نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ادیان دیگر و مقالات مختلف ادیان
نمایش از 21 فروردين 1394 بازدید: 178
پرینت

راز و رمز اعداد در اديان و ادوار مختلف

سالاروند، علي (1)- هاشمي نژاد، محسن (2)

(1) کارمند اداره حفاظت محيط زيست شهرستان ازنا، استان لرستان
(2) کارمند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان ازنا، استان لرستان

  چکيده:

 اعداد در اديان مختلف و در ادوار گوناگون تاريخ به لحاظ خب و بد بودن و تعداد تکرار داراي اهميت ويژه اي هستند، بطوري که در مواردي ريشه در باورها و عقايد مذهبي داشته، که در اين مقاله با چند عدد به لحاظ معروفيت در جوامع پرداخته مي شود - که شامل چهار عدد هفت، ششصد و شصت و شش، عدد سيزده و عدد چهل- ميباشند لازم به ذکر است که اعدد با رمز و راز بسياري وجود دارد که از حوصله اين بحث خارج است.

مقدمه
 
سنت ها، فرهنگ ها و باورها در تمدن هاي بشري، همواره جزء جدايي ناپذير زندگي انسانها بوده است که سينه به سينه از نسلي به نسل ديگر انتقال يافته و در اين ميان اعداد نيز به واسطه تاثيرگذاري خود بر آداب و سنن و زندگي جوامع، جايگاه ويژه اي داشته و از گذشته تاکنون و در اکثر ادوار تاريخ، رمز و راز آنها براي همگان بسيار جذاب، قابل تامل و بحث برانگيز بوده است، امروزه در قرآن به لحاظ تعداد و تکرار اعداد- در اذکار خاص- راز و رمزهاي گوناگوني آشکار گرديده،اما اين موضوع در اديان ديگر نيز جايگاه خاصي دارد، بطوري که عده اي برخي اعداد را شوم يا مقدس، و اعداي را باعث خوش شانسي يا بدشانسي مي دانند، که اين خود باعث کارهاي عجيبي در برخورد و استفاده از آنها در دوره هاي مختلف تاريخ بشر گرديده، که ذکر برخي از آنها به لحاظ تاريخي و نوع برخورد جوامع مختلف بشري، جذاب و جالب خواهند بود.

ادامه مطلب: راز و رمز اعداد در اديان و ادوار مختلف
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ادیان دیگر و مقالات مختلف ادیان
نمایش از 21 فروردين 1394 بازدید: 223
پرینت

تاریخ تشیع ایران

نویسنده: سیدمحمدعلی حسینی زاده

تشیّع
سابقه نفوذ و ورود تشیّع در ایران به قرن اوّل هجری باز می گردد. سیر گسترش شیعه در ایران تدریجی است و عوامل مختلفی در آن نقش داشته است. عناصر اعتقادی تشیّع به صورت های مختلفِ سیاسی، اعتقادی و حبّ اهل بیت، از آغاز پذیرش اسلام در تفکّر مذهبی ایرانیان به چشم می خورد. رفتار نژادپرستانه برخی از خلفا و عدالت و زهد علویّون از عوامل مهمّی بودند که تمایلات شیعی مردم ایران را تقویت می کردند. میزان نفوذ تشیع در ایران را می توان از حمایت گسترده ای که نهضت های علوی در ایران برخوردار بودند، دریافت(1).
در اواخر قرن اوّل هجری، در زمان حجّاج، عده ای از اشعریان به قم آمدند و آن را به شهری شیعه نشین تبدیل کردند(2) و از آن زمان به بعد قم از مهم ترین مراکز شیعی جهان اسلام محسوب می گردید. چنان که ائمه علیهم السلام نیز برای آن، احترام ویژه ای قائل بودند.(3)

ادامه مطلب: تاریخ تشیع ایران
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ادیان دیگر و مقالات مختلف ادیان
نمایش از 21 فروردين 1394 بازدید: 116
پرینت

پراکندگي فرق و مذاهب تشيع در کردستان

نويسندگان: کيومرث عظيمي- دکتر محمدعلي چلونگر

  چکيده

مناطق کردنشين به دليل تنوع مذهبي و وجود تفکرات آييني فراوان، يکي از حوزه هاي پيچيده در زمينه ي فرق و مذاهب است و کمبود تحقيقات و مطالعات علمي در اين خصوص مزيد بر علت بوده، بر اين پيچيدگي مي افزايد. بيشترين جمعيت کردها پيرو مذهب شافعي از اهل سنت اند. اين وضعيت در ايران، عراق، ترکيه و سوريه ثابت بوده و اين خصيصه ي مذهبي ايشان وجه تمايز آنها با همسايگانشان است؛ زيرا همسايگان عرب، ترک، لر و فارس آنها، يا پيرو مذهب تشيع اثناعشري اند و يا سني حنفي. در کنار پيروان مذاهب و فرقه هاي اسلامي، گروهي از کردها، مسيحي، آشوري، کليمي و يزيدي مذهب هستند و جمعيت قابل توجهي از آنها را تشکيل مي دهند.
گستردگي و پراکندگي کردهاي شيعه مذهب در مناطق کردنشين، تابع چه متغير يا متغيرهاي است؟ بيشترين جمعيت کردهاي شيعه مذهب کدامند و در کجا سکونت دارند؟ کدام يک از آيين ها و مذاهب کردان در دايره ي تشيع قرار مي گيرد؟ علل پذيرش و گسترش تشيع در ميان کردها چيست؟ و چرا تنوع مذاهب در ميان کردها نسبت به اقوام همجوارشان بيشتر است؟ اينها مهم ترين سؤالاتي هستند که اين نوشته در پي پاسخ به آنهاست.


مقدمه

ادامه مطلب: پراکندگي فرق و مذاهب تشيع در کردستان
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ادیان دیگر و مقالات مختلف ادیان
نمایش از 21 فروردين 1394 بازدید: 75
پرینت

بررسي تاريخ تطوّر و اصول عقايد شيعيان بهره داوودي(1)

نويسنده:دكتراميربهرام عرب احمدي (دكتراي تاريخ ايران و مدرس دانشگاه)

 چكيده

فرقه بهره داوودي يكي از مذاهب منشعب از تشيع است كه در سطح جهان چند ميليون نفر پيرو دارد. اساس اين فرقه بر انتخاب داوطلبانه ي آن قرار گرفته است، لذا افراد هر يك از جوامع بهره، آزادانه اين مذهب را پذيرفته‌اند و در قبول و يا رد آن آزادند.
در اين مقاله علاوه بر بررسي كلي تاريخ اين فرقه، برخي از اصول اعتقادي و آداب و رسوم شيعيان بهره داوودي به طور مختصر مورد بررسي قرار گرفته، تصويري كلي از وضعيت ديني اين مذهب ترسيم شده است.
كليد واژه‌ها: شيعه، اسماعيليه، نزار، مستعلي، عقيده، باطن، ميثاق.


مقدّمه

تاريخ بهره تا زمان امامت المستنصر باالله، خليفه ي فاطمي با تاريخ اسماعيليه مشترك است.

ادامه مطلب: بررسي تاريخ تطوّر و اصول عقايد شيعيان بهره داوودي(1)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ادیان دیگر و مقالات مختلف ادیان
نمایش از 21 فروردين 1394 بازدید: 81
پرینت

بررسي تاريخ تطوّر و اصول عقايد شيعيان بهره داوودي(2)

نويسنده:دكتراميربهرام عرب احمدي (دكتراي تاريخ ايران و مدرس دانشگاه)

 اعتقادات اساسي

اعتقادات اساسي اين فرقه، آميخته‌اي از مفاهيم (تاحدودي كفرآميز) ديني و بدعت‌هاي خاص بهره‌هاي داوودي است. آنها معتقدند:
1. تنها يك خدا وجود دارد.
2. قرآن، كتاب ديني شيعيان بهره است و كليه ي اين فرقه‌ها بايد در فراگيري مفاهيم آن بكوشند؛ هرچند تنها داعيان و معدودي از بزرگان مذهبي به باطن قرآن وقوف دارند. حضرت‌محمد صلَّي الله عليه و آله پيامبرخدا و حضرت‌ علي عليه السّلام وصي و شريك اوست و همواره جانشين پيامبراكرم صلَّي الله عليه و آله به شمار مي‌رود(هوليستر، 1373، ص319).
3. امامان، مكمل پيامبران هستند؛ با اين تفاوت كه پيامبران مبلغان شرايع ظاهري و امامان مبلغان شرايع باطني اسلام مي‌باشند.
4. نسل شيعيان فعلي از حضرت‌علي عليه السّلام نشأت مي‌گيرد كه بعد از پيامبرصلَّي الله عليه و آله داراي بالاترين درجه ي تقديس و احترام است (A Glance at Bohra Jimaat, 1995, P.13).
5. پس از حضرت‌ علي عليه السّلام كه مقامي بالاتر از امام دارد و «اساس» خوانده مي‌شود (بنياد دائرةالمعارف تشيع، 1378، ص528) ساير امامان بهره داوودي عبارتند از: امام‌ حسن عليه السّلام، امام‌حسين عليه السّلام، امام‌زين‌العابدين عليه السّلام، امام‌محمدباقر عليه السّلام، امام‌جعفرصادق عليه السّلام، اسماعيل، محمدبن‌اسماعيل، عبدالله، احمد، حسين(مستور)، مهدي عبيدالله، القائم بامرالله، المنصور بالله، المعزالدين الله، العزيز بالله، الحاكم بامرالله، الظاهر الاعزاز دين‌الله، المستنصر بالله، المستعلي بالله، الآمر باحكام‌الله و ابوالقاسم‌الطيب (نوبختي، 1365، ص261).

ادامه مطلب: بررسي تاريخ تطوّر و اصول عقايد شيعيان بهره داوودي(2)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ادیان دیگر و مقالات مختلف ادیان
نمایش از 21 فروردين 1394 بازدید: 106
پرینت

 بررسي تاريخ تطوّر و اصول عقايد شيعيان بهره داوودي(3)

نويسنده: دكتراميربهرام عرب احمدي (دكتراي تاريخ ايران و مدرس دانشگاه)

 زندگي اجتماعي و آداب و رسوم بهره‌ها 

يكي از شاخصه‌هاي اصلي شيعيان بهره، زندگي بسته و محدود آنان است. بهره‌ها سخت پايبند مراعات انزواي خود ساخته‌شان مي‌باشند، بدان افتخار مي‌كنند و مؤسسات مختلفي نيز براي برآوردن نيازهاي جسمي و روحي خود در كشورهاي مختلف تأسيس كرده‌اند.
آنها براي فشرده شدن اين همبستگي، علاقه ي شديدي به پوشيدن لباس مخصوص خود دارند. مردان بهره دو نوع لباس دارند، يكي براي نماز (فته) و ديگري براي ساير مجالس و محافل. لباس دوم، لباس بلند سفيدرنگي با يك كلاه (عمامه) است. لباس فته (Feta) نيز در طول دهه‌هاي گذشته از اسماعيلي‌هاي نزاري وارد فرهنگ بهره‌ها شده و روز ‌به ‌روز درحال گسترش است. امروزه هر مردي كه ميثاق را انجام مي‌دهد، بر خود لازم مي‌داند لباس فته را بر تن كند.
زنان بهره نيز لباس مخصوص به خود را دارند كه بقعه يا ردا ناميده مي‌شود. اين لباس دو تكه است و امروزه پوشيدن آن بر همه ي زنان بهره الزامي است. روسري بانوان بهره داراي روبندي است كه اگر آن را بيندازند، كل صورت را مي‌پوشاند، ولي معمولاً نيمي از موهاي سر آنان بيرون است. رنگ ردا معمولاً به رنگ روشن است.
مردان و زنان بهره از پوشيدن لباس تيره و مشكي ممنوع هستند و حتي در ماه ‌محرم از آن استفاده نمي‌كنند؛ چرا كه معتقدند با وجود امام- ولو در غيبت- و وجود داعي نيازي به ماتم‌سرايي نيست.

ادامه مطلب: بررسي تاريخ تطوّر و اصول عقايد شيعيان بهره داوودي(3)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ادیان دیگر و مقالات مختلف ادیان
نمایش از 21 فروردين 1394 بازدید: 183
پرینت

ادیان ایران باستان

میدانیم که اصل و ریشه مذاهب مترقی جهان از عقائد ساده اقوام بدوی و قبائل و عشائر همجی ، که هزاران سال قبل در جهان می زیسته اند، نشأت گرفته است. از این رو در مقام تحقیق از مذهب ایرانیان باستانی نیز باید اصل و مبدأ آن را در افسانه ها و اساطیر آریائی های سفید پوست، هزاران سال قبل از این، جستجو کنیم . همان قوم و نژادی که در قرون قدیمه قبل از تاریخ مکتوب یا لااقل از هزاره دوم و سوم قبل از میلاد در فلات ایران نمایان شده اند.در طول مدت افزون از جهار هزار سال یک سلسله تحولات فکری و تندیشه های مذهبی در مردم آریائی نژاد این آب خاک به ظهور رسیده است که از مبادی بدوی چون فتیشیزم و آنیمیزم و پرستش مظاهر طبیعت آغاز شده و در عصر حاضر به دیانت شیعه امامیه که از فرق اسلام و مذهب رسمی امروز ما ایرانیان می باشد ، پایان می پذیرد.

ادامه مطلب: ادیان ایران باستان
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ادیان دیگر و مقالات مختلف ادیان
نمایش از 21 فروردين 1394 بازدید: 82
پرینت

ایران باستان چه ادیانی داشته است؟

کلمات کلیدی ماشینی: 

ایران باستان، ادیان، زردشت، ایران، ادیان ایران باستان، ساسانی، ثنوی،
پرسش:
من در حال تهیه گزارشی از عقاید مذهبی ایران باستان هستم، می خواهم بیشتر درباره خدایان و فرمانروایانٍ دینی ایران باستان بدانم ، لطفا کمکم کنید؟
پاسخ:
ادیان ایران باستان را می توان به سه دسته تقسیم کرد:
1. ادیان و عقاید آریائیان قبل از زردشت 2. زردشت 3. سایر ادیان.
1. ادیان و عقاید آریائیان قبل از زردشت: در این باره بطور کلی می توان گفت محور کلی در این عقائد و ادیان بر نوعی طبیعت پرستی و ثنویت مبتنی بوده است. آریائیان از دیرباز به دو مبدأ خیر و شر قائل بودند. در مقابل خدا و ملکوت، دنیای شر و تاریکی که در آن دیوان (دئوها) فرمانروایی می کنند، قرار دارد. دنیای شر تحت فرمان روح پلیدی است به نام اهریمن.
2. دین زردشت:
در مورد زمان تولد “زردشت“ هر چند بین 600 تا 6 هزار سال قبل از میلاد اختلاف وجود دارد، ولی سال 600 قبل از میلاد در منابع بیشتری آمده است.

ادامه مطلب: ایران باستان چه ادیانی داشته است؟
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ادیان دیگر و مقالات مختلف ادیان
نمایش از 07 فروردين 1394 بازدید: 96
پرینت

مفهوم و تاریخچه ی زرتشت

 زَرتُشت، زردشت،زردهُشت یا زراتُشت (در اوستا زَرَثوشْتَرَ به تعبیری به معنی «دارنده روشنایی زرین‌رنگ» و به تعبیری دیگر «دارنده شتر زردفام» و سرانجان به معنای «ستاره زرین») نام پیامبر ایرانی و بنیادگذار دین زرتشتی‌گری یا مزداپرستی و سراینده گاهان (کهنترین بخش اوستا) است. بعضی پژوهشگران بر این باورند که زرتشت در روز ششم فروردین زاده شده ولی درباره تاریخ زایش او دیدگاه‌های فراوانی وجود دارد. برآوردها از ششصد تا چندین هزار سال پیش از میلاد تفاوت دارند. تولد زرتشت را در شمال غربی ایران در نزدیکی دریاچه چیچست (ارومیه) در روستای انبی دانسته‌اند. پس از اعلام پیامبری در سن ۳۰ سالگی، زندگی بر زرتشت در منطقه شمال غربی ‌ایران سخت شد و او ناچار به کوچ به شمال شرقی ایران آن روزگار یعنی منطقه بلخ شد. در آنجا زرتشت از پشتیبانی گشتاسب‌شاه برخوردار شد و توانست دین خود را گسترش دهد. زرتشت در سن ۷۷ سالگی در روز پنجم دی ماه در نیایشگاه بلخ بدست یك تورانی به نام توربراتور کشته شد.

معنی اسم زرتشت

و سفید را می دهد بیشتر از ده شکل برای اسم زرتشت در زبان فارسی موجود است.زارتشت، زارهشت، زاردشت، زارهوشت، زردهشت، زراتشت، زرادشت، زرتهشت، زرهتشت، زره دست و زره هشت از این قبیل است ولی او خود را در گاتها زرتشتر می نامد و گاه نیز اسم خانوادگی را که «سپیتمه» باشد افزوده می شود و به صورت «زرتشتر سپیتمه» ذکر می شود.البته این اسم خانوادگی را امروزه سپنتمان و یا اسپنتمان می گویند.ظاهراً معنی آن از نژاد سفید و یا از خاندان سفید ات.

ادامه مطلب: مفهوم و تاریخچه ی زرتشت
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ادیان دیگر و مقالات مختلف ادیان
نمایش از 07 فروردين 1394 بازدید: 74
پرینت

زندگی نامه حضرت زرتشت، پیامبر ایرانی و دین زرتشت

گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک، مهمترین آموزه های زرتشت است.
تولد زرتشت را در شمال غربی ایران در نزدیکی دریاچه ارومیه و در حدود 900 سال پیش از میلاد مسیح دانسته اند. پس از اعلام پیامبری در سن ۳۰ سالگی، زندگی در منطقه مذکور ایران بر زرتشت سخت شد و ناچار، به شمال شرقی ایران آن روزگار، یعنی منطقه بلخ کوچ کرد. در آنجا از پشتیبانی ‌شاه گشتاسب برخوردار شد و توانست دین خود را گسترش دهد.
آموزه های زرتشت، بیشتر در قالب شعر و با عنوان “گاتا”، که فصلی از کتاب مقدس زرتشتیان یعنی “اوستا” می باشد، به دست ما رسیده است. وی در سن ۷۷ سالگی در روز خور برابر با یازدهم دی ماه در نیایشگاه بلخ به دست یک تورانی به نام “توربراتور” کشته شد.

ادامه مطلب: زندگی نامه حضرت زرتشت، پیامبر ایرانی و دین زرتشت
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ادیان دیگر و مقالات مختلف ادیان
نمایش از 07 فروردين 1394 بازدید: 195
پرینت

تاریخ مذاهب ایران

نخستین مذاهب انواع بت پرستی‌های مصنوعی و طبیعی بوده‌اند که بت‌های مصنوعی با سیمای بشری به مثابه آخرین و تکامل یافته‌ترین مذهب بت پرستی بوده‌است. در عین حال مذاهب توحیدی هم از بطن بت پرستی‌ها سر بر آورده. تاریخ ایران آکنده از اختلاط و اتفاق میان عقاید و آرا و دین و دولت است. اردشیر اول، سرسلسله ساسانیان، می‌خواست یک جامعه ملی - دینی در ایران بنا کند، لذا در هر ایالت یک رئیس روحانی را پذیرفت. سختگیری و خشونت این رهبران دینی و کشتار مسیحیان به شورش مردم در ارمنستان و پیدایش آیین‌های مانوی و مزدکی در برابر یکه‌تازی دین حاکم انجامید. این رویه در آینده‌ای نه چندان دور پایان کار شاهنشاهی ساسانی و استقرار اسلام را در ایران رقم زد.

مردمی که در فلات ایران زندگی می‌کنند...دو بار توانستند کیش جهانی پدید آورند. یکبار در مورد مهر پرستی و بار دیگر در مورد مانیگری.[۱]

ادامه مطلب: تاریخ مذاهب ایران
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ادیان دیگر و مقالات مختلف ادیان
نمایش از 07 فروردين 1394 بازدید: 148
پرینت

داستان زایش زرتشت

هر قوم و ملتی، جدای از روایت‌ها و منابع مستند علمی یا تاریخی، داستان‌ها و باورهایی نیز در سرگذشت زایش، زندگی و مرگ پیامبران و بزرگان خود دارد. هر چند كه چنین داستان‌هایی كمتر می‌توانند در پژوهش‌های علمی و تاریخی مفید باشند، اما اهمیت بیشتر آنها در بررسی احساسات و اندیشه‌ورزی و آرمان‌های مردمان پدید‌آورنده آن، نهفته است.
داستان زایش زرتشت، سرشار از اندیشه‌های زیبا و باشكوه و آشتی‌جویانه ایرانیان است. هیچ سخن و تفسیری نمی‌تواند خواننده را بیشتر از درك و دریافت خود از این داستان شگفت و آكنده از آفرینش‌های ناب هنری، یاری رساند. این نگارنده، داستان زایش فرخنده زرتشت را از اشاره‌های پراكنده‌ای كه در متون ایرانی بدان شده است را به كوتاه‌ترین شكل ممكن در اینجا می‌آورد:
فرّه زرتشت (پرتوهای درخشان) در آغاز از آن اهورا بود. مزدای بزرگ، آن فره سپند و مینوی را به «فروغ بیكران» فرا سپرد. فروغ بیكرانه، آن فره درخشانِ مینوی را به خورشید داد و خورشید آنرا به ماهِ آسمان شب‌های ایران سپرد. ماه، آن فره را به ستارگان پرنور ارمغان كرد و ستارگان آنرا به آتشی كه در خانه «زوئیش» (مادر مادر زرتشت) می‌سوخت، فرو فرستادند. بدان هنگام كه زوئیش در حال زایمان «دوغدو» (مادر زرتشت) بود. فره زرین فرو آمده زرتشت، چنان درخشان بود كه جام آتشدان بی‌نیاز از هیزم و خوراك فرا می‌سوخت و شعله برمی‌كشید. فره زرتشت، چهره دوغدوی تازه زایش‌یافته را چنان درخشان می‌كند كه بمانند ماه بر روی زمین می‌درخشید.
از دیگر سوی، فُـروهر/ فَـروَهَـر زرتشت، در آغاز در عالم مینو بود، در سرای سپند اهورا. از آنجا بمانند فره او، به فروغ بیكران راه می‌یابد.

ادامه مطلب: داستان زایش زرتشت
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ادیان دیگر و مقالات مختلف ادیان
نمایش از 07 فروردين 1394 بازدید: 78
پرینت

عرفان يهودي و مکتب گنوسي

اشاره:

ريشه هاي عرفان يهودي در كتاب مقدس وجود دارد. در تجاربِ پيامبرانِ عبري، عنصر عرفاني وجود داشته است. (1) بعدها، در دين يهود، جنبش عرفاني خاصي به ظهور رسيد كه كمال آن در قبالاي ميانه مشهود است. آغازين تاريخ اين جنبش مبهم و نامعلوم است، اما آثار آن در متون مكاشفه اي و در تعاليم و تجارب برخي از ربي ها و در ميان اسني ها (2) موجود است. با اين كه عرفان يهودي از عناصر هلنيستي و يوناني و ايراني متأثر بوده است، اتكاي آن بر سنّت يهودي را نبايد از نظر دور داشت.
برخي از محققان معتقدند كه ايران باستان و تفكر ديني آن دوره، در شكل گيري فلسفه يونان مؤثر بوده است. حتي گفته مي شود كه در زمان امپراتوري هخامنشيان، فيلسوف هاي معروفي از يونان شاگردان مغان ايراني بوده اند. (3) پس از فتح آسيا توسط اسكندر، ايران جزو قلمرو يوناني شد؛ از اين دوره دوران هلنيستي آغاز مي گردد. در دوران هلنيستي، افكار مصري، بابلي، يهودي و ايراني با هم ممزوج گرديد. بدين ترتيب، ملاحظه مي گردد كه اين افكار پيش از مسيحيت در حوزه ي مديترانه و نواحي شرقي مديترانه وجود داشته است. جريان گنوسي هم يكي از اين جريان ها و حاصل همين اختلاط افكار بوده است. عده اي برآنند كه گنوسي هاي نخستين، يهوديان بدعت گذاري بودند كه از يهوديت ارتدوكس كناره گرفته بودند. با همه اين ها، خاستگاه اين دو جريان در ظلمات ايام پوشيده مانده است.


عرفان در آغاز يهوديت

ادامه مطلب: عرفان يهودي و مکتب گنوسي
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ادیان دیگر و مقالات مختلف ادیان
نمایش از 07 فروردين 1394 بازدید: 72
پرینت

ده فرمان، آغاز انتخاب بني اسرائيل

بني اسرائيل در ماه سوم عزيمتشان از سرزمين مصر به صحراي سينا رسيدند كه به عقيده ي بسياري از دانشمندان درست در شرق خليج عقبه قرار دارد. اين صحراي خشك و سوزان با صخره هاي بلند و كوه هاي آتشفشانش، صحنه ي همواره به ياد ماندنيِ عهد و ميثاقي بود كه يهوه را خداي اسرائيل، و اسرائيل را از امت برگزيده ي يهوه گردانيد. عهد طور سينا ريشه در ميثاق خداوند با ابراهيم داشت كه پيشينه هاي آن نيز به پيمان خداوند با نوح بازمي گشت. پيمان خداوند با نوح، همان طور كه بعداً خواهيم ديد، لحظه اي مهم در روند تاريخ جهاني آن گونه كه در فصل هاي آغازين كتاب مقدس آشكار مي شود به شمار مي رود، و در درون چهارچوب اين تاريخ جهانشمول است كه بايد معنا و اهميت عهد سينا را به دست آورد.

ادامه مطلب: ده فرمان، آغاز انتخاب بني اسرائيل
 

صفحه1 از2

<< شروع < قبلی 1 2 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 779 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید