نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: تحقیق در مورد مصرف / صرفه جویی
نمایش از 09 ارديبهشت 1395 بازدید: 50
پرینت

9 راه براي كاهش مخارج خانواده 

به دنبال مصارف پنهان بگرديد 

آيا مي‌توانيد خدمات تلفن همراه و خدمات تلفن راه دور يا اينترنت ارزانتر پيدا كنيد؟ آيا وقت آن نشده است كه فكري براي پرداخت رهن خانه يا اقساط اتومبيل خود بكنيد؟ چطور است كه از تماسهاي راه دور صرفنظر كنيد يا كارتهاي تلفن اعتباري بخريد يا در ساعاتي غير از اوج مصرف استفاده كنيد؟ آيا مي‌توانيد از پول عضويت باشگاه صرف نظر كنيد – و به جاي آن مي‌توانيد پياده‌روي كنيد و بدويد؟ شايد بتوانيد تنها يك اتومبيل براي همه خانواده داشته باشيد – و در هزينه بنزين، بيمه، و نگهداري اتومبيل صرفه جويي كنيد. حتي كوچكترين تغييرات مثل كم كردن دماي آب گرمكن يا نصب سرشير دوشهاي كم مصرف مي‌تواند هزينه شما را در ماه كاهش دهد. 

مواظب كارتهاي اعتباري باشيد 

اگر حسابهاي كارت اعتباري مقدار زيادي از بودجه ماهانه شما را مي‌بلعند، سعي كنيد حساب هايتان را يكي كنيد يا حسابي با نرخ بهره كمتر را انتخاب كنيد. وضعيت كارتهاي اعتباري خود را بررسي كنيد: آيا مبالغي اتوماتيك كسر مي‌شوند – عضويت‌ها يا اجرت ماهانه – كه مي‌توانيد حذفشان كنيد؟ 

سفرهاي خانوادگي كم هزينه ترتيب دهيد 

ادامه مطلب: 9 راه براي كاهش مخارج خانواده
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: تحقیق در مورد مصرف / صرفه جویی
نمایش از 09 ارديبهشت 1395 بازدید: 63
پرینت

5 توصيه ويژه براي صرفه‌جويي در آب

 اگر به اين نتيجه رسيده‌ايد که بايد براي نجات خود از بحران کمبود آب کاري انجام دهيد ، موارد زير مي‌تواند به شما کمک کند ؛ مواردي که خيلي از آنها را مي‌دانيد و فقط محض يادآوري ، آنها را مي‌گوييم تا يادتان بيايد و به کار ببنديد :
* از شيرهاي داراي چشم الکترونيکي استفاده کنيد. اين شيرها مصرف آب را تا 70 درصد کاهش مي‌دهند. در صورت استفاده از اين شيرها احتمالا ديگر لازم نخواهد بود که به شما توصيه کنيم که هنگام مسواک زدن شير آب را ببنديد.
* از سيفون‌هاي کوچک استفاده کنيد. با هر بار کشيدن سيفون آب زيادي مصرف مي‌شود. استفاده از سيفون‌هاي کوچک مي‌تواند به مصرف کمتر آب منجر شود.اگر هم مخزن سيفون دست‌شويي شما بزرگ است، مي‌توانيد با قرار دادن يک تکه آجر در آن، حجم آبي را که در آن جاي مي‌گيرد، کاهش دهيد.

ادامه مطلب: 5 توصيه ويژه براي صرفه‌جويي در آب
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: تحقیق در مورد مصرف / صرفه جویی
نمایش از 09 ارديبهشت 1395 بازدید: 66
پرینت

 غذا و اصلاح الگوي مصرف

نويسنده:آسيه مرادي

مابارها اين حديث را شنيده ايم که «خير الاموراوسطها»خداوند ازما نخواسته که مصرف نکنيم.اومارابه اعتدال دعوت کرده است.ميانه روي ميان مسلمانان اهميت بسياري دارد.خداوند در سوره بقره آيه 143،مسلمانان را امتي ميانه رو معرفي مي کند.خداوند درقرآن،از انسان ها مي خواهد که ازنعمت ها استفاده کنند وبه زندگي خود ادامه دهند وبه انسان يادآوري مي کند که دنيا و نعمت هايش دربرابر نعمت هاي جهان آخرت ارزشي ندارد. خداوند ازمؤمنان مي خواهد که راه اعتدال را درپيش بگيرند وزياده روي نکنند ومثل عده اي نباشند که ازنعمت هاي خدا استفاده نمي کنند.ميانه روي درهمه اموربايد رعايت شود.

امام صادق درباره کساني که ازنعمت هاي دنيا استفاده نمي کنند،فرمود:«شما که در تقوا و زهد ازسلمان وابوذر بالاتر نيستيد.سلمان هرگاه حق خود راازبيت المال مي گرفت، مقداري که نيازيک سالش بود، برمي داشت وبراي يک سال خود ذخيره مي کرد. ميانه روي راخداوند دوست داردواسراف را نمي پسندد».
حضرت علي (ع) دراين باره مي فرمايد:«ميانه روي،ثروت مندي است واسراف،فقر ونيازمندي است .»امام صادق براي توضيح اعتدال و صرفه جويي،مشتي سنگ ريزه برداشت ومشت خودرا بست و دانه اي ازسنگ ريزه ها روي زمين نريخت وگفت:«اين همان بخل و سخت گيري است که خداوند درقرآن گفته است.»سپس مشت ديگري برداشت و مشت خود را باز کرد، طوري که سنگ ريزه ها ريخت .ايشان گفت:«اين اسراف است.»آنگاه مشت ديگري برداشت و مقداري از آن را ريخت ومقداري را درمشت خود نگه داشت وفرمود:«اين اعتدال است».

ادامه مطلب: غذا و اصلاح الگوي مصرف
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: تحقیق در مورد مصرف / صرفه جویی
نمایش از 09 ارديبهشت 1395 بازدید: 59
پرینت

رعایت اصول میانه روی در مصرف 

نويسنده: زهرا رضاييان
در اين مقاله نويسنده کوشیده نگاهي گذرا به لزوم رعايت اعتدال و دوري از اسراف و بخل داشته باشد و الگوی مصرف را از منظر آموزه های اسلامی بررسی کند.

دين اسلام، دين اعتدال، ميانه روي و دوري از افراط و تفريط است. اسلام سعي مي كند با برنامه هاي متعدد پيروان خويش را در راه راست و خط اعتدال نگه دارد و با افراط و تفريط در هر امري مخالف است و آن را براي زندگي دنيوي و اخروي و فردي و اجتماعي مسلمانان مضر مي داند. 

جايگاه و اهميت كسب و كار حلال 

در آيين اسلام، درآمدهاي مشروع و كسب و كار و اموال حلال، جايگاه ويژه اي داشته و قرآن مجيد آن را مايه قوام و هستي شخص و جامعه و مايه زينت و آرامش در زندگي اين دنيا مي خواند؛ آنجا كه مي فرمايد: «ولاتوتواالسفهاء اموالكم التي جعل الله لكم قياما...».
در جاي ديگري مي فرمايد: «المال و البنون زينه الحياه الدنيا...». قرآن افراد متمكن را كه از طريق مشروع اموالي به دست آورده اند، افراد خوب معرفي مي كند و اساسا داشتن مال و تمكن مادي را نوعي امداد الهي به حساب آورده و عنايت و تفضل معبود را در حق بندگان خدا بيان مي كند. 
رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مردانگي را در اين دانسته اند كه فرد مسائل و امور مادي اش را بهبود ببخشد و امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: «شايسته نيست كسي از تلاش مالي و مادي باز ايستد كه در سايه آن مي تواند آبرويش را حفظ كند و قرض هايش را بپردازد و به بستگانش كمك كند.»
با توجه به آيات و رواياتي كه در زمينه كسب و درآمد حلال و مشروع آمده است، مي توان چنين بيان نمود كه مال و ثروت نه تنها خوب است، بلكه هر مسلمان آگاه وظيفه دارد در كسب و تحصيل آن تلاش كند و خود و جامعه اش را در رشد اقتصادي ياري رساند. 
نظام اقتصادي اسلام هم كه توجه به سعادت انسان را هدف اصلي خود مي داند، استفاده عاقلانه از منابع طبيعي و امكانات خدادادي را در راه نيل به هدف مقدس خويش، مورد تاكيد قرار داده است. 
الگوي مصرف در اسلام علاوه بر مخالفت با «اسراف» با پديده ناشايست «تجمل گرايي» نيز به عنوان يك بيماري اقتصادي مقابله كرده است. 
انسان نيازهايي دارد كه با توجه به امكانات موجود به رفع آنها مي پردازد و براي رسيدن به مقصود خود، در سايه فكر و تدبير، روش هاي متعددي را به كار مي گيرد. از ديدگاه قرآن، انسان موجود نيازمندي است كه خداوند براي رفع نيازهايش زمين را براي او رام كرده و امكانات و منابع آن را در اختيار وي قرار داده تا مصرف كند.

ادامه مطلب: رعایت اصول میانه روی در مصرف
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: تحقیق در مورد مصرف / صرفه جویی
نمایش از 09 ارديبهشت 1395 بازدید: 122
پرینت

رسانه و فرهنگ مصرف

نويسنده: حسين بافكار 

مقدمه 
رسانه و دين، مقوله‌هايي هستند كه درصورت تعامل مناسب، مي‌توانند با هدايت فرهنگ مصرف، در جامعه، مفهوم زندگي را براي مردم پرمعنا نمايند؛ ولي آنچه كه بيشتر رسانه‌هاي امروزي انجام مي‌دهند، هدايت مردم به سوي مصرف‌گرايي و تهي كردن از دين و معنويت است. رسانه با قراردادن شهر در فضاي «آكواريومي» و «گلخانه‌اي» سبب مي‌شود جز با نقشه او زندگي نكنند و دين تازه‌اي را تجربه كند؛ ديني كه: 

بهشت او نه مانند بهشت اديان آسماني- كه نويد برخورداري از نعمت‌هاي آن جهاني و هم‌نشيني با حوريان در آنجا شده است- بلكه سوپرماركت بزرگي است كه همه چيز در آن يافت مي‌شود. و او با جيب پرپولش مي‌تواند بيشتر از همسايه‌اش خريد كند. ارزش چنان انساني، معادل دارايي اوست و اگر مي‌خواهد بهترين باشد، بايد بيشترين ثروت را داشته باشد.(1) 
درحقيقت رسانه‌ها، انسان را منفعل دربرابر مصرف قرار داده‌اند؛ به گونه‌اي كه: 
او يك مصرف‌كننده ابدي است؛ او نوشيدني، خوراك، سيگار، سخنراني، ديدني‌ها، كتاب و سينما را مي‌بلعد، همه ي اينها مصرف مي‌شوند؛ جهان، يك چيز بزرگ براي اشتهاي اوست، يك بطري بزرگ، يك سيب بزرگ، و يك پستانك بزرگ است. بشر به مكنده‌اي تبديل شده است، او يك متوقع ابدي و يك ناراضي ابدي است.(2) 
از اين‌رو در چنين وضعيتي و در اين مقطع زماني، انديشه ي نقش مفهومي دين در رسانه و هدايت فرهنگ مصرف، بايد بيش از گذشته تقويت شود. 

دين و رسانه 
  
بنا به نوشته ي دين‌پژوهان غربي، رسانه [امروزه] تشديد احساس بي‌معنايي در مدرنيته و ناتواني فزاينده ي فرهنگ و نظام مصرف‌گرايي براي پركردن خلأ بي‌معنايي شرايط و فضايي را براي ورود دين به روند اصلي زندگي فردي و جمعي مهيّا نموده است. [زيرا] با ادبيات و كلام دين‌گريزانه، مصرف‌گرايي در رويارويي با اين خلأ به طور فزاينده‌اي ناتوان شده است و مصرف‌گرايي [با تبليغات اغواگرانه] همواره وعده ي چيزي را داده بود كه از اداي آن ناتوان است.(3) 

ادامه مطلب: رسانه و فرهنگ مصرف
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: تحقیق در مورد مصرف / صرفه جویی
نمایش از 03 ارديبهشت 1395 بازدید: 56
پرینت

بستر و روش شناسي اصلاح الگوي مصرف


  نويسنده:عبدالله عميدي 

نويسنده مقاله «بستر و روش شناسي اصلاح الگوي مصرف»، كوشيده است كه به واكاوي چگونگي بستر و روش شناسي اصلاح الگوي مصرف پرداخته و نگاهي اجمالي به بايدها و نبايدهاي فردي و اجتماعي موضوع داشته باشد. اينك مطلب را با هم از نظر مي گذرانيم. 
 

اصلاح الگوي مصرف و توجه عمومي مردم به دوري از اسراف و تبذير امري است كه اگر با بسترسازي و تمهيدات لازم انجام پذيرد موجب حل مشكلات بسيار فردي و اجتماعي مردم مي شود. 
نويسنده مقاله، كوشيده است كه به واكاوي چگونگي بستر و روش شناسي اصلاح الگوي مصرف پرداخته و نگاهي اجمالي به بايدها و نبايدهاي فردي و اجتماعي موضوع داشته باشد. اينك مطلب را با هم از نظر مي گذرانيم. 

مذمت اسراف 
  
«مسئله» اسراف و غيرمنطقي بودن رفتار مصرفي جامعه، از مدت ها قبل مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامي بوده است. 

از زواياي متعدد و مختلف به ويژه از منظر «جوشش چشمه اي» آن را مطرح و مورد مطالعه قرار داده اند. به عنوان نمونه در تاريخ 5/9/1375 با مخاطب قراردادن مسئولين مي فرمايند: «البته بالاترين و واجب ترين زهدها اين است كه انسان از حرام پرهيز كند؛ پارسايي كند؛ دامن را پاك نگه دارد و زهد بورزد.» (بسيج و تفكر بسيجي، ص 51) 

اسراف يكي از مصاديق حرام است و در تاريخ 
  
5/6/1380 در ديدار رئيس جمهور و اعضاي هيئت دولت مي فرمايند: «عزيزان من! اين نكته را در اين جا بگويم؛ از جمله چيزهايي كه روند حركت به سمت عدالت را در جامعه كند مي كند، نمود اشرافي گري در مسئولان بالاي كشور است؛ از اين اجتناب كنيد. اشرافي گري دو عيب دارد؛ عيب دومش از عيب اولش بزرگتر است. عيب اول اشرافي گري اسراف است- اشرافي گري حلال را مي گويم؛ يعني آن چيزي كه پولش از راه حلال و بحق به دست آمده- اما عيب دوم بدتر است و آن اين است كه فرهنگسازي مي كند، يعني چيزي براي مسابقه دادن همه درست مي كند.» 

(همان، ص 483- 484) 

ادامه مطلب: بستر و روش شناسي اصلاح الگوي مصرف
 

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 180 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید