نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خداشناسی / خداشناسی (توحيد)
نمایش از 22 فروردين 1394 بازدید: 195
پرینت

چگونگی آفرینش انسان

انسان
خلقت انسان از جمله خلقت هایی است که آدمی را بسیار متعجّب کرده و او را در تفکر و تعمّق هر چه بیشتر پیرامون خلقت خود ، هدایت می سازد .
یکی از سوری که در قرآن از چگونگی خلقت این موجود پیچیده سخن به میان آورده است ، سوره سجده می باشد .
« ذلِكَ عالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ (سجده6) الَّذِی أَحْسَنَ كُلَّ شَیْ‏ءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طِینٍ (سجده7) ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ ماءٍ مَهِینٍ (سجده8) ثُمَّ سَوَّاهُ وَ نَفَخَ فِیهِ مِنْ رُوحِهِ وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ قَلِیلاً ما تَشْكُرُونَ (سجده9) ؛
6- او خداوندى است كه از پنهان و آشكار با خبر است ، و شكست ناپذیر و مهربان است .
7- او همان كسى است كه هر چه را آفرید نیكو آفرید ، و آغاز آفرینش انسان را از گل قرار داد.
8- سپس نسل او را از عصاره‏اى از آب ناچیز و بى قدر خلق كرد .
9- بعد اندام او را موزون ساخت و از روح خویش در وى دمید و براى شما گوشها و چشمها و دلها قرار داد، اما كمتر شكر نعمتهاى او را بجاى مى‏آورید ! »

ادامه مطلب: چگونگی آفرینش انسان
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خداشناسی / خداشناسی (توحيد)
نمایش از 22 فروردين 1394 بازدید: 191
پرینت

دو راه مهم برای خداشناسی

سوال از خدا پاسخ از شما
وَ فىِ الْأَرْضِ آیَاتٌ لِّلْمُوقِنِینَ * وَ فىِ أَنفُسِكمُ‏ أَ فَلَا تُبْصِرُونَ(20-21/ ذاریات) در زمین براى اهل یقین نشانه‏هایى [بر توحید، ربوبیت و قدرت خدا] است. و [نیز] در وجود شما [نشانه‏هایى است‏] آیا نمى‏بینید؟
پیام کلی آیات 20-21 سوره ذاریات
بنابر تفسیر المیزان، در طلیعه‌ی بخش منسجمی از آیات قرار دارند که به آیه 51 ختم می‌شوند. تقریباً 30 آیه به تعدادى از نشانه‏هاى یکتایی خداوند متعال در ربوبیت و اینکه تدبیر آسمان و زمین، مردم و ارزاق آنان به دست خداى سبحان است، اشاره مى‏كنند.
و در آیات مورد بحث (وَ فىِ الْأَرْضِ آیَاتٌ لِّلْمُوقِنِینَ * وَ فىِ أَنفُسِكمُ‏ أَ فَلَا تُبْصِرُونَ/20-21)، سخن از نشانه‏هاى خدا در زمین و در وجود خود انسان است، تا از یك سو با توحید، شناخت خدا و صفات او كه مبدأ حركت به سوى همه خیرات است آشنا شود و از سوى دیگر به قدرت او بر معاد و زندگى پس از مرگ آگاهی یابد؛ تا بداند آنکه زندگی آفرین در دنیا و این همه عجائب و شگفتی هاست، هم او توانا بر تجدید حیات در سرای دیگر است.

ادامه مطلب: دو راه مهم برای خداشناسی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خداشناسی / خداشناسی (توحيد)
نمایش از 22 فروردين 1394 بازدید: 170
پرینت

راههای بیشمار خداشناسی!


در مقاله پیشین به بررسی براهین خداشناسی و مهم‌ترین آن‌ها یعنی برهان صد یقین پرداختیم. در این مقاله به بررسی برخی دیگر از براهین اثبات خداوند می‌پردازیم که از نظر فهم آن‌ها آسان‌تر و سهل‌تر خواهد بود.
مبادا خدا فراموشت کند
حرکت به سوی اثبات او!
در گذشته‌های دور، ارسطو فیلسوف یونانی برای اثبات خداوند به برهانی توسل جست که بر همان حکمت نام دارد. ارسطو اثبات می‌کند که محرک نخستینی وجود دارد که حرکت را در عالم ایجاد کرده است.
آن محرک اولینی همان خدای ارسطوست! این محرک خودش غیر متحرک است و اگر نه مشکل دور یا تسلسل اجتناب ناپذیر خواهد بود. ارسطو در این برهان چند مقدمه را به عنوان اصل و مبنا می‌پذیرد:
1- حکمت یعنی حرکت به معنای ارسطویی که حرکت در کم و کیف وأین است. یعنی در اجسام و موجودات تغییر در کیست و کیفیت و مکانشان رخ می‌دهد که همان حرکت است.
2- هر متحرکی در حرکت خود به محرّک نیازمند است و نمی‌شود بدون آن حرکت کند.
3- بطلان دور و تسلسل
4- محرک و متحرک همواره همراه یکدیگر هستند.

بیان شهید مطهری در برهان حرکت
شهید مطهری درباره برهان حرکت ارسطو می‌فرمایند: «ارسطو خدا را به محرک اول تعبیر کرده است و برهان او بر اثبات خدا همین برهان محرک اول است... خلاصه حرف ارسطو این است که حرکت نیازمند محرک است و هر محرکی با خود متحرک است و یا نه. در صورت دوم که محرک غیر از متحرک است همان خداست و در غیر این صورت اگر محرک نیز متحرک باشد خود حرکت آن نیز از سوی محرکی است و همین طور تا جایی که برسیم به محرکی غیر متحرک که همان خدا و محرّک اول است.»

ادامه مطلب: راههای بیشمار خداشناسی!
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خداشناسی / خداشناسی (توحيد)
نمایش از 22 فروردين 1394 بازدید: 207
پرینت

همه ما خدا را می شناختیم اما فراموش کرده‌ایم

امیر مومنان علی(علیه السلام) درباره شناخت خدا می‌فرمایند: «شناختن خدای پاک و منزه، والاترین معرفت‌هاست و خداشناسی با فضلیت‌ترین علم است.»
امام علی
هشت دلیل بر اثبات وجود خدا در کلمات آن حضرت(علیه السلام) وجود دارد هر چند که راه‌های به سوی خدا به عدد نفوس خلایق است؛ و اما آن دلایل عبارتند از: برهان معقولیت؛ برهان فطرت؛ برهان صدیقین؛ برهان نظم؛ برهان علّی؛ برهان معجزه؛ برهان حدوث و برهان فسخ عزائم. در این مطلب به برخی از این دلایل پرداخته شده است.

برهان معقولیت یا احتیاط عقلی بر وجود خدا
از راه‌های شناخت وجود خدا، معقولیت اعتقاد به خداست. امام علی(علیه السلام) در سخنان خود به این راه اشاره فرموده‌اند. این برهان به طور خلاصه چنین است: اعتقاد داشتن به خدا و لوازم آن از معتقد نبودن به خدا و لوازم آن، معقول‌تر است. برای توضیح این برهان، یادآوری چند مقدمه ضروری است:

ادامه مطلب: همه ما خدا را می شناختیم اما فراموش کرده‌ایم
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خداشناسی / خداشناسی (توحيد)
نمایش از 22 فروردين 1394 بازدید: 195
پرینت

جوان و خداشناسی

كتاب «خداشناسی» نوشته آیت‌الله ابراهیم امینی از سوی موسسه بوستان كتاب به چاپ سوم رسید. اثر حاضر، خداشناسی را كه مهمترین اصل از اصول مهم حیاتی موحدان به حساب می‌آید را برای آشنایی جوانان به رشته تحریر درآورده است.
به گزارش ایبنا، این كتاب، نخستین اثر از مجموعه كتاب‌های عقیدتی «جوان و باورها» است كه نویسنده با سال‌ها اندیشه‌ورزی در منابع و متون دینی و ارتباط دائمی با جوان و تفكر در مسائل عقیدتی و تربیتی، آن را سامان داده است.
به عقده نویسنده، عمر انسان را به چهار دوره می‌توان تقسیم كرد؛ كودكی، جوانی، میان‌سالی و سال‌خوردگی. در این میان، جوانی حساس‌ترین و ارزشمندترین دوره‌هاست چون كودك از جهت رشد جسمانی و روانی به حدی نرسیده كه توان مسوولیت‌پذیری را داشته باشد و از همین رو، مسوولیت اداره و پرورش او بر عهده پدر و مادر نهاده شده است.

ادامه مطلب: جوان و خداشناسی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خداشناسی / خداشناسی (توحيد)
نمایش از 22 فروردين 1394 بازدید: 145
پرینت

ضرورت شناخت خدا

خدا
انـسـان در برابر كسى كه به او نعمتى عطا كند، احساس خضوع مى كند و مى خواهد به گونه اى او را شـكـر و سپاس گوید. از این رو، چون درمى یابد كه كسى همه نعمت هاى دنیوى را به او داده ، عـلاقـه مـنـد مى شود كه او را بشناسد و در برابرش كرنش و سپاس خود را به او ابراز كـنـد. پـس بـرخوردارى از این گرایش ـ كه به گونه فطرى ، در همه انسان ها هست ـ همگان را به تلاش در راه شناخت منعم وامى دارد؛ زیرا پس از مرحله شناخت است كه امكان قدردانى و تشكر میسّر مى شود.
چرا باید به مباحث خداشناسى روى آوریم و در این باره تحقیق كنیم؟ اهمیت شناخت خدا در چیست ؟ چه ضرورتى ما را به تفكر در مبداء هستى بخش عالم وامى دارد؟
در پـاسـخ بـه پـرسـش هـاى بالا باید گفت كه عوامل زیر ما را به مطالعه درباره مبداء هستى وامى دارد:

ارضاى حسّ حقیقت جویى
از آن جـا كـه هـر انـسـان خـردمـنـدى بـنـیـان جـهـان را بـر پـایـه قـانـون عـلت و مـعـلول مـى دانـد، ایـن پـرسـش بـنیادین ، همواره در پیش روى اوست كه اگر پدید آمدن هر چیزى عـلتـى دارد، پـدید آمدن مجموع این جهان معلول چیست و چه كسى مجموعه هستى را آفریده و بدین گـونـه نـظـم و سامان بخشیده و به تدبیر آن پرداخته است ؟ پاسخ به این پرسش مهم در حقیقت، پاسخ به حسّ حقیقت جویى انسان و ارضاى آن است . پس ، انـسـان بـا ورود بـه مـبـاحـث مـبداءشناسى ، به سیراب ساختن عطش ‍ حقیقت جویى روح خویش مى پردازد و آن را به كمال شایسته اش مى رساند.

ادامه مطلب: ضرورت شناخت خدا
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خداشناسی / خداشناسی (توحيد)
نمایش از 22 فروردين 1394 بازدید: 139
پرینت

خداشناسى، هدف خلقت

ایمان
ارزش هـر دانـشى به موضوع آن است و چون ذات حق ، برترین موضوع است و هیچ چیز را با او نمى توان مقایسه كرد، خداشناسى ، ارزشمندترین و برترین دانشى است كه بشر بدان دست مى یابد.
درباره شناخت خداوند، در آیات و روایات بسیار سخن گفته شده است كه در این جا به برخى از آنها اشاره مى كنیم .
خداشناسى ، هدف خلقت
یـكى از اهداف آفرینش جهان ، آگاه ساختن انسان از دانش و توانایى خداوند و معرفت یافتن به ذات و صفات اوست و این بیانگر گوشه اى از ارزش بسیار شناخت خداوند است . قرآن كریم مى فرماید:
((اَللّهُ الَّذى خـَلَقَ سـَبـْعَ سـَمـواتٍ وَ مِنَ الاَْرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الاَْمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا اَنَّ اللّهَ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ وَ اَنَّ اللّهَ قَدْ اَحاطَ بِكُلِّ شَىْءٍ عِلْماً)) (طلاق (65)، آیه 12)

ادامه مطلب: خداشناسى، هدف خلقت
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خداشناسی / خداشناسی (توحيد)
نمایش از 22 فروردين 1394 بازدید: 140
پرینت

ترین های خداشناسی!

خدا
براهین وجود خدا متعدد و بسیارند و افراد مختلف با سطح معرفتی و عقلی گوناگون راه های متفاوتی را در اثبات خدای تبارک و تعالی می پیمایند. اما در این میان براهین و استدلال هایی وجود دارند که "ترین" های استدلال های خداشناسی اند! در این نوشتار به بررسی این ترین ها می پردازیم!
اولین ترین!
برهان نظم ساده ترین و آسان ترین برهان خداشناسی است که همه ی افراد آن را به راحتی می فهمند و درک می نمایند. در این برهان بر اساس مفهوم نظم که معنایی روشن است به وجود خداوند تبارک و تعالی استدلال می شود. خاصیت نظم این است که بین امور مختلف رابطه و تناسب و توازن خاصی به وجود می آورد و آنها را به سوی هدف خاصی هدایت می کند. برهان نظم دو مقدمه دارد:
اول آن که در عالم طبیعت، نظام استواری وجود دارد که انسان به خوبی آن را درک می کند. تمام کتاب های علمی جدید در واقع تفسیر و توضیح همین روابط و حقیقت در عالم طبیعت است. این مقدمه بیان گر همان مفهوم نظم است که قابل درک و روشن برای همه ی انسان هاست.

براهین سه گانه ای که به ترتیب آسان ترین، نزدیک ترین و محکم ترین براهین خداشناسی هستند "ترین" های سه گانه ای هستند که راه خداجویان را به سوی شناخت حق تعالی می گشایند
"ترین" دوم!
برهان دیگر خداشناسی که نزدیک ترین برهان است برهان انفسی نام دارد. این برهان انسان را فرا می خواند که با نظاره در خودش به وجود خالق پی ببرد، در این برهان چون خود انسان به خودش نزدیک ترین است این برهان نزدیک ترین و دومین "ترین" براهین خداشناسی است! قرآن کریم نیز به این برهان اشاره می نماید از جمله آنجا که می فرماید: "أولم یتفکروا فی أنفسهم، آیا در آفرینش خودشان تفکر نمی کنند؟!" (روم /8)

روشن ترین!

ادامه مطلب: ترین های خداشناسی!
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خداشناسی / خداشناسی (توحيد)
نمایش از 22 فروردين 1394 بازدید: 115
پرینت

4 فایده مباحث خداشناسی!

خداشناسی
خداشناسی و توحید از جمله مباحث مهم اعتقادی و پایه و اساس اعتقادات است. اما شاید این سوال قابل طرح باشد که هدف از بحث درباره ی خدا توسط اندیشمندان و موحدان در طول تاریخ چه بوده است؟!! یعنی عامل بحث انسان از خدا چیست؟ پاسخهای کلامی و عقلی به این سوال می تواند راهگشای خداشناسی ما باشد!

سوال مقدماتی!
به راستی ما چرا درباره ی خدا بحث می کنیم؟ و اساسا چرا خداشناسی لازم است؟! در پاسخ به این سوال دو جواب می توان داد! نخست آن که لازم است ضرر احتمالی را دفع نماییم! در توضیح این مطلب باید گفت: در طول تاریخ بزرگان صاحب اخلاق و صداقت سخن از وجوب تکالیف و پی آمد ثواب و عقاب مطرح کرده اند این مسأله موجب می شود انسان متوجه ضرر احتمالی شود که اگر دنبال این سخنان را نگیرد و در مورد آنها تحقیق نکند گرفتار خطر و عذاب شود. از این رو برای دفع و برطرف شدن این احتمال باید این مباحث را پی گیری کرد و دانست که بزرگان صاحب اخلاق و صداقت که خود را پیامبر می نامند چه سخنانی را در باب کسی که ایشان را مبعوث نموده است با خود آورده اند، سپس مباحث خدا شناسی به حکم عقل برای دفع ضرر حتی احتمالی عذاب و عقاب بایستی مورد توجه ما باشند و بدانها بپردازیم!

ادامه مطلب: 4 فایده مباحث خداشناسی!
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خداشناسی / خداشناسی (توحيد)
نمایش از 18 شهریور 1392 بازدید: 159
پرینت

صفات خداوند (1)

 1. اعتراف عقل ها
اقام من شواهد البینات علی لطیف صنعته، و عظیم قدته، ما انقادت له العقول معترفه" به، و مسلمه له و نعقت فی اسماعنا دلائله علی وحدانیته. (خطبه 165)
از دلایل آشكاری كه بر لطف و نیكویی آفرینش او و بزرگی و شكوه قدرت او گواه اند این است كه خردها به او اعتراف دارند و در برابرش منقادند و سر تسلیم فرود دارند و دلایل وحدانیت او در گوش های ما فریاد می زنند.
2. بوده و هست
لا یزول ابدا و لم یزل، اول قبل الاشیا بلا اولیه، و اخر بعد الاشیا بلا نهایه. (نامه 31)
هیچ گاه زوال نپذیرد و همواره بوده است ؛ پیش از همه چیز بوده بی آن كه او را آغازی باشد و پس از همه چیز هست بی آن كه نهایت و پایانی داشته باشد.

ادامه مطلب: صفات خداوند (1)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خداشناسی / خداشناسی (توحيد)
نمایش از 18 شهریور 1392 بازدید: 192
پرینت

صفات خداوند (2)

هستی دارد اما هستی اش حادث نیست. وجود دارد اما از عدم بر نیامده است. با هر چیزی است اما نه این كه از آن جدا و بركنار باشد. فاعل است اما نه این كه فعالیت كند و ابزاری به كار گیرد. بینا بوده پیش از آن كه آفریده ای باشد كه متعلق بینایی او واقع شود. یگانه و تنها بود آن گاه كه نه كسی و چیزی بود كه با آن خو گیرد یا آز نبودنش احساس تنهایی كند.
28. خدا لطیف است
لطیف لا یوصف لالخفا. (خطبه 179)
لطیف است، اما به خفا و ناپیدایی وصف نمی شود.
29. در خواست گذشت از خدا
اللهم احملنی علی عفوك، و لا تحملنی علی عدلك. (خطبه 227)
بار خدایا! با من از روی گذشت خویش رفتار كن، نه از روی دادگری ات.

ادامه مطلب: صفات خداوند (2)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خداشناسی / خداشناسی (توحيد)
نمایش از 18 شهریور 1392 بازدید: 133
پرینت

صفات خداوند (3)

52. آشكار بودن همه چیز نزد خدا
لا یخفی علیه من عباده شخوص لحظه، و لا كرور لفظه، و لا ازدلاف ربوه، و لا انبساط خطوهُ،فی لیل داج، و لا غسق ساج. (خطبه 163)
هیچ عملی از اعمال بندگان خدا بر او پوشیده نیست؛ نه نگاه خیره ای و نه تكرار واژه ای و نه نزدیك شدن به تپه ای و نه برداشتن گامی در شبی تیره و ظلمتی آرام.
53. برتری علم خدا
كل علام غیره متعلم. (خطبه 65)
هر دانایی - جز خدا - دانش آموخته است.

ادامه مطلب: صفات خداوند (3)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خداشناسی / خداشناسی (توحيد)
نمایش از 18 شهریور 1392 بازدید: 129
پرینت

شناخت خدا

 1. ناتوانی دل و دیده
عظم عن ان تثبت ربوبیته باحاطه قلب او بصر. (نامه 31)
(خداوند) بزرگ تر از آن است، كه ربوبیتش با احاطه دل یا دیده ثابت شود.
2 . اثبات وجود خدا
الحمد لله علی وجوده بخلقه، و بمحدث خلقه علی ازلیته. (خطبه 152)
ستایش خداوندی را كه آفریدگان خود را دلیل بر وجود خویش ساخت و حادث بودن آن ها را دلیل بر ازلیتش.
3 . كمال شناخت خداوند
اول الدین معرفته، و كمال معرفته التصدیق به، و كمال التصدیق به توحیده، و كمال توحیده الاخلاص له، و كمال الاخلاص له نفی الصفات عنه. (خطبه 1)

ادامه مطلب: شناخت خدا
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خداشناسی / خداشناسی (توحيد)
نمایش از 18 شهریور 1392 بازدید: 225
پرینت

خلقت جهان

 1. عجز انسان
ما لابن آدم و الفخر، اوله نطفه، و آخره جیفه و لا یرزق نفسه، و لا یدفع حتفه. (حكمت 454)
انسان را با فخر چه كار! او كه آغازش نطفه است و فرجامش مردار گندیده، نه می تواند روزی خود دهد و نه می تواند مرگ را دفع كند. (پس چرا فخر می كند؟!)
2. آفرینش جهان
خلق الخلق علی غیر تمثیل، و لا مشوره مشیر، و لا معونه معین، فتم خلقه بامره، و اذعن لطاعته، فاجاب. (خطبه 155)
خداوند موجودات را بدون در دست داشتن هیچ نمونه ای و بدون مشورت با هیچ مشاوری و بدون كمك گرفتن از هیچ یاوری آفرید و خلقت به فرمان او تمام و كامل شد و همگی به طاعتش اقرار كردند.

ادامه مطلب: خلقت جهان
 

صفحه1 از2

<< شروع < قبلی 1 2 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 313 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید