نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: تحقیق در مورد اسراف / اسراف و تبذیر
نمایش از 09 ارديبهشت 1395 بازدید: 63
پرینت

عنوان مقاله : اسراف

نویسنده : على معمورى

متن مقاله
اسراف: زياده‌روى و تجاوز از حدّ اعتدال
واژه اسراف و مشتقات آن‌كه جمعاً 23 بار در قرآن به‌كار رفته[1]، مفهومى گسترده دارد[2] و هرگونه تجاوز از حدّ اعتدال* و گرايش به افراط يا تفريط را در برمى‌گيرد[3]، ازاين‌رو برخى با تقسيم اين معناى عام، «اسراف» را درخصوص زياده‌روى و «سرف» را تنها در مفهوم «كوتاهى» به‌كار برده‌اند[4]. البته اين واژه در همه موارد، شامل كوتاهى از حدّ اعتدال نمى‌شود و بيشتر در زياده روى ظهور دارد، بدين جهت بسيارى آن را مرادفِ افراط، و متضادّ تقصير و «تقتير» (فرقان/25، 67) كه به معناى تضييق و بخل است دانسته‌اند.[5] افزون بر موارد پيشين، از واژه «قوام» (حد وسط و اعتدال) نيز در قرآن ياد شده است (فرقان/25، 67) كه مرز تعيين اسراف به شمار مى‌رود و تشخيص آن برعهده عقل، شرع يا عرف است.[6]
چون اسراف همواره با نوعى زياده‌روى و گاه كوتاهى ملازم و در همه مصاديق آن به نحوى سرپيچى از فرمانهاى الهى نمايان است[7]، با فساد* ارتباط مستقيم دارد (شعراء/26، 151‌ـ‌152)[8]، زيرا بر هم زدن حالت تعادل در هر امرى، موجب فساد در آن مى‌شود[9]، بر همين اساس، اسراف را كه نابود كننده امكانات و داراييهاى گوناگون انسان است، با سُرفه (كِرمى كه درختان را مى‌خورد و از درون مى‌پوساند) هم‌ريشه دانسته‌اند[10]، افزون بر اين، بررسى موارد كاربرد اسراف در قرآن نشان مى‌دهد كه بين آن و ديگر مفاهيم فراگير و كليدى، در محدوده ضد ارزشها چون كفر، ظلم، فسق و‌... ارتباط عميق مفهومى و پيوند گسترده مصداقى برقرار است.[11]
مفهوم تبذير و مشتقاتش در ارتباط نزديك معنايى با اسراف است. اين واژه و مشتقاتش كه سه بار و در دو آيه متوالى آمده(اسراء/17، 26‌ـ‌27) در لغت به معناى تباه ساختن اموال است[12] كه از دور ريختن يا پاشيدن بذر در مكانى نامساعد و به روشى نادرست به استعاره گرفته شده[13] و هميشه با نوعى پاشيدگى، بى‌نظمى و بى‌برنامگى همراه است.[14]اسراف و تبذير به‌رغم ارتباط نزديك، تفاوتهايى نيز با هم‌دارند:
1. اسراف، مفهومى فراگير بوده، شامل هرگونه انحراف (اعتقادى، اخلاقى، اجتماعى، اقتصادى و‌...) مى‌شود[15]; امّا تبذير، بيشتر در امور مالى و اقتصادى[16]، و به ندرت در موارد ديگر به‌كار مى‌رود[17]; مثلا روايتى در مقام توصيه به پذيرش ولايت على(عليه السلام) از تبذير در اين امر، نهى‌مى‌كند.[18]

ادامه مطلب: عنوان مقاله : اسراف
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: تحقیق در مورد اسراف / اسراف و تبذیر
نمایش از 09 ارديبهشت 1395 بازدید: 53
پرینت

ریشه‌ها و عوامل پیدایش اسراف در زندگی

 بسیاری از افراد از تبعات شوم و خطرناک اسراف در دنیا و آخرت اطلاعی ندارند و یا اینکه از آن غافل هستند از این رو در میزان مصارف خود دقت لازم را به خرج نمی دهند.

یکی از خطرناک‌ترین رذایل اخلاقی که ازجمله بزگترین گناهان کبیره نیز به حساب می‌آید اسراف، زیاده روی و خروج از اعتدال و میانه روی است. گناه بزرگی که تبعات جبران ناپذیری را برای افراد در دنیا و آخرت به دنبال خواهد داشت. آیات و روایات فراوانی گویای قبح و زشتی اسراف و زیاده روی در زندگی است. از جمله اینکه در روایتی از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که فرمودند:

«إنَّ القَصدَ أمرٌ یُحِبُّهُ اللّه ُ عزّ و جلّ ، و إنَّ السَّرَفَ یُبغِضُـهُ ؛ حتّى طَرْحُكَ النَّواةَ فإنّها تَصلُحُ لِشَیءٍ ، و حَتّى صَبُّكَ فَضلَ شَرابِكَ؛[1] میانه روى ، كارى است كه خداوند عزّ و جلّ آن را دوست دارد ، و اسراف را ناخوش مى دارد ، حتّى دور انداختن هسته[ى میوه] را ؛ زیرا آن به كارى مى‌آید و حتّى دور ریختن زیادى نوشیدنى ات را .»

علل و عوامل پدیده شوم اسراف در زندگی

 سوالی بسیار مهمی که در خصوص اسراف مطرح است اینکه چه چیزی باعث بروز این رفتار غیر اخلاقی در زندگی می‌شود در این نوشتار سعی داریم به طور اختصار به این پرسش مهم جواب دهیم.

1-
جهل و نادانی

ادامه مطلب: ریشه‌ها و عوامل پیدایش اسراف در زندگی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: تحقیق در مورد اسراف / اسراف و تبذیر
نمایش از 09 ارديبهشت 1395 بازدید: 88
پرینت

راه هاي مبارزه با اسراف يا اصلاح الگوي مصرف(1)


  نويسنده: دکتر حسينعلي قاسم زاده (1)

چکيده 

ما در اين مقاله ابتدا به مفهوم شناسي اسراف، تبذير و واژه هاي هم معناي آن پرداختيم و آنگاه موضوع اسراف، و اصلاح الگوي مصرف را از منظر اهل بيت (ع) و در احاديث و در روايات جستجو نموديم و آنگاه آفات و آثار زيانبار اسراف در زندگي را به بحث گذاشته و مهم ترين آثار آنرا در حيات فردي و اجتماعي انسانها برشمرديم که اهم آن عبارت است از 1ــ فقر فردي و اجتماعي 2ــ فساد اخلاق فردي و اجتماعي 3ــ تضييع نمودن حقوق ديگران 
آنگاه راه هاي عملي مبارزه با اسراف يا اصلاح الگوي مصرف را برشمرديم که مهم ترين راه ها عبارتند از:
الف)فرهنگ سازي الگوي مصرف.
ب)تبيين نقش ايمان و ارزش قناعت و ساده زيستي.
ج)تربيت صحيح خانوادگي.
د)نقش مسئولان و رسانه ملي.
واژه هاي کليدي: 1ــ اسراف 2ــ اصلاح 3ــ الگوي مصرف

 

مقدمه 

ادامه مطلب: راه هاي مبارزه با اسراف يا اصلاح الگوي مصرف(1)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: تحقیق در مورد اسراف / اسراف و تبذیر
نمایش از 09 ارديبهشت 1395 بازدید: 48
پرینت

راه هاي مبارزه با اسراف يا اصلاح الگوي مصرف(2)

نويسنده: دکتر حسينعلي قاسم زاده (1)

 
راه هاي مبارزه با اسراف يا اصلاح الگوي مصرف:
 

1ــ فرهنگ سازي الگوي مصرف:
  براي مبارزه با اسراف و اصلاح نمودن الگوي مصرف، اولين گام تبيين و معرفي الگوي مصرف است تا آحاد جامعه بتوانند ميزان بهره گيري خود از امکانات و سرمايه هاي مادي و معنوي را بر اساس يک الگوي صحيح تنظيم نمايند. و اين کار در درجه نخست بر عهده متفکران و صاحب نظران و درجه دوم بر عهده دولتمردان و حاکمان جامعه و سپس رسانه هاي ملي مي باشد. 
ترديدي نيست که مهم ترين عامل اسراف و زياده روي مردم، جهل و ناآگاهي آنان از يک الگوي صحيح و مناسب است، اگر انسان بداند که ميزان و حق هر چيزي چه مقدار است و اسراف نمودن چه آثار زيانباري دارد و چه حقوقي را ضايع مي سازد و چه ثروت ها و نيروهايي را به هدر مي دهد، در اين صورت قطعاً راه اعتدال و ميانه روي را در پيش گيرد. لذا دانشمندان مي گويند:"اسراف، نا آگاهي از مقدار حقوق است."
عالمان ديني و رسانه هاي همگاني ما نيز اگر با فرهنگ سازي خود، پايان کار اسراف کار را تبيين نمايد و اينکه اسراف چه گناه عظيمي است و انسان مسرف در نزد پروردگار چقدر مذموم و مطرود است؛ اين امر در مبارزه با اسراف مؤثر مي باشد.

2ــ تبيين نقش ايمان و ارزش قناعت و ساده زيستي:

ادامه مطلب: راه هاي مبارزه با اسراف يا اصلاح الگوي مصرف(2)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: تحقیق در مورد اسراف / اسراف و تبذیر
نمایش از 09 ارديبهشت 1395 بازدید: 50
پرینت

رابطه ی اسراف و فقر

همان گونه كه گناهان دیگر اثرات مادى و معنوى براى فرد و جامعه به دنبال دارند، اسراف نیز آثار وضعى و تكلیفى خاص به خود را در پى دارد. شعاع آثار اسراف نه تنها متوجه شخص مسرف مى شود بلكه دیگران را هم كه در مقابل این پدیده ی شوم روانى سكوت كرده و نهى از منكر نمى كنند، فرا مى گیرد.
فقر و تنگدستى از عواقب نامطلوب اسراف است كه گاه دامن گیر شخص و گاهى دامنگیر جامعه مى شود. امام كاظم علیه السلام مى فرماید:
هركس كه در زندگى اعتدال و قناعت را پیشه كند، نعمت بر او باقى مى ماند و هر كس كه تبذیر و اسراف كند، نعمت از او گرفته مى شود و فقیر مى گردد.
آنگاه كه نعمتها كاهش یابند و روحیه ی خودكفایى و قناعت و صرفه جویى از جامعه رخت بر بندد و فقر به آدمى روى آورد، به ناچار براى رفع نیازمندى هاى خود به دیگران وابسته خواهد شد و استقلال و شخصیتش را از دست خواهد داد.
امام صادق علیه السلام مى فرماید:
ان مع الاسراف قله البركه (1)
همانا اسراف موجب كاهش و كمبود بركت است.
در یك بررسى كوتاه مى توان به اسراف كاریهاى بسیارى از مردم جامعه پى برد. میلیاردها تومان اسراف سالانه مواد غذایى، خارج شدن هزاران كیلو نان خشك و ضایع شدن خروارها میوه و سبزى و بلااستفاده ماندن مقادیر زیادى لباس قابل استفاده كه چشم هزاران فقیر و محروم در انتظار یك دست ازآنهاست، نمایانگر ناسپاسى و كفران نعمت مردم ماست. نگاه كنید:
((گفته مى شود از هر ده میلیون قرص نان تولید شده روزانه در تهران چیزى حول و حوش 3 میلیون آن ((دور ریز)) مى شود كه این میزان نان در واقع نابود مى شود. اگر وزن متوسط انواع نانهاى سنگین و سبك متفاوت را 150 گرم فرض كنیم در این صورت در تهران با فرض ده میلیون نان تولید شده در روز، در حدود چهارصدوپنجاه تن نان خواهیم داشت كه از كانال مصرف خانوار خارج مى گردد و به عنوان ضایعات، صرف مصارف دست دوم و سوم مثل خوراك دام و طیور مى رسد كه آن هم براى دام بدون اشكال بهداشتى نیست)) (2) با این مبالغ هنگفت مى توان سالانه هزاران مدرسه ساخت، هزاران درمانگاه تجهیز نمود و بیماران بسیارى را درمان كرد.

ادامه مطلب: رابطه ی اسراف و فقر
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: تحقیق در مورد اسراف / اسراف و تبذیر
نمایش از 09 ارديبهشت 1395 بازدید: 43
پرینت

در مذمّت اسراف و تبذير

حکايتي از جوامع الحکايات

 شك نيست كه اسراف، مُبذَّرِ كنوزِ اموال 1و مخرَّبِ قصورِ اعمار2 ست و مرد مسرف، از فايدة نعمت محروم بود و به وخامت عاقبت و ندامت، گرفتار. و نصّ قرآن، مر فرزندان آدم را در تناولِ طعام و محافظت غذا مي‌فرمايد: قوله- تعالي- "كُلُوا وَ اشَرُبوا وَ لا تُسِرفُو اِنَّهُ لا يُحِبُّ المُسرفين" و مصطفي- صلي الله عليه و آله- فرموده است: "الاِقتصادُ نِصفُ العيش" و گفته‌اند: اين حديث در ميانه گرفتن5  آن است كه دخل چنان گيري كه شايد و نتيجة ديگر آن است كه خرج چنان كني كه بايد.

و جماعتي كه آفريدگار- سبحانه و تعالي- مرايشان را نعمتي فاخر، و مالي وافر كرامت فرموده است، ايشان مر آن اموال را به اسراف و تبذير بر باد دادند، و به عاقبت جامِ مذلّت چشيدند و از آن اسراف، هيچ فايده نديدند، و درين باب حكاياتي چند ايراد خواهد افتاد تا برهانِ اين معني و صدقِ آن دعوي، به حقيقت انجامد. بتوفيق الله و مشيّته.

 حكايت - آورده‌اند كه نديمي از ندماي اميرالمؤمنين مأمون، شبي در خدمت او سمري مي‌گفت و از نظم و نثر در پيش وي دري مي‌سفت. پس در اثنايِ آن گفت كه: در همسايگيِ من مردي بود ديندارِ پرهيزگار، و كوتاه دستِ يزدان پرست. چون مدتِ حياتش به آخر آمد، و اجل بر املِ او غالب شد، پسري جوان داشت و بي‌تجربه؛ او را پيش خود خواند و از هر نوعي او را وصيتها كرد و در اثنايِ آن گفت: اي جانِ پدر، آفريدگارِ عالم- جلّ جلاله- مرا مال و نعمتي داده است و من، آن را به رنج و سختي، حاصل كرده‌ام؛ و آسان آسان به تو مي‌رسد؛ نمي‌بايد كه قدرِ آن نداني و به ناداني آن را به باد دهي. جهد كن تا از اسراف كردن، دور باشي و از حريفانِ پياله و نواله كرانه كني. 

ادامه مطلب: در مذمّت اسراف و تبذير
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: تحقیق در مورد اسراف / اسراف و تبذیر
نمایش از 09 ارديبهشت 1395 بازدید: 88
پرینت

خانواده و اسراف

 نويسنده:اسماعیل حوری

کلوا و اشربوا ولاتسرفوا ان الله لا یحب المسرفین
بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید همانا خدا اسرافکاران را دوست ندارد.1
اسراف در فرهنگ لغات به معنای افراط ، فراخ رفتاری ،تلف کردن مال و ول خرجی کردن و یا در مهر مورد زیاده روی کردن را آورده اند.2

و اما درحرمت اسراف و مذموم بودن آن هیچ بحث و حرفی نیست ولی کلام در اینست که چگونه تشخیص دهیم زیاده روی کرده و اسراف نمودیم ، یا قدم به میانه و اعتدال گذارده ایم . علی ـ علیه السلام ـ راه تشخیص و تمیز آن را به ما نشان داده وبرای شخص اسرافکار سه نشانه ذکر می فرمایند : « طعامی که در خور او نیست می خورد ، لباسی که در خور او نیست می پوشد و متاعی که در خور او نیست می خرد.»3 بنابراین مهمترین عامل شتافت مرز و حد بین اسرافکار و شخصی که مسرف نیست شأن و موقعیت اقتصادی شخص است یعنی چناننچه خوراک ،پوشاک و نوسایلی که فرد استفاده می کند فراخور حال وی باشد اسراف نبوده و در غیر این صورت اسم فاعل اسراف در مورد او تحقق می پذیرد . ( البته این قید شأن و موقعیت مربوط به اصل استفاده وسایل و متاع مورد نیاز است به این معنا که شخص متمول برای استفاده از وسایل گران قیمت و خوردنیهای رنگارنگ اسراف محسوب نمی شود تا زمانی که در حد نیاز و جزء وسایل زندگی او باشدو الا چنانچه همین فرد به مصرف گرایی بی رویه روی اورد مثل استفاده از چندین نوع غذا در یک نوبت و یا خرید وسایلی که هیچگاه به کار نمی آید یقینا عمل ااو اسراف است .)
اسراف یکی از گناهان کبیره است که چون سایر گناهان برای مبارزه با آن ابتدا باید عوامل پیدایش آن را شناخت و پس از آن با آثار و عوماقب سوء آن آشنا شد .
علل پیدایش اسراف دو عامل ذکر شده است : 1ـ عامل اخلاقی 2ـ عامل روانی 

از جمله عوامل اخلاقی : 

ادامه مطلب: خانواده و اسراف
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: تحقیق در مورد اسراف / اسراف و تبذیر
نمایش از 09 ارديبهشت 1395 بازدید: 61
پرینت

حكم اسراف از نگاه ملا احمد نراقى (رحمه الله)

 نويسنده: محمد رحمانى
 

مقدمه
فقر و تنگدستى در فرهنگ و باورهاى اسلامى نكوهش شده و تحت عنوان دروازه و همسان كفر ياد گرديده و در برابر آن از رفاه و آسايش به عنوان يك امتياز معرفى شده، تا جايى كه كار و تلاش براى كسب آن هم از عبادات و واجبات به شمار آمده است. در نظام اقتصادى اسلام به منظور فقر زدايى ، افزون بر مباحث تشويقى و نظرى، روش‏هاى علمى و كاربردى نيز پيشنهاد گرديده و از موضع‏گيرى شديد در برابر اسراف و تبذير در مقام يك باز دارنده استفاده شده است.

اهميت اين موضوع هنگامى روشن مى‏شود كه بدانيم اسراف يكى از گرفتارى‏هاى در خور توجه بسيارى از جوامع از جمله ايران اسلامى به شمار مى‏آيد. از دير باز بسيارى از صاحب نظران بر اهميت آن واقف بوده و اين معضل را به خوبى مى‏شناخته‏اند. و به نظر مى‏رسد اگر بتوان بر اين امر فايق آمد، بسيارى از نارسايى‏ها و نا به سامانى‏هاى اقتصادى قابل چاره و درمان باشد.
براى نمونه ، در آمار رئيس كميسيون برنامه و بودجه سال 1374 مجلس شوراى اسلامى آمده است: « امسال در قانون حدود 300 ميليارد تومان يارانه (سوبسيد) براى نان پيش بينى شده است كه اگر تنها در خصوص مصرف صحيح نان فقط ده درصد صرفه جويى شود سالانه حدود 30 ميليارد تومان به نفع كشور است‏» . (1)
در گزارش ديگرى در سال 1374 آمده است:
«هر ساله سه ميليون تن نان معادل 360 مليون دلار به دور ريخته مى‏شود» .
آمارهاى از اين دست در ديگر اقلام مصرفى مانند بنزين، ميوه‏جات، كاغذ، آب، دارو و سوخت فراوان ديده مى‏شود كه به همين مقدار بسنده مى‏كنيم. اين نوشته كه به مناسبت كنگره فاضلين نراقى به رشته تحرير آمده در مقام تبيين نظرات فقهى «ملا احمد نراقى‏» فاضل و محقق عصر خويش درباره اسراف است.
پيش از آغاز بحث‏يادآورى نكاتى سودمند است:

ادامه مطلب: حكم اسراف از نگاه ملا احمد نراقى (رحمه الله)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: تحقیق در مورد اسراف / اسراف و تبذیر
نمایش از 09 ارديبهشت 1395 بازدید: 125
پرینت

حدیث روز: چه چیزی اسراف است؟

در آنچه بدن را سالم نگه مى‏ دارد اسراف نيست ... بلكه اسراف در چيزهايى است كه مال را از بين ببرد و به بدن صدمه بزند.

امام صادق علیه السلام :

لَيْسَ فِيمَا أَصْلَحَ الْبَدَنَ إِسْرَاف ... إِنَّمَا الْإِسْرَافُ فِيمَا أَفْسَدَ الْمَالَ وَ أَضَرَّ بِالْبَدَن‏

ادامه مطلب: حدیث روز: چه چیزی اسراف است؟
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: تحقیق در مورد اسراف / اسراف و تبذیر
نمایش از 09 ارديبهشت 1395 بازدید: 94
پرینت

چهل حدیث اسراف 

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه

اسراف یکی از نمونه های آشکار حرکتهای نابخردانه است. عقل و وحی بر کاربرد امکانات در زمینه های مورد نیاز تاکید دارد و دور ریختن، هدر دادن و از بین بردن موارد لازم قابل استفاده را محکوم و ناپسند می داند، وجدان انسان از اسراف نفرت دارد و این تنبلی ها و ناآگاهیها، غفلت ها و رفاه زدگیهاست که زمینه را برای اسراف هموار می سازد.

اسراف همیشه و همه جا بر پیکر اخلاق و اقتصاد و سلامتی فرد و جامعه ضربه وارد می کند، اما در شرایط کنونی جامعه اسلامی ما که فشار استکبار غرب برای تحمیل و تشدید فقر بر امت اسلام، هر چه بیشتر شده است، اسراف، گناهی کوچک نیست، اسراف در اموال شخصی گناه و در بیت المال مسلمین گناهی بزرگتر است. متاسفانه امروز اسراف و تبذیر در جامعه ما بقدری زیاد و گسترده شده که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی سال 1376 خود از آن بشدت اظهار نگرانی کرده و از تمام لت خواستند تا از اسراف جلوگیری نمایند.

انتخاب چهل هشدار از گفتار پیشوایان اسلام در زمینه اسراف، بدین امید انجام گرفته است که امت اسلامی با کاهش و جلوگیری از ریخت و پاش ها بر عزت و قدرت خویش بیفزایند و در برابر خداوند متعال و جهان اسلام سرفراز باشند.

«انشاء الله »اسراف در قرآن و کلوا و اشربوا و لا تسرفوا انه لا یحب المسرفین.

اعراف/ 31

بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد.

1- اسراف چیست؟

قال الصادق علیه السلام:

ادامه مطلب: چهل حدیث اسراف
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: تحقیق در مورد اسراف / اسراف و تبذیر
نمایش از 09 ارديبهشت 1395 بازدید: 52
پرینت

چند حدیث در مورد اسراف


پیامبر خدا صلی الله علیه وآله : آفتِ زیرکیْ خودستایی است ، آفتِ شجاعتْ تعدّی ، آفتِ گذشتْ منّت ، آفتِ زیبایی غرور ، آفتِ عبادت سستی ، آفتِ سخن گفتن دروغ ، آفتِ دانش ، فراموشی ، آفتِ بردباری سبکسری ، آفتِ شرافت خانوادگی فخر فروشی وآفتِ بخشندگی ، اسراف است .... 1

امام علی علیه السلام : هر چیزی آفتی دارد ؛ آفتِ علمْ فراموشی است ، آفتِ عبادتْ ریا ، آفتِ خردْ خودپسندی ، آفتِ نجیب زادگی تکبّر ، آفتِ زیرکی خودستایی ، آفتِ بخشندگی اسراف ، آفتِ حیا ناتوانی ، آفتِ بردباری خواری وآفتِ نیرومندی زشت گفتاری وبدکرداری .2

امام علی علیه السلام : کم خوری گونه ای خویشتنداری است وپرخوری گونه ای اسراف وزیاده روی .3

«همانا او اسراف کنندگان را دوست ندارد» . الانعام - ١٤١

امام کاظم علیه السلام : با برآوردن خواسته حلال خود ، تـا آن جـا که به مروّت لطمه ای نزند وبه اسراف نینجامد ، به نفسهای خویش از دنیا بهره ای دهید واز این طریق برای انجام امور دین خود کمک بگیرید ؛ زیرا روایت شده است که : از ما نیست کسی که دنیایش را به خاطر دینش رها کند یا دینش را برای دنیایش فرو گذارد .4

ادامه مطلب: چند حدیث در مورد اسراف
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: تحقیق در مورد اسراف / اسراف و تبذیر
نمایش از 09 ارديبهشت 1395 بازدید: 63
پرینت

  چند آیه و روایت در مورد اسراف و تبذیر

  آيات‏
1 - نهى از اسراف:
«كلوا و اشربوا و لا تسرفوا انه لا يحب المسرفين» اعراف، 31
از نعمت‏هاى الهى بخوريد وبياشاميد ولى اسراف نكنيد كه خداوند مسرفان را دوست ندارد.


2 - نهى از تبذير:
«و لا تبذر تبذيراً» اسراء، 26
و هرگز اسراف و تبذير نكنيد .


3 - تبذير و برادرى با شيطان:
«انّ المبذرين كانوا اخوان الشياطين» اسراء، 27
به تحقيق كه تبذير كنندگان برادران شيطانند .


4 - جايز نبودن اسراف در انفاق:
«والذين اذا انفقوا لم يسرفوا و لم يقتروا» فرقان، 67
بندگان خداى رحمان كسانى اند كه هرگاه انفاق كنند نه اسراف مى‏نمايند و نه سختگيرى .


5 - جايز نبودن اسراف در قتل (در مورد قصاص):
«ولا تقتلوا النفس الّتى حرّم اللَّه الّا بالحقّ و من قتل مظلوماً فقد جعلنا لوليّه سلطاناً فلا يسرف فى القتل انّه كان منصوراً» اسراء، 33
و كسى را كه خداوند خونش را حرام شمرده نكشيد جز به حق و آن كس كه مظلوم كشته شده براى ولى‏اش سلطه (و حق قصاص) قرار داديم اما در قتل اسراف نكند چرا كه او مورد حمايت است .

ادامه مطلب: چند آیه و روایت در مورد اسراف و تبذیر,
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: تحقیق در مورد اسراف / اسراف و تبذیر
نمایش از 09 ارديبهشت 1395 بازدید: 50
پرینت

جهان در بحران

 بحران کمبود آب

  بحران جهاني آب/25

فکر آب کن/27
وقتي شور، شيرين مي شود!/29

 

بحران گرمايش جهاني
  
روان شناسي انکار گرمايش زمين/32

معناي واقعي تغييرات اقليمي/34
تاثيرات خورشيد بر آب و هواي زمين/36
در اواخر سال گذشته ميلادي برگزاري اجلاس کپنهاک توجه همه دنيا را به خود جلب کرده بود.گرمايش جهاني مسئله اي است که دانشمندان سال هاست خطر آنرا براي زيست انسان و ديگر موجودات اين سياره گوشزد مي کنند؛ اما فاکتورهاي سياسي و اقتصادي و پيچيدگي روابط کشورها در حيطه بين المللي، موجب شده تا نتوان به توافقي بين المللي و کارآمد در اين زمينه دست يافت.اجلاس کپنهاک نيز از اين آسيب مصون نماند و به نظر مي رسد تا دستيابي به يک هم بستگي جهاني براي نجات زمين، راه دشواري در پيش است.اما در اين ميان، برگزاري چنين اجلاس هايي با پوشش رسانه اي فراوان، حداقل اين مزيت را دارد که عموم مردم را در خصوص خطرهاي موجود آگاه مي کند.حال اگر رسانه هاي علمي بتوانند ازاين وضعيت نهايت استفاده را ببرند و با تشريح علمي مسئله و خطرهاي موجود و ارائه راه حل هايي براي برون رفت از اين وضعيت، جامعه را آگاه تر کنند، مي توان اميدوار بود که اين راه دشوار، سريع تر طي مي شود.در صفحات پيش رو، دو بحران اساسي که جهان امروزه با آن دست به گريبان است را بررسي کرده ايم:بحران کمبود آب و بحران گرمايش جهان.اميدواريم با جدي گرفتن هشدارها و با مسئوليت پيري بيشتر هر يک از ما براي کاستن از خطرها، به نجات خود و سياره مان کمک کنيم. 

 

ادامه مطلب: جهان در بحران
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: تحقیق در مورد اسراف / اسراف و تبذیر
نمایش از 09 ارديبهشت 1395 بازدید: 94
پرینت

جلوه‌های اسراف از دیدگاه قرآن

چكیده

تجاوز از حد را، در رفتار و اعمال انسان «اسراف» گویند. در آموزه‌های زندگی ساز اسلام، اسراف به كلی ممنوع است، این ممنوعیت همه ابعاد زندگی انسان را فرا می‌گیرد یعنی همه مردم در تمامی شئون و در هر زمان و مكان موظفند اصل عدم اسراف را رعایت كنند. نعمت‌های الهی امانت‌هایی هستند كه خداوند برای رشد و تعالی انسان‌ها در اختیار آنها نهاده است؛پس بهره برداری از نعمت‌ها باید همسوی با اوامر الهی و در جهت سعادت جاودانی انسان باشد.اسراف بر هم زنندهٔ اعتدال و بوجود آورندهٔ فساد در عالم است،

البته این فساد در امور فردی زودتر قابل اصلاح است اما آنگاه كه جنبه اجتماعی پیدا كرد به سختی قابل اصلاح خواهد بود. تعالیم حیات بخش اسلام راه نجات انسان‌ها را از چنین معضلی در اعتدال و میانه روی می‌داند.اسلام در همه امور دینی و دنیوی اعتدال و دوری از افراط و تفریط را توصیه می‌كند ما در این مقاله به جنبه های مختلف این بحث خواهیم پرداخت.

مقدمه

یكی از مسائل مهمی كه در تعالیم اسلام بدان اشاره شده و به گونه‌ای تنگاتنگ با زندگی انسان پیوند دارد،اسراف است.از این روی در تعالیم دینی بدان توجهی روشن شده و ابعاد، زمینه‌ها و پی‌آمدهای آن نشان داده شده است.

مفهوم این واژه بر اساس آیات شریفهٔ قرآن بسی عمیق و فراگیر است و به هر گونه تجاوز از حد قانون آفرینش و قانون «تشریع»1 و «انحراف از فطرت»2 و «خارج شدن از حد اعتدال»3 و «خروج از عبودیت الله»4 و زیاده روی در كمیت و كیفیت و بیهوده گرایی و اتلاف5 به طور كلی به تجاوز از حد، اسراف اطلاق می‌شود.لذا تمام مفاهیم ظلم، فساد، طغیان، افراط را به گونه‌ای در بر می‌گیرد.

قوانین اسلام همانند نظام حاكم بر طبیعت همواره از نوعی توازن و عدالت برخوردار بوده و اگر دستوراتش در جامعه پیاده شود خود به خود عدالت شكل می‌گیرد و تمام خواسته‌های فردی و اجتماعی، مادی و معنوی، برآورده می‌شود.قاعدهٔ توازن و تقدیر تمامی عالم خلقت را فرا گرفته است:

و انبتنا فیها من كل شیء موزون(حجر، 15/191)
قد جعل اللّه لكل شیء قدرا(طلاق، 65/3)
انا كل شیء خلقناه بقدر(قمر، 54/49)

ادامه مطلب: جلوه‌های اسراف از دیدگاه قرآن
 

صفحه1 از5

<< شروع < قبلی 1 2 3 4 5 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 357 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید