نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: آشنايي با علوم اسلامي
نمایش از 06 شهریور 1392 بازدید: 201
پرینت

منطق

 مقدمه
منطق از دو نظر جزء علوم اسلامی محسوب می‎شود: اولاً به دلیل این كه مانند ادبیات عرب نسبت به بسیاری از علوم اسلامی جنبه مقدمی دارد. ثانیاً: گرچه منطق ریشه در خارج از حوزه فرهنگ اسلام دارد و قبل از اسلام توسط ارسطا طالیس یونانی پایه‎گذاری و تدوین شده، اما بسیاری از قواعد آن توسط فلاسفه اسلامی طرح و تدوین گردیده و از این رهگذر تكمیل شده است.


تعریف
منطق، قانون صحیح اندیشیدن و درست فكر كردن است یعنی قواعد و قوانین منطقی به منزله یك مقیاس و معیار سنجش است كه هرگاه بخواهم درباره برخی از موضوعات علمی یا فلسفی تفكر و استدلال نمایم باید استدلال‎های خود را با مقیاس‎های منطقی ارزیابی كنیم تا به طور اشتباه نتیجه گیری ننمایم، به عنوان مثال منطق برای یك عالم و فیلسوف كه از آن استفاده می‎كند مانند شاقول یا طراز است كه بنا برای تنظیم امور ساختمان از آن استفاده می‎كند. به همین جهت در تعریف منطق گفته‎اند: منطق ابزاری است كه مراعات كردن و به كارگیری اصول و ضوابط آن ذهن را از اشتباه در تفكر و اندیشه باز می‎دارد.[1]

ادامه مطلب: منطق
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: آشنايي با علوم اسلامي
نمایش از 06 شهریور 1392 بازدید: 234
پرینت

معرفت‌شناسی تعریف

معرفت‌شناسی (یا شناخت شناسی) دانش و فنی است كه به مطالعه شناخت، امكان، شیوه‌ها، ابزار، منابع و منافع و دیگر مباحث مربوط به آن و یا به بررسی شاخه‌های مختلف دانش بشری را پس از تولد و رشدشان، و با هویت جمعی و تاریخی‌شان، می‌پردازد. از این رو می‌توان معرفت‌شناسی را به دو دسته كلی تقسیم نمود:[1]
الف. معرفت‌شناسی پیشینی: (پرتوم)[2] (a priori) این نوع مربوط به پیش از تجربه و قبل از مقام تحقق و معرفتی درجه اول و فیلسوفانه است كه بحث در وجود ذهنی و ادراكات و قالب‌های ذهنی می‌كند و در آن عنایتی به اینكه علم در خارج چگونه به وجود آمده و رشد كرده است، نمی‌كند و فقط به بررسی ذهن آدمی می‌پردازد.

ادامه مطلب: معرفت‌شناسی تعریف
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: آشنايي با علوم اسلامي
نمایش از 06 شهریور 1392 بازدید: 189
پرینت

مدیریت اسلامی

 بحث درباره مدیریت از دیرباز مورد توجه بوده است؛ زیرا از روزی كه بشر پا به عرصه خاك نهاد و با خانواده و قوم و قبیله زندگی اجتماعی را آغاز نمود، اندیشه مدیریت و سرپرستی همان مجموعه كوچك را در ذهن خود پروراند.
در جهان امروز نیز كه علوم، تكنولوژی و دانش پیش‎رفت نموده و سازمان های بزرگ صنعتی و تولیدی به وجود آمده است، مهم‎ترین مسئله، چگونگی اداره‌ی مجموعه‎های عظیم انسانی است.
امروزه از یك سو جهان هر روز به سمت بی‎عدالتی اداری پیش می‎رود و از دیگر سو، مدیریت به فنی پیچیده و تكنیكی تبدیل شده است، لذا لازم است با فقه پویای اسلامی و با استفاده از كتاب و سنت و... مدیریت سالم و نظام‌مند اسلامی ارائه شود؛ زیرا اسلام در هیچ موردی، بدون ارائه ی طریق نیست.

ادامه مطلب: مدیریت اسلامی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: آشنايي با علوم اسلامي
نمایش از 06 شهریور 1392 بازدید: 193
پرینت

كلام

 یكی از علوم كه از دیر زمان در جهان مورد توجه بوده و در میان علوم اسلامی جایگاه ویژه‎ای دارد، دانش علم كلام است كه در این نوشتار، به معرفی مختصر آن می پردازیم:
تعریف
علم كلام یكی از علوم اسلامی است كه درباره عقاید اسلامی یعنی آنچه از نظر اسلام باید به آنها اعتقاد داشت، بحث می‎كند، درباره آن توضیح می‎دهد و برای اثبات آن عقاید با دلایل عقلی و نقلی (آیات و روایات) استدلال می‎كند، از آن‎ها دفاع می‎كند.[1]
موضوع
گرچه درباره موضوع علم كلام سخنان متعدد مطرح است اما به طور كلی موضوع اصلی و اساسی علم كلام سه محور یعنی خداشناسی، رهنماشناسی (نبوت و امامت) و معاد شناسی است. گر چه در مسایل دیگر مانند جهان، انسان از جهات مختلف هستی شناسی و كمال شناسی و مانند نیز مباحثی در آثار كلامی متكلمان مسلمان عنوان شده است، اما موضوع اصلی آن، محورهای یاد شده است.[2]

ادامه مطلب: كلام
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: آشنايي با علوم اسلامي
نمایش از 06 شهریور 1392 بازدید: 189
پرینت

 

 

 

 

كلام جدید تعریف

در تعریف علم كلام آمده است: علمی است كه درباره عقاید اسلامی، یعنی آنچه از نظر اسلام باید بدان معتقد بود و ایمان داشت، بحث می‌كند؛ به این شكل كه آنها را توضیح می‌دهد و درباره آنها استدلال می‌كند و از آنها دفاع می‌نماید و جواب شكوك و شبهاتی را كه در مورد آن وارد می‌شود، می‌دهد.[1] در حقیقت متكلم، متعهد به دفاع از مذهبی از مذاهب است. این دفاع متعهدانه از سویی می‌تواند با پاسخگویی به شبهات و دفاع از حریم دین در برابر اندیشه‌های مخالف باشد.
با تحولی كه در علوم و معارف بشری به ویژه پس از دوران روشنگری (سده‌های 17و 18م) تا به امروز به وجود آمد، مجموعه‌ای از آرای فلسفی، عرفانی و یا اندیشه‌های علمی جدید با بخشی از معتقدات و باورهای پیشین كه نوعاً صبغه‌ای دینی دارند، در تعارض افتادند. از وظایف اصلی عدم كلام نیز همچنان دادن پاسخی مناسب و پذیرفتنی به این اشكالات است. در این دوره، اشكالات نوین، معمولا نیازمند پاسخ‌های نوین نیز می‌باشند كه نمی‌توان همگی آنها را با ابزارهای پیشین تأمین نمود. از این رو، علم كلام با دسترسی به این ابزار جدید (مانند: نظریه‌های فلسفی و یا ابداعات كلامی) وارد دوران جدیدی می‌شود كه در اصطلاح به آن «كلام جدید» گفته می‌شود.

ادامه مطلب: كلام جدید تعریف
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: آشنايي با علوم اسلامي
نمایش از 06 شهریور 1392 بازدید: 162
پرینت

فلسفه

مقدمه
گرچه تعبیر علوم اسلامی در موارد مختلف مفهوم خاصی را از نظر گسترش یا محدودیت تداعی می‎كند، ولی هدف ما از علوم اسلامی دانش‎های است كه به نوعی با اسلام و معارف اسلامی در ارتباط است و یا در فرهنگ و تمدن اسلامی سابقه طولانی دارد و مسلمانان در ابداع یا شكوفای آن نقش مؤثری داشته‎اند.[1] از آن میان فلسفه از دو نظر جزء علوم اسلامی شمرده می‎شود:
اولاً: برابر گفته برخی از بزرگان در كلمات پیشوایان دین بخصوص امیرمؤمنان و حضرت ثامن الائمه، ذخائر بی‎كران درباره الهیات بیان شده كه عمیق‎ترین تفكرات فلسفی در آنها وجود دارد و مایه‎های اندیشه عقل و فلسفی را در جامعه اسلامی تأمین می‎كند.[2]

ادامه مطلب: فلسفه
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: آشنايي با علوم اسلامي
نمایش از 06 شهریور 1392 بازدید: 179
پرینت

فلسفه تاریخ

 «فلسفه تاریخ» به عنوان یكی از علوم اسلامی و یكی از رشته‌های علوم انسانی در نزد متفكران و اندیشمندان مسلمان خصوصاً كسانی كه در زمینه‌ تاریخ دست داشته‌ و دارند، علمی كاملاً جا افتاده و مهم می‌باشد. این علم توسط یكی از اندیشمندان مسلمان پایه‌گذاری شده است. متفكران مسلمان در دوره‌های اخیر در این زمینه كتاب‌های زیادی نوشته‌اند. هرچند تدوین این علم توسط دانشمندان غربی صورت گرفته است.
فلسفه تاریخ در حقیقت آشنایی با قواعد حاكم بر جامعه انسانی و تاریخ است. شهید مطهری ـ رحمه الله علیه ـ در تعریف فلسفه تاریخ می‌نویسد: «علم به قوانینِ شدن، و صیرورت و تحول جامعه‌ها «فلسفه تاریخ» نام دارد».[1] آیت الله سبحانی می‌نویسد: «آشنایی با قوانین كلی حاكم بر تاریخ و جامعه «فلسفه تاریخ» است».[2] «به عبارت دیگر فلسفه تاریخ علت و معلول‌ها را در وقایع تاریخی كشف كرده و ارتباط و پیوند وقایع را جستجو می‌نماید. و سرانجام، هر نوع كاوش و جستجویی كه دست اندركار یافتن قوانین عمومی تكامل جامعه‌های انسانی هست فلسفه تاریخ نامیده می‌شود.»[3] بنابراین فلسفه تاریخ در حقیقت علم به تحولات جوامع و قوانین حاكم بر مسیر تحولات و تكامل‌ها است.

ادامه مطلب: فلسفه تاریخ
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: آشنايي با علوم اسلامي
نمایش از 06 شهریور 1392 بازدید: 172
پرینت

فلسفه اخلاق

 از دیرباز انسان با باورهای اخلاقی زیسته و زندگی اجتماعی خود را براساس گزاره های اخلاقی بنا نهاده است. بشریت همواره می دانسته كه؛ «راست گویی خوب است»، انسان باید راست بگوید»، «انسان نباید در امانت خیانت كند»، و... . ولی پرسش های دیگری نیز وجود دارند كه نمی توان برای آن ها پاسخ روشنی در علم اخلاق مرسوم جستجو كرد. پرسش هایی از قبیل این كه: این گزاره ها از كجا آمده اند، خوبی یعنی چه؟، چه كسی ما را الزام می كند كه راست بگوییم؟، این بایدهای اخلاقی از كجا ناشی می شوند؟، آیا این قضایا كه «راست گویی خوب است»‌ و یا این كه «دروغ گویی بد است»، گزاره های صحیحی هستند؟، صحت آن ها از كجا ثابت می شود؟ و...

ادامه مطلب: فلسفه اخلاق
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: آشنايي با علوم اسلامي
نمایش از 06 شهریور 1392 بازدید: 235
پرینت

فقه

 مقدمه
منظور از فقه، قوانین الزامی و غیر الزامی است كه از طرف خداوند متعال برای بشر وضع گردیده است. علم فقه علمی است كه از منظرهای مختلف و متعدد به بررسی این قوانین می‌پردازد و در پیرامون آن بحث می‌كند.
ارتباط انسان با خودش و با محیط بیرون از او، منشأ نیازهای متعدد است. طبیعتاً سازماندهی و پاسخ‌گویی به این نیازها، محتاج قانون‌مندی و داشتن قوانینی است كه بتواند انسان را به مقصود و مقصدش برساند. نیازهای مختلف بشر جنبه‌های مختلف جسمی، روحی، فردی و اجتماعی دارد كه باید در زیر چتر حمایتی و راهبردی یك سلسله قوانین منطقی و صحیح تأمین گردد.

ادامه مطلب: فقه
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: آشنايي با علوم اسلامي
نمایش از 06 شهریور 1392 بازدید: 185
پرینت

فرق و مذاهب

واژه شناسی
فِرَق جمع «فرقه» است و فرقه به معنی، دسته، گروه و طائفه آمده است.[1] مذهب را اهل لغت به شعبه‎ای از دین، روش، طریقه، دین و كیش معنی نموده‎اند.[2] در عربی نویسندگان كتاب‎های تاریخ ادیان و مذاهب از دو واژه «ملل ونحل» استفاده نموده‎اند. ملت در لغت عربی، به معنی شریعت و دین است، آنچه را كه خداوند برای رسیدنِ بندگانش به سعادت، بواسطه انبیاء وضع نموده است ملت است و جمع آن ملل است.[3] نِحَل جمع نِحلَه به معنی دین و مذهب[4] و ادعاء و یا ادعای باطل آمده است.[5]
واژه ملت در قرآن كریم مكرر مورد استفاده قرار گرفته است و به دو معنای آئین الهی و حق و یا باطل و غیر الهی بكار رفته است: در مورد آئین الهی می‎فرماید:
«ثُمَّ أَوْحَیْنا إِلَیْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّهَ إِبْراهِیمَ حَنِیفاً»[6]؛ آن گاه به تو وحی كردیم كه از آئین حنیف ابراهیم (آئین توحید) پیروی كن.

ادامه مطلب: فرق و مذاهب
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: آشنايي با علوم اسلامي
نمایش از 06 شهریور 1392 بازدید: 199
پرینت

علوم اسلامی چیست؟

پس از گذشت حدود دو قرن از ظهور اسلام، این دین توانست بخش زیادی از جهان آن روز را با تعالیم خود نورافشانی كند. در این سرزمین‌ها تمدنی جوانه زد، رشدكرد، بالید و چند قرن، جهان را تحت سیطره خود قرار داد. پایه‌های این تمدن را علومی تشكیل می‌داد كه حاصل مطالعه، تحقیق و تلاش‌های فراوان دانشمندان مسلمان بود. پرتو اسلام، جان انسان را تغییر داد و بینش او را به جهان اصلاح كرد، به هر انسانی ارزش مستقلی داد. و او را به شناخت جهان، انسان و آفریدگار، جهان و انسان دعوت كرد. و همین عامل بود كه مسلمین جرقه‌های علوم گذشتگان را به مشعل‌های فروزان و ماندگار تاریخ تبدیل كردند.

ادامه مطلب: علوم اسلامی چیست؟
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: آشنايي با علوم اسلامي
نمایش از 06 شهریور 1392 بازدید: 229
پرینت

عرفان اسلامی

در میان علوم اسلامی، دانشی به نام عرفان وجود دارد كه به دلیل دوری از دسترس عامه مردم و بلكه بسیاری از اهل علم همیشه در هاله‌ای از ابهام، پیچیده است. و شاید مهمترین عامل در این عدم وضوح، به جز غامض بودن مفاهیم و اصطلاحات عرفانی، وجود فرقه‌های فراوانی به نام صوفی باشد كه به تعبیری وجهه فرهنگی و اجتماعی عرفان[1] می‌باشند. بزرگان صوفیه و اندیشه تصوف، در میان دو گونه برداشت متضاد زیسته و بالیده‌اند، چنان كه از یك سو برای ایشان كراماتی در حد افسانه‌ها و اساطیر نقل شده و از سوی دیگر، تیغ‌های ملامت و تیرهای طعنه و تكفیر، ‌هیچ گاه اینان را رها نكرده‌ است.

ادامه مطلب: عرفان اسلامی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: آشنايي با علوم اسلامي
نمایش از 06 شهریور 1392 بازدید: 233
پرینت

سیاست اسلامی

هدف علم سیاست تشریح منظم و پیش بینی پدیده های سیاسی است و پدیده های سیاسی را به این دلیل بررسی می كند كه بتواند تصمیمات عملی درباره سیاستی كه باید اتخاذ شود بگیرد. كمیته تخصصی سیاست شورای انقلاب فرهنگی اهداف سه گانه زیر را برای آموزش این علم مطرح كرده است: 1. اعتلای علم سیاست. 2. اعتلای ارزشهای انسانی و پیدا كردن امكان تفاهم با ملت های دیگر براساس ارزشهای انسانی مشترك. 3. تربیت افراد كارآمد و متعهد به انقلاب و قانون اساسی و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز وزارتخانه ها و مؤسسات و سازمان های عمومی كشوری.

ادامه مطلب: سیاست اسلامی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: آشنايي با علوم اسلامي
نمایش از 06 شهریور 1392 بازدید: 179
پرینت

سایر علوم اسلامی

 اسلام در قرن هفتم میلادی و همزمان با دوران قرون وسطی در اروپا درخشید. و این، سرآغاز تمدنی عظیم بود كه در مدتی كوتاه فراگیر شد و از جهات مختلف، بشریت را با گام‌هایی سریع به پیش برد. تمدن سازی، بدون مطالعه و تحقیق و تولید علم، بی‌معناست و تمدن اسلامی نیز از همین نقطه آغاز شد. مسلمانان، علمداران تعمیق و گسترش داشته‌های پیشنیان و نیز ابداع علوم جدید شدند. با گسترده شدن وسعت ممالك اسلامی و از آغازین سال‌های قرن دوم هجری ترجمه كتاب‌های ملل مختلف جهان شروع شد. و این كتاب‌ها مورد تعلیم و تعلم قرار گرفتند. دانشمندان مسلمان، ‌فلسفه و طب، هندسه و موسیقی، منطق و هیئت را از یونان وتاریخ، موسیقی، ستاره شناسی، و ادبیات را از ایران و طب هندی، حساب و نجوم و گیاه شناسی را از هند آموختندو از كلدانیان و نبطی‌ها كشاورزی و باغبانی و سحر را وام گرفتند و از مصریان نیز شیمی و تشریح را اخذ كردند.[1]

ادامه مطلب: سایر علوم اسلامی
 

صفحه1 از3

<< شروع < قبلی 1 2 3 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 408 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید