نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: بزرگان فلسفه
نمایش از 27 مهر 1392 بازدید: 177
پرینت

اومانیسم سارتر در نگاه هایدگر

 نویسنده: زهرا خزاعی

  در نوشتار حاضر به شرح و نقد اومانیسم از دیدگاه دو فیلسوفی پرداخته شده است که از مشهورترین فلاسفه وجودی هستند. اومانیسم که قدمت آن به یونان عهد باستان بر می‌گردد در طول تاریخ، تفاسیر متعددی داشته است. سارتر در کتاب اگزیستانسیالیسم و اصالت‌بشر، صورتی از اومانیسم را می‌پذیرد که در نامه درباره اومانیسم مورد انتقاد شدید هایدگر قرار گرفته است. از نظر هایدگر تمام تقریرهای پیشین از اومانیسم از نقصی مشترک رنج می‌برند. رویکرد هایدگر به اومانیسم، رویکردی جدید بوده که بر پایه مبانی فلسفی او درباره وجود و دازین قابل تفسیر است.

ادامه مطلب: اومانیسم سارتر در نگاه هایدگر
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: بزرگان فلسفه
نمایش از 27 مهر 1392 بازدید: 200
پرینت

او يک خيابان نيست، يک دنياست

 نويسنده:جواد حسيني نصر

 از خيابان نوفل لوشاتو که به سمت غرب برويد، در ميانه هاي خيابان، خيابان فرعي و عمود قرار دارد که نام روي تابلوي آن کمي براي عموم تعجب بر انگيز است. «هانري کربن»، نه اسم يک آدم سياسي است که بارها شنيده باشيد که تلفنش را بداني و نه چيز ديگر، نامي که شايد تنها براي علاقه مندان به فلسفه و عرفان آشنا باشد و تلفظ درست نام خانوادگي اش هم اين است: «کُربَن.»

ادامه مطلب: او يک خيابان نيست، يک دنياست
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: بزرگان فلسفه
نمایش از 27 مهر 1392 بازدید: 208
پرینت

اندیشه‌های نیچه

 نویسنده: ترانه جوانبخت

نیچه در کتابش فراسوی نیک و بد مطرح می‌کند که باید از دگم گرایی ها در اندیشه فلسفی دوری کرد. او حقیقت گرایی مطلق افلاطون را زیر سئوال می‌برد و جستجوی خیر و حقیقت مطلق را باطل می‌داند. وی می‌گوید که برای بشر بنیادی‌تر از بررسی حقیقت جستجوی ارزش آن بوده است و متافیزیسین ها همگی به دنبال ارزش گذاری مفاهیم متضاد بوده‌اند. نیچه می‌گوید که باید در تضادهای دوگانه شک کرد. نیز می‌گوید از کجا معلوم که این تضادهای دوگانه اصلا وابسته به هم و یکی نباشند؟ در فلسفه معین ارزشی بیشتر از نامعین دارد همان طور که ارزش نمود کمتر از حقیقت است. اگر چه نیچه مطرح می‌کند که چه بسا این ارزش گذاری‌ها اشتباه و ظاهربینانه است. از نظر وی نادرستی یک حکم باعث نمی‌شود که آن حکم را رد کنیم. او احکام نادرست را برای زندگی بشری ضروری می‌انگارد و رد کردن آن‌ها را به معنای رد کردن زندگی می‌داند. از نظر او فلسفه فراسوی نیک و بد ضروری ست.

ادامه مطلب: اندیشه‌های نیچه
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: بزرگان فلسفه
نمایش از 27 مهر 1392 بازدید: 188
پرینت

اندیشه و زمانه غزالی

 نویسنده: دکتر سیدمحمدرضا احمدی طباطبایی
غزالی به سیاست از زاویه و نگاه مذهب می نگرد و با نگرشی دینی، برداشتی متفاوت از مفهوم مصطلح قدرت و سیاست عرضه می نماید. غزالی با نگرشی توحیدی، خلقت و آفرینش عالم را فروغ رخ بانی هستی می داند و اینکه خداوند هدف و مقصودی را از خلقت جهان در نظر گرفته است. اصل حکیمانه بودن خلقت عالم وجود، شامل انسان و جامعه انسانی نیز می شود و انسان به عنوان اشرف مخلوقات در این جهان رسالتی خاص دارد و از سرمایه ی عمر محدود خود در جهت ایفای این رسالت و مآلاً رهنمون شدن به سعادت ابدی و قرار گرفتن در بارگاه قرب الهی باید نهایت استفاده را بنماید.

ادامه مطلب: اندیشه و زمانه غزالی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: بزرگان فلسفه
نمایش از 27 مهر 1392 بازدید: 205
پرینت

اندیشه ایران در اندیشه سقراط

 نویسنده: موسی دیباج

 از خیزابه های پرهیاهوی اژه جدا شده
در میدان اکباتانا جای گرفتیم.
درود مرا به وطنم، اریتره زیبا، برسانید، به آتنیان برسانید
به ساحلی که همسایه ماست، درود مرا برسانید،
و به دریا که معشوق من است، درود مرا برسانید.
اشعار
موسی دیباج
ما به رغم عشق به سقراط به آسانی نمی توانیم سقراط را آنگونه بشناسیم که او مدعی است خود را می شناسد و در برابر او نیز آنچنان که ما خود را می شناسیم نتواند ما را بشناسد. انسان با پرسش های فلسفی خود از مکان و فضای این پرسش ها فاصله می گیرد به همان سان که مکان ها نیز به نوبه خود فرهنگ ها و تمدن هایی را که به نظر از آنها جداناشدنی می آیند به چالش فرا می خوانند. خودشناسی آتنی سقراط برای یافتن امکان های تازه تر در فرهنگ ها، سرزمین ها و قلمروهای دیگر غیرآتنی چاره ای جز رهایی از ظرف فضای یونان را ندارد.

ادامه مطلب: اندیشه ایران در اندیشه سقراط
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: بزرگان فلسفه
نمایش از 27 مهر 1392 بازدید: 171
پرینت

اشراقیون پس از سهروردی

 نویسنده: هانری کوربن با همکاری سید حسین نصر و عثمان یحیی
مترجم: سید اسد الله مبشری

  1. اشراقیون تبار روحانی سهروردی را تشکیل می دهند و این سلسله تا امروز، دست کم در ایران ادامه دارد. قدیمی ترین چهره ی این گروه شمس الدین شهرزوری است که بعلت اخلاص به شیخ الاشراق مشهور گردیده است. عجب آن که شرح حال این متفکر که کتابی موسوم به تاریخ فلاسفه تصنیف کرده است تقریباً بکلی مجهول مانده است. می دانیم وقتی سهروردی در قلعه ی حلب زندانی گردید شاگردی جوان به نام شمس، مصاحب او بود. اما قطعاً نمی توان گفت آن شمس همین شمس الدین بوده است، بخصوص اگر شهرزوری چنانکه ظاهراً بنظر می رسد، در ثلث آخر قرن هفتم هجری ( سیزدهم میلادی) در گذشته باشد. بهرحال هر چه باشد دو شرح مفصل از او باقی مانده است یکی شرح کتاب تلویحات سهروردی، دیگر شرحی بر کتاب حکمت الاشراق او.

ادامه مطلب: اشراقیون پس از سهروردی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: بزرگان فلسفه
نمایش از 27 مهر 1392 بازدید: 188
پرینت

اسلام در کوردوبا: ابن حزم

 نویسنده: هانری کوربن با همکاری سید حسین نصر و عثمان یحیی
مترجم: سید اسد الله مبشری

1. در قرن پنجم و ششم هجری ( دهم و یازدهم میلادی)، در قلمرو اسلامی اندلس، کوردوبا نیز یکی از جالبترین شخصیتها برخاست با قریحه ای متنوع، که نظرگاههای گوناگونش در آثار او منعکس است. او، ابن حزم بود، شاعر و متفکر و متأله و مورخ منتقد ادیان و مکتبهای فلسفی و الهی، و دانشمندی مؤلف کتب اخلاقی، و مردی فقیه. ر. دوزی (1) درباره ی او می گوید: «مردی با اصول عقایدی بس ارجمند.» از نظر ما، موضوع جالب در این بحث این است که او پیرو اصول عقاید افلاطون و مورخ ادیان بوده است. ابومحمد علی بن حزم متولد 383 هجری/ 994 میلادی، از خاندانی بود که از مرتبه ی عالی اجتماعی برخوردار بودند. او اسلاف خود را به مردی پارسی موسوم به یزید می رساند. پدرش وزیر خلیفه المنصور بود.

ادامه مطلب: اسلام در کوردوبا: ابن حزم
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: بزرگان فلسفه
نمایش از 27 مهر 1392 بازدید: 195
پرینت

با صدرا در جستجوي معرفت

 نويسنده: محمد تقي جهان انديش

صدرالدين شيرازي آشكارا دست افاضل بشر را در دريافت حقايق امور كوتاه ديد و با اين استدلال كه با وجود ناتواني در شناخت نفسِ خودمان چگونه مي توانيم به حقايق عالم جسماني و روحاني دست يابيم، تنها فايده تفكر را براي بشر «غريب و وامانده» امتثال امر الهي در شريفه «اولم يتفكروا في انفسهم ...» دانسته است.

۱ـ جايگاه فلسفه و گستره توانايي آن در مسأله شناخت

در عرصه گسترده شناخت، سهم فيلسوفان هرگز اندك نبوده است. ايشان در بحث فايده و ارزش فلسفه در مسأله معرفت گفته اند: غايت فلسفه، جدا ساختن موجودات حقيقي از غير آن و شناخت علل نهايي وجود و به ويژه شناخت علت نخستين و اسماء و صفات او است.(۱) رئيس مشائيان آنجا كه از كمال ويژه نفس ناطقه انساني به اشاره بحثي به ميان مي آورد، غايت فلسفه و فيلسوفي را براي نفس، تبديل نفس به عالمي معقول مي داند كه موازي همه عالم وجود است و از ويژگي هاي آن مقام، مشاهده حسن و خير مطلق و جمال حق و متحد شدن با او و به هيئت و مثال او درآمدن است. (۲)

ادامه مطلب: با صدرا در جستجوي معرفت
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: بزرگان فلسفه
نمایش از 27 مهر 1392 بازدید: 184
پرینت

احياي ميراث حكمت و پاسداشت سنت

نويسنده: اسحاق آسوده
بررسي و ارزيابي انديشه هاي سيد جلال الدين آشتياني

حكمت و معرفت اسلامي صيانت و سلامت خود را مرهون و مديون انديشمنداني چون سيد جلال الدين آشتياني است كه علاوه بر روايتگري و گزارش اقوال و احوال پيشينيان خود، ابداعات و ابتكارات و تحقيقات ماندگاري ارائه كرده اند. فهم فلسفي و عرفاني ممتاز، درك جريانات فكري، قدرت هضم، تبيين و تطبيق مباحث و تقريرهاي نوين و بي سابقه، ايشان را در زمره نوابغ معاصر حكمت و معرفت قرار داده است. همچنين پرداختن به طول و عرض تاريخ فلسفه و حكمت اسلامي، بررسي حلقه هاي مفقوده جريان هاي فكري، تبار شناسي سلسله حكيمان و عارفان، ايضاح زواياي ناشناخته كشف و شهود، نگاه بي سابقه به سنت ناب و اصيل، ايشان را در زمره احياگران و مروجان علوم عقلي و ذوقي قرار مي دهد.

ادامه مطلب: احياي ميراث حكمت و پاسداشت سنت
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: بزرگان فلسفه
نمایش از 27 مهر 1392 بازدید: 221
پرینت

احیاگر تفکر برهانی

 گفتگوی دو هفته نامهپگاه حوزه با دکتر عبدالله نصری

برخی معتقدند که فسلفه اسلامی چیزی غیر از فلسفه یونانی نیست و این فلسفه ذاتا یونانی است . با توجه به اینکه حضرت‏عالی درس‏هایی با مرحوم علامه طباطبایی داشتید، لطفا بفرمایید در مجموع نظر ایشان درباره رابطه فلسفه یونانی با فلسفه اسلامی چیست؟
در اینکه علوم اسلامی، ریشه هایی در قبل از اسلام داشته‏اند، شکی نیست و مسلما این علوم بعد از اسلام به تکامل رسیدند . البته می‏توان گفت علوم ادبی توسط مسلمین ابداع شده است و آن‏هم به خاطر فهم کتاب و سنت است; ولی دیگر علوم عقلی و نقلی، ریشه در قبل از اسلام داشته است . بشر دارای دانش‏ها و تمدن‏هایی بوده است که دست‏به دست گشته و به مسلمین رسیده است . و به حق مسلمین در پرورش این علوم، زحمات توانفرسایی کشیدند; ولی اینکه بگوییم فلسفه اسلامی به تمام معنا بریده از فسلفه پیش از اسلام است، صحیح نیست .

ادامه مطلب: احیاگر تفکر برهانی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: بزرگان فلسفه
نمایش از 27 مهر 1392 بازدید: 226
پرینت

ابداعات ماکس هورکهایمر در مکتب انتقادی

 نویسنده:جیمز بوهمن / ویلیام شرودر
ترجمه: عابد کانور
انتشار ۵ اسفند ۱۳۸۸.مکتب فرانکفورت به گروهی از فلاسفه، منتقدان فرهنگی و عالمان علوم اجتماعی اطلاق می‌شود که با «مؤسسه پژوهش اجتماعی» مرتبط بودند. این مؤسسه در سال ۱۹۲۹ در شهر فرانکفورت آلمان پایه گذاری شد. فلاسفه ای چون هورکهایمر، آدورنو و مارکوزه، اریش فروم روانکاو (۸۰ – ۱۹۰۰) و والتر بنیامین منتقد ادبی (۱۹۴۰ – ۱۸۹۲) از چهره های سرشناس این مکتب به شمار می‌روند و هابرماس را می‌توان نماینده اصلی نسل دوم این مکتب دانست. مکتب فرانکفورت بیش از آنکه به سبب طرح آموزه‌ها یا نظریه های خاصی شناخته شده باشد، از جهت ارائه برنامه ای که «نظریه انتقادی جامعه» خوانده می‌شود، شهرت یافته است. نظریه انتقادی علی رغم آنکه مارکسیسم ارتدوکس را به عنوان نوعی جزم اندیشی رد می‌کند، خود بیانگر کوششی موشکافانه برای ادامه دگردیسی است که مارکس ازطریق آن قصد داشت فلسفه اخلاق را به نقد سیاسی و اجتماعی بدل کند.

ادامه مطلب: ابداعات ماکس هورکهایمر در مکتب انتقادی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: بزرگان فلسفه
نمایش از 27 مهر 1392 بازدید: 219
پرینت

یورگن هابرماس

 نویسنده: دکتر شرف الدین خراسانی

هابرماس، متولد سال 1929، یکی از اندیشمندان جوانتر وابسته به مکتب فرانکفورت است؛ هر چند نمی توان وی را به طور کلی، همان گونه که خود گفته است، از پیروان سنتی مکتب فرانکفورت دانست. هابرماس هنگامی که می خواهد درباره ی این مکتب سخن بگوید از آن با «به اصطلاح مکتب فرانکفورت» و از مبادی اندیشه ای ایشان «باصطلاح نظریه ی انتقادی» تعبیر می کند؛ و حتی در یکی از آخرین داوریهایش درباره ی این نظریه می گوید که نظریه ی انتقادی در سالهای 1930 مترقی بود؛ اما در 1970 تنها نتایج منفرد نظریی که به نحو ناکامل به یکدیگر پیوسته شده است عرضه می کند.

ادامه مطلب: یورگن هابرماس
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: بزرگان فلسفه
نمایش از 27 مهر 1392 بازدید: 206
پرینت

ياكوب بوهم و اسلام(1)

نويسنده: رولاند پيچ [1] فرانتس فون بادر - احمد رجبى
اشاره
 ياكوب بوهم (Jacob Boehme) فيلسوف و عارف بنامِ آلمانى بود كه به رغم دوران نسبتاً كوتاه زندگى اش (1575ـ1624) جريان تفكر فلسفى و دينى را در مغرب زمين سخت تحت تأثير قرار داد تا آنجا كه وى را «نخستين فيلسوف آلمانى» ناميده اند و گفته مى شود كه فيلسوفان نام آورى چون هگل، شلينگ، شوپنهاور، نيچه، هارتمن، برگسون، هيدگر، وايتهد و كارل يونگ تحت تأثير جنبه هايى از تفكر او بودند. او زندگى را به سادگى گذراند و از راه پينه دوزى گذران معاش كرد. وى تقريباً با ملاصدرا هم زمان بود و عده اى از اهل نظر به بررسى ويژگى هاى مشترك در تفكر فلسفى و عرفانى اين دو متفكر بزرگ پرداخته اند. دوران زندگى او هم زمان بود با اوج درگيرى هاى مذهبى ميان كاتوليك ها و پروتستان ها و نيز نزاع هاى فرقه اى ميان خود پروتستان ها. وى با نوشتن كتاب هاى طلوعى در سپيده دم (Aurora) و كتاب راهى به سوى مسيح (The Way to Christ) خشم كليساى كاتوليك را برانگيخت و به همين دليل نيز بدعت گذار ناميده شد. مجموعه آثار وى شامل 29 كتاب و رساله منتشر شده است.

ادامه مطلب: ياكوب بوهم و اسلام(1)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: بزرگان فلسفه
نمایش از 27 مهر 1392 بازدید: 188
پرینت

ياكوب بوهم و اسلام(2)

 نويسنده:رولاند پيچ فرانتس فون بادر - احمد رجبى

يكى از مهم ترين صاحب نظران در حكمت الاهى بوهم، فرانتس فون بادر، نسبت اين سه دين با يكديگر را به نحو ديالكتيكى، احتمالا بى آن كه خود از دامنه و پيامدهاى سخن خويش تصور روشنى داشته باشد، چنين بيان كرده است: «به راستى، همان نسبتى كه يهوديت با مسيحيت دارد، مسيحيت نيز با امر ثالث والاترى داراست كه در آن، اين هر دو، ناگزير با درخشندگى تكرار خواهند گشت.»

ادامه مطلب: ياكوب بوهم و اسلام(2)
 

صفحه1 از19

<< شروع < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 785 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید