نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: زردتشت / زردتشتی
نمایش از 07 فروردين 1394 بازدید: 189
پرینت

اصول دین زرتشتی، اولین دین یکتاپرستی ایرانیان

در دین زرتشت خدای یگانه چه نام دارد؟

زرتشت پیامبردر دین زرتشت خدای یگانه به نام مزدا اهورا (سرور دانا) شناخته می شود. در گات ها (سروده های زرتشت) گاهی مزدا و اهورا هر یک به تنهایی نیز به کار می روند. در کتیبه هخامنشی به نام اورمزد یا هرمزد هم برمی خوریم.

پیش از ظهور زرتشت ایرانیان و هندی ها گروهی از خدایان آریایی را می پرستیدند. این خدایان قوای طبیعت بودند. اما زرتشت تمام این خدایان را رد کرد. از نظر زرتشت "تمام عظمت و جبروت مختص اهورامزدا است و او آفریننده یکتا و خدای توانا است".

آیا از نظر زرتشت اهریمن در مقابل اهورامزدا است؟

ادامه مطلب: اصول دین زرتشتی، اولین دین یکتاپرستی ایرانیان
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: زردتشت / زردتشتی
نمایش از 07 فروردين 1394 بازدید: 197
پرینت

زندگی نامه ی زرتشت

درين نوشته بگونه اي کوتاه آورده مي شود که زرتشت از چه و چگونه ساخته شد و براي چه پا بدين دنيا گذاشت و دليل مبارزه اش چيست.
از انروز که اهريمن بد نهاد به جنگ با هرمزد آغاز کرد ، شش هزار سال گذشته بود و درين مدت، اهرمن دوبار با (آفات و ديوان و تاريکي و بيماري و درد و نياز و خشم و دروغ) به جهان هورمزد کمين زده و آب و خاک و گياه و حيوان و مردم را آزار کرده بود. در سه هزار سال سوم، هورمزد براي رهايي ازين آفت ها ، زرتشت را به اين گيتي فرستاد و دين و آيينهاي خود را به او سپرد تا مردمان را به سوي نيکي راهبري کند و جهان را به راستي و پاکي و آباداني از شر و بديِ اهريمن آزاد گرداند تا پيروزي هورمزد به انجام برسد. در پايان آن سه هزار سال، (رستاخيز) خواهد شد و بدي و زشتي و ناپاکي از ميان بر خواهد خاست و دست اهريمن تا ابد از دامان آفريدگان اهورامزدا کوتاه خواهد شد و جهان، پاک و فرِ نخستين را باز خواهد يافت.

بنابر گفتارهاي زرتشتي ، براي زادن زرتشت سه چيز از جهان بالا بهم پيوست: نخست، فره ي زرتشت که فروغ و شکوه ايزدي بود، دوم روان بود و سوم، تن. اينک بهترست به تشريح هريک ازين سه عنصر و چگونگي همگون شدن انها براي زايش اشو زرتشت پرداخته شود تا خواننده اي که بتازگي به کاوش در دين زرتشت علاقمند شده است بداند که خوشحالي و شگفتي زرتشتيان از زايش اشو زرتشت از چه روست.

ادامه مطلب: زندگی نامه ی زرتشت
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: زردتشت / زردتشتی
نمایش از 07 فروردين 1394 بازدید: 149
پرینت

ایرانیان باستان چگونه و از چه زمانی زرتشتی شده بودند؟

یکی از باورهای غلطی که در بین ایرانیان جا افتاده است و زرتشتیان عزیز نیز خیلی روی آن تأکید دارند، این است که کیش زرتشت را دین ایرانیان در پیش از اسلام می دانند. گویی که ایرانیان همیشه پیش از ورود اسلام، زرتشتی بوده اند. در این مقاله، به نقد این باور غلط می پردازیم.

 در ابتدای این قرن، حکومت منحوس پهلوی با دست انگلیسیها، روی کار آمد و به ایران سلطه یافت. دو پادشاه این رژیم منحوس که اصل و نسب درست و حسابی و گذشتۀ درخشانی نداشتند و مانند حکومتهای پیشین با تلاش و مبارزۀ خودشان به حکومت نرسیده بودند، سعی کردند با مطرح کردن تاریخ باستان و وصل کردن خود به شاهان عصر باستان چون کوروش هخامنشی و آریایی نامیدن خود، این حقارت خود را از یادها ببرند که البته تا حدودی هم موفق شدند.

 آنچه آندو دست نشانده کردند، بدون شک خواست استعمارگران نیز بود زیرا استعمارگران همیشه تلاش دارند که بگویند ما هرچه که بودیم، مربوط میشود به عصر باستان، برای ایرانیان ایران هخامنشی را مطرح میکنند و برای مصریها، مصر فراعنه را و... با این هدف که ما باور کنیم که الان هیچ نیستیم و در واقع بعد از اسلام هیچ نبودیم!!!! البته این مسئله که به ما تلقین میکنند دروغی بس بزرگ و گزاف است. پسرفت و عقب ماندگی کشورهای مسلمان-نشین، مربوط به همین دویست سال اخیر است و حکومتهای بزرگ و گسترده و هر چند ناصالحی چون بنی امیه که تا اسپانیا و جنوب فرانسه پیش رفت و بزرگترین امپراتوری زمان خود شد، حکومت عباسیان که جای امویان را گرفت و پیشرویهایی انجام داد، دولت سلجوقیان بزرگ که ترکیه را از روم گرفت و حکومت عثمانی که در سال 1000 هجری شمسی بزرگترین امپراتوری زمان خود بود در بین مسلمین بودند. مغولهای متجاوز اولین شکست خود در جنگ رودررو را در برابر مسلمین دریافت کردند و مسلمانان مصری هرگز بدانها اجازۀ تصرف سوریه و مصر را ندادند. حکمرانان نیکوروشی چون صلاح الدین ایوبی و کریمخان زند از میان مسلمانان برخاستند. اروپاییان پیشین در مورد برتری بی چون و چرای مسلمانان در فرهنگ و تمدن نوشته های زیادی دارند که اینجا جای گفتنش نیست و از ترس بازگشت مسلمانان به همان عصر است که استعمارگران میترسند که کشورهای اسلامی، به تاریخ اسلامی خود افتخار کنند.

ادامه مطلب: ایرانیان باستان چگونه و از چه زمانی زرتشتی شده بودند؟
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: زردتشت / زردتشتی
نمایش از 07 فروردين 1394 بازدید: 197
پرینت

تأثیر آیین‌های کهن ایرانی بر آیین زرتشت

تأثیر آیین‌های کهن ایرانی بر آیین زرتشت به آیین‌ها و عقاید اقوام ایرانی‌تبار و اقوام بومی فلات ایران در عصر مقدّم بر زرتشت و چگونگی تأثیرگذاری این آیین‌ها بر نوآوری دینی آیین زرتشت می‌پردازد. ساکنین و اقوام بومی ایران، که قبل از ورود آریایی‌ها در نقاط مختلف فلات ایران سکونت داشتند، دارای عقاید مهرپرستی بودند. احترام به گیاهان و درختان و به‌طور کلی تمام رستنی‌ها و جانوران سودمند برای جهان هستی، در میان ایرانیان رسم بوده‌است. برای شناخت دین در ایران باستان می‌توان به دو منبع اوستا و سنگ‌نبشته‌های هخامنشی استناد کرد.[۱] در اوستا چندین‌بار واژهٔ "ائیریه" به معنی آریایی تکرار شده‌است. "ائیریه" شکل باستانی ثبت شدهٔ واژهٔ "آریا"ست که برای اشاره به مجموعهٔ اقوام ایرانی‌تبار و هندیان به‌کار می‌رود.[۲]
دین کهن اقوام ایرانی‌تبار برگرفته از عقاید کهن‌تر آریایی‌هاست که در آن عوامل طبیعی و روان مردگان اهمیت بسزایی داشتند. در طی تکامل این عقاید، هر یک از اجزای طبیعت، به‌صورت خدایی درآمده‌بود و بدین‌گونه خدایان بسیاری بر سرنوشت جهان فرمانروایی می‌کردند. در این رشته عقاید کهن آریایی‌ها، دو دسته از خدایان وجود داشتند که به آنان اهوره (نیروهای نیک) و دیوه (نیروهای پلید) گفته‌می‌شد. در میان این اقوام این عقیده وجود داشت که در جهان دو آیین و قانون وجود دارد: ارته به معنی نظم و تقوا و دروغ به معنی آشوب. اقوام هندوایرانی در زمانی بسیار کهن، به خدا-پدری اعتقاد داشتند که با نام و صفت‌های گوناگونی خوانده می‌شد. همهٔ خدایان چه اهوراها و چه دیوها، فرزندان او بودند، ولی خود او در امر آفرینش و امور جهان وظیفه‌ای برعهده نداشت. این اندیشه در ایران با نام آیین زروانی معروف است.[۳] این آیین کهن هندوایرانی، در فلات ایران چندبار متحول شد. در مرحلهٔ نخست، دیوان از خدایی افتادند و به مظاهر نیروی شر تبدیل شدند. در مرحلهٔ بعد، یک ویژگی دیگر، یعنی وجودی با نام اهورامزدا در رأس جهان خدایان افزوده شد. اهورامزدا در نوشته‌های هندی به چشم نمی‌خورد. تحول سومی که در فلات ایران رخ داد، از اهمیت افتادن زروان در دین زرتشت بود.[۴]
زرتشت کیش کهن آریایی را از اساس تغییر داد. او ستایش ایزدان باستان را منع کرد و ستایشگرِ خدای یگانه، یعنی اهورامزدا گردید[۵] این تغییرات در بخش گات‌های اوستا به چشم می‌خورد. اما بخش‌های دیگر اوستا (یشت‌ها و یسنا) با اینکه اصول زرتشتی دارد، ولی یادآور آیین کهن آریایی‌ها است. در این بخش‌ها گروهی از ایزدان، فرشتگان و چه‌بسا دیوان، همان پروردگاران آریایی هستند که در بین ایرانیان و هندوان مشترک بودند.[۶] وندیداد یا کتاب شرایع و احکام مزدیسنان نیز بخش دیگری از اوستاست که برای شناخت و دریافت قسمتی از باورها و مذاهب پیش از زرتشت بکار می‌آید. این بخش یا به وسیله مغان یا با نظارت مستقیم آنان تدوین شده‌است. بیشتر عناوین و بندهایی که به عنوان اساس و رئوس دینی در وندیداد شمرده شده‌اند، یا در دین اصیل زرتشت رد شده یا هیچ اشاره‌ای درباره‌شان نشده‌است. بنابراین، دین زرتشت را شاید بتوان با دو عنوان مختلف معرفی کرد: یکی آیین زرتشت و دیگری آیین مزدیسنا. آنچه به نام آیین زرتشت نامیده می‌شود، مجموعه‌ای مطالب است که از گاهان و سرودهای خود زرتشت برمی‌آید. در مقابل، آنچه آیین مزدیسنا خوانده می‌شود، مطالب اوستایی و پهلوی و مفاهیم گاهانی است که به عقاید ایرانیان پیش از زرتشت، آمیخته است. در واقع، آیین مزدیسنا همان آیین کهن است که از صافی عقاید زرتشت گذشته، و تنها رنگ آن را پذیرفته و به عصر معاصر رسیده‌است و معمولاً از آن به عنوان اوستای نو یاد می‌کنند.[۷]

ادامه مطلب: تأثیر آیین‌های کهن ایرانی بر آیین زرتشت
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: زردتشت / زردتشتی
نمایش از 07 فروردين 1394 بازدید: 255
پرینت

زرتشتيان در ايران اسلامي

در صدر اسلام، دين زرتشت ( 1 ) وضع کاملاً روشني نداشته است، زيرا پيغمبر اسلام زردشتيان را به نام « مجوس » ( 2 ) و آن هم در موردي نامطبوع و همراه با وعيد در قرآن ذکر فرموده ( 3 ) آنان را جزءِ اهل کتاب ( که در صورت ايفاءِ بعضي از شرايط بايد به موجب اسلام با آنها مدارا شود ) ( 4 ) به حساب نياورده است، ولي از طرف ديگر خودِ وي عملاً در عربستان در مقابل زردشتيان ( 5 ) آن سرزمين ( که از زمان سيادت ايران بر آن سامان، در قسمت هاي مختلف آن مرز و بوم زندگي مي کردند ) مدارا و شکيبايي نشان مي داد. ( 6 ) اين طرز رفتار نيز از طرف لشکريان مهاجمِ پيروزِ عرب رعايت مي گشت و حتي کوشش مي شد براي مدارا با اين دين احاديثي دال بر نظير يک چنين رفتاري از طرف پيغمبر ( صلي الله عليه و آله )، بياورند ( 7 ) و واقعاً هم هيچ موردي را نمي شناسيم که زردشتيان به طور منظّم و با طرح قبلي مورد تعقيب واقع گشته باشند، اگر چه تجاوزات محلي نسبت به آنها نيز مثل تعدّي نسبت به ساير اديان و مذاهب به ندرت اتّفاق نمي افتاده است. با تمام اين احوال، رفتار مسلمانان با زردشتيان در آغاز امر اهانت آميزتر از رفتار آنان با مسيحيان و يهوديان ( 8 ) بوده است؛ از جمله اينکه خونبهاي ايشان بنا به عقيده ي شافعيان فقط يک پانزدهم خونبهاي مسلمانان معيّن گشته بود. ( 9 )

ادامه مطلب: زرتشتيان در ايران اسلامي
 

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 258 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید