نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون درباره نهج البلاغه
نمایش از 17 شهریور 1392 بازدید: 133
پرینت

نقش نهج البلاغه در فقه اسلامى

 تاكنون درباره ابعاد مختلف این كتاب عظیم سخن بسیار گفته شده، بعد عقیدتى، فلسفى، سیاسى، اخلاقى، اجتماعى و . . . ولى كمتر از بعد فقهى آن - سخن به میان آمده است و شاید این به خاطر آن بوده است كه این بحثها در سطح عموم نشر مى‏شده و سخن از بعد فقهى آن باید با فقها گفته شود، و با اصطلاحات مخصوص این علم، كه طبعا همگان را مفید نخواهد بود .
ولى هم نهج البلاغه از این نظر غنى است و هم مى‏توان گوشه‏هائى از این بحث را آن چنان تهیه كرد كه خالى از اصطلاحات پیچیده علمى، و همگان را مفید باشد .
و این نوشتار به همین منظور تهیه شده است .
اسناد روایات نهج البلاغه:

ادامه مطلب: نقش نهج البلاغه در فقه اسلامى
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون درباره نهج البلاغه
نمایش از 17 شهریور 1392 بازدید: 162
پرینت

نقش نهج البلاغه در فقه اسلامى  (2)

اكنون كه روشن شد نهج البلاغه چیزى نیست كه به عنوان ارسال اسناد بتوان آن را نادیده گرفت و در مسائل فقهى از آن صرف نظر كرد، به نقش عبارات، خطبه‏ها، نامه‏ها و كلمات قصار در فقه اسلامى مى‏پردازیم .
گوشه‏اى از احكام فقهى نهج البلاغه
از آنجا كه در نهج البلاغه مطالب فراوانى پیرامون احكام فرعى آمده است مشكل بتوان همه آنها را در یك بحث فشرده گنجانید ولى در اینجا به چند كتاب از كتب فقهى كه احادیث‏بیشترى دارد اشاره مى‏كنیم و موارد استفاده از آن را از كتاب «وسائل الشیعه‏» مشخص مى‏سازیم . (3)

ادامه مطلب: نقش نهج البلاغه در فقه اسلامى (2)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون درباره نهج البلاغه
نمایش از 17 شهریور 1392 بازدید: 174
پرینت

ننقش نهج البلاغه در فقه اسلامى (3)

در اینجا نیز على (ع) عبارات بسیار پر معنى دارد مى‏فرماید:
«فوت الحاجه اهون من طلبها الى غیر اهلها» . (11)
از دست‏شدن خواسته‏ها آسان‏تر از خواستن از نااهلان است . (12)
و نیز فرمود:
«العفاف زینه الفقر و الشكر زینه الغنى‏» . (13)
پاكدامنى، آرایش درویشى و آبروى درویشان است، و سپاسگزارى زینت توانگرى و توانگران . (14)
4 - تحریم شكایت‏به غیر مؤمن
در مورد تحریك شكایت‏حال به هنگام تنگناهاى زندگى به غیر مسلمانان كه در ذیل كتاب زكات مطرح شده است امام مى‏فرماید:

ادامه مطلب: نقش نهج البلاغه در فقه اسلامى (3)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون درباره نهج البلاغه
نمایش از 17 شهریور 1392 بازدید: 140
پرینت

مفاهیم ارزشی و اخلاقی نهج البلاغه

سیری در مفاهیم نهج البلاغه به ترتیب الفبایی
برای آنكه از كنار دریای بیكران نهج البلاغه، لب تشنه بازنگردیم و با موضوعات و مفاهیم گوناگون نهج البلاغه و سبك و سیاق آن آشنایی بیشتری پیدا كنیم، گزیده‎ای از مفاهیم این كلام جاودانه را به شیوه الفبایی از نظر می‎گذرانیم. باشد كه با غوطه‎ور شدن در دریای كلام امام ـ علیه السّلام ـ غبار تیرگی‎ها از جان بزداییم و با گوش جان سپردن به آوای ملكوتی نهج البلاغه، روح و روان را صفا بخشیم.
برای پرهیز از اطاله كلام وبا توجه بهگستردگی معارف غنی ارزشی نهج البلاغه، در هر حرف از حروف الفبا تنها به یك یا دو مفهوم ( آن هم به نقل یك یا دو جمله) بسنده می‎كنیم:[1]

ادامه مطلب: مفاهیم ارزشی و اخلاقی نهج البلاغه
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون درباره نهج البلاغه
نمایش از 17 شهریور 1392 بازدید: 125
پرینت

مفاهیم ارزشی و اخلاقی نهج البلاغه (2)

زندگانی‎ات كوتاه است و ارزشت ناچیز، و آرزوی تو داشتن خُرد. آه از كمی توشه، درازی راه، دوری سفر و سختی محشر![1]
23. طاووس مصرعی زیبا از قصیده بی‎پایان هستی
در این میان طاووس با آن پرهای پیچاپیچ و دمِ كشیده‎اش، یكی از شگفت‎انگیزترین و زیباترین پرندگان است. كه خداوند او را بر اساس استوارترین هماهنگی‎ها آفریده است و رنگ‎آمیزی‎اش را در ردیف زیباترین رنگ‎آمیزی‎ها به انجام رسانده است.
این پرنده آن‎گاه كه آهنگ جفت خویش كند، دم درهم رفته‎اش را چونان چتری می‎گشاید و سایبان سرش قرار می‎دهد؛ توگویی دمش بادبان كشتیی است كه ناخدایش برافراشته است؛ به دم رنگارنگش می‎نازد و بدان فخر می‎فروشد... .

ادامه مطلب: مفاهیم ارزشی و اخلاقی نهج البلاغه (2)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون درباره نهج البلاغه
نمایش از 17 شهریور 1392 بازدید: 127
پرینت

مفاهیم ارزشی و اخلاقی نهج البلاغه (3)

38. وفاداری
بی‎گمان وفاداری و صداقت دو همزادند، و من هیچ سپری را بازدارنده‎تر از وفا نمی‎دانم، و هر كه از چگونگی بازگشت (اوضاع) باخبر باشد، هرگز خیانت نمی‎كند. ما در روزگاری به سر می‎بریم كه بیشتر مردم آن بی‎وفایی را زیركی دانند. و نادانان آنان را چاره اندیش خوانند! خداشان كیفر دهد؛ چرا چنین پندارند؟! گاه بود كه مرد آزموده و دانا از چاره كارآگاه است، اما فرمان خدا او را مانع راه است. پس دانای كار چاره را واگذارد، و آنكه پروای دین ندارد فرصت را غنیمت شمارد.[1]

ادامه مطلب: مفاهیم ارزشی و اخلاقی نهج البلاغه (3)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون درباره نهج البلاغه
نمایش از 17 شهریور 1392 بازدید: 128
پرینت

مشتركات قرآن و نهج البلاغه (1)

قرآن كتاب هدایت و روشنگری است و نهج‌البلاغه نیز تالی تلو قرآن كریم می‌باشد. محتوای این گوهر گرانبها، همواره به دنبال یك هدف مشترك می‌باشند.
مطالب و موضوعاتی كه در قرآن و نهج البلاغه به طور مساوی و با یك مضمون بیان شده است عبارتند از:
1ـ حمد و ستایش خداوند
قرآن مجید و نهج البلاغه‌ی شریف، بعد از تسمیه با كلمه «الحمدلله» آغاز می‌شوند كه عین این كلمه بیست و دو مورد در قرآن و سی و یك مورد در نهج‌البلاغه آورده شده است؛ به علاوه تركیب‌های دیگری كه مفید این معنی باشد، بیشتر از این مقدار است تا دستوری باشد برای مردم كه در ابتدای خطابه خود، منعم و رازق خویش را ستایش كنند و متذكّر عظمت و جلال او در ضمن صفاتی كه بعد از این كلمه بیان می‌شود، بشوند؛ چنانكه علی ـ علیه السَلام ـ می‌فرماید:

ادامه مطلب: مشتركات قرآن و نهج البلاغه (1)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون درباره نهج البلاغه
نمایش از 17 شهریور 1392 بازدید: 136
پرینت


مشتركات قرآن و نهج البلاغه -2

در قسمت دوم این رساله بیان می‌كنیم كه قرآن و نهج‌البلاغه منظور از خلقت انسان را چه می‌داند.
6ـ شكر نعمت، نعمتت افزون كند
خداوند از قول موسی بن عمران به بنی اسراییل حكایت می‌كند:
«وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِیدٌ؛ (ابراهیم/ 7) زمانی كه پروردگارتان اعلام كرد كه اگر سپاسگزاری كنید، افزونتان دهم و اگر ناسپاسی كنید، عذاب من بسیار سخت است.»
«اِذا وَصَلَتْ اِلَیْكُمْ اَطْرافٌ النِّعَمِ فَلا تُنَفِّرُوا اَقْصاها بِقِلًّهِ الشُّكْرِ؛ (حكمت، 85) هرگاه نمونه‌ها و اوایل نعمت به شما رسید باقیمانده آن را به كمی سپاس، دور نسازید.»

ادامه مطلب: مشتركات قرآن و نهج البلاغه ( قسمت 2 )
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون درباره نهج البلاغه
نمایش از 17 شهریور 1392 بازدید: 155
پرینت

مشتركات قرآن و نهج البلاغه  (3)

در ذیل آیه شریفه امانت می‌فرماید:
«إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً؛ (احزاب/ 72) همانا انسان ستم پیشه و بسیار نادان است.»
علی ـ علیه السّلام ـ در نامه‌یی به امام حسن ـ علیه السّلام ـ بعد از آنكه راجع به مبدأ و معاد و امتحان خدا سفارش كرده‌اند، می‌فرماید:
«فَاِنْ اَشْكَلَ عَلَیْكَ شَیْءٌ مِنْ ذلِكَ فَاحْمِلْهُ عَلی جَهالَتِكَ بِهِ فَاِنَّكَ اَوَّلَ ما خٌلِقْتَ جاهِلاً ثْمَّ عٌلِّمْتَ وَ ما اَكْثَرَ ما تَجْهَلُ مِنَ الْاُمُورِ وَ یَتَحَیَّرُ فیهِ رَأْیُكَ وَ یَضِلُّ فیهِ بَصَرُكَ ثُمَّ تُبْصِرُهُ بَعْدَ ذلِكَ؛ (نامه 31) پس اگر چیزی از این مطالب بر تو مشكل شد، آن را بر نادانی خود حمل كن زیرا تو در ابتدای آفرینشت نادان بودی و سپس دانش آموختی و چه بسیار است آنچه را كه نمی‌دانستی و اندیشه‌ات در آن سرگردان و بیناییت، گمراه بود و سپس بینا گشتی.»

ادامه مطلب: مشتركات قرآن و نهج البلاغه (3)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون درباره نهج البلاغه
نمایش از 17 شهریور 1392 بازدید: 114
پرینت

مشتركات قرآن و نهج البلاغه (4)

«اِذا أَمْلَقْتُمْ فَتاجِرُوا اَللهَ بِالصَّدَقَهِ؛ (حكمت 250) چون تنگدست گشتید به وسیله صدقه دادن با خدا معامله كنید.»
23ـ هر كسی در گرو اعمال خویش است
«كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهِینٌ؛ (طور/ 21) هر كسی در گرو كاری است كه انجام داده است.»
«فَإِنَّكُمْ مُرْتَهَنُونَ بِما أَسْلَفْتُمْ وَ مَدینُونَ بِما قَدَّمْتُمْ؛ (خطبه 232) شما درگرو آنچه پیش فرستاده‌اید، می‌باشید و به خاطر آنها مجازات می‌شوید.»

ادامه مطلب: مشتركات قرآن و نهج البلاغه (4)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون درباره نهج البلاغه
نمایش از 17 شهریور 1392 بازدید: 123
پرینت

مشتركات قرآن و نهج البلاغه (5)

چگونه ممكن است انسان متذكّر باشد كه قدرتی خارج از تصوّر انسان به ایجاد معدوم صرف، تعلّق گرفت و انسانی ایجاد كرد و اكنون همان قدرت از ایجاد دوباره آن عاجز باشد، در صورتی كه از بدیهیات اولیه به شمار می‌رود: «چونكه صد آمد نود هم پیش ماست» و خلقت دوباره به مراتب آسانتر از خلقت اول است.
البته این سنجش و قیاس نسبت به قدرت محدود مخلوق و ممكن است كه خلقت دوم را آسان‌تر نام می‌نهد وگرنه نسبت به قدرت نامحدود و بی‌پایان ذات باری آسان و آسان‌تر معنی ندارد و به ملاحظه همین سنجش و قیاس است كه قرآن مجید در آیه دیگری كلمه «أهون» به كار برده و فرموده است:

ادامه مطلب: مشتركات قرآن و نهج البلاغه (5)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون درباره نهج البلاغه
نمایش از 17 شهریور 1392 بازدید: 110
پرینت

گستره موضوعات و دسته بندی های موضوعی

 1.اصول دین (عقاید)؛ 2. فروع دین (عبادات و معاملات)؛ 3. پیشوایی و پیشوایان؛ 4. سیره امام علی بن ابی طالب ـ علیه السّلام ـ ؛ 5. حوادثی كه در خلافت امام علی ـ علیه السّلام ـ به وقوع پیوست؛ 6. سیاست كشورداری؛ 7. شؤون اجتماعی؛ 8. انسان و ابعاد مختلف آن؛ 9. اندرزها و راهنمایی‎ها؛ 10.فهرستی از اخلاقیات پسندیده و خصلت‎های نكوهیده.
آن گاه هر یك از این ابواب را به چند فصل و هر فصلی را به چند مبحث تقسیم كردم كه تعداد این مباحث به 430 می‎رسد.

ادامه مطلب: گستره موضوعات و دسته بندی های موضوعی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون درباره نهج البلاغه
نمایش از 17 شهریور 1392 بازدید: 168
پرینت

شیوه‎های ارائه مفاهیم نهج البلاغه

كتاب‎هایی همچون: «خدا در نهج البلاغه»، آیت الله محمد علی گرامی؛ «خوارج از دیدگاه نهج البلاغه»، آیت الله حسین نوری؛ «سیری در نهج البلاغه، آیت الله مرتضی مطهری؛ «انسان كامل در نهج البلاغه»، آیت الله حسن زاده آملی؛ «الهیات در نهج البلاغه»، آیت الله لطف الله صافی؛ «شرح خطبه قاصعه»، آیت الله حسین علی منتظری؛ «حكمت نظری و عملی در نهج البلاغه»، آیت الله جوادی آملی؛ «اخلاق در نهج البلاغه»، حجت الاسلام سید كاظم ارفع؛ «اهلبیت در نهج البلاغه»، حجت الاسلام سید مهدی شمس الدین؛ «جاهلیت از دیدگاه نهج البلاغه»، حجت الاسلام احمد صادقی اردستانی؛

ادامه مطلب: شیوه‎های ارائه مفاهیم نهج البلاغه
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون درباره نهج البلاغه
نمایش از 17 شهریور 1392 بازدید: 116
پرینت

ساختار گفتاری و آرایش هنری نهج البلاغه

و یا این سطر حماسی كه زیر عنوان خطبه شماره 9 در مورد اصحاب جنگ جمل در نهج البلاغه آمده است و انصافاً شاهكار «توصیف» است: «و قد ارعدوا و ابرقوا و مع هذین الأمرین الفشل. و لسنا نرعد حتی نوقع و لا نسیل حتی نمطر؛ چون تندر خروشیدند و چون برق درخشیدند، با این همه واپس خزیدند، و ما ندرخشیم تا نتازیم و سیل روان نمی‎سازیم تا نباریم.»
حسن مطلع
یكی از رموز بلاغت «حسن مطلع» است و آن، چنان است كه شاعر یا خطیب در ابتدای شعر یا سخن جمله‎ای را به كاربرد كه شنونده را از همان ابتدا مجذوف خود كند؛ و او را در انتظار بقیّه سخن نگهدارد.

ادامه مطلب: ساختار گفتاری و آرایش هنری نهج البلاغه
 

صفحه1 از3

<< شروع < قبلی 1 2 3 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 369 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید