نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: اصحاب و ياران امام رضا (ع)
نمایش از 02 مرداد 1392 بازدید: 157
پرینت

 يونس بن عبدالرحمن سلمان روزگار

زمانى كه امام موسى كاظم(ع) در سال 148 به امامت رسيد، منصور دومين خليفه‏ستمگر عباسى بر مسند قدرت بود. او با هرگونه تحرك و مبارزه علنى شديدا مقابله‏مى‏كرد. اوضاع سياسى نشان مى‏داد كه هر برنامه‏اى كه در جهت مقابله رو در رو باطاغوت زمان باشد، به صلاح اسلام و مسلمين نخواهد بود.
به همين جهت امام موسى بن جعفر(ع) دنباله نهضت علمى فرهنگى پدر بزرگوارش راپيگيرى كرد و با تشكيل حوزه گسترده‏اى مشغول تربيت‏شاگردان شد. گروه زيادى ازياران و شيعيان خاص امام كاظم(ع) و شخصيتهايى از خاندان هاشمى در محضر آن حضرت‏گرد آمده. براى خوشه‏چينى از خرمن پربار آن يادگار نبوت، دامن همت‏به كمر زدندو سخنان گهربار و پاسخهاى آن بزرگوار به سوالات حاضرين را يادداشت كرده، هرحكمى را كه در هر موردى از لبهاى مبارك آن حضرت مى‏شنيدند ضبط و ثبت مى‏كردند.

ادامه مطلب: يونس بن عبدالرحمن سلمان روزگار
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: اصحاب و ياران امام رضا (ع)
نمایش از 02 مرداد 1392 بازدید: 221
پرینت

نصر بن قابوس

 هشتم  نصر بن قابوس (به قاف و باء يك نقطه و سين مهمله )
روايت مى كند از حضرت صادق و موسى بن جعفر و حضرت رضا عليهم السلام و صاحب منزلت است نزد ايشان . شيخ طوسى فرموده كه وكيل حضرت صادق عليه السلام بود مدت بيست سال و دانسته نشد كه او وكيل آن حضرت است و او مردى خير و فاضل بود (179) و شيخ مفيد در ( ارشاد ) او را از خاصه و ثقات حضرت امام موسى عليه السلام شمرده و او را از اهل علم و ورع و فقه از شيعه آن حضرت گفته و روايت كرده از او نص بر حضرت رضا عليه السلام را.(180) و شيخ كشى از او روايت كرده كه گفت : بودم در منزل حضرت ابوالحسن موسى عليه السلام پس گرفت آن حضرت دست مرا و آورد مرا بر در اطاقى از خانه پس در را گشود ديدم پسرش على عليه السلام را و در دستش كتابى است كه در آن نظر مى كند پس فرمود به من : اى نصر! مى شناسى اين را؟ گفتم : آرى ، اين پسر تو است .

ادامه مطلب: نصر بن قابوس
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: اصحاب و ياران امام رضا (ع)
نمایش از 02 مرداد 1392 بازدید: 134
پرینت

محمّد بن اسماعيل بن بزيع

 هفتم  محمّد بن اسماعيل بن بزيع ابوجعفر مولى منصور عباسى است
ثقه و صحيح از صلحاى طايفه اماميه و از ثقات ايشان و بسيار جليل و از اصحاب حضرت ابوالحسن موسى و رضا عليهما السلام است و درك كرده حضرت جواد عليه السلام را و روايت است كه او و احمد بن حمزة بن بزيع در عداد و زراء بودند و ثقه و جليل القدر على بن نعمان كه از اصحاب حضرت رضا عليه السلام است وصيت كرد كه كتابهايش را به محمّد بن اسماعيل بن بزيع بدهند.
( وَ رَوَى الْكشّى اَنَّهُ قالَ الرِّضا عليه السلام : اِنَّ للّهِ تَبارَكَ وَ تَعالى بِاَبْوابِ الظّالِمينَ مَنْ نَوَّرَ اللّهُ بِهِ الْبُرْهانَ وَ مَكَّنَ لَهُ فِى الْبِلادِ لِيَدْفَعَ بِهِمْ عَنْ اَوْلِيائِهِ وَ يُصْلِحَ اللّهُ بِهِ اُمُورَ الْمُسْلِمينَ لانَّهُمْ مَلْجَاء الْمُؤْمِنينَ مِنَ الضَّرَرِ وَ اِلَيْهِمْ يَفْزعُ ذُوالْحاجَةِ مِنْ شيعَتِنا بِهِمْ يُؤْمِنْ اللّهُ رَوْعَةَ الْمُؤْمِنِ فى دارِ الظَّلَمةِ اُولئكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقّا الى اَنْ قالَ عليه السلام : ما عَلى اَهْدِكُمْ اَنْ لَوْ شاءَ اللّه لَنالَ هذا كُلَّهُ، قالَ: اَنْتَ بِماذا جَعَلَنِيَ اللّهُ فِداكَ؟ قالَ: يَكوُنُ مَعَهُمْ فَيَسُرُّنا بِاِدْخالِ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنينَ مِنْ شيعَتِنا فَكُنْ مِنْهُمْ يامُحَمَّدُ ) .(177)

ادامه مطلب: محمّد بن اسماعيل بن بزيع
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: اصحاب و ياران امام رضا (ع)
نمایش از 02 مرداد 1392 بازدید: 148
پرینت

محمد بن اسماعيل بن بزيع

 محدثي مورد اطمينان، شيعه‌اي راستين و از اصحاب مخصوص ائمه (عليهم السلام). در تاريخ ذكر شده كه او جزء وزراي دربار عباسي بوده، اما اين سمت هيچ گاه سبب جدايي و كمرنگ شدن ارادت او نسبت به اهل بيت (عليهم السلام) نشده است و از همين رو او را جزء اصحاب مخصوص امام رضا و امام جواد (عليهما السلام) ذكر كرده‌اند.
اطمينان و اعتماد فراواني كه امامان (عليهم السلام) و نزديكانشان به محمد بن اسماعيل داشته‌اند، تا آن جايي است كه از علي بن نعمان (كه خود يكي از محدثين و اصحاب جليل القدر و بزرگ امام رضا (عليه السلام) بوده) روايت شده كه وصيت كرد، بعد از وفاتش تصانيف و كتاب‌هاي ارزشمندش را به محمد بن اسماعيل بن بذيع بدهند.

ادامه مطلب: محمد بن اسماعيل بن بزيع
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: اصحاب و ياران امام رضا (ع)
نمایش از 02 مرداد 1392 بازدید: 202
پرینت

 فضل بن شاذان

ابو محمد فضل بن شاذان بن خليل ازدي، فقيه صاحب نظر، متكلم متفكر، مفسّر حاذق، دانشمند شهير عالم اسلام و مؤلف گرانقدر در علوم و فنون اسلامي است. از جزئيات زندگي شخصي و تاريخ دقيق تولدش چندان آگاه نيستيم، نجاشي او را از طايفة ازد از قبيله‏هاي معروف عرب و پدرش را از شاگردان يونس بن عبد الرحمان شمرده است.1 با توجه به رواياتي كه فضل از امام رضا(ع) دارد مي‏توان تولّد او را در حدود 180 ق. تخمين زد. كشّي مي‏نويسد: «فضل در روستايي در حوالي بيهق بود كه خبر خروج خوارج به او رسيد. براي فرار از چنگ آنان بار سفر بست و از آنجا گريخت. در اثر فشار و سختي سفر بيمار شد و در سال 260 ق. درگذشت»

ادامه مطلب: فضل بن شاذان
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: اصحاب و ياران امام رضا (ع)
نمایش از 02 مرداد 1392 بازدید: 225
پرینت

صفوان بن يحيي

 عابدي زاهد، محدثي جليل القدر و فقيهي مسلم و بامنزلت از اصحاب امام رضا (عليه السلام) بوده است. پدر او از راويان حديث امام صادق (عليه السلام) و خودش جزء محدثان امام رضا و امام جواد (عليهما السلام) و وكيل امور آن بزرگواران بوده است.
در كتب رجالي، همه از صفوان به عنوان فردي مورد اطمينان و ثقه ياد كرده‌اند و تمام روايات او را مورد تأييد قرار داده‌اند و او را فقيهي مسلم دانسته‌اند.
 
صفوان، مرد زهد و تقوي
همان گونه كه بيان شد، صفوان از چهره‌هاي برجسته و درس آموختگان حقيقي مكتب اهل بيت (عليهم السلام) بوده و در حد كمال از محضر شريف آنان، كسب علم و فضيلت نموده است.
در همين زمينه روايت شده كه او در كسب و تجارت با عبدالله بن جندب و علي بن نعمان كه هر دو از جمله شيعيان شايسته بوده‌اند، شريك بوده است. هر يك از آنان در روز پنجاه و يك ركعت نماز مي‌خوانده‌اند كه شامل نمازهاي يوميه و نوافل آن‌ها مي‌شده.

ادامه مطلب: صفوان بن يحيي
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: اصحاب و ياران امام رضا (ع)
نمایش از 02 مرداد 1392 بازدید: 161
پرینت

زكريا بن آدم اشعري قمي

 از شيعيان بنام و علماي وارسته شهر قم به شمار مي‌رود، و نزد اهل بيت بخصوص امام رضا (عليهم السلام) از منزلت ويژه‌اي برخوردار بوده است.
روايت شده كه روزي خدمت امام رضا (عليه السلام) رسيد و به ايشان عرض كرد: قصد دارم كه از ميان خانواده و نزديكانم خارج شوم، زيرا انسان‌هاي سفيه و كوته‌انديش، ميانشان زياد شده است.
حضرت (عليه السلام) در جواب او فرمود: اين كار را مكن، زيرا به واسطه حضور تو در آن جا [بلايا] دفع مي‌شود. همان گونه كه [بلايا] به واسطه [قبر] ابوالحسن كاظم (عليه السلام) از اهل بغداد دفع مي‌گردد.

ادامه مطلب: زكريا بن آدم اشعري قمي
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: اصحاب و ياران امام رضا (ع)
نمایش از 02 مرداد 1392 بازدید: 219
پرینت

دعبل خزاعي

يكي از شيعيان مخلص و مخصوص اهل بيت (عليه السلام) و شاعران بنام عرب، كه در فصاحت و بلاغت زبانزد عام و خاص بوده و در موارد بسياري، اين ذوق سرشار و هنر خود را در راه مدح و ثناي اهل بيت (عليهم السلام)، مخصوصا امام رضا (عليه السلام) به كار گرفته است. ضمن اين كه خلفاي وقت نيز هيچ گاه از زبان تيزش در امان نبوده‌اند و همين امر پيوسته او را ناچار به اختفا و فرار ‌كرده است.
 قصيده مدارس آيات
همان گونه كه بيان شد، دعبل شاعري مخلص و ارادتمند به آستان اهل بيت (عليهم السلام) بوده و قصايد او در مدح اين خاندان حتي تاكنون نيز بي‌بديل مانده است. از جمله اين قصائد، شعري است به نام مدارس آيات، كه حقيقتا مي‌توان عظمت الهي اهل بيت (عليهم السلام) را در آن مشاهده كرد. خود دعبل پيرامون اين شعر مي‌گويد:

ادامه مطلب: دعبل خزاعي
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: اصحاب و ياران امام رضا (ع)
نمایش از 02 مرداد 1392 بازدید: 116
پرینت

حسن بن محبوب السراد

 چهارم  حسن بن محبوب السراد و يقال الزراد ابوعلى بجلى كوفى ثقة جليل القدر
از اركان اربعه عصر خود و از اصحاب اجماع است و او را كتب بسيار است از جمله ( كتاب مشيخه ع( و ( كتاب حدود ) و ( ديات ) و ( فرائض ) و ( نكاح ) و ( طلاق ) و كتاب ( نوادر ) كه نحو هزار ورق است و كتاب ( تفسير ) و غيره از حضرت امام رضا عليه السلام روايت مى كند و از شصت نفر از اصحاب حضرت صادق عليه السلام روايت كرده و نقل شده كه اهتمام ( محبوب ) پدر حسن در تربيت او به مرتبه اى بوده كه جهت ترغيب او در اخذ حديث با او قرار داده بود كه به هر حديث كه از على بن رثاب استماع كند و بنويسد يك درهم به او بدهد و اين على بن رثاب از ثقات و اجلاء علماء شيعه كوفه است و روايت مى كند از حضرت صادق عليه السلام و حضرت موسى بن جعفر عليه السلام و برادرش يمان بن رثاب از رؤ ساى خوارج بوده و در هر سال سه روز اين دو برادر با هم اجتماع مى كردند و مناظره مى نمودند پس از آن از هم جدا مى شدند و ديگر با هم به كلام حتى به سلام مخاطبه نمى نمودند.(160)

ادامه مطلب: حسن بن محبوب السراد
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: اصحاب و ياران امام رضا (ع)
نمایش از 02 مرداد 1392 بازدید: 201
پرینت

حسن بن علي وشاء

 يكي از ره يافتگان به كوي ولايت و امامت، و از چهره‌هاي سرشناس مذهب تشيع است. او نوه دختري الياس صيرفي است، كه از اصحاب بزرگ و نزديك امام صادق (عليه السلام) بوده است. به همين جهت حسن از او روايتي نقل كرده كه بيان آن در اين جا خالي از لطف نيست. او مي‌گويد، پدربزرگم در وقت احتضار به ما گفت:
همه شاهد باشيد كه چه مي‌خواهم بگويم، و بدانيد كه اين لحظه، لحظه دورغ گفتن نيست؛ هر آينه شنيدم از حضرت صادق (عليه السلام) كه فرمود: والله! نمي‌ميرد بنده‌اي كه خدا، رسول و ائمه (عليهم السلام) را دوست بدارد، و آتش او را لمس نمايد. او اين كلمه را سه بار تكرار نمود، بدون اين كه كسي از او سؤال كرده باشد.

ادامه مطلب: حسن بن علي وشاء
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: اصحاب و ياران امام رضا (ع)
نمایش از 02 مرداد 1392 بازدید: 231
پرینت

حسن بن علي بن فضّال

 از اصحاب و شيعيان برجسته بوده و در طول عمرش توانسته خدمت حضرت موسي كاظم (عليه السلام) برسد و روايات بسياري را از امام رضا (عليه السلام) روايت كند، و در محضر ايشان جايگاه خاصي پيدا نمايد.
 
عابدي زاهد و محدثي كبير
همان گونه كه بيان شد حسن بن فضال يكي از شيعيان مخصوص اهل بيت (عليهم السلام) بوده و در اين رهگذر پيوسته از فضائل و كرامات اخلاقي و معنوي آن بزرگواران بهره مند شده است. از اين رو در روايات بسياري از او به عنوان زاهدي صاحب ورع و محدثي جليل القدر و مورد اطمينان ياد شده است.
در همين زمينه روايتي از فضل بن شاذان نقل شده  كه در آن پيرامون حسن بن فضال چنين آمده است: زماني در يكي از مساجد،‌ نزد برخي از راويان بزرگ، به تحصيل مشغول بودم. در همان هنگام گروهي از مردم گرد هم جمع شده بودند و پيرامون موضوعي با هم حرف مي‌زدند. يكي از آنان گفت:

ادامه مطلب: حسن بن علي بن فضّال
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: اصحاب و ياران امام رضا (ع)
نمایش از 02 مرداد 1392 بازدید: 132
پرینت

 اِبْن‌ِ اَبى‌ عُمَيْر

اِبْن‌ِ اَبى‌ عُمَيْر، ابواحمد محمد بن‌ ابى‌ عمير زياد بن‌ عيسى‌ اَزْدي‌ (د 217ق‌/832م‌)، از محدثان‌ بزرگ‌ اماميه‌ و از اصحاب‌ اجماع‌ در قرن‌ 3ق‌/8م‌ كه‌ به‌ درك‌ محضر 3 تن‌ از امامان‌ شيعه‌ (ع‌) نائل‌ آمد. وي‌ در بغداد اقامت‌ داشت‌ و خدمت‌ امام‌ موسى‌ بن‌ جعفر (ع‌) رسيد و از ايشان‌ حديث‌ شنيد. در برخى‌ از اين‌ احاديث‌، امام‌ او را با كنية ابواحمد خطاب‌ كرده‌ است‌ (نجاشى‌، 2/204). شيخ‌ مفيد (ص‌ 86) و شيخ‌ طوسى‌ ( الفهرست‌، 266) مى‌گويند: ابن‌ ابى‌ عمير، محضر امام‌ كاظم‌(ع‌) را درك‌ كرد، ولى‌ از ايشان‌ روايت‌ نكرد. اين‌ مطلب‌ با گفتار نجاشى‌ متعارض‌ است‌. مگر آنكه‌ مقصود، كمى‌ روايات‌ وي‌ از امام‌(ع‌) در كتب‌ اخبار باشد (كلباسى‌، 45). روايات‌ بى‌واسطة ابن‌ ابى‌ عُمير از امام‌ كاظم‌ (ع‌) در توحيد (صدوق‌، 76، 356، 407) و كمال‌الدين‌ و تمام‌ النعمة (همو، 2/433) و كامل‌ الزيارات‌ (ابن‌ قولويه‌، 247) بى‌شك‌ مؤيد گفتار نجاشى‌ است‌. ابن‌ ابى‌ عُمير محضر امام‌ رضا و امام‌ جواد (ع‌) را نيز درك‌ و از امام‌ هشتم‌ (ع‌) مستقيماً روايت‌ كرد (طوسى‌، همانجا).

ادامه مطلب: اِبْن‌ِ اَبى‌ عُمَيْر
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: اصحاب و ياران امام رضا (ع)
نمایش از 02 مرداد 1392 بازدید: 198
پرینت

اباصلت هروى

اباصلت‏يكى از اصحاب خاص على بن موسى الرضا(ع)و خادم و محرم‏اسرار آن حضرت بود. در اين مقاله با سيماى تابناك او آشنامى‏شويم. گرچه بازسازى چهره‏ى او پس از هزار و دويست‏سال كارآسانى نيست .

تولد

جد اعلاى عبدالسلام در هرات زندگى مى‏كرد. وى در يكى از جنگهااسير و به حجاز برده شد و برده عبدالرحمان بن جندب گرديد; لذا پدران وى در مدينه زندگى مى‏كردند و او در مدينه منوره متولدگرديد و در آنجا رشد نمود. وى براى به دست آوردن احاديث وسخنان گهربار اهل‏بيت پيامبر(ص)مسافرتهاى زيادى نمود. گاهى دربغداد و حجاز، و كوفه و يمن و مدتى در نيشابور و ديگرشهرهاى‏خراسان بسر برد. او در علم حديث مقامى بلند و ارجمند پيدا كرد.

ادامه مطلب: اباصلت هروى
 

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 380 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید