قرآن اين است ) كه بدان ( كافران را از عواقب شوم افكار و اعمالشان ) بترساني ، و مؤمنان را پند و اندرز دهي .‏

‏توضيحات : ‏
‏« لِتُنذِرَ » : متعلّق به ( أُنزِلَ ) است . « ذِكْرَيا » : پند و اندرز دادن . پنددهنده و اندرزگو . اين واژه مصدر و به معني ( تذكير ) است . مجرور بوده و عطف بر محلّ ( لِتُنذِرَ ) است . تقدير چنين مي‌شود : لِلإِنذَارِ وَ التَّذْكِيرِ . يا اين كه ( ذِكْري ) به معني اسم فاعل يعني ( مذكّر ) است . مرفوع بوده و خبر مبتداي محذوف است . تقدير چنين مي‌شود : وَ هُوَ ذِكْري لِلْمُؤْمِنينَ . و . . .‏

سوره أعراف آيه 3
‏متن آيه : ‏
‏ اتَّبِعُواْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلاَ تَتَّبِعُواْ مِن دُونِهِ أَوْلِيَاء قَلِيلاً مَّا تَذَكَّرُونَ ‏

‏ترجمه : ‏
‏از چيزي پيروي كنيد كه از سوي پروردگارتان بر شما نازل شده است ، و جز خدا از اولياء و سرپرستان ديگري پيروي مكنيد ( و فرمان مپذيريد ) . كمتر متوجّه ( اوامر و نواهي خدا ) هستيد ( و كمتر پند مي‌گيريد ) .‏

‏توضيحات : ‏
‏« مِن دُونِهِ » : بجز او . به جاي او . ضمير ( هِ ) به ( رَبِّ ) برمي‌گردد . اگر مرجع آن ( ما ) باشد ، پيش از ( اَوْلِيَآءَ ) مضافي چون ( أَباطيل ) محذوف است . در اين صورت معني چنين مي‌شود : جز از وحي آسمان ، از ياوه‌سرائي سرپرستان ديگري پيروي مكنيد . « قَلِيلاً مَّا تَذَكَّرُونَ » : كمتر پند مي‌گيريد و متذكّر مي‌گرديد . راجع به قوانين و احكام الهي چندان چيزي نمي‌دانيد . گاه‌گاهي يادآور و پندپذير مي‌گرديد . ( قَلِيلاً ) صفت موصوف محذوفي چون ( زَمَاناً ) يا ( تذكّراً ) است و ( ما ) زائد و براي تأكيد قلّت است .‏

سوره أعراف آيه 4

ادامه مطلب: سوره أعراف / تفسير نور
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 7- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره اعراف
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 117
پرینت

سوره اعراف / تفسیر المیزان - آیات 1 تا 25

سوره اعراف، آيات 1 تا 9

سوره اعراف در مكه نازل شده و 206 آيه دارد

 بسم الله الرحمن الرحيم

1- المص

2- كتاب انزل اليك فلا يكن فى صدرك حرج منه لتنذر به و ذكرى للمؤمنين

3- اتبعوا ما انزل اليكم من ربكم و لا تتبعوا من دونه اولياء قليلا ما تذكرون

4- و كم من قريه اهلكناها فجاءها باسنا بياتا او هم قائلون

5- فما كان دعواهم اذ جاءهم باسنا الا ان قالوا انا كنا ظالمين

6- فلنسئلن الذين ارسل اليهم و لنسالن المرسلين

7- فلنقصن عليهم بعلم و ما كنا غائبين

8- و الوزن يومئذ الحق فمن ثقلت موازينه فاولئك هم المفلحون

9- من خفت موازينه فاولئك الذين خسروا انفسهم بما كانوا باياتنا يظلمون

ترجمه آيات

به نام خداى رحمان و رحيم

المص (1)

اين كتابى است كه بر تو نازل شده پس دلتنگ و رنجه خاطر مباش، (براى اين نازل شده ) كه مردم را بدان بيم دهيم و براى مؤ منين يادآور باشد (2)

چيزى كه از پروردگارتان به شما نازل شده پيروى كنيد و پيرو غير او نباشيد و جز خدا را به دوستى مگيريد، اما اندك مردمى بدين پند متذكر مى گردند(3)

چه بسا آباديهايى كه ما اهلش را هلاك كرديم و آنان را در دل شب و يا هنگام خواب نيمروز به عذابمان سپرديم (4)

آندم كه با عذاب ما روبرو شدند ادعايشان جز اين نبود كه مى گفتند: ما ستمگر بوده ايم (5)

ما در قيامت از هر قومى كه پيغمبر بسوى آنان فرستاده ايم پرسش نموده، و از پيغمبران نيز پرسش مى كنيم (6)

و آنچه را كه كرده اند از روى علم برايشان نقل مى كنيم و ما هرگز غايب نبوده ايم (7)

ميزان (سنجش اعمال ) در آنروز حق است، آنروز است كه هر كس اعمال وزن شده اش سنگين باشد رستگار است (8)

و كسانى كه اعمال وزن شده شان سبك باشد همانهايند كه با ظلم بر آيات ما بر خود زيان رسانيده اند (9)

بيان آيات

اشاره به عهدى كه خدا از آدميان گرفته، و ساير معارفى كه در سوره اعراف آورده شده است

اين سوره مشتمل است بر مجموع مطالبى كه سوره هاى ابتدا شده به حروف مقطعه (الم ) و (ص ) مشتمل بر آن است.

خواننده عزيز اين معنا را در خاطر خود بسپارد، زيرا كه ما در اول سوره (حم عشق ) به قدر امكان بحثى درباره حروف مقطعه قرآنى خواهيم گذراند - ان شاء الله تعالى -.

برداشت كلام در اين سوره چنين است كه گويا عهدى را كه خداوند از آدميان گرفته كه او را بپرستند و چيزى را شريك او قرار ندهند مبناى كلام قرار داده ؛ و آنگاه از سير تاريخى اين عهد كه بر حسب مسير انسانيت در امم و قرون گذشته نموده است بحث مى كند.

چون اكثر امم گذشته اين عهد را شكسته و آن را از ياد بردند، و در نتيجه وقتى پيغمبرى در بين آنان مبعوث مى شده و آيات و معجزاتى مى آورده كه آنان را به ياد عهد خود بيندازد تكذيب مى كردند و جز عده كمى به وسيله آن آيات متذكر نمى شدند.

آرى، عهد الهى كه در حقيقت اجمالى است از تفصيل دعوت هاى دينى الهى، در طبيعت انسان هاى مختلف از جهت اختلافى كه در استعداد قبول و رد آن دارند، و همچنين از جهت اختلاف اماكن و اوضاع و احوال و شرايطى كه به نفوس آنان احاطه دارد مختلف مى شود.

ادامه مطلب: سوره اعراف / تفسیر المیزان - آیات 1 تا 25
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 7- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره اعراف
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 144
پرینت

سوره اعراف / تفسیر المیزان - آیات 26 تا 36

آيات 26 تا 36 سوره اعراف

 26- يا بنى آدم قد انزلنا عليكم لباسا يوارى سوآتكم و ريشا و لباس التقوى ذلك خير ذلك من آيات الله لعلهم يذكرون

27- يا بنى آدم لا يفتننكم الشيطان كما اخرج ابويكم من الجنه ينزع عنهما لباسهما ليريهما سوآتهما انه يريكم هو و قبيله من حيث لا ترونهم انا جعلنا الشياطين اولياء للذين لا يومنون

28- و اذا فعلوا فاحشه قالوا وجدنا عليها آباءنا والله امرنا بها قل ان الله لا يامر بالفحشاء اتقولون على الله ما لا تعلمون

29- قل امر ربى بالقسط و اقيموا وجوهكم عند كل مسجد و ادعوه مخلصين له الدين كما بداكم تعودون

30- فريقا هدى و فريقا حق عليهم الضلاله انهم اتخذوا الشياطين اولياء من دون الله و يحسبون انهم مهتدون

31- يابنى آدم خذوا زينتكم عند كل مسجد و كلوا و اشربوا و لا تسرفوا انه لا يحب المسرفين

32- قل من حرم زينه الله التى اخرج لعباده و الطيبات من الرزق قل هى للذين آمنوا فى الحيوه الدنيا خالصه يوم القيمه كذلك نفصل الايات لقوم يعلمون

33- قل انما حرم ربى الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و الاثم و البغى بغير الحق و ان تشركوا بالله ما لم ينزل به سلطانا و ان تقولوا على الله ما لا تعلمون

34- و لكل امه اجل فاذا جاء اجلهم لا يستاخرون ساعه و لا يستقدمون

35- يابنى آدم اما ياتينكم رسل منكم يقصون عليكم آياتى فمن اتقى و اصلح فلا خوف عليهم و لا هم يحزنون

36- و الذين كذبوا باياتنا و استكبروا عنها اولئك اصحاب النارهم فيها خالدون

ترجمه آيات

اى فرزندان آدم ! ما بر شما لباسى فرو فرستاديم كه عورت هاى شما را مى پوشاند و نيز پوششى زيبا نازل كرديم، و لباس تقوا بهتر است كه آن از آيات خدا است، شايد ايشان متذكر شوند (26)

اى فرزندان آدم ! شيطان شما را نفريبد چنانكه پدر و مادر شما را از بهشت بيرون كرد، لباس ايشان را از تن شان مى كند تا عورت هاشان را به ايشان بنماياند، شيطان و دسته وى شما را از آنجايى مى بينند كه شما نمى بينيد، ما شيطانها را سرپرست كسانى قرار داديم كه ايمان نمى آورند (27)

ادامه مطلب: سوره اعراف / تفسیر المیزان - آیات 26 تا 36
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 7- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره اعراف
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 123
پرینت

سوره اعراف / تفسیر المیزان - آیات 37 تا 53

آيات 37 تا 53 سوره اعراف

 37- فمن اظلم ممن افترى على الله كذبا او كذب باياته اولئك ينالهم نصيبهم من الكتب حتى اذا جاءتهم رسلنا يتوفونهم قالوا اين ما كنتم تدعون من دون الله قالوا ضلوا عنا و شهدوا على انفسهم انهم كانوا كافرين

38- قال ادخلوا فى امم قد خلت من قبلكم من الجن و الانس ‍ فى النار كلما دخلت امه لعنت اختها حتى اذا اداركوا فيها جميعا قالت اخريهم لاوليهم ربنا هولاء اضلونا فاتهم عذابا ضعفا من النار قال لكل ضعف ولكن لا تعلمون

39- و قالت اوليهم لاخريهم فما كان لكم علينا من فضل فذوقوا العذاب بما كنتم تكسبون

40- ان الذين كذبوا باياتنا و استكبروا عنها لا تفتح لهم ابوب السماء و لا يدخلون الجنه حتى يلج الجمل فى سم الخياط و كذلك نجزى المجرمين

41- لهم من جهنم مهاد و من فوقهم غواش و كذلك نجزى الظالمين

42- و الذين ءامنوا و عملوا الصلحت لا نكلف نفسا الا وسعها اولئك اصحاب الجنه هم فيها خالدون

43- و نزعنا ما فى صدورهم من غل تجرى من تحتهم الانهر و قالوا الحمد لله الذى هدانا لهذا و ما كنا لنهتدى لو لا ان هدانا الله لقد جاءت رسل ربنا بالحق و نودوا ان تلكم الجنه اورثتموها بما كنتم تعملون

44- و نادى اصحاب الجنه اصحاب النار ان قد وجدنا ما وعدنا ربنا حقا فهل وجدتم ما وعد ربكم حقا قالوا نعم فاذن مؤ ذن بينهم ان لعنه الله على الظالمين

45- الذين يصدون عن سبيل الله و يبغونها عوجا و هم بالاخره كافرون

46- و بينهما حجاب و على الاعراف رجال يعرفون كلا بسيميهم و نادوا اصحاب الجنه ان سلام عليكم لم يدخلوها و هم يطمعون

47- و اذا صرفت ابصارهم تلقاء اصحب النار قالوا ربنا لا تجعلنا مع القوم الظالمين

48- و نادى اصحاب الاعراف رجالا يعرفونهم بسيميهم قالوا ما اغنى عنكم جمعكم و ما كنتم تستكبرون

49- اهولاء الذين اقسمتم لا ينالهم الله برحمه ادخلوا الجنه لا خوف عليكم و لا انتم تحزنون

50- و نادى اصحاب النار اصحاب الجنه ان افيضوا علينا من الماء او مما رزقكم الله قالوا ان الله حرمهما على الكافرين

51- الذين اتخذوا دينهم لهوا و لعبا و غرتهم الحيوه الدنيا فاليوم ننسيهم كما نسوا لقاء يومهم هذا و ما كانوا باياتنا يجحدون

52- و لقد جئناهم بكتب فصلناه على علم هدى و رحمه لقوم يومنون

53- هل ينظرون الا تاويله يوم ياتى تاويله يقول الذين نسوه من قبل قد جاءت رسل ربنا بالحق فهل لنا من شفعاء فيشفعوا لنا او نرد فنعمل غير الذى كنا نعمل قد خسروا انفسهم و ضل عنهم ما كانوا يفترون

ترجمه آيات

ادامه مطلب: سوره اعراف / تفسیر المیزان - آیات 37 تا 53
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 7- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره اعراف
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 138
پرینت

سوره اعراف / تفسیر المیزان - آیات 54 تا 79

آيات 54 تا 58 سوره اعراف

54- ان ربكم الله الذى خلق السموت و الارض فى سته ايام ثم استوى على العرش يغشى اليل النهار يطلبه حثيثا و الشمس و القمر و النجوم مسخرت بامره الا له الخلق و الامر تبارك الله رب العالمين

55- ادعوا ربكم تضرعا و خفيه انه لا يحب المعتدين

56- و لا تفسدوا فى الارض بعد اصلاحها و ادعوه خوفا و طمعا ان رحمت الله قريب من المحسنين

57- و هو الذى يرسل الريح بشرا بين يدى رحمته حتى اذا اقلت سحابا ثقالا سقناه لبلد ميت فانزلنا به الماء فاخرجنا به من كل الثمرات كذلك نخرج الموتى لعلكم تذكرون

58- و البلد الطيب يخرج نباته باذن ربه و الذى خبث لا يخرج الا نكدا كذلك نصرف الايت لقوم يشكرون

ترجمه آيات

پروردگار شما خدايى است كه آسمان ها و زمين را در شش روز آفريد سپس بر عرش (و مقام تدبير امر اشياء) بر آمد، شب را با روز مى پوشاند در حالى كه روز، شتابان شب را مى جويد و (نيز) خورشيد و ماه و ستارگان را بيافريد در حالى كه رام فرمان اويند، هان ! از آن او است آفرينش و امر، پر بركت است پروردگار جهانيان (54)

پروردگار خويش را از روى لابه و در نهان بخوانيد زيرا او تجاوز كاران را دوست ندارد (55)

و در زمين پس از اصلاح آن فساد نينگيزيد و او را از روى بيم و اميد بخوانيد چون رحمت خدا به نيكوكاران نزديك است (56)

و او است كه در پيشاپيش رحمت (باران ) خود بادها را مژده دهنده مى فرستد تا آنگاه كه ابرى سنگين بردارد آن را به سرزمين مرده برانيم بدانوسيله آب فرو باريم و با آن آب از هر گونه ميوه ها (از زمين ) بيرون آوريم، همچنان مردگان را بيرون آوريم شايد شما متذكر شويد (57)

و سرزمين پاك روئيدنيش به اذن خدايش بيرون مى آيد و آنكه ناپاك است (گياهش ) جز اندكى ناچيز بيرون نمى آيد، همچنان آيات را مى گردانيم (و پياپى ذكر مى كنيم ) براى مردمى كه سپاسگزارند (58).

بيان آيات

اين آيات متصل و مربوط به آيات قبل است، چون در آيات قبل وبال شرك به خدا و تكذيب آيات او را بيان نموده مى فرمود: گناه انسان را به هلاكت ابدى و شقاوت هميشگى دچار مى كند، اين آيات هم همان بيان را تعقيب نموده و آن را تعليل مى كند به اينكه پروردگار همه عالم يكى است، و تدبير همه امور بدست او است، بنابراين، شكر او و خضوع در برابرش بر همه واجب است. و اين يگانگى رب العالمين را به دو طريق تاءكيد مى نمايد:

يكى از اين راه كه خداى تعالى كسى است كه آسمان ها و زمين را آفريده و امور آن را به نظام احسنى كه جميع اجزاء و اطراف آن را به هم مرتبط مى سازد تدبير مى نمايد، پس او به تنهايى رب العالمين است.

يكى هم از اين راه كه خداى تعالى آن كسى است كه براى جميع خلايق روزى فراهم نموده و انواع ميوه ها و غلات و هر رزق ديگرى را به عجيب ترين و لطيف ترين وجهى آفريده، و اين خود دليل بر اين است كه پروردگار ديگرى براى عالم نيست. 

ادامه مطلب: سوره اعراف / تفسیر المیزان - آیات 54 تا 79
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 7- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره اعراف
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 144
پرینت

سوره اعراف / تفسیر المیزان - آیات 80 تا 137

آيات 80 تا 84 سوره اعراف

(مربوط به رسالت لوط)

 80- و لوطا اذ قال لقومه اتاتون الفاحشه ما سبقكم بها من احد من العالمين

81- انكم لتاتون الرجال شهوه من دون النساء بل انتم قوم مسرفون

82- و ما كان جواب قومه الا ان قالوا اخرجوهم من قريتكم انهم اناس يتطهرون

83- فانجيناه و اهله الا امراته كانت من الغابرين

84- و امطرنا عليهم مطرا فانظر كيف كان عاقبه المجرمين

ترجمه آيات

و لوط را فرستاديم، به ياد آر زمانى را كه وى به قوم خود گفت : چرا اين كار زشتى را مى كنيد كه هيچ يك از جهانيان پيش از شما نكرده اند (80)

شمااز روى شهوت به جاى زنان به مردان رو مى كنيد، بلكه شما گروهى اسراف پيشه ايد (81)

پاسخ قومش جز اين نبود كه گفتند: از دهكده خويش بيرونشان كنيد، كه اينان خود را پاكيزه قلمداد مى كنند (82)

پس او را با كسانش نجات داديم، مگر زنش را كه قرين بازماندگان بود (83)

آنگاه بارانى عجيب بر آنان ببارانديم، بنگر تا عاقبت بدكاران چسان بود (84)

بيان آيات

 و لوطا اذ قال لقومه اتاتون الفاحشه...

ظاهر جمله اين است كه اين داستان عطف به داستان نوح است كه قبلا ذكر نموده و در ابتداى آن فرموده بود:

(و لقد ارسلنا نوحا) و بنابراين تقدير آيه مورد بحث نيز: (و لقد ارسلنا لوطا اذ قال لقومه ) خواهد بود، اين آن چيزى است كه از ظاهر آيه استفاده مى شود، و ليكن معهود از اينگونه سياق هاى قرآنى اين است كه لفظ (اذكر به ياد آر) مقدر بوده و تقدير آيه : (اذكر لوطا الذى ارسلناه اذ قال لقومه ) مى باشد.

وحدت سياق اقتضا داشت كه همچنانكه در داستان هود و صالح فرمود: (و الى عاد اخاهم هودا) و (و الى ثمود اخاهم صالحا) در اينجا نيز بفرمايد (و الى فلان اخاهم لوطا) و اگر در خصوص قوم لوط سياق را تغيير داده و بعد از ذكر داستان آن قوم مجددا به سياق قبلى برگشته و فرموده : (و الى مدين اخاهم شعيبا) براى اين بوده كه لوط از پيروان شريعت ابراهيم (عليه السلام ) بوده، به خلاف هود و صالح كه از پيروان شريعت نوح (عليه السلام ) بودند، و در تفسير سوره (هود) خواهيم گفت كه لوط از بستگان ابراهيم (عليه السلام ) بوده، و آن حضرت او را به سوى اهل سدوم و اقوام مجاور آنان فرستاد، تا آنان را كه مشرك و از بت پرستان بودند، به دين توحيد دعوت كند.

(اتاتون الفاحشه ) مراد از (فاحشه ) عمل لواط است، به دليل اينكه در آيه بعد مى فرمايد: (اتاتون الرجال شهوه ).

(ما سبقكم بها من احد من العالمين )- يعنى هيچ يك از امم و اقوام روى زمين مرتكب چنين گناهى نشدند. و اين جمله، دلالت دارد بر اينكه تاريخ پيدايش اين عمل منتهى به همين قوم مى شود.

و ما در تفسير سوره هود، به تفصيل قصه لوط، متعرض خواهيم شد - ان شاء الله تعالى -.

ادامه مطلب: سوره اعراف / تفسیر المیزان - آیات 80 تا 137
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 7- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره اعراف
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 92
پرینت

سوره اعراف / تفسیر المیزان - آیات 138 تا 174

آيات 138 تا 154 سوره اعراف

138- و جوزنا ببنى اسرائيل البحر فات وا على قوم يعكفون على اصنام لهم قالوا ياموسى اجعل لنا الها كما لهم الهه قال انكم قوم تجهلون

139- ان هولاء متبر ما هم فيه و باطل ما كانوا يعملون

140- قال اغير الله ابغيكم الها و هو فضلكم على العالمين

141- و اذ انجيناكم من آل فرعون يسومونكم سوء العذاب يقتلون ابناءكم و يستحيون نساءكم و فى ذلكم بلاء من ربكم عظيم

142- و وعدنا موسى ثلثين ليله و اتممنها بعشر فتم ميقات ربه اربعين ليله و قال موسى لاخيه هرون اخلفنى فى قومى و اصلح و لا تتبع سبيل المفسدين

143- و لما جاء موسى لميقاتنا و كلمه ربه قال رب ارنى انظر اليك قال لن ترينى و لكن انظر الى الجبل فان استقر مكانه فسوف ترينى فلما تجلى ربه للجبل جعله دكا و خر موسى صعقا فلما افاق قال سبحانك تبت اليك و انا اول المؤمنين

144- قال ياموسى انى اصطفيتك على الناس برسالاتى و بكلامى فخذ ما اتيتك و كن من الشاكرين

145- و كتبنا له فى الالواح من كل شى ء موعظه و تفصيلا لكل شى ء فخذها بقوه و امر قومك ياخذوا باحسنها ساوريكم دارالفاسقين

146- ساصرف عن اياتى الذين يتكبرون فى الارض بغير الحق و ان يروا كل ايه لا يومنوا بها و ان يروا سبيل الرشد لا يتخذوه سبيلا و ان يروا سبيل الغى يتخذوه سبيلا ذلك بانهم كذبوا باياتنا و كانوا عنها غافلين

147- و الذين كذبوا باياتنا و لقاء الاخره حبطت اعمالهم هل يجزون الا ما كانوا يعملون

148- و اتخذ قوم موسى من بعده من حليهم عجلا جسدا له خوار الم يروا انه لا يكلمهم و لا يهديهم سبيلا اتخذوه و كانوا ظالمين

149- و لما سقط فى ايديهم و راوا انهم قد ضلوا قالوا لئن لم يرحمنا ربنا و يغفرلنا لنكونن من الخاسرين

150- و لما رجع موسى الى قومه غضبان اسفا قال بئسما خلفتمونى من بعدى اعجلتم امر ربكم و القى الالواح و اخذ براس اخيه يجره اليه قال ابن ام ان القوم استضعفونى و كادوا يقتلوننى فلا تشمت بى الاعداء و لا تجعلنى مع القوم الظالمين

151- قال رب اغفر لى و لاخى و ادخلنا فى رحمتك و انت ارحم الراحمين

152- ان الذين اتخذوا العجل سينالهم غضب من ربهم و ذله فى الحيوه الدنيا و كذلك نجزى المفترين

153- و الذين عملوا السيات ثم تابوا من بعدها و امنوا ان ربك من بعدها لغفور رحيم

154- و لما سكت عن موسى الغضب اخذ الالواح و فى نسختها هدى و رحمته للذين هم لربهم يرهبون

ترجمه آيات

و پسران اسرائيل را از دريا گذرانديم و بر قومى گذشتند كه بت هاى خويش را پرستش مى كردند، گفتند اى موسى براى ما نيز خدايى بساز، چنانكه ايشان خدايانى دارند، گفت شما گروهى جهالت پيشه ايد (138)

روش اين گروه نابود شدنى است، و اعمالى كه مى كرده اند باطل است (139)

گفت چگونه براى شما غير از خداى يكتا كه بر اهل زمانه برتريتان داده است خدايى بجويم (140)

و چون از فرعونيان نجاتتان داديم كه شما را به سختى عذاب مى كردند و پسرانتان را مى كشتند و زنانتان را زنده نگه مى داشتند و در اين از پروردگارتان امتحانى بزرگ بود (141)

ادامه مطلب: سوره اعراف / تفسیر المیزان - آیات 138 تا 174
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 7- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره اعراف
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 125
پرینت

سوره اعراف / تفسیر المیزان - آیات 175 تا 206

آيات 175 تا 179 سوره اعراف

175- و اتل عليهم نبا الذى اتيناه اياتنا فانسلخ منها فاتبعه الشيطان فكان من الغاوين

176- و لو شئنا لرفعناه بها و لكنه اخلد الى الارض و اتبع هواه فمثله كمثل الكلب ان تحمل عليه يلهث او تتركه يلهث ذلك مثل القوم الذين كذبوا باياتنا فاقصص القصص لعلهم يتفكرون

177- ساء مثلا القوم الذين كذبوا باياتنا و انفسهم كانوا يظلمون

178- من يهد اللّه فهو المهتدى و من يضلل فاولئك هم الخاسرون

179- و لقد ذرانا لجهنم كثيرا من الجن و الانس لهم قلوب لا يفقهون بها و لهم اعين لا يبصرون بها و لهم اذان لا يسمعون بها اولئك كالانعام بل هم اضل اولئك هم الغافلون

ترجمه آيات

حكايت كسى را كه آيه هاى خويش به او تعليم داديم و از آن بدر شد و شيطان بدنبال او افتاد و از گمراهان شد براى آنها بخوان (175)

اگر مى خواستيم وى را بوسيله آن آيه ها بلندش مى كرديم ولى به زمين گراييد (پستى طلبيد و به دنيا ميل كرد) و هوس خويش را پيروى كرد، حكايت وى حكايت سگ است كه اگر بر او هجوم برى پارس مى كند و اگر او را واگذارى پارس مى كند. اين حكايت قومى است كه آيه هاى ما را تكذيب كرده اند پس اين خبر را بخوان شايد آنها انديشه كنند (176) چه بد است صفت قومى كه آيه هاى ما را دروغ شمرده و با خويش ستم مى كرده اند (177)

هر كه را خدا هدايت كند هدايت يافته اوست و هر كه را كه گمراه كند آنان خودشان زيانكارانند (178)

بسيارى از جن و انس را براى جهنم آفريده ايمدل ها دارند كه با آن فهم نمى كنند چشم ها دارند كه با آن نمى بينند گوش ها دارند كهبا آن نمى شنوند ايشان چون چار پايانند بلكه آنان گمراه ترند ايشان همانانند غفلتزدگان (179)

بيان آيات مربوط به بلعم باعوراء و اشاره به اينكه تا مشيت خدا كمك نكند، اسباب و وسائل معمولى براى تحصيل ...

اين آيات داستان ديگرى از داستانهاى بنى اسرائيل را شرح مى دهد، و آن داستان (بلعم بن باعورا) است، خداى تعالى پيغمبر خود رسول اكرم (صلوات اللّه عليه ) را دستور مى دهد كه داستان مزبور را براى مردم بخواند تا بدانند صرف در دست داشتن اسباب ظاهرى و وسايل معمولى براى رستگار شدن انسان و مسلم شدن سعادتش كافى نيست، بلكه مشيت خدا هم بايد كمك كند، و خداوند، سعادت و رستگارى را براى كسى كه به زمين چسبيده (سر در آخور تمتعات مادى فرو كرده ) و يكسره پيرو هوا و هوس ‍ گشته و حاضر نيست به چيز ديگرى توجه كند، نخواسته است، زيرا چنين كسى راه به دوزخ مى برد. آنگاه نشانه چنين اشخاص را هم برايشان بيان كرده و مى فرمايد: علامت اينگونه اشخاص اين است كه دلها و چشمها و گوشهايشان را در آنجا كه به نفع ايشان است بكار نمى گيرند، و علامتى كه جامع همه علامتها است اين است كه مردمى غافلند. 

ادامه مطلب: سوره اعراف / تفسیر المیزان - آیات 175 تا 206
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 7- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره اعراف
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 114
پرینت

خواص سوره اعراف

قال الصادق علیه السلام: «من قرا سورة الاعراف فی کل شهر، کان یوم القیامه من الذین لا خوف علیهم و لا هم یحزنون فان قرأها فی کل جمعة کان ممن لا یحاسب یوم القیامة اما ان فیه محکما فلا تدعو قرائتها فانها تشهد یوم القیامة لمن قرأها»

امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس سوره ی اعراف را در هر ماه یک بار بخواند، در قیامت جزء کسانی باشد که خداوند فرموده خوفی بر ایشان نیست و اندوهگین نخواهند بود و چنانچه در هر جمعه آن را قرائت کند از آن گروه محسوب شود که حساب برایشان آسان گیرند و همانا آگاه باشید که یکی از محکمات در این سوره است، پس تلاوت آن را ترک نکنید زیرا که در روز قیامت برای هر کس که آن را قرائت کند شهادت دهد. ثواب الاعمال، ص95

روی عن نبی صلی الله علیه و آله و سلم أنه قال: «من قرأ هذه السورة جعل الله یوم القیامة بینه و بین ابلیس سترا، و کان لآدم رفیقا، و من کتبها بماء ورد و زعفران و علقها علیه لم یقربه سبع و لا عدو ما دامت علیه باذن الله تعالی»

ادامه مطلب: خواص سوره اعراف
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 7- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره اعراف
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 121
پرینت

فضائل سوره اعراف

تعداد آیات: 206    مکی یا مدنی: مکی             نام های دیگر سوره: المص

عن النبی صلی الله علیه واله وسلم قال: من قرأ سورة الاعراف جعل الله بینه و بین ابلیس سترا و کان آدم له شفیعا یوم القیامة...

مستدرک الوسائل ج4 ص339

از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم روایت است که فرمود: کسی که سوره اعراف را بخواند خداوند در روز قیامت بین و او شیطان مانعی قرار می دهد و همچنین رفیق حضرت آدم علیه السلام قرار می گیرد.

قال الصادق علیه السلام: «مَن قَرأ سورةَ الاعرافِ فی کلّ شَهرٍ کانَ یومَ القیامةِ مِنَ الذّینَ لاخوفٌ علیهم ولا هُم یَحزنونَ فَإن قَرَأها فی کُلِّ جُمعةٍ کانَ مِمّن لایُحاسَبُ یومَ القیامةِ أما انّ فیها محکماً فلا تَدعوا قراءَتها فانّها تَشهَدُ یومَ القیامةِ لِکُّلِ مَن قَرَأها.»

امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس سوره مبارکه اعراف را در هر ماه بخواند در روز قیامت از کسانی خواهد بود که برای آنها خوفی نیست و غمگین نمی شوند و چنانچه در هر جمعه قرائت کند از کسانی خواهد بود که در روز قیامت در مقام حساب حاضر نمی شود . آگاه باشید در آن سوره آیات محکمی وجود دارد. پس قرائت آن را ترک نکنید زیرا آن در روز قیامت به نفع قرائت کننده آن شهادت می دهد.

متن و ترجمه البرهان فی التفسیر القران ج5 ص154

عن ابی عبدالله علیه السلام قال: من قرأ سورة الاعراف فی کل شهر کان یوم القیامة من الذین لا خوف علیهم و لا هم یحزنون فان قرأها فی کل جمعة کان ممّن لا یحاسب یوم القیامة .

ثم قال ابوعبدالله علیه السلام: اما انّ فیها آیة محکمة فلا تدعوا قراءتها و تلاوتها و القیام بها فانها تشهد یوم القیامة لمن قرأها عند ربه.

از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمود: هر کس این سوره را در هر ماه بخواند در قیامت از کسانی باشد که ترس و اندوهی برایشان نیست و هر کس آن را در هر جمعه بخواند در قیامت از کسانی باشد که مورد محاسبه واقع نمی شوند.

سپس امام صادق علیه السلام فرمود: در این سوره آیه ای محکم وجود دارد . تلاوت این سوره را رها نکنید که این آیه نزد خداوند در روز قیامت برای کسی که آن را قرائت کند گواهی می دهد.

متن و ترجمه البرهان فی التفسیر القران ج5 ص154

آثار و برکات سوره اعراف

ادامه مطلب: فضائل سوره اعراف
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 7- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره اعراف
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 91
پرینت

فضیلت و خواص سوره اعراف

قرآن کریم
اعراف، و نام دیگرش «المص1» هفتمین سوره قرآن است كه مكی و دارای 206 آیه می باشد.
در فضیلت این سوره مبارکه از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده است: «هر کس سوره «اعراف» را قرائت کند خداوند بین او و ابلیس پرده ای بیفکند تا از شر ابلیس در امان بماند، او در زمره کسانی است که حضرت آدم علیه السلام در بهشت او را زیارت می کند و در بهشت به تعداد همه یهودیان و مسیحیان به او درجات داده خواهد شد.»2
امام صادق علیه السلام فرموده است: «هر که این سوره را در هر ماه یک بار قرائت نماید، در روز قیامت از جمله کسانی است که هیچ خوف و ترسی و هیچ حزن و اندوهی ندارد و هر کس در روزهای جمعه این سوره را بخواند، در زمره کسانی است که خداوند از آنها حسابرسی نمی کند، بدانید در آن آیات محکمی است؛ پس آن را فرو نگذارید، زیرا آنها در روز قیامت به سود قاریان خود شهادت می دهند.»3
در روایتی دیگر از ایشان رسیده است: «قرائت کننده سوره اعراف در روز قیامت از کسانی است که ایمن هستند»4
آثار و برکات سوره اعراف
1) در امان ماندن از شر دشمن و حیوان درنده
هر کس این سوره را با گلاب و زعفران بنویسد و به همراه داشته باشد، تا وقتی که این نوشته با اوست به اذن خداوند هیچ درنده و دشمنی به او نزدیک نمی شود.5
2) برای ترس از شیاطین

ادامه مطلب: فضیلت و خواص سوره اعراف
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: 7- تفسیر /فضیلت/ خواص سوره اعراف
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 97
پرینت

سوره اعراف /ترجمه های Qraib - SHAKIR- YUSUFALI- PICKTHAL / آیات 1 تا 99

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

المص ﴿۱﴾

QARIB: aliflaammeemsaad.
SHAKIR: alif lam mim suad
PICKTHAL: alif. lam. mim. sad.
YUSUFALI: alif, lam, mim, sad.

كِتَابٌ أُنزِلَ إِلَيْكَ فَلاَ يَكُن فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِّنْهُ لِتُنذِرَ بِهِ وَذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ ﴿۲﴾

QARIB: the book has been sent down to you; so let your chest have no constriction because of it, in order to warn thereby and as a reminder to the believers.
SHAKIR: a book revealed to you-- so let there be no straitness in your breast on account of it-- that you may warn thereby, and a reminder close to the believers
PICKTHAL: (it is) a scripture that is revealed unto thee (muhammad) - so let there be no heaviness in thy heart therefrom - that thou mayst warn thereby, and (it is) a reminder unto believers.
YUSUFALI: a book revealed unto thee,- so let thy heart be oppressed no more by any difficulty on that account,- that with it thou mightest warn (the erring) and teach the believers).

اتَّبِعُواْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلاَ تَتَّبِعُواْ مِن دُونِهِ أَوْلِيَاء قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ ﴿۳﴾

QARIB: follow that which is sent down to you from your lord and do not follow guardians other than him; little do you remember.
SHAKIR: follow what has been revealed to you from your lord and do not follow guardians besides him, how little do you mind
PICKTHAL: (saying): follow that which is sent down unto you from your lord, and follow no protecting friends beside him. little do ye recollect!
YUSUFALI: follow (o men!) the revelation given unto you from your lord, and follow not, as friends or protectors, other than him. little it is ye remember of admonition.

 

ادامه مطلب: سوره اعراف /ترجمه های Qraib - SHAKIR- YUSUFALI- PICKTHAL / آیات 1 تا 99
 

صفحه1 از2

<< شروع < قبلی 1 2 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 196 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید