نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عفو و گذشت
نمایش از 08 دی 1393 بازدید: 139
پرینت

فواید عفو و گذشت

عفو و گذشت از نظر عقل و عقلا (عرف عقلا و شیوه و رویه ایشان) و شریعت وحیانی، امری ارزشی و هنجار و رفتاری پسندیده و نیکوست. خداوند در آیات بسیاری بر ارزشمندی عفو و گذشت تاکید کرده و از صاحبان حق خواسته است که برخلاف حق و حقوق خویش از باب انسانیت از خطا و اشتباه دیگری درگذرند و بر رفتار نادرست و نکوهیده وی چشم بپوشند و آن را نادیده بگیرند (بقره آیات 178 و 237 و 280 و آل عمران آیه 152 و فصلت آیه 34 و حجر آیه 85 و آیات دیگر)
عمل به رفتار هنجاری عفو گذشت موجب می شود تا انسان درنوعی آرامش خاص خود قرارگیرد که نمی توان آن را از راهی دیگر کسب کرد. از این رو بزرگان دین گفته اند که در عفو و گذشت، لذتی است که در انتقام نیست. شاید بتوان گفت که ریشه شیرینی عفو و گذشت، بهره مندی شخص از مهر و رحمت الهی است که پس از عفو و گذشت از خطای دیگری نصیب شخص می شود.
کسی که از خطا و اشتباه دیگری می گذرد، رحمت و مهر الهی را به سوی خویش جلب می کند و با جلب رحمت و مهر الهی است که شخص احساس خوش و زیبایی را در خود می یابد. خداوند در آیه 22 سوره نور یکی از علل و عوامل جذب و رحمت الهی را عفو و گذشت کریمانه اشخاص نسبت به خطا و گناه دیگری می شمارد و در آیه 14 سوره تغابن این مسئله را درباره روابط خانوادگی میان همسران و نسبت به فرزندان گوشزد می کند که عفو و چشم پوشی از دشمنی های همسران و فرزندان، زمینه ساز جلب رحمت خاص خداوندی است که آدمی را به آرامش و خوشی می رساند.

ادامه مطلب: فواید عفو و گذشت
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عفو و گذشت
نمایش از 08 دی 1393 بازدید: 143
پرینت

عفو و گذشت در زندگي

رنجش، مفهومي آشنا براي مشاوران، معلمان و افراد عادي است.
رنجش پيامدهاي گوناگون فردي و اجتماعي دارد كه از عمده‌ترين آنها خشم و نفرت كينه و انتقام‌جويي و افترا و گسستن روابط دوستانه است. ما آنقدر در خويشتن غرق مي‌شويم كه ديگران را در محيط كمتر مي‌بينيم. فكر ، احساسات ، منافع شخصي و اجتماعي ، شناخت از واقعيات، تربيت گذشته، محيط فرهنگي و اخلاقي كه در آن بزرگ شده‌ايم راه‌هاي مختلفي كه براي رسيدن به اهدافمان در گذشته داشته‌ايم در اين زمينه حرف اول را مي‌زنند. چرا ديگران را در محيط اجتماعي و خانوادگي كمتر مي‌بينيم.
احساست و عواطف، نيازها و علايق و انگيزه‌هاي ديگران اگر در راستاي خواست‌ها و نيازهاي ما نباشند معمولاً كمتر توجه ما را به خود جلب مي‌كند. به همين جهت است كه مذاهب خواسته‌اند گستره ديد ما را بيشتر نموده و از خود فراتر برند كه بتوانيم با ديگران روابط حسنه و دوستانه‌اي داشته باشيم.
زماني كه به صورت ناعادلانه ديگران باعث رنجش ما مي‌شوند و به حريم شخصي ما تعدي مي‌كنند مي‌توانيم با انتقام نسبت به آنان خشم و نفرت‌ نشان دهيم و آنان را وادار كنيم كه تاوان عمل خود را بپردازند ولي اگر جاي انتقام، نفرت و انزجار نسبت به فرد رنجاننده، محبت، خيرخواهي و عشق و دلسوزي را تقديم او كنيم مي‌توانيم بگوييم كه فرد مورد نظر را بخشيده‌ايم.
از يك طرف از انتقام چشم پوشيده‌ايم از طرف ديگر جزاي بدي را به نيكي داده‌ايم. عفو و گذشت فوايد جسماني، رواني، اجتماعي و معنوي فراواني دارد. مثلا تحقيقات نشان داده‌اند كه بخشودن ديگران بر تنظيم فشارخون تاثير مي‌گذارد. اضطراب و عصبانيت را كاهش مي‌دهد و از اختلافات خانوادگي مي‌كاهد.افراد وقتي ديگران را مي‌بخشند تغييرات زير در آنها و محيط اطرافشان اتفاق مي‌افتد:

ادامه مطلب: عفو و گذشت در زندگي
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عفو و گذشت
نمایش از 08 دی 1393 بازدید: 119
پرینت

منابع مقاله:عفو و گذشت‏

کتاب  : عرفان اسلامى جلد دهم

نوشته: حضرت استاد حسین انصاریان

 در اين فصل وجود مقدس حضرت صادق عليه السلام به يكى از مهم‏ترين اوصاف حميده و صفات پسنديده كه روش انبيا و متقيان بوده، يعنى صفت با عظمت عفو و گذشت اشاره مى‏نمايد.

عفو و گذشت در جايى است كه انسان از پدر و مادر، از زن و فرزند، از اقربا و خويشان و از دوست و آشنا و از مردم، آزارى واذيتى ببيند كه آن آزار و اذيت معلول بى‏خبرى، غفلت، جهل، حسد، كم ظرفيّتى و اشتباه و خطاى آزاركننده باشد، در تمام اين موارد خداوند مهربان و انبياى الهى و ائمه طاهرين عليهم السلام و عرفاى شامخ و اولياى كامل، دستور گذشت و عفو مى‏دهند و پس از عفو دستور به احسان و نيكى درباره آزار دهنده صادر مى‏كنند.

اما اگر انسان در ميدان جنگ با كفار و مشركان روبرو شد، كفار و مشركانى كه به مملكت اسلام و ملّت قرآن هجوم آورده‏اند، جاى عفو و گذشت نيست، بلكه جاى جنگ و جهاد و زمينه نابود كردن دشمن و از بين بردن اعداى دين است، مگر اين كه دشمن به طور واقع از نقشه شومش برگردد و به خواسته‏هاى مردم مؤمن گردن نهد و خسارات وارده را جبران نمايد و از مردم مسلمان طلب صلح كرده و از كردارش به طور مسلّم پشيمان شده باشد و يا در ضمن جنگ، با اسلام عزيز آشنا شده و بخواهد به نحو حقيقت به آغوش اسلام آيد، در اين مرحله جاى صلح و عفو و گذشت و بردبارى است.

قرآن مجيد مى‏فرمايد:

نيكوترين رنگ در بزم وجود رنگ خداست و منظور قرآن از اين رنگ صفات حضرت حق است و عفو و گذشت از خطاكار و اشتباه كننده در حالى كه خطاكار به اشتباهش پى برده و پشيمان شده از اوصاف حضرت اوست.

[صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ‏] «1».

[به يهود و نصارى بگوييد:] رنگ خدا را [كه اسلام است، انتخاب كنيد] و چه كسى رنگش نيكوتر از رنگ خداست؟ و ما فقط پرستش كنندگان اوييم.

عفو كليد گشايش و زمينه فرج و راه حلّ مشكلات و جذب كننده افراد و پشيمان كننده خطاكار و عامل دوستى و محبت بين آزار كشيده و آزار دهنده است.

ادامه مطلب: منابع مقاله:عفو و گذشت‏
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عفو و گذشت
نمایش از 08 دی 1393 بازدید: 126
پرینت

جایگاه و اثرات بخشش در زندگی/ چند حدیث درباره عفو و گذشت

در حدیثی از امام صادق (ع) روایت شده که سه چیز از خصلتهای ارزشمند دنیا و آخرت است: بخشودن کسی که به تو ستم کرده است، پیوستن به کسی که از تو بریده است و بردباری ورزیدن هر گاه نسبت به تو رفتار جاهلانه ای شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، بخشش به نوعی اصيل ترين فضيلت است، چرا که اگر به ماهیت بخشش دقیق شویم خواهیم دانست که عفو و بخشش از عدالت برتر است، چرا که عدالت در جستجوي تنبيه است، ولي بخشش در جستجوي آشتي است.

متاسفانه دروغ گفتن، فريب دادن، بي تفاوتي، دلسردي، در مسئوليت كوتاهي كردن ديگري را مقصر جلوه دادن، ناسزا گفتن، خشونت و خيانت متاسفانه بارها اتفاق مي افتد، نه ميان بيگانگان، بلكه ميان دو نفر كه به هم خيلي نزديك هستند.
اعمالي اين چنين صدمات هيجاني زيادي به وجود مي آورد كه به راحتي از بين نمي رود و روابط به خطر مي افتد. اگر به بهبود روابط اهميت مي دهيم، نياز داريم هنر بخشش را تمرين كنيم. هيچ صدمه هيجاني نيست كه قابل بخشش نباشد با كمي كوشش مي توانيم رنجش ها را پشت سر گذاشته با عزيران و دوستانمان آشتي كرده و صلح و آرامش را به زندگی خود برگردانيم.

ادامه مطلب: جایگاه و اثرات بخشش در زندگی/ چند حدیث درباره عفو و گذشت
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عفو و گذشت
نمایش از 08 دی 1393 بازدید: 183
پرینت

عفو و گذشت‏

محمد سبحانى‏نيا
يكى از صفات ارزش‏مند و كليدى كه در زندگى فردى و اجتماعى انسان، نقش مهمى ايفا مى‏كند، عفو و گذشت است. با عفو و گذشت، زندگى رنگ صفا و صميميت به خود مى‏گيرد، اما با انتقام‏جويى و كينه‏توزى، نفرت و دشمنى حاكم مى‏گردد.
عفو، يك نوع نرمش قهرمانانه و روش بزرگوارانه و برخورد مهربانانه است كه از بلند نظرى، سعه صدر، بردبارى و متانت اخلاقى فرد حكايت مى‏كند.
با توجه به جاى‏گاه رفيع اين صفت نيكو در بين مردم، شايسته است آن را بهتر و دقيق‏تر بشناسيم و روح و روان خود را با آن بياراييم.
معناى واژگانى عفو و پيشينه آن‏
عفو در لغت، به معناى ترك چيزى(1) يا صرف نظر كردن از چيزى است كه اقتضاى نظر و توجه دارد.(2)
عفو و گذشت، پيشينه‏اى كهن دارد و از زمانى آغاز مى‏شود كه آدم ابوالبشر دچار اشتباه شد و از ميوه ممنوع خورد. پى‏آمد اين رفتار آدم، هبوط از بهشت و پا گذاشتن به زمين بود. البته آدم بخشيده شد و مشمول رحمت خداوند گرديد. مدت زيادى از اين حادثه نگذشته بود كه قابيل، برادرش هابيل را به قتل رساند و قلب آدم ابوالبشر را رنجور ساخت، اما او نيز بخشيده شد.
يكى از زيباترين جلوه‏هاى عفو و بخشش، برخورد حضرت يوسف (ع) با برادرانش است. فرزندان يعقوب، بى‏رحمانه‏ترين جفاها را به يعقوب و يوسف روا داشتند تا آن‏جا كه يوسف نوجوان را با ترفند و حيله از پدر جدا نمودند و به چاه انداختند. يعقوب (ع) چهل سال در فراق پسرش يوسف سوخت و چشمانش بر اثر گريه و اندوه بسيار، سفيد و نابينا شد.(3) ولى همين يوسف (ع) وقتى بر مسند رهبرى مصر نشست و برادران خطاكارش عذرخواهى كردند، بى‏درنگ آنان را بخشيد و فرمود: «لا تثريب عليكم اليوم يغفر الله لكم و هو ارحم الراحمين؛(4) امروز ملامت و توبيخى بر شما نيست، خداوند شما را مى‏بخشد و مهربان‏ترين مهربانان است.»

ادامه مطلب: --- عفو و گذشت‏
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عفو و گذشت
نمایش از 08 دی 1393 بازدید: 144
پرینت

بهاء بهشت عفو و گذشت است

روزى رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) در جمع اصحاب نشسته بودند، ناگهان شروع به خنده شديدى كردند به طورى كه دندانهاى مباركشان پيدا شد عمر پرسيد: اى رسول خدا چه چيز شما را به خنده واداشت ؟
حضرت فرمودند: دو مرد از امت من در پيشگاه خداوند مى ايستند.
يكى از آنها مى گويد: خدايا حق مرا از اين شخص بگير!
خداوند به ديگرى مى فرمايد: حق بردارت را كه در دنيا به ظلم از او غضب كردى به او برگردان آن شخص مى گويد: چيزى از اعمال صالح من باقى نمانده تا به او بدهم خداوند به اولى مى فرمايد: بردار دينى تو عمل صالح و خيرى ندارد تا در عوض حق تو را بدهد، با او چه مى كنى ؟ او مى گويد: خدايا از گناهان من مقدارى را او تحمل كند.
در اين هنگام چشمان پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) پر از اشك شد و فرمودند: آن روز بسيار بزرگ و با عظمت است ، روزى است كه مردم نياز دارند تا بارها گناه و عذاب آن از آنها برداشته شود.
سپس حضرت فرمودند: خداوند به شخصى كه مورد ظلم واقع شده ، مى فرمايد: چشمت را باز كن و نگاهى به بهشت بينداز! او نگاه به بهشت مى كند.

ادامه مطلب: بهاء بهشت عفو و گذشت است
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عفو و گذشت
نمایش از 08 دی 1393 بازدید: 180
پرینت

درباره آثار و فوايد عفو و گذشت و آداب آن توضيح دهيد.

عفو و گذشت از نظر عقل و عقلا (عرف عقلا و شيوه و رويه ايشان) و شريعت وحياني، امري ارزشي و هنجار و رفتاري پسنديده و نيكوست. خداوند در آيات بسياري بر ارزشمندي عفو و گذشت تاكيد كرده و از صاحبان حق خواسته است كه برخلاف حق و حقوق خويش از باب انسانيت از خطا و اشتباه ديگري درگذرند و بر رفتار نادرست و نكوهيده وي چشم بپوشند و آن را ناديده بگيرند (بقره آيات 178 و 237 و 280 و آل عمران آيه 152 و فصلت آيه 34 و حجر آيه 85 و آيات ديگر)
عمل به رفتار هنجاري عفو گذشت موجب مي شود تا انسان درنوعي آرامش خاص خود قرارگيرد كه نمي توان آن را از راهي ديگر كسب كرد. از اين رو بزرگان دين گفته اند كه در عفو و گذشت، لذتي است كه در انتقام نيست. شايد بتوان گفت كه ريشه شيريني عفو و گذشت، بهره مندي شخص از مهر و رحمت الهي است كه پس از عفو و گذشت از خطاي ديگري نصيب شخص مي شود.

ادامه مطلب: درباره آثار و فوايد عفو و گذشت و آداب آن توضيح دهيد.
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عفو و گذشت
نمایش از 08 دی 1393 بازدید: 151
پرینت

چگونه اهل عفو و گذشت شویم؟

یکی از فضیلت های اخلاقی، عفو و گذشت از خطاها، اشتباهات و گناهان دیگران است. خداوند این فضیلت اخلاقی را از مصادیق احسان برشمرده و کسانی را که اهل عفو و گذشت هستند، به عنوان محسنان و نیکوکاران شناخته و معرفی کرده است.

همگان دوست دارند که اهل احسان و گذشت باشند، ولی به علل و عوامل درونی و بیرونی نمی توانند این منش را بویژه در موارد خاص داشته باشند؛ چرا که خشم و لذت انتقام چنان آدمی را فرا می گیرد که دیگر به چیزی جز انتقام نمی اندیشد.

بارها شنیده ایم که گذشت از بزرگان است و عفو در هنگام قدرت، شیرین. با این همه، گفتن آن بسیار آسان و عمل بدان بسیار سخت است؛ چرا که شرایط به گونه ای رقم می خورد که عفو و گذشت، امری ناشدنی و دور از دسترس به نظر می رسد.

نویسنده در این مطلب بر آن است تا تحلیل قرآن از عوامل و علل عفو و گذشت را بیان کند و زمینه های ایجادی و یا تقویت آن را روشن نماید. با هم این مطلب را از نظر می گذرانیم.

ارزش عفو و گذشت

ادامه مطلب: چگونه اهل عفو و گذشت شویم؟
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عفو و گذشت
نمایش از 08 دی 1393 بازدید: 139
پرینت

 گذشت

احادیث این بخش با توجه به منابع ذکر شده در نرم افزار "جامع الاحادیث نور" بازبینی و به روز شده اند.

     حدیث (1) امام على عليه ‏السلام :

    اَلعَفوُ تاجُ المَكارِمِ؛

    گذشت، اُوج بزرگواريهاست.

    تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص245 ،ح5001
    حدیث (2) رسول اكرم صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله :

     إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ نَادَى مُنَادٍ مَنْ كَانَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ فَلْيَدْخُلِ الْجَنَّةَ فَيُقَالُ مَنْ ذَا الَّذِي أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ فَيُقَالُ الْعَافُونَ عَنِ النَّاسِ

ادامه مطلب: گذشت
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عفو و گذشت
نمایش از 08 دی 1393 بازدید: 115
پرینت

عفو و گذشت

    رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در سخنرانی خود فرمودند : آیا به شما خبر ندهم از بهترین شیوه در دنیا و آخرت ؟ گذشت از هر کس که به تو ستم کرده ، پیوست کنی با هر که از تو بریده و احسان به هر که هم به تو بدی کرده و بخشش به هر که هم تو را دریغ داشته.

منبع : اصول کافی جلد 4 ،ص 325

    رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند : شما را راهنمایی نکنم به بهترین شیوه های دنیا و آخرت؟ پیوند کنی با کسی که از تو بریده و عطا کنی به کسی که تورا محروم کرده و در گذری از کسی که به تو ستم کرده.

منبع : : اصول کافی جلد 4 ،ص 327

    امام صادق (علیه السّلام) فرمودند : سه مورد از مکارم دنیا و آخرتند : در گذری از کسی که به تو ستم کرده و پیوند کنی با کسی که از تو بریده و بردباری کنی هنگامی که با تو نادانی کنند.

منبع : : اصول کافی جلد 4 ،ص 327

ادامه مطلب: 0- عفو و گذشت
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عفو و گذشت
نمایش از 08 دی 1393 بازدید: 113
پرینت

 بررسی اهمیت، آثار و برکات عفو در زندگی اجتماعی

از جمله اخلاق کریمانه که شخصیت انسانی را به مکارم اخلاقی نزدیک می کند و اوج اخلاقی شخص را به نمایش می گذارد، عفو و گذشت از گناه، خطا و لغزش های دیگری و خودداری از مجازات و تنبیه است. در آیات قرآنی این گونه رفتار از مصادیق احسان دانسته شده و در روایات معتبر از معصومان(ع) اوج مکارم اخلاقی و بزرگواری ها معرفی گردیده است.

نویسنده در این مطلب کوشیده تا براساس آموزه های وحیانی اسلام نقش و کارکردهای عفو و گذشت را در زندگی دنیوی و اخروی بیان کند.
گذشت، از فضایل برتر انسان

انسان موجودی است که همواره در معرض خطا و اشتباه و حتی گناه است. براساس آموزه های قرآنی جز کسانی که خداوند ایشان را خالص گردانیده و در مقام عصمت از گناه و هرگونه رجس و پلیدی هستند (یوسف، آیه ۲۴؛ حجر، آیه ۴۰؛ صافات، آیات ۴۰، ۷۴، ۱۲۸، ۱۶۰ و ۱۶۹؛ ص، آیه ۸۳) از جمله پیامبران و اهل بیت عصمت و طهارت (احزاب، آیه ۳۳) همه در معرض خطا و گناه هستند و ابلیس ظن و گمان خویش را درباره گمراهی اکثریت، راست گردانیده است (نساء، آیه ۱۱۹)؛ چرا که انسان دارای اراده و اختیار و حق انتخاب میان دو راه است (بلد، آیه ۱۰) که بر اساس گرایش نفس به سوی تقوا یا فجور (شمس، آیات ۷ تا ۱۰) مشخص می شود.

ادامه مطلب: بررسی اهمیت، آثار و برکات عفو در زندگی اجتماعی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عفو و گذشت
نمایش از 08 دی 1393 بازدید: 132
پرینت

عفو و گذشت  

قرآن مجید در یکی از توصیفات خود از « متقین » می فرماید:
الذین ینفقون فی السراء والضراء و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس والله یحب المحسنین (134/ آل عمران)
آنان کسانی هستند که در فراخی و تنگی انفاق می کنند و خشم خود را فرو می برند و از مردم در می گذرند و خداوند نیکوکاران را دوست دارد.

حضرت علی بن الحسین زین العابدین علیه السلام از برجسته ترین نمونه های غیبی این آیه در عملکرد اجتماعی خود بوده و همه بخش های آن را به بهترین وجه در زندگی خود پیاده کرده اند.
اینک راجع به بخش « عفو و گذشت » در روابط شخصی با افراد مختلف جامعه، نمونه هایی از تاریخ حضرت سجاد علیه السلام ذکر می کنیم.
لازم به ذکر است نمونه های دیگری نیز در قسمت حلم و تواضع ایشان ذکر گردیده است.

1- یکی از اقوام حضرت (که به نام حسن بن الحسن مشهور است) که از اهل بیت ایشان بود حضرت را ملاقات کرده شروع به گفتن بد و بیراه و ناسزا به حضرت کرد (و درروایتی آمده که این واقعه در مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بوده است )؛ ولی حضرت سجاد ابداً با او سخن نگفتند. پس چون که او منصرف شد و رفت.
حضرت به کسانیکه در محضرش نشسته بودند فرمود:
شما آنچه را این مرد گفت شنیدید و من دوست دارم با من به سوی او بیایید آنچه را که من به او جواب می دهم را نیز بشنوید.

ادامه مطلب: عفو و گذشت
 

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 210 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید