نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: توحيد
نمایش از 06 آبان 1394 بازدید: 37
پرینت

توحید و مراتب آن

 

توحید و مراتب توحید

توحید از مهمترین محورهای اصول عقاید است. اهمیت این اصل اعتقادی آنگونه است که می توان قرآن کریم را که آخرین کتاب آسمانی است کتاب توحیدی نامید. توحید در فرهنگ دینی ـ قرآن و روایات ـ از جایگاه بسیار برجسته و ممتازی برخوردار است و تمام موضوعات و معارف در حوزه دین هر یک از راهی به موضوع توحید بر می گردند.

حدیث شناسان و کارشناسان عالی علوم اسلامی که عهده دار جمع آوری روایات و بررسی و ارزیابی سندی و محتوایی آنها هستند بخش عمده ای را به مباحث توحیدی اختصاص داده اند. و در طول تاریخ اسلام آثار بسیار فراوانی در زمینه های مختلف مباحث توحید نگارش یافته است. توحید که رسالت اصلی اش تبیین مباحث مربوط به شناخت خدا، و خداپرستی و چگونگی دریافت و فهم یگانگی او و اسماء و صفات او است قلمرو بسیار گسترده و فراگیری دارد. آشنایی با راه های خداشناسی نیز یکی از مباحث مهم و ارزشمند توحید است. توحید مراتبی دارد: توحید ذات، توحید صفات، توحید افعال، توحید در عبادت.

ادامه مطلب: توحید و مراتب آن
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: توحيد
نمایش از 06 آبان 1394 بازدید: 42
پرینت

توحید و توکل

همه اعمال امام سجاد علیه السلام بر اساس توحید و توکل بوده است. در اینجا به قضیهای که تبلور نگاه توحیدی اوست، اشاره میشود:

به زهری گفته شد:« زاهد ترین مردم در دنیا کیست؟»

گفت:« علی بن الحسین علیه السلام. چرا که در زمانی که بین او و محمد بن حنفیه در مورد صدقات حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام منازعه ای بود، به او گفتند اگر نزد ولید بن عبدالملک بروی، حتماً تو را از شرّ زبان او نجات خواهد داد. و این در حالی بود که ولید دشمن امام و دوست محمد بن حنفیه بود.»

امام فرمود:« وای بر تو! آیا در حرم خدا (مکه) از غیر خدا چیزی بخواهم؟! من از اینکه دنیا را از خداوند، خالق آن، بخواهم، ابا دارم؛ حال چگونه آن را از مخلوقی مثل خودم طلب کنم؟»

زهری میگوید:« لاجرم خداوند عزّوجل هیبت امام را در دل ولید انداخت و ولید به نفع او و علیه محمّد بن حنفیه حکم کرد.»

خدا شناسی و توحید

وجود خداوند قادر ومتعال

ما معتقدیم : که خداوند متعال پدید آورنده تمام جهان هستی است ، و آثار عظمت و علم و قدرت او در جبین تمامی موجودات جهان ، آشکار و هویدا است .

ما معتقدیم : هر چه که در اسرار موجودات این جهان بیشتر اندیشه کنیم به عضمت ذات پاک او و وسعت علم و قدرتش آگاه تر میشویم و با پیشرفت علم و دانش بشری هر روز درهای تازه ای از علم و حکمت او به روی ما گشوده می شود .

قرآن کریم می گوید :

"و فی الارض آیات للمومنین * و فی انفسکم افلا تبصرون "

ادامه مطلب: توحید و توکل
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: توحيد
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 92
پرینت

جبر و اختیار و توحید افعالی (1)

چکیده

مبحث جبر و اختیار، بسیار مبحث جنجال برانگیزی است، در گذشته، بسیاری از بزرگان دائماً درگیر این مباحث بوده اند و این مباحث را در مقابل یکدیگر طرح، نقد و رد می نمودند. حال پس از سالیانی متمادی هنوز هم عده ای کم سواد و ناآشنا، به این مباحث برخورد کرده و می پندارند که خود آن ها اولین کسانی هستند که به این نکته جالب رسیده اند، و خواهان نظردهی در این حیطه می باشند؛ بدین سبب، ما بر آن شدیم که در این مقاله اولاً اندکی به تاریخچه جبر و اختیار و ثانیاً به مفهوم شناسی، جایگاه، تعارضات و در نهایت، ارائه قول حق بپردازیم. آن گاه از این عده ناآشنا بخواهیم پس از آشنایی و بررسی اقوال پیشینیان اقدام به تأمل و نظردهی نمایند و به حقیقت مجبور، مختار و یا... بودن انسان پی ببرند.
کلید واژه: جبر، اختیار، توحید افعالی، أمر بین الأمرین، مجبور، آزاد، تفویض.
مقدمه

مسئله جبر و اختیار از دیرباز مورد توجه فلاسفه و دانشمندان بوده است. می توان با تتبع کافی در تاریخ ممتد درباره جبر و آزادی، از حدود شانزده عقیده که تقریباً فروع دو نظریه اصلی هستند مطلع شد. ما تاریخ ابتدای حقیقی بحث از این مسئله را نمی دانیم؛ ولی از متفکرین گذشته، مشهورترین شخصیت علمی و فلسفی که این مسئله را با اهمیت احساس کرده و به طور مفصل و تقریباً منظم مورد تحلیل و بررسی قرار داده، ارسطو است. اگر هم پیش از ارسطو بررسی هایی انجام گرفته باشد، به شکل غیرمنظم بوده است.

ادامه مطلب: جبر و اختیار و توحید افعالی (1)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: توحيد
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 177
پرینت

جبر و اختیار و توحید افعالی (2)

معنای توحید افعالی

توحید افعالی یعنی شناخت این که جهان، با همه نظام ها، سنت ها، علت ها و معلول ها، فعل خداوند و ناشی از اراده اوست. موجودات جهان، همچنان که در ذات و وجودشان، استقلال ندارند و همه قائم به او و وابسته به او هستند و او به تعبیر قرآن، قیوم همه عالم است، در مقام تأثیر و علیت نیز استقلال ندارند. هر فاعل و سببی، حقیقت و وجود خود و تأثیر و فاعلیت خود را از او دارد و قائم به اوست. همه حول ها و قوه ها به اوست.
انسان که یکی از موجودات و مخلوق خداست، مانند همه آن‌ها، علت و مؤثر در کار خود و بالاتر از آن‌ها مؤثر در سرنوشت خویش است، اما موجودی به خود وانهاده نیست. اعتقاد به تفویض و وانهادگی یک موجود، مستلزم اعتقاد به شریک بودن آن موجود با خدا در استقلال در فاعلیت است و استقلال در فاعلیت، مستلزم استقلال در ذات است و با توحید ذاتی منافی است، چه رسد به توحید افعالی. به بیان دیگر، توحید افعالی به معنای آن است که هیچ قدرت و فاعلیتی در عرض قدرت و فاعلیت خداوند وجود ندارد. (58)
توحید افعالی با اختیار انسان منافاتی ندارد و اگر برخی پنداشته اند توحید افعالی مستلزم جبر است، به سبب آن است که درک صحیح و درستی از توحید افعالی و اختیار آدمی ندارند. اگر اختیار به معنایی در عرض اراده تکوینی خداوند به حساب آورده شود، مخالف توحید افعالی است؛ ولی اگر آن را در طول اراده تکوینی خداوند بدانیم مخالف آن نیست و توحید افعالی هم مستلزم جبر نمی شود. بنا بر توحید افعالی، هر فعل و اثری در عالم هستی، در اصل پدید آمدن و باقی بودنش در صحنه وجود، فعل حق است و به اراده ازلی خدا منسوب است و هیچ کس نمی تواند به اراده مستقل خود، فعلی یا اثری را تحقق بخشد. خدای متعال، هم خالق تمام هستی، هم مربی عالم و هم رازق و حاکم بر آفرینش است و هیچ کس نیست که در این امور، شریک او باشد. (59) هر فعلی در عالم، منسوب به خدا و مشمول اراده حق است و هیچ کس با او در هیچ اراده و فعلی شرکت ندارد. بنابراین، هر اراده و فعلی که از انسان صادر می شود، فعل و اراده خدا و منسوب به او است.

ادامه مطلب: جبر و اختیار و توحید افعالی (2)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: توحيد
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 130
پرینت

نظريه توحيد بي تشبيه و تعطيل

در انديشه ناصرخسرو قبادياني

مقدمه

مسئله شناخت خدا و صفات او و رابطه ي اين صفات با ذات ربوبي همواره دغدغه ي فکري و موضوع پژوهش و تحقيق فيلسوفان و متکلمان بوده است. عده يي در بحث صفات خدا، جانب نظريه ي تنزيه محض و برخي جانب نظريه ي تشبيه محض را گرفته اند و برخي هم حد وسط بين تنزيه و تشبيه را برگزيده اند. در اين ميان، ناصرخسرو قبادياني از متفکران اسماعيلي مذهب، در مسئله تشبيه و تنزيه، طريقي ميان تشبيه و تعطيل را برگزيده است؛ طريقي که او خود آن را توحيد بيتشبيه و تعطيل مينامد. بررسي انتقادي اين نظريه در آثار او نشانگر آن است که طريقي که وي برگزيده است، به تعطيل عقل در شناخت خدا مي انجامد. وي خداوند را برتر از صفت و بدون صفت ميداند و کليه ي صفات اعم از صفات نقص و کمال را مخلوق خدا ميشمارد و آنها را از او نفي ميکند. بر اين اساس، او عقل کل را بنحو ابداعي از امر باريتعالي ايجاد شده، جامع کليه ي صفات کماليه اعم از علم و قدرت و حيات و مانند اينها ميداند و با توجه به اسناد پاره يي صفات به آيات قرآن، معتقد است که اين صفات نيازمند تأويلند. در انديشه او توحيد حقيقي آن است که خدا را از کليه ي صفات جسماني و نفساني تنزيه کني و بهمين جهت وي بنفي تشبيه و تعطيل ميپردازد، زيرا تشبيه و تعطيل در نزد او در مقابل توحيد قرار دارند.
مسئله تنزيه و تشبيه در ميان متفکران مسلمان

ادامه مطلب: نظريه توحيد بي تشبيه و تعطيل
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: توحيد
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 72
پرینت

توحید افعالی از منظر صدر المتالهین

نویسنده : غلامحسین سبز علی

مقدمّه

در توحید افعالی ابعاد مختلفی مورد بحث و بررسی واقع می شوند مانند تبیین ماهیت توحید افعالی ، مسئله جبر و تفویض ، اختیار انسان و فاعلیت او و چگونگی جمع شدن آن با فاعلیت حق تعالی ، از طرفی با مسئله قضا و قدر مرتبط است و از جهتی با مسئله ولایت و ... ولی آنچه در این مقاله مورد توجه قرار خواهد گرفت تشریح و تبیین ماهیت توحید افعالی از منظر صدرالمتألهین است که در ضمن آن کیفیت و چگونگی اراده و اختیار انسان درفعل خود و ارتباط آن با فاعلیت حق سبحانه تقریر می شود . همچنین بیان می گردد که انسان در افعال خود با اراده تکوینی خداوند مرید است و بنابراین مسئولیت پذیر خواهد بود .
واژگان کلیدی :
توحید افعالی ، اختیار ، فاعل مستقل، اراده ، وجود رابط معلول ، قدرت مطلق، تجلّی ، جبر، تفویض
تاریخچۀ بحث از توحید افعالی

بسیاری از مسائل مطرح شده در فلسفه اسلامی ریشۀ در قرآن و سنت اهل بیت علیهم السلام دارند، یعنی اشاره به برخی مسائل در قرآن و سنت، زمینه ی طرح و بررسی و ارائه تحلیل فلسفی در فلسفه و عرفانی در عرفان و کلامی در کلام را فراهم نموده است به صورتی که می توان با جرأت ادعا کرد که هیچ اثری از آن مسائل در فلسفه یونان وجود نداشته است و آن مسائل کاملاً اسلامی بوده و از منبع وحی سرچشمه می گیرد، از جمله توحید افعالی که فیلسوفان و متکلمان و عارفان اسلامی در ذیل قاعده ی « لا مؤثر فی الوجود الّا الله » آن را مورد مداقه قرار می دهند، یا تجسم اعمال، یا معاد جسمانی و ... لذا می بینیم از همان ابتدای ظهور اسلام، مسلمانان با این تعارض جدی روبرو هستند که از طرفی بسیاری آیات قرآن تمام تأثیر در افعال را بدون واسطه به خدا نسبت می دهد و از طرفی دیگر آیات بسیاری نیز بر خلاف آیات دستۀ اوّل، این تأثیر را به انسان نسبت می دهند، که کم کم زمینه طرح آن در محافل کلامی فراهم شده و متکلمین با ادلۀ نقلی و تفسیر آنها تلاش نمودند که این سؤال را پاسخ دهند که بالاخره رابطۀ خدا و انسان در افعال و اعمال حادثه چگونه است؟ آیا تمام نقش را به خدا دهیم؟ یا به انسان؟ و یا به صورت مساوی این ایفاء نقش و تأثیر را به هر دو نسبت دهیم؟

ادامه مطلب: توحید افعالی از منظر صدر المتالهین
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: توحيد
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 88
پرینت

توحيد شناسی

نویسنده : آیت الله مصباح یزدی

 شامل: معانى توحيد توحيد در وجوب وجود نفى اجزاء بالفعل نفى اجزاء بالقوه نفى اجزاء تحليلى 

معانى توحيد

توحيد و يگانگى خداى متعال اصطلاحات گوناگونى در فلسفه و كلام و عرفان دارد كه مهمترين اصطلاحات فلسفه آن عبارت است از:
1- توحيد در وجوب وجود يعنى هيچ موجودى جز ذات مقدس الهى واجب الوجود بالذات نيست .
2- توحيد بمعناى بساطت و عدم تركيب كه داراى سه معناى فرعى است:
الف- عدم تركيب از اجزاء بالفعل
ب- عدم تركيب از اجزاء بالقوه
ج- عدم تركيب از ماهيت و وجود .
3 توحيد به معناى نفى مغايرت صفات با ذات يعنى صفاتى كه به خداى متعال نسبت داده مى‏شود مانند صفات ماديات از قبيل اعراضى نيستند كه در ذات وى تحقق يابند و به اصطلاح زائد بر ذات باشند بلكه مصداق آنها همان ذات مقدس الهى است و همگى آنها عين يكديگر و عين ذات مى‏باشند .
4- توحيد در خالقيت و ربوبيت‏يعنى خداى متعال شريكى در آفريدن و تدبير جهان ندارد .
5- توحيد در فاعليت‏حقيقى يعنى هر تاثيرى كه از هر فاعل و مؤثرى سر بزند نهايتا مستند به خداى متعال است و هيچ فاعلى استقلال در تاثير ندارد لا مؤثر فى الوجود الا الله
توحيد در وجوب وجود

حكماى الهى براى اثبات وحدت و يگانگى ذات واجب الوجود دلايلى اقامه كرده‏اند كه متقن‏ترين آنها برهانى است كه با استفاده از برهان صديقين طبق تقرير صدر المتالهين تشكيل مى‏يابد و تقرير آن اين است .
وجود داراى مرتبه‏اى است كه كاملتر از آن امكان ندارد يعنى داراى كمال بى‏نهايت است و چنين موجودى قابل تعدد نيست و به اصطلاح داراى وحدت حقه حقيقيه مى‏باشد نتيجه آنكه وجود خداى متعال قابل تعدد نيست .

ادامه مطلب: توحيد شناسی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: توحيد
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 89
پرینت

توحيد در حاکميت

طرح بحث

توحيد در حاکميت يکي از مباني کلامي است که نظريه ضرورت استنباط حکومت ديني در انديشه امام خميني بر آن مبتني است؛ چنانچه امام خميني مي فرمايد:
حکومت اسلام حکومت قانون است. در اين طرز حکومت، حاکميت منحصر به خداست. (1)
در جاي دگر مي نويسد:
حکومت و ولايت به حکم عقل، اختصاص به خداوند دارد و فقط اوست که ولايتش به جعل ديگران استناد پيدا نمي کند؛ ذاتاً داراي حق تدبير انسان ها و اداره امور آن هاست. و چون ولايت از امور اعتباري عقلاني است، لذا ديگران هم با جعل و نصب او مي توانند آن را در اختيار بگيرند. از اين رو وقتي شئون مختلف حکومت، از طرف حق تعالي براي ائمه قرار داده شده است، تصدي ديگران، غاصبانه بوده و هرگونه دخالتي تعدي بر حق غير مي باشد. (2)
در بحث از مباني کلامي حکومت ديني، اولين مبنا که بايد مورد بحث قرار گيرد مسأله حق حاکميت است. بايد به اين پرسش اساسي و اصلي پاسخ داد که منشأ اعتبار حق حاکميت چيست؟ چرا عده اي فرمانروا و برخي ديگر فرمان بردار باشند؟ چون هر انديشه ي سياسي بايد به اين دو سؤال اساسي پاسخ دهد:
اول اينکه، چه کسي بايد حکومت کند و حق حکومت و اعمال فرمانروايي و اقتدار براي چه کسي و کساني مشروع و قانونمند است؟
سؤال دوم اين است که، چگونه بايد حکومت نمايد؟ (که به نحوه ي اجرا و ساز و کارهاي اجرايي نظام ها بر مي گردد).
«مشروعيت پايه و اساس حاکميت ها است که همزمان به دو موضوع متقابل اشاره دارد: ايجاد حق حکومت براي حاکمان (GOVERNED) است؛ غصب (USURPATION) نقطه مقابل مشروعيت، از جمله مفاهيمي است که با مفهوم مشروعيت تولد يافته به درک دقيق تر آن مدد رسانده است. از آنجا که دوام و قوام حاکميت ها بسته به مشروعيت آنان است، حکومت هاي غاصب و غيرمشروع نيز در تلاشند تا به شکلي حاکميت خود را با نوعي از مشروعيت بيارايند و مشروعيت يابي مي تواند قدرت وحشي و عريان را به اقتدار مقبول و متفاهم بدل نمايد». (3)

ادامه مطلب: توحيد در حاکميت
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: توحيد
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 107
پرینت

مراتب توحید


نويسنده: محمد انور جعفری 

چکیده:

بحث توحید و مراتب آن یک مسئله بسیار مهم برای مسلمانان است که بسیاری از دانشمندان بزرگ علم کلام تلاشهای فراوان کرده اند و کتابهای زیادی تألیف نموده اند تا این علم بزرگ را به بشریت بشناسند و توحید اسلامی که بشارت دهنده آن آخرین فرستاده خدا محمّد مصطفی(ص) راه نجات همه انسانها است و این توحید پایه سعادت و عامل وحدت بین همه ای ادیان توحیدی بطور عموم و بطور اخصّ میان تمام مسلمانان است. درک و شناخت آن از جایگاه علم برخوردار است در این مقاله خود واژه توحید و مراتب آن که عبارت از توحید ذات و تعریف آن، و توحید در صفات و توحید افعالی و ویژگی های آن و توحید در عبادت و توحید عملی و توحید عرفانی و فرق احد 

مقدمه از خداوندمتعال و بخشنده و مهربان را شکر وسپاس بی نهایت دارم که به این بنده حقیر خود توفیق عنایت کرد که در مورد مراتب توحید مقاله ای را ارائه نمایم: مراتب توحید و اصل توحید یک امر الهی است که خداوند توسط همه پیامبران خود. کل بشر را به توحید و یگانگی و پرستش خود فرا خوانده است و خداوند همه ای موجودات و مخلوقات را براساس توحید آفریده شده است و همه مخلوقات خداوند یگانه را عبادت می کند از این جهت اشرف مخلوقات یعنی تمام انسانها باید بر اساس توحید حرکت و عمل نماید تا به آن اشرفیت خود و هدف آفرینش که رسیدن به کمال است برسد لذا برای تحقق این امر بزرگ اول ایمان به خدا و پیامبران الهی و آخرین پیامبر حضرت محمد(ص) است. و بعد نیاز به شناخت توحید و مراتب آن است و اگر این هدایت خداوند به آن جایگاه خود برسد تمام انسانها سعادتمند خواهد بود و اگر انسانها غیر توحید حرکت کنند از فطرت پاکشان که متعهد بر توحید و پرستش خداوند یگانه است خارج شده آن وقت در ظلمات و شقاوت خواهد بود. هر کاری در این دنیا اگر در راه خداوند و در جهت رضای خدا انجام نشود باعث بدبختی و هر کاری اگر در راه خدا و در جهت رضای او صورت گیرد باعث خوشبختی دنیا و آخرت است وسلام

ادامه مطلب: مراتب توحید
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: توحيد
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 103
پرینت

اثبات و مراتب توحيد الهي (1)


نويسنده: دکترعبدالحسين خسروپناه

 توحيد، به عنوان مهم ترين اصل از اصول دين اسلام و تمام اديان ابراهيمي شمرده مي شود. توحيد در لغت، به معناي يکي دانستن و در اصطلاح اهل کلام، يگانه دانستن و يکتا شمردن حق تعالي است، که به توحيد نظري و عملي دسته بندي مي شود. توحيد نظري از سنخ اعتقاد قلبي، و توحيد عملي از سنخ اعتقاد همراه با عمل است. شايان ذکر است که تفکيک سه فعاليّت تبيين، کارکرد و اثبات در بحث توحيد، ضرورت دارد. نگارنده، ابتدا به تبيين و اثبات توحيد و اقسام آن پرداخته و سپس کارکردهاي اعتقاد به توحيد و عوامل گرايش به شرک را بيان مي کند.

تبيين توحيد نظري

توحيد نظري، اعتقاد به يگانگي خداوند متعال در عرصه هاي ذات، صفات و افعال الهي است. حاجي سبزواري مي نويسد: «عدد مراتب توحيد [نظري] است، توحيد ذات، توحيد صفات، توحيد افعال و توحيد آثار» (1) شرح اين مراتب عبارتند از:
1- توحيد ذاتي:

ادامه مطلب: اثبات و مراتب توحيد الهي (1)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: توحيد
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 117
پرینت

اثبات و مراتب توحيد الهي (2)


نويسنده: دکترعبدالحسين خسروپناه

  اثبات توحيد در حاکميت، مالکيت و ولايت

حکومت به معناي سلطه، و حاکم به معناي صاحب سلطه و قدرت است که مي خواهد به نظم امور بپردازد. هر حاکمي، يک گونه ولايت دارد که بر اساس آن درباره اموال و نفوس مردم تصميم مي گيرد و دستور مي دهد. وقتي خالقيت و ربوبيت حق تعالي ثابت شد، طبق برهان عقلي، جز خداي سبحان، احدي حق حاکميت بر انسان ها را ندارد؛ زيرا همه انسان ها از اين جهت يکسان اند؛ پس حق حاکميت و مالکيت فقط از آن خدا و کساني است که از ناحيه او مأذون باشند. خداوند متعال در قرآن مي فرمايد: « إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ أَمَرَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ ذلِکَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ‌ »؛ (1) « حکومت، جز از آن خدا نيست، فرمان داده است که فقط او را بپرستيد. اين آيين استوار است، ولي بيش تر مردم نمي دانند. » همچنين مي فرمايد: « قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِي الْمُلْکَ مَنْ تَشَاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِکَ الْخَيْرُ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ »؛ (2) بگو، بارالها مالک حکومت ها تويي؛ تو هستي که به هر کس بخواهي حکومت مي بخشي و از هر کس بخواهي حکومت را مي گيري؛ هر کس را بخواهي، عزت مي دهي و به هر کس بخواهي ذلت؛ تمام خوبي ها به دست توست؛ زيرا تو بر هر چيزي قادري. و نيز « وَاللهُ يُوتِي مُلکَهُ مَن يَشَاءُ وَاللهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ »؛ (3) خداوند ملکش ( حکومتش ) را به هر کس که بخواهد مي بخشد و خداوند (احسانش) وسيع، و (او) آگاه است. و « ذلِکُمُ اللهُ رَبُّکُم لَهُ المُلکُ وَالَّذينَ تَدعُونَ مِن دُونِهِ مَا يَملِکُونَ مِن قِطمِير »؛ (4) کساني را که جز او مي خوانيد، حتي به اندازه پوست نازک هسته خرما مالکيت ندارند. و « يَا دَاوُدُ إِنَّا جَعَلنَاکَ خَلِيفَةً فِي الأَرضِ فَاحکُم بَينَ النَّاسِ بِالحَقِّ وَلا تَتَّبِعِ الهَوَي »؛ (5) اي داوود، ما تو را خليفه و نماينده خود در زمين قرار داديم؛ پس بين مردم به حق داوري کن و از هوي و هوس بپرهيز. و « وَ مَن لَم يَحکُم بِمَا أَنزَلَ اللهُ فَأُولئِکَ هُمُ الکَافِرُونَ »؛ (6) هر کس به احکامي که خدا نازل کرده است حکم نکند، کافر است. و « وَمَن لَم يَحکُم بِمَا أَنزَلَ اللهُ فَأُلئِکَ هُمُ الفَاسِقُونَ »؛ (7) هر کس به احکامي که خدا نازل کرده حکم نکند، فاسق است. و « أَفَغَيرَ اللهِ أبتَغِي حَکَماً وَ هُوَ الَّذِي أَنزَلَ إِلَيکُمُ الکِتابَ مُفَصَّلاً وَالَّذينَ آتَينَاهُمُ الکَتابَ يَعلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِن رَبِّکَ بِالحَقِّ فَلا تَکُونَنَّ مِنَ المُمتَرِينَ »؛ (8) آيا غير خدا را به داوري بجوييم؛ در حالي که اوست که اين کتاب آسماني را، که تفصيل امور است، به سوي شما فرستاده است؛ و کساني که به آن ها کتاب آسماني داده ايم، مي دانند اين کتاب، به حق از طرف پروردگارت نازل شده است؛ بنابراين، از ترديدکنندگان مباش. « وَ مَن لَم يَحکُم بِمَا أَنزَلَ اللهُ فَأُلئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ »؛ (9) و هر کس به احکامي که خدا نازل کرده است حکم نکند، ظالم است.
جمع بندي آيات پيش گفته اين است:

ادامه مطلب: اثبات و مراتب توحيد الهي (2)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: توحيد
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 95
پرینت

توحید نظری و توحید عملی

کلمات کلیدی ماشینی: توحید، توحید نظری و توحید عملی، توحید عملی، توحید نظری، خدا، انسان، استعانت، رحمت،

ایاک نعبد و ایاک نستعین: پروردگاراتنها و تنها ترا می پرستیم و تنها و تنها از تو استعانت می جوئیم.

با اینکه انسان گمان می کند; که توحید یکی از مسائل اسلام است و هزاران مسئله دیگر در اسلام در کنار توحید قرار گرفته است، ولی وقتی با نگاهی دقیقتر می نگرد می بیند اسلام سراسرش توحید است یعنی تمام مسائل آن چه آنها که مربوط به اصول عقائد است و چه آنها که به اخلاقیات و امور تربیتی و یا به دستور العملهای روزانه ارتباط دارد همگی یکجا و یکپارچه توحید است.

در منطق اصطلاحی وجود دارد که می گویند. تحلیل و ترکیب این دو کلمه که در آنجا در فکر بکار می رود از علوم طبیعی اتخاذ شده است. و مراد این است که همانطور که در عالم ماده تجزیه و ترکیب است، یعنی همه مرکبات تجزیه می شود به عناصر اولیه و اگر آنعناصر را ترکیب کنند دو مرتبه آن مرکب تشکیل می گردد، و در اندیشه ها و فکرها نیز همین طور است. تمام اندیشه هها و افکار بشر را فیلسوفان می گویند به اصل عدم تناقض بر می گردد. یعنی اگرتحلیل و تجزیه بکنند، بازگشت به این اصل مسلم بدیهی می نماید.

در اسلام چنین اصلی وجود دارد که همان توحید است، یعنی تمام مبانی اسلامی را اگر تحلیل کنیم بازگشت به توحید می کند.

اگر نبوت و معاد را که دو اصل دیگر از اصول اعتقادی هستند و یا امامت را مورد تحلیل قرار دهیم در شکل دیگر، توحید است. و اگر دستورهای اخلاقی و یا احکام اجتماعی اسلامی را مورد بررسی قرار دهیم در شکل دیگر، توحید است. و اگر دستورهای اخلاقی و یا احکام اجتماعی اسلامی را مورد بررسی قرار دهیم در شکل توحید خودنمائی می کنند.

ما این بحث را اینک بهمین مقدار اکتفاء می کنیم و تفصیل بیشتر آن را به مورد دیگری ایکال می نمائیم. در تفسیر المیزان، در موارد متعددی این مطلب بیان شده است.

توحید نظری و توحید عملی:

ادامه مطلب: توحید نظری و توحید عملی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: توحيد
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 80
پرینت

اصول دین اسلام چیست؟ (1)

اصول دین
اگر در مقاله های پیشین با ما همراه بودید دریافته اید که تلاش کردیم در این سلسله از نوشته¬ها بطور منطقی و با ادل? کافی به اثبات اصول دین اسلام بپردازیم. در مرحله پیشین براهین وجود خدا¬ـ مباحث مطرح شده، اختصاص به دین خاص نداشته و تمام دینداران می توانستند از این طریق به اثبات خداوند بپردازند. به همین دلیل ما تنها به ادله فیلسوفان و متکلمان مسلمان اکتفا نکرده و از براهینی که توسط اندیشمندان غربی مطرح شده بود نیز سود جستیم. اینک اما به عنوان یک مسلمان به مرور و بررسی اصول دین اسلام می پردازیم. طبیعتاً در این مسیر تکیه و تمرکز ما بر دلایلی است که از سوی اندیشمندان اسلامی مورد توجه قرار گرفته است، ولی در هر بحثی که استفاده از دلایل متالهین و دینداران غربی به نحو ایجابی و یا شبهات مطرح شده از سوی آنان به نحو سلب مفید باشد، از آنها نیز استفاده خواهیم کرد.
اصول دین پایه‌های اعتقادی دین است [به این معنا که اگر کسی به این اصول پایبند نباشد نمی توان او را به آن دین خاص ملتزم دانست] که اعتقاد به آنها باید از روی تحقیق باشد، نه تقلید [برخلاف فروع دین]. اصول دین مربوط به اعتقادات انسان و فروع دین مربوط به اعمال انسان می شود. توحید، نبوت و معاد اصول دین اسلام‌اند و دو اصل امامت و عدل از مسلّمات مذهب شیعه‌اند و هر کس به آنها ایمان ندارد از مذهب شیعه بیرون است [هرچند از اسلام بیرون نیست]. همه ما کم . بیش شنیده ایم که "تقلید در اصول دین جایز نیست" اما تا بحال فکر کرده اید که چرا؟ در این نوشته [که نخستین مقال? این مجموعه در باره اصول دین است] نخست به چیستی "اصول دین" و "تقلید" پرداخته و در نهایت به این مسئله می پردازیم که چرا تقلید در اصول دین جایز نیست.

تعریف اصول دین:
"اصول" جمع "اصل" و از ریشه "اصل ـ یاصل) به معنای "تَه" و "بن" است (المنجد (عربی به فارسی): ج1، ص 24). اصطلاح "اصول دین" اصطلاحى‌ كلامى‌ است و به‌ مجموعه‌ باورهایى‌ اطلاق می شود كه‌ اساس‌ دین‌ اسلام‌ را تشكیل‌ مى‌دهند و انكار هر یك‌ از آنها موجوب خروج از دین می شود. بطور کلی اعتقادات دینی را می توان به دو بخش تقسیم نمود:

ادامه مطلب: اصول دین اسلام چیست؟ (1)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: توحيد
نمایش از 03 فروردين 1394 بازدید: 61
پرینت

اصل توحید در اصول دین اسلام

اصول دین (2)
توحید
توحید
گر تو خلوت خانه توحید را محرم شوی تاج عالم گردی و فخر بنی آدم شوی (عطار)
واژه «توحید» مصدر باب «تفعیل» به معنای «یگانه دانستن» است. ریشه این کلمه «وحد» و به معنای انفراد است و از این رو «واحد» به چیزی اطلاق می شود که جزء ندارد (مفردات راغب، ص 551). در مباحث خداشناسی، توحید به معنای یکتاپرستی یكى از اصول اعتقادى اسلام و همه ادیان ابراهیمى است. اهمیت این اصل به این دلیل است که به نظر بسیاری از متکلمین اسلامی دیگر اصول دین اسلام مبتنی بر اصل توحید هستند. به همین دلیل است که حضرت امیرالمومنین (ع) در روایتی از حضرت رسول خدا (ص) نقل می کنند که "التوحید نصف الدین" (شیخ صدوق، التوحید، ص 28، ح 24) و در نهج البلاغه می فرمایند:
«شهادت می دهم که خداوندی جز الله ـخدای یکتا¬ـ نیست. یگانه است و بی شریک. شهادت می دهم که خلوصش از آزمون به نیکی برآمده است و باور به آن با صفای نیت همراه است. همواره بدان چنگ در می زنم تا آنگاه که ما را زنده می دارد و آن را می اندوزیم برای روزهای هولناکی که در پیش داریم. چنین شهادتی نشان از عزم استوار ما در ایمان است و سرلوح? نیکوکاری و خشنودی است و سبب دور شدن شیطان است.» (نهج البلاغه/ خطبه 2)
و یا شخصی نزد رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) آمد و پرسید اساس علم چیست ؟ حضرت فرمودند: معرفة الله حق معرفته؛ شناخت خدا آن چنان كه شایسته اوست. پرسید : حق معرفت خدا چیست؟ حضرت فرمودند : اینكه بدانی او نه مثلی دارد و نه شبیهی و او را معبود واحد خالق و قادر و اول و آخر و ظاهر و باطن بشناسی كه مثل و مانندی ندارد این است حق معرفت خداوند»

اما مراد از توحید چیست؟
توحید به معنای یگانگی باریتعالی است. این یگانگی از جنبه های گوناگونی می تواند مورد بررسی قرار گیرد که از مهم ترین آنها توحید ذاتی، توحید صفاتی، توحید افعالی و توحید عبادی است.
«شهادت می دهم که خداوندی جز الله ـخدای یکتا¬ـ نیست. یگانه است و بی شریک. شهادت می دهم که خلوصش از آزمون به نیکی برآمده است و باور به آن با صفای نیت همراه است. همواره بدان چنگ در می زنم تا آنگاه که ما را زنده می دارد و آن را می اندوزیم برای روزهای هولناکی که در پیش داریم. چنین شهادتی نشان از عزم استوار ما در ایمان است و سرلوح? نیکوکاری و خشنودی است و سبب دور شدن شیطان است»

ادامه مطلب: اصل توحید در اصول دین اسلام
 

صفحه1 از3

<< شروع < قبلی 1 2 3 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 219 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید