نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ثقلين (ارتباط قرآن با حديث)
نمایش از 21 شهریور 1392 بازدید: 264
پرینت

حدیث ثقلین ثقلین

واژه «ثقلین» دوگونه خوانده می‎شود؛ گاه بر وزن «حَرَمَین» كه مفرد آن «ثَقَل» است، خوانده می‎شود، به معنای چیز گرانمایه و پرارزش و به معنای متاع مسافر نیز آمده است و گاه بر وزن «سِبطَیْن» به معنای شیء سنگین وزن می‎آید. برخی از محقّقان اولی را به معنای گرانمایه معنوی و دومی را به معنای اعم گرفته‎اند. (ر.ك: التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، ماده ثقل؛ مجمع البحرین، لسان العرب و...؛ ماده ثقل).
واژه «ثقلان» در كلام الهی درباره «جن و انس» به كار رفته (الرحمن، آیه 3) و در سخن پیامبر گرامی اسلام - صلّی الله علیه و آله- بیانگر «قرآن و اهلبیت-علیهم السلام- » است.

ادامه مطلب: حدیث ثقلین ثقلین
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ثقلين (ارتباط قرآن با حديث)
نمایش از 21 شهریور 1392 بازدید: 135
پرینت

قرآن و عترت محور وحدت و حركت

خدای سبحان همه‌ی مؤمنان را به وحدت بر محور ریسمان الهی كه همان قرآن كریم و عترت طاهرین ـ علیهم السّلام ـ می‌باشد دعوت می‌نماید: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ كُنْتُمْ عَلى شَفا حُفْرَهٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها»[1] یعنی همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و به راه‌های متفرّق نروید و به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را كه شما با هم دشمن بودید و خدا در دلهای شما الفت و مهربانی انداخت و به لطف خداوند برادر دینی یكدیگر شدید و در پرتگاه آتش بودید كه شما را نجات داد.
انسان موجودی تكامل‌طلب و متصاعد است و برای بالا رفتن و تعالی یافتن نیاز به دستگیره و ریسمان الهی دارد كه همان قرآن و عترت است. قید «جمیعاً» در آیه نشان می‌دهد كه چنگ زدن فردی به ریسمان محكم الهی كافی نیست بلكه باید همگی با هم در خدمت قرآن و عترت باشند و بدان اتصال داشته باشند.

ادامه مطلب: قرآن و عترت محور وحدت و حركت
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ثقلين (ارتباط قرآن با حديث)
نمایش از 21 شهریور 1392 بازدید: 128
پرینت

فصاحت و زیبایی قرآن و سخنان معصومین(ع) (1)

قرآن دارای دو خصوصیت است:
یكی خصوصیت محتوای مطالب كه از آن تعبیر به حقانیت می كند و دیگر زیبایی قرآن نیمی از موفقیت خودش را از این راه دارد كه از مقوله زیبایی و هنر است. قرآن فصاحتی دارد فوق حد بشر،و نفوذ خود را مرهون زیبایی اش است. (فصاحت و زیبایی سخن، خودش بهترین وسیله است برای اینكه سخن بتواند محتوای خودش را به دیگران برساند.) و خود قرآن كریم به این زیبایی و فصاحت خودش چقدر می نازد و چقدر در این زمینه ها بحث می كند،و اصلا راجع به تاثیر آیات قرآن در خود قرآن چقدر بحث شده است! این تاثیر،مربوط به اسلوب قرآن یعنی فصاحت و زیبایی آن است.
الله نزل احسن الحدیث كتابا متشابها مثانی تقشعر منه جلود الذین یخشون ربهم ثم تلین جلودهم و قلوبهم الی ذكر الله ذلك هدی الله یهدی به من یشاء [1].

ادامه مطلب: فصاحت و زیبایی قرآن و سخنان معصومین(ع) (1)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ثقلين (ارتباط قرآن با حديث)
نمایش از 21 شهریور 1392 بازدید: 166
پرینت

فصاحت و زیبایی قرآن و سخنان معصومین(ع) (2)

این مرحوم آقا سید محمد عرب مرد بسیار متدینی بود و مورد احترام همه علمای مشهد.شاگردان زیادی در قرائت قرآن تربیت كرد و قرائت رابه دو گونه تعلیم می داد:یكی اینكه قواعد علم قرائت را می آموخت-كه متاسفانه در ایران نیست و در كشورهای عربی بالخصوص مصر رایج است-و دیگر اینكه چندین آهنگ داشت (رسما به نام آهنگ) كه اینها را در مسجد گوهر شاد تعلیم می داد.آن روزها آهنگهایی بود كه اسم آنها شبیه اسم آهنگهای موسیقی بود،ولی آهنگهای قرآنی بود.شاگردان او این آهنگهای لطیف قرآنی را می آموختند.
این خودش یك مطلبی است و باید هم چنین باشد.یكی از معجزات قرآن،آهنگ پذیری آن است،آنهم آهنگهای معنوی و روحی نه آهنگهای شهوانی،كه در این مورد یك متخصص باید اظهار نظر كند.

ادامه مطلب: فصاحت و زیبایی قرآن و سخنان معصومین(ع) (2)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ثقلين (ارتباط قرآن با حديث)
نمایش از 21 شهریور 1392 بازدید: 120
پرینت

فصاحت و زیبایی قرآن و سخنان معصومین(ع) (3)

 دیشب عرض كردم اصحابی كه از مدینه با حضرت آمدند خیلی كم بودند،شاید به بیست نفر نمی رسیدند،چون یك عده در بین راه جدا شدند و رفتند.بسیاری از آن هفتاد و دو نفر در كربلا ملحق شدند و باز بسیاری از آنها از لشكر عمر سعد جدا شده و به سپاه ابا عبد الله ملحق شدند از جمله،بعضی از آنها كسانی بودند كه وقتی از كنار این خیمه عبور می كردند صدای زمزمه عالی و زیبایی را می شنیدند،صدای تلاوت قرآن،ذكر خدا،ذكر ركوع،ذكر سجود، سوره حمد،سوره های دیگر.این صدا اینها را جذب می كرد و اثر می بخشید.یعنی ابا عبد الله و اصحابش از هر گونه وسیله ای كه از آن بهتر می شد استفاده كرد استفاده كردند،تا برسیم به سایر وسایلی كه ابا عبد الله علیه السلام در صحرای كربلا از آنها استفاده كرد.خود صحنه ها را اباعبدالله طوری ترتیب داده است كه گویی برای نمایش تاریخی درست كرده كه تا قیامت به صورت یك نمایش تكان دهنده تاریخی باقی بماند.

ادامه مطلب: فصاحت و زیبایی قرآن و سخنان معصومین(ع) (3)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ثقلين (ارتباط قرآن با حديث)
نمایش از 21 شهریور 1392 بازدید: 100
پرینت

حجیت استقلالی یا ترکیبی قرآن و عترت درآمد (1)

وجود سنّت به معنای گفتار و رفتار پیامبران و همراهان (اصحاب، حواریان) ایشان در كنار متون مقدس (كتب آسمانی)، اختصاص به اسلام ندارد. یهودیان و مسیحیان، به تمام آنچه كه حاوی سنّت و سیره موسی و عیسی - علیهما السلام - است، به دیده قداست می نگرند و آنها را همپای كتاب مقدس، محترم می شمارند. جان هیك می نویسد: شورای ترنت (مربوط به كلیسای كاتولیك) اعلام نمود كه این شورا با همان اخلاص و احترامی كه تمام كتاب های عهد قدیم و جدید را می پذیرد و حرمت می نهد، همین طور، سنّتی را كه به ایمان و اخلاقیات مبتنی است و به عنوان امری كه شفاهاً از عیسی مسیح دریافت گردیده یا الهام بخش آنها روح القدس بوده و همیشه در كلیسای كاتولیك محفوظ است، می پذیرد و تقدیس می كند.[1] از این عبارت، چهار نكته قابل استفاده است:

ادامه مطلب: حجیت استقلالی یا ترکیبی قرآن و عترت درآمد (1)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ثقلين (ارتباط قرآن با حديث)
نمایش از 21 شهریور 1392 بازدید: 104
پرینت

حجیت استقلالی یا ترکیبی قرآن و عترت (2)

 اگر مدّعای گفته شده را بپذیریم، كیفیت خواب پیامبر - صلی الله علیه و آله -، چون برخاسته از طبع بشری است، برای كسی رهنمونی نخواهد داشت؛ در حالی كه رسول اكرم از نحوه خواب و بیداری شب خویش، به عنوان سنّتی متَّبَع یاد كرده است. به علاوه، اگر طبع بشری و عادات جاری عرب را در افعال پیامبر - صلی الله علیه و آله - دارای تأثیر بدانیم، چه منعی خواهد داشت كه برخی از گفتارها یا امضاهای پیامبر - صلی الله علیه و آله - را هم ناشی از آن دانسته، از بستر تشریع خارج سازیم (چیزی كه التزام بدان، به نفی تدریجی اعتبار سنّت می انجامد)؟ مقصود از سنّت تقریری، امضای گفتار یا كرداری است كه در محضر معصوم انجام گرفته باشد. سویه های سنّت با توجّه به تقسیم بندی گزاره های دینی به گزاره های: كلامی، اخلاقی و فقهی ـ كه در روایت مشهوری از پیامبر اكرم:

ادامه مطلب: حجیت استقلالی یا ترکیبی قرآن و عترت (2)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ثقلين (ارتباط قرآن با حديث)
نمایش از 21 شهریور 1392 بازدید: 130
پرینت

حجیت استقلالی یا ترکیبی قرآن و عترت (3)

 آنچه مورد پذیرش نگارنده است، دیدگاه چهارم است. 1. قرآنْ محوری
به استناد مداركِ تاریخی موجود، دیدگاه قرآن محوری در قالب «كفانا كتاب اللّه»، نخستین بار توسط خلیفه دوم مطرح شده است. او این نظریه را برای اوّلین بار در كنار بستر پیامبر - صلی الله علیه و آله - بر زبان جاری كرد. بخاری از ابن عباس نقل می كند هنگامی كه رسول خدا در حال احتضار بود، مردانی از جمله عمر در منزل آن حضرت جمع بودند. پیامبر - صلی الله علیه و آله - فرمود: «برایم قلم و دوات بیاورید تا مطلبی بنویسیم كه به كمك آن، پس از من هرگز گمراه نشوید». عمر مانع شد و گفت: «حسبنا كتاب اللّه».[1]

ادامه مطلب: حجیت استقلالی یا ترکیبی قرآن و عترت (3)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ثقلين (ارتباط قرآن با حديث)
نمایش از 21 شهریور 1392 بازدید: 119
پرینت

حجیت استقلالی یا ترکیبی قرآن و عترت (4)

 بنابراین، مقصود از «سنّتْ محوری»، معنایی است كه كاملاً در نقطه مقابل نظریه «قرآن محوری» قرار گرفته است. البته هر دو دیدگاه، از آن رو كه از بین كتاب و سنّت، تنها یكی را به عنوان منبع فهم دینی اعلام كردند، برابرند؛ امّا از این جهت كه در نظریه قرآن محوری، كفایت قرآن مطرح است، با دیدگاه سنّت محوری متفاوت است. دیدگاه دوم بر آن نیست كه سنّت، بی نیاز كننده است و قرآن، هیچ نقشی ندارد؛ بلكه مدّعی است كه قرآن در عین داشتن جایگاه والا در فهم دین، از دسترس ما به دور بوده، تنها پاسخگوی نیازهای گروهی خاص است. از این رو، ایشان برای مراجعه به قرآن، بر وساطت كامل اهل بیت - علیهم السلام - تأكید دارند. بازشناخت دیدگاه اخباریان قبل از بررسی دلایل دیدگاه دوم، مناسب است به بررسی انتساب این نظریه به اخباریان بپردازیم. به نظر می رسد درباره این كه مقصود نهایی اخباری ها از طرح چنین نظریه ای چیست، سه نگرش ارائه شده است:

ادامه مطلب: حجیت استقلالی یا ترکیبی قرآن و عترت (4)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ثقلين (ارتباط قرآن با حديث)
نمایش از 21 شهریور 1392 بازدید: 109
پرینت

حجیت استقلالی یا ترکیبی قرآن و عترت (5)

 4. آیاتی كه الفاظ آنها در دو معنا یا بیشتر، مشترك است و هر یك می تواند مراد باشد. در این گونه آیات، تفسیر، جز با رهنمود پیامبر - صلی الله علیه و آله - یا امام معصوم - علیه السلام - روا نیست. باید دانست كه بیشترین آیاتی كه فهم آنها دشوار است، آیات متشابه اند كه قرآن، با ویژگی خاصّی از آنها یاد كرده و بر فراهم بودن زمینه فتنه جویی در این آیات برای كژدلان، تأكید كرده است؛ یعنی همان قسم چهارم كه تفسیر آن بدون رهنمود پیامبر - صلی الله علیه و آله - یا امام - علیه السلام - ممنوع اعلام شده است. از این رو در قرآن آمده است: و ما یعلم تأویله الا اللّه والراسخون فی العلم، یقولون آمنّا به كلّ من عند ربّنا.[1]

ادامه مطلب: حجیت استقلالی یا ترکیبی قرآن و عترت (5)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ثقلين (ارتباط قرآن با حديث)
نمایش از 21 شهریور 1392 بازدید: 95
پرینت

حجیت استقلالی یا ترکیبی قرآن و عترت (6)

 لازمه این گفتار آن است كه در تفسیر قرآن، ناگزیریم از غیر آن استمداد جوییم.[1] ایشان این غیر را منحصر در قرآن و سنّت دانسته، آن گاه سنّت را منتفی شمرده است: و این غیر، ناگزیر یا خود قرآن است یا سنّت؛ امّا این كه این غیر سنّت باشد، با قرآن و خود سنّت كه به مراجعه به قرآن و عرضه روایات بر آن فرمان داده، منافات دارد. بنابراین، تنها منبع برای مراجعه به آن و یاری جستن از آن در تفسیر قرآن، خود قرآن است.[2] علاّمه در پاسخ به این اشكال كه: به استناد آیه شریفِ «وأنزلنا الیك الذكر لتبیّن للناس ما نزّل الیهم»، [3] تبیین و تفسیر قرآن، به پیامبر - صلی الله علیه و آله - واگذار شده و ایشان نیز تفسیر آن را به صحابیان و تابعیان آموخته است؛ بنابراین، عدول از روش و سیره ایشان بدعت است، با اشاره به آیه: «أفلا یتدبّرون القرآن ولو كان من عند غیر اللّه لوجدوا فیه اختلافاً كثیراً»[4] آورده است:

ادامه مطلب: حجیت استقلالی یا ترکیبی قرآن و عترت (6)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ثقلين (ارتباط قرآن با حديث)
نمایش از 21 شهریور 1392 بازدید: 144
پرینت

حجیت استقلالی یا ترکیبی قرآن و عترت (7)

 حال اگر قرار باشد سنّتْ بیان كننده قرآن باشد، بدین معناست كه قرآن از غیر خود، پرتو گرفته است و این با مدّعای روشنگر بودن قرآن، منافات دارد. 2. از سنّت

روایاتی كه علاّمه طباطبایی به عنوان دلیل بر مدّعای خود آورده، بر دو دسته اند: الف) روایاتی كه همگان را به عمل و تمسّك به قرآن، فرمان داده اند. این روایات، فراوان اند؛ به گونه ای كه ادّعای تواتر معنوی آنها گزافه نخواهد بود و مشهورترین آنها حدیث ثقلین است كه در آن، قرآن به عنوان «ثقل اكبر» معرّفی شده[1] و برای نجات از ضلالت و گمراهی، دستاویز الهی اعلام شده است. ب) روایاتی كه عرضه اخبار بر قرآن را به عنوان كارآمدترین راه باز شناختِ حدیث سره از ناسره، معرّفی كرده و به «اخبار عرضه» معروف اند. اصولیان با استفاده از این دسته روایات، موافقت با قرآن را یكی از مرجّحات صدوری روایاتِ متعارض دانسته اند. نمونه ای از این روایات، از این قرار است: ما آتاكم من حدیث لایوافق كتاب اللّه فهو باطل.[2]

 

ادامه مطلب: حجیت استقلالی یا ترکیبی قرآن و عترت (7)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ثقلين (ارتباط قرآن با حديث)
نمایش از 21 شهریور 1392 بازدید: 104
پرینت

حجیت استقلالی یا ترکیبی قرآن و عترت (8)

 ایشان پس از یاد آوری عرضه حدیث بر قرآن به عنوان نخستین معیارِ پیراسته ساختن سنّت، در تبیین مفهوم عرضه، چنین آورده است: والمراد من عرض الحدیث علی الكتاب هو إحراز عدم المخالفه لاالموافقه؛ اذْ لیست الثانیه شرطاً فی حجّیه الحدیث وانما المخالفه مسقطه له عن الحجیّه، و علی ذلك یكون الشرط عدم المخالفه للكتاب....[1] مراد از عرضه حدیث بر قرآن، احراز عدم مخالفت آن با قرآن است؛ زیرا موافقت حدیث با قرآن، شرط حجّیت حدیث نیست و تنها نقش مخالفت، ساقط شدن حدیث از حجّیت است. بنابراین، آنچه شرط است، عدم مخالفت حدیث با قرآن است.... با این بیان، دوری كه علاّمه ادّعا كرده، تحقّق پیدا نمی كند؛ زیرا همان گونه كه بیان شد، طرف نخست این دور، ناتمام است. بازشناخت منشأ حجّیت روایات ادّعای دوم علاّمه با استناد به روایات، آن بود كه سنّت، در حجّیت خود، وامدار قرآن است. حال، چگونه ممكن است دلیلی كه حیات خود را از قرآن گرفته است، مبیّن و شارِح قرآن باشد؟

ادامه مطلب: حجیت استقلالی یا ترکیبی قرآن و عترت (8)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ثقلين (ارتباط قرآن با حديث)
نمایش از 21 شهریور 1392 بازدید: 142
پرینت

حجیت استقلالی یا ترکیبی قرآن و عترت

 ایشان پس از یاد آوری عرضه حدیث بر قرآن به عنوان نخستین معیارِ پیراسته ساختن سنّت، در تبیین مفهوم عرضه، چنین آورده است: والمراد من عرض الحدیث علی الكتاب هو إحراز عدم المخالفه لاالموافقه؛ اذْ لیست الثانیه شرطاً فی حجّیه الحدیث وانما المخالفه مسقطه له عن الحجیّه، و علی ذلك یكون الشرط عدم المخالفه للكتاب....[1] مراد از عرضه حدیث بر قرآن، احراز عدم مخالفت آن با قرآن است؛ زیرا موافقت حدیث با قرآن، شرط حجّیت حدیث نیست و تنها نقش مخالفت، ساقط شدن حدیث از حجّیت است. بنابراین، آنچه شرط است، عدم مخالفت حدیث با قرآن است.... با این بیان، دوری كه علاّمه ادّعا كرده، تحقّق پیدا نمی كند؛ زیرا همان گونه كه بیان شد، طرف نخست این دور، ناتمام است. بازشناخت منشأ حجّیت روایات ادّعای دوم علاّمه با استناد به روایات، آن بود كه سنّت، در حجّیت خود، وامدار قرآن است.

ادامه مطلب: حجیت استقلالی یا ترکیبی قرآن و عترت
 

صفحه1 از2

<< شروع < قبلی 1 2 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 312 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید