نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات متنوع و گوناگون اقتصادی
نمایش از 23 خرداد 1393 بازدید: 168
پرینت

نگاه شهید مطهری به اندیشه های اقتصادی غرب چيست؟

در آثار شهید مطهری مطالب ارزشمندی در مورد مبانی و اصول اقتصادی اسلام مطرح شده است. اولین نکته مطرح شده در این حوزه، روشن شدن مفهوم کلمه اقتصاد اسلامی است. ایشان در تعریف کلمه اقتصاد اسلامی دسته بندی های مختلف انجام داده و عنوان می کنند که ممکن است منظور از اقتصاد در ترکیب اقتصاد اسلامی مجموعه ای از احکام و مقررات شرعی درباره موضوعات مالی و پولی باشد، یا ممکن است منظور از اقتصاد اسلامی تحلیل یک سلسله اهداف و بایدها ونبایدهای شرعی بر علم اقتصاد کلاسیک باشد، و یا حتی احتمال دارد مقصود میانه روی در امور مالی طبق ضوابط اسلامی باشد.

 گروه اندیشه اقتصادی اقتصاد پرس/ آرمین مصطفی زاده؛ در آثار شهید مطهری مطالب ارزشمندی در مورد مبانی و اصول اقتصادی اسلام مطرح شده است. اولین نکته مطرح شده در این حوزه، روشن شدن مفهوم کلمه اقتصاد اسلامی است. ایشان در تعریف کلمه اقتصاد اسلامی دسته بندی های مختلف انجام داده و عنوان می کنند که ممکن است منظور از اقتصاد در ترکیب اقتصاد اسلامی مجموعه ای از احکام و مقررات شرعی درباره موضوعات مالی و پولی باشد، یا ممکن است منظور از اقتصاد اسلامی تحلیل یک سلسله اهداف و بایدها ونبایدهای شرعی بر علم اقتصاد کلاسیک باشد، و یا حتی احتمال دارد مقصود میانه روی در امور مالی طبق ضوابط اسلامی باشد.

ادامه مطلب: نگاه شهید مطهری به اندیشه های اقتصادی غرب چيست؟
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات متنوع و گوناگون اقتصادی
نمایش از 23 خرداد 1393 بازدید: 187
پرینت

نظام هاي اقتصادي

نظام، مجموعه منظم عناصری است که میان آنها روابطی وجود داشته باشد و یا بتواند ایجاد شود و دارای یک هدف یا منظور باشد.[1]
نظام اقتصادی عبارت از مجموعه مرتبط و منظم عناصری است که به‌منظور ارزشیابی و انتخاب در زمینه تولید، توزیع و مصرف برای کسب بیشترین موفقیت فعالیت می‌کند.[2] به‌عبارت دیگر نظام اقتصادی، مجموعه هماهنگ از نهادهای اجتماعی و حقوقی است؛ که در بطن آن، برخی وسایل سازمان‌یافته به پیروی از برخی از انگیزه‌های برتر به‌منظور برقراری تعادل اقتصادی مورد استفاده قرار گرفته می‌گیرد.[3] بر این اساس، نظام اقتصادی نیز یكی از زیر نظام‌های اجتماعی است. واژه "اقتصادی" اشاره به بُعد (و نه قسم) خاصی از رفتارها و روابط مردم دارد؛ كه براساس محاسبه هزینه و فایده و به‌منظور تأمین معاش انجام می‌گیرد. اهداف كلان نظام اقتصادی می‌تواند عدالت اقتصادی، استقلال، رفاه عمومی، رشد و توسعه اقتصادی و اموری از این قبیل باشد.[4]

ادامه مطلب: نظام هاي اقتصادي
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات متنوع و گوناگون اقتصادی
نمایش از 23 خرداد 1393 بازدید: 150
پرینت

نظام اقتصادی

 تولید مایحتاج زندگی در کنار تولید نسل و حتی مقدم بر آن برای بقای نظام اجتماعی ضروروی است .

به همین جهت بخشی از فعالیت های انجام شده در هر نظام به تهیه ی وسایل لازم زندگی اختصاص می یابد . که از آن به فعالیت اقتصادی یاد می شود .

 -        تلاش کشاورزان در زمین های کشاورزی .

-         فعابیت کارگران و مهندسان در کارخانه .

 نمونه ای از فعالیت های اقتصادی است که طی آن کالا تولید می شود .

-        فعالیت معلمین در کلاس درس .

-        تلاش کارمندان در اداره و سازمان ها .

 نمونه ای دیگر از فعالیت های اقتصادی است که طی آن چیزی به عنوان خدمات عرضه می شود  .

 -        پخش فراورده های کارخانه .

-        فعالیت مشاوره ای سازمان های مختلف .

ادامه مطلب: 0نظام اقتصادی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات متنوع و گوناگون اقتصادی
نمایش از 23 خرداد 1393 بازدید: 154
پرینت

مردمی بودن ویژگی منحصر به فرد نظام است

مشهد - خبرگزاری مهر: استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه مردمی بودن ویژگی منحصر به فرد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، گفت: حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن و اعلام حضور و همبستگی مردم با ولایت، خط بطلانی بر یاوه گویی دشمنان خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسین فروزان مهر ظهر دوشنبه با تشریح دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران طی سی و سه سال گذشته، اظهار کرد: با همت و همراهی مردم و حمایت مسوولان، روند توسعه در خراسان رضوی نیز همگام با سایر استان های کشور طی سال های پس از انقلاب، از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.استاندار خراسان رضوی افزود: این استان که یکی از پهناورترین استان های شرق کشور به شمار می رود، هشت درصد جمعیت کشور را در خود جای داده و با توجه به مزیت های منطقه ای و ظرفیت ها و استعدادهای موجود، یکی از قطب‌های کشاورزی ایران اسلامی و خطه ای صنعتی، معدنی به شمار می رود.فروزان مهر گفت: تولید ناخالص داخلی استان، سالانه بیش از 200 هزار میلیارد ریال است که 65درصد آن از سوی بخش خدمات، 13درصد بخش کشاورزی و 22 درصد دیگر حاصل تلاش بخش صنعت خراسان رضوی است.وی بیان کرد: علی رغم وجود 832 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه که از عدم استقرار دولت مقتدر در کشورشان رنج برده و با چالش های امنیتی رو به رو هستند، به مدد حضور فعال نیروهای امنیتی، انتظامی و مرزبانی استان، شاهد وجود یکی از امن ترین مرزهای کشور در این خطه هستیم.استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه وجود این مرزهای مشترک، خراسان رضوی را به دروازه ورودی کشورهای حوزه آسیای میانه تبدیل کرده، تصریح کرد: ترانزیت کالا از این نقطه، دارای مزایای منحصر به فردی از جمله سهولت در صادرات و سرعت و صرفه اقتصادی در جابه جایی کالا است.فروزان مهر گفت: وجود بازارچه های مرزی و مناطق ویژه اقتصادی در مرزهای استان باعث شده تا مبادلات مرزی از رونق بالایی در این مناطق برخوردار باشد که می توان در جهت توسعه صادرات غیرنفتی کشور، از این ظرفیت بهره برداری مطلوبی داشت.وی با بیان اینکه تمامی برنامه ریزی های کلان مدیریتی استان در راستای توسعه همه جانبه مبتنی بر مطالعات و متاثر از اسناد آمایش و توسعه است، افزود: با توجه به رویکرد دولت دهم در حوزه توجه به عدالت سرزمینی و نقاط کمتر توسعه یافته، سیاست گذاری در بخش توسعه اقتصادی شهرستان ها، با مدنظر قرار دادن ظرفیت‌های موجود و متناسب با مزیت ها، انجام می شود.

ادامه مطلب: مردمی بودن ویژگی منحصر به فرد نظام است
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات متنوع و گوناگون اقتصادی
نمایش از 23 خرداد 1393 بازدید: 68
پرینت

مباني‌ فلسفي‌ نظام‌ اقتصادي‌ اسلام‌ از ديدگاه‌ امام‌خميني

‌‌سيدحسين‌ ميرمعزي‌

مقدمه‌

نظام‌ اقتصادي‌ مجموعه‌اي‌ از رفتارها و روابط‌ اقتصادي‌ مرتبط‌ و هماهنگ‌ در سه‌ حوزة‌ توليد، توزيع‌ و مصرف‌ است‌ كه‌ اهداف‌ معيني‌ را دنبال‌ مي‌كند. هر نظامي‌ كه‌ مشتمل‌ بر رفتارها و روابط‌ انساني‌ است، بر نگرش‌ انسان‌ به‌ جهان‌ آفرينش‌ (جهان‌بيني) نيز مبتني‌ است. جهان‌بيني‌هاي‌ گوناگون‌ موجب‌ تفاوت‌ نظام‌هاي‌ رفتاري‌ در اهداف، ارزش‌ها، رفتارها و روابط‌ اقتصادي‌ مي‌شود. براي‌ نمونه، نظام‌ سرمايه‌داري‌ ليبرال‌ بر جهان‌بيني‌ ويژه‌اي‌ چون، دئيسم، نظام‌ طبيعي‌ و اصالت‌ فرد مبتني‌ است‌ كه‌ نگرش‌ نظام‌ مزبور نسبت‌ به‌ خداوند، جهان‌ و انسان‌ را نشان‌ مي‌دهد. اين‌ سه‌ اصل‌ را مباني‌ فلسفي‌ نظام‌ سرمايه‌داري‌ ليبرال‌ مي‌ناميم.

‌          ‌حضرت‌ امام‌ خميني؛ به‌ عنوان‌ فقيهي‌ بر جسته، فيلسوفي‌ مبرز، عارفي‌ عامل‌ و اسلام‌شناسي‌ كامل، بر اين‌ عقيده‌ بود كه‌ اسلام‌ براي‌ آن‌كه‌ جوامع‌ انساني‌ به‌ سعادت‌ دنيا و آخرت‌ برسند، داراي‌ نظام‌ خاص‌ اجتماعي، اقتصادي‌ و فرهنگي‌ است‌ و براي‌ تمام‌ ابعاد و شئون‌ زندگي‌ فردي‌ و اجتماعي، قوانين‌ خاصي‌ دارد و جز آن‌ را براي‌ سعادت‌ جامعه‌ نمي‌پذيرد.1

‌          ‌مباني‌ فلسفي‌ نظام‌ اقتصادي‌ اسلام‌ در سه‌ محور خداشناسي، جهان‌شناسي‌ و انسان‌شناسي‌ از ديدگاه‌ حضرت‌ امام‌خميني‌ قابل‌ بيان‌ است. در اين‌ نوشتار به‌ بحث‌ خداشناسي‌ و اقتصاد از ديدگاه‌ آن‌ حضرت‌ مي‌پردازيم، و تأكيد ما بر مباحثي‌ است‌ كه‌ به‌ نوعي‌ در نظام‌ اقتصادي‌ تأثيرگذار است.

ادامه مطلب: مباني‌ فلسفي‌ نظام‌ اقتصادي‌ اسلام‌ از ديدگاه‌ امام‌خميني
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات متنوع و گوناگون اقتصادی
نمایش از 23 خرداد 1393 بازدید: 81
پرینت

در آمدی بر جایگاه قرض الحسنه در اسلام و اثرات اقتصادی آن

اكبر كميجاني، علي اصغر هادوي نيا

چکیده
تعیین اهداف و تبیین روشهای لازم، به عنوان دو مرحله از شکل گیری یک نظام اقتصادی مطرح می باشد. سومین مرحله، پرداختن به ابزارهایی جهت تحقق روشهای مزبور و نیل به آن اهداف است.
نظام اقتصاد اسلامی با توجه به اهمیت سومین مرحله، به معرفی ابزارهای متناسب با اهداف و روشهای کلی خود نیز پرداخته است. «قرض الحسنه » یکی از ابزارهای مناسبی است که جهت تحقق روش کلی «حرمت ربا» معرفی گردیده است. بدیهی به نظر می رسد که تحلیل و بررسی این رفتار در غنی تر کردن ادبیات اقتصاد اسلامی مؤثر باشد.

مقدمه
ادبیات اقتصاد اسلامی که سابقه آن به بیش از چند دهه اخیر نمی رسد، نیاز به تقویت از طریق تلاشهای مستمر دارد. ارائه روشهای مختلف جهت گسترش مباحث نوین، کمک شایانی در این راستا می نماید. قرض الحسنه به عنوان یک رفتار اقتصادی که از انگیزه های معنوی و اخروی نشات می گیرد، در چند دهه گذشته مورد تجربه قرار گرفته است. به همین خاطر می تواند به عنوان موضوعی در نظر گرفته شود که زمینه استفاده از روش تجربی را در تبیین علم اقتصاد اسلامی مهیاتر نماید. این در حالی است که تلاشهای گذشته در این زمینه غالبا یا به مباحث فقهی - اقتصادی پرداخته و یا به تحلیل مباحث اقتصاد اسلامی با استفاده از روش قیاس اکتفا کرده اند.
این نوشتار سعی دارد نخست با استفاده از منابع فقهی، روایی و تفسیری که از منابع شناخت وحیانی هستند، ماهیت قرض الحسنه را مورد توجه قرار دهد. این مرحله زمینه ساز استفاده از تئوری های اقتصادی از طریق روش قیاس برای پیش بینی آثار احتمالی قرض الحسنه می باشد. با مشخص شدن ماهیت قرض الحسنه و آثار احتمالی آن می توان شاخصهایی را تعیین نمود که با آن بتوان تجارب کنونی مرتبط با قرض الحسنه را مورد بررسی قرار داد و در صورت امکان طرحی جهت بهبود آنها ارائه کرد. از ثمرات به دست آمده می توان به اثرات مثبت قرض الحسنه در تامین اجتماعی، کاهش فاصله طبقاتی، مصرف، پس انداز و توزیع درآمد اشاره نمود. (3) کلیات
قرض در لغت به معنای قطع کردن با دندان می باشد، بنابراین قرض نوعی از قطع کردن و جدا کردن است.

ادامه مطلب: در آمدی بر جایگاه قرض الحسنه در اسلام و اثرات اقتصادی آن
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات متنوع و گوناگون اقتصادی
نمایش از 23 خرداد 1393 بازدید: 139
پرینت

نظام اقتصادی

نظام اقتصادی به عنوان یکی از مهمترین ارکان بنیان اقتصادی هر کشور نقش بسزایی در فرهنگ ٬ معیشت و پیشرفت جوامع ایفا می‌کند٬پدیده‏هایی مثل فقر و ثروت ٬ عدالت و بی‏عدالتی و ایجاد انگیزه فردی یا عدم وجود آن همگی تحت تاثیر نظام اقتصادی و در چهارچوب آن به‏وجود می‏آیند.

یک نظام اقتصادی مانند نظام اقتصادی سرمایه‌داری می‏تواند در ابتدا با تکیه یکسویه بر اصالت فرد و به رسمیت شناختن آزادی‏های نامحدود فردی و ارجحیت منافع فرد بر جمع ٬ زمینه ایجاد انگیزه فعالیت اقتصادی در افراد را به‏وجود بیاورد و با تکیه بر مکانیسم بازار مخصوصا در زمینه توزیع درآمد و مخالفت با دخالت دولت در فعالیت‏های اقتصادی ٬ فقر و تضاد طبقاتی را گسترش دهد و در پایان باعث افزایش نارضایتی و کاهش انگیزه اقتصادی در قشر ناراضی و در نهایت کاهش کارایی شود.

همچنین یک نظام اقتصادی مثل نظام اقتصادی سوسیالیسم می‏تواند با تکیه بر اصالت جمع و به منظور جلوگیری از پیامدهای مکانیسم بازار با تمرکز برنامه‏ریزی و نفی آزادی‏های فردی در زمینه مالکیت ٬سرمایه‏گذاری‏انتخاب شغل و مصرف‏ضمن تامین معیشت عمومی در حد نیازهای اولیه و برقراری برابری نسبی ٬ امکان فعالیتهای اقتصادی افراد را سلب کرده و موجب بی‏انگیزگی فرد و پایین آمدن کارایی شود.پس لزوم شناخت نظام اقتصادی از دیدگاههای مختلف مطرح می‏شود.اولین دیدگاه این است که نظام اقتصادی به صورت واقعیتی درنظر گرفته شود.هدف٬شناختن اجزا نظام و سازوکار آن است اینکه یک نظام اقتصادی برای نیل به اهدافش چگونه عمل می‏کند و در مقایسه با سایر نظام‏ها تا چه حد توفیق داشته است.اما شناخت مبانی فکری نظام مورد توجه نمی‏باشد.نمونه این دیدگاه شنیستر و نوردیکه هستند که در کتاب «سیستمهای اقتصادی »تنها به توضیح نظامها‏های اقتصادی و عملکرد آنها پرداخته‏اند.

ادامه مطلب: نظام اقتصادی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات متنوع و گوناگون اقتصادی
نمایش از 23 خرداد 1393 بازدید: 182
پرینت

روش کشف نظام اقتصادی اسلام / میر معزی، حسین

«رابطة فقه و نظام»
* حجة الاسلام سید حسین
چكیده: در این مقاله روش کشف نظام اقتصادی اسلام از دستورها و تعالیم اسلامی بررسی می‎شود، و نشان داده خواهد شد که اسلام نظام اقتصادی ثابت و جهانشمول دارد که به روش کشف، می‎توان به آن دست یافت. این روش با پاسخ به سه سؤال که: منابع استنباط نظام اقتصادی کدامند، چه عناصری باید استنباط شوند و روش استنباط در هر یک از عناصر چیست؟ توضیح داده می‎شود. به طور کلی، نظام اقتصادی ثابت و جهانشمول اسلام، از طریق آیات و روایات وارده در باب بینشها، ارزشها و منشها استخراج می‎گردد. و همین طرح‎ نظری در هر دورة زمانی با ایجاد مؤسساتی که عملکرد آنها براساس الگوهای رفتاری و دستورهای اسلام تعریف شده است، قابل اجرا خواهد بود.
پیشگفتار
هدف این مقاله، تبیین روش کشف نظام اقتصادی اسلام از دستورها و تعالیم اسلامی است. پیش از بررسی این موضوع ، باید به این سؤالی – که زیر بنای کلامی این بحث را متزلزل می‎کند – پاسخ دهیم: آیا اسلام دارای نظام اقتصادی است تا در صدد کشف آن برآییم؟ البته، این سؤال به طور کلی نسبت به نظام اجتماعی اسلام مطرح است، ولی به تناسب بحث، فقط از نظام اقتصادی اسلام بحث خواهد شد؛ هر چند دلیلهای اقامه شده، عام است. برای پاسخ به این سؤال، به تبیین مفهوم نظام اقتصادی از دیدگاه خود نیاز داریم تا نفیها و اثباتها، بر یک مفهوم معین و مشترک قرار گیرند.

ادامه مطلب: روش کشف نظام اقتصادی اسلام / میر معزی، حسین
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات متنوع و گوناگون اقتصادی
نمایش از 23 خرداد 1393 بازدید: 156
پرینت

جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور

 اخلال در نظام اقتصادی جرمی است که از سال ۱۳۶۹ به جرایم کشور اضافه و برای مجرمین مجازات‌های سنگینی درنظر گرفته شد. چه می‌شود که با همه اینها هنوز هم اخبار افرادی که اختلال در نظام اقتصادی ایجاد می‌کنند در صدر اخبار رسانه‌ها است؟/

آیا مجازات‌ها بازدارندگی کافی را نداشته‌اند؟ در این بین عده‌ای می‌گویند مدارای بیش از حد در برخورد با خاطیان این بخش، باعث گسترش بیشتر جرم اختلال در نظام اقتصادی کشور شده است. مدارایی که شاید با محاکمه جدی مجرمان اخیر، تاثیر بد آن از بین برود.//

اختلاس بزرگ، این خبری بود که چند روز پس از اعلام سازمان بازرسی درباره اختلاف حسابی کلان، دهان به دهان در جامعه نقل می‌شد. همه از این اتفاق به عنوان اختلاسی بی‌سابقه یاد می‌کردند. اما دیری نگذشت که با ماموریت ویژه به حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای و حضور او در برنامه‌های سیما برای توضیح درباره جرمی که به وقوع پیوسته بود، عنوان جرم تغییر کرد.
حجت‌الاسلام اژه‌‌ای که پیش از این نیز در پرونده جرایم بزرگ این‌چنینی بارها توانسته بود مفسدان را پای میز محاکمه بکشاند این‌بار مامور ویژه بررسی جرم اختلال در نظام اقتصادی شد.
او درباره جرمی که مدیران چند بانک مرتکب شده اند، در رسانه ملی گفت: افرادی که به عنوان مجرم و یا مطلع برای بررسی موضوع به دادسرا احضار می‌شوند جرمی به نام «اختلال در نظام اقتصادی کشور» تفهیم شده است.
اختلال در نظام اقتصادی، جرمی است که به جای اختلاس برای اعمال مجرمانه اخیر عنوان شد. به همین بهانه درباره با این جرم و مجازات‌های قانونی آن با دکتر مجتبی جاویدی گفت و گو کردیم که در ذیل می خوانیم.

ادامه مطلب: جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات متنوع و گوناگون اقتصادی
نمایش از 23 خرداد 1393 بازدید: 132
پرینت

خرده نظام ها ی نظام اجتماعی کل

در میان خرده نظام های هر جامعه، خرده نظام فرهنگی در بالاترین جایگاه قرار دارد، به این معنا كه سایرنظام ها، الگوهای رفتاری و هنجاریِ خود را از او می گیرند و نظم و ترتیبات خود را بر اساس اطلاعات صادرشده از سوی او تنظیم می کنند. ایجاد اختلال در این نظام موجب اختلال در دیگر نظام ها و نابسامانی كل جامعه می شود. هر یك از خرده نظام ها قلمروی وظایف معین و كاركرد مشخصی دارند. هرگاه یكی از آنها قلمرو خود را بسط دهد، بر دیگران مسلط شود و فضا را برای دیگران تنگ کند، جامعه دستخوش عدم تعادل و بی ثباتی می گردد. در جوامع سنتی، خرده نظام سیاسی و در جوامع مدرن، خرده نظام اقتصادی بر جامعه مسلط اند. خرده نظام سیاسی به دلیل بهره مندی از ابزار قدرت، بیش از دیگران مشتاق بسط قلمروی خویش است. اگر قدرت سیاسی گسترش ‌یابد، هنجارها توسط او تعریف می شود و روابط اجتماعی و سپس ساختارهای سیاسی و اقتصادی بر اساس آن هنجارها شكل می گیرند. این اختلال در نظام هنجاری، تعادل کل جامعه را بر هم می زند. برای فهم چه گونگی رابطه خرده نظام ها با یکدیگر و عواقب دخالت نظام سیاسی بر نظام فرهنگی، ابتدا تصویری کلی از خرده نظام های یک جامعه و کارکرد و وظایف هر کدام:

 

ادامه مطلب: خرده نظام ها ی نظام اجتماعی کل
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات متنوع و گوناگون اقتصادی
نمایش از 23 خرداد 1393 بازدید: 173
پرینت

جرم اخلال در نظام اقتصادي كشور

اخلال در نظام اقتصادي جرمي است كه از سال 1369 به جرايم كشور اضافه و براي مجرمين مجازات‌هاي سنگيني درنظر گرفته شد. چه مي‌شود كه با همه اينها هنوز هم اخبار افرادي كه اختلال در نظام اقتصادي ايجاد مي‌كنند در صدر اخبار رسانه‌ها است؟/
 
آيا مجازات‌ها بازدارندگي كافي را نداشته‌اند؟ در اين بين عده‌اي مي‌گويند مداراي بيش از حد در برخورد با خاطيان اين بخش، باعث گسترش بيشتر جرم اختلال در نظام اقتصادي كشور شده است. مدارايي كه شايد با محاكمه جدي مجرمان اخير، تاثير بد آن از بين برود.//

اختلاس بزرگ، اين خبري بود كه چند روز پس از اعلام سازمان بازرسي درباره اختلاف حسابي كلان، دهان به دهان در جامعه نقل مي‌شد. همه از اين اتفاق به عنوان اختلاسي بي‌سابقه ياد مي‌كردند. اما ديري نگذشت كه با ماموريت ويژه به حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي و حضور او در برنامه‌هاي سيما براي توضيح درباره جرمي كه به وقوع پيوسته بود، عنوان جرم تغيير كرد.
حجت‌الاسلام اژه‌‌اي كه پيش از اين نيز در پرونده جرايم بزرگ اين‌چنيني بارها توانسته بود مفسدان را پاي ميز محاكمه بكشاند اين‌بار مامور ويژه بررسي جرم اختلال در نظام اقتصادي شد.
او درباره جرمي كه مديران چند بانك مرتکب شده اند، در رسانه ملي گفت: افرادي كه به عنوان مجرم و يا مطلع براي بررسي موضوع به دادسرا احضار مي‌شوند جرمي به نام «اختلال در نظام اقتصادي كشور» تفهيم شده است.
اختلال در نظام اقتصادي، جرمي است كه به جاي اختلاس براي اعمال مجرمانه اخير عنوان شد. به همين بهانه درباره با اين جرم و مجازات‌هاي قانوني آن با دكتر مجتبي جاويدي گفت و گو کردیم که در ذیل می خوانیم.

ادامه مطلب: جرم اخلال در نظام اقتصادي كشور
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات متنوع و گوناگون اقتصادی
نمایش از 23 خرداد 1393 بازدید: 139
پرینت

جایگاه کار و کارگر در نظام اقتصادی اسلام

نظام اقتصادی اسلام ارزش و اهمیت زیادی برای کار و کوشش و کارگر قائل است. تقدیس اسلام از کار و کارگر به اندازه ای زیاد است که در هیچ یک از مکاتب اقتصادی جهان وجود ندارد. برخلاف اندیشه های سرمایه داری که اقتصاد و ثروت را در اختیار طبقات مرفه و ثروتمند جامعه قرار داده است، و دیگر نحله های اقتصادی که در بالا بردن قدرت مالی بزرگ مالکان و اقشار بالای اجتماعی نظریه پردازی می کنند، نظام اقتصادی اسلام بیشترین اهمیت و توجه را به کار حلال و کارگران داده است و اصول و احکام لازم برای گرامیداشت کارگر و بالا بردن سطح زندگی او و انجام کار مشروع در جامعه را بیان ساخته است.
رهبران دینی و ائمه اطهار(ع) همواره در کنار انجام فرایض دینی به کار و کوشش فردی می‌پرداختند و امت خود را به کسب روزی حلال دعوت می کردند. بر اساس آموزه های قرآن کریم و روایات و احادیث کار و جهاد نوعی عبادت است و از فرایض دینی محسوب می‌شود. چنان که کسی که برای تامین نیازهای خانواده خویش به کار و تلاش حلال بپردازد، همانند شخصی است که در راه خدا جهاد نموده است. پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند: «کسی که روزی خود را با کار و تلاش تهیه کند، در قیامت در شمار انبیا قرار می‌گیرد و ثواب آنان را دریافت می کند.» این مسئله اهمیت و جایگاه بالای کار و کارگر را در نظام اقتصادی اسلام نشان می دهد، امری که در هیچ یک از مکاتب اقتصادی مشاهده نمی شود.

ادامه مطلب: جایگاه کار و کارگر در نظام اقتصادی اسلام
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات متنوع و گوناگون اقتصادی
نمایش از 23 خرداد 1393 بازدید: 142
پرینت

تاملي در جهان بيني نظام اقتصاد اسلامي

 نظام اقتصاد اسلامي جامعترين و كامل ترين انديشه و رويكردها را در زمينه حيات مادي و مالي انسان دارد و آن را با ديگر عرصه هاي معنوي و اخروي ربط داده است. نظام اقتصاد اسلامي، بينشي كلي و همه جانبه به عرصه هاي دنيوي و اخروي حيات انسان دارد، و با نگرشي جامع و كلي تمامي جنبه هاي مادي و معنوي زندگي فرد را در نظر گرفته است و براي همه ابعاد فردي
و اجتماعي حيات بشري، قوانين و اصول جامع تدوين نموده است. هدف در اين نظام، تامين انواع خواسته ها و نيازهاي عقلاني و عاطفي فرد است. فراهم ساختن زمينه هاي رشد و تكامل جنبه هاي روحي و اخلاقي و معنوي انسان، از اهداف مهم نظام اقتصاد اسلامي است. كوشش براي نيل به رشد و توسعه همه جانبه در ابعاد و عرصه هاي مذكور از هم جداناپذير است.

سعادت و خوشبختي انسان در دنيا و آخرت هدف و انگيزه فعاليت اقتصادي فرد در جامعه است. بر خلاف ديگر نظامهاي اقتصادي كه فقط در انگيزه جمع آوري ثروت و ماديات براي تحقق لذت و رفاه كوتاه دنيوي است، در نظام اقتصاد اسلامي، هدف محقق ساختن سعادت و رفاهي جاودان و جامع براي حيات بشر است. تلاش و كوشش در جهان مادي، مقدمه و وسيله اي براي رسيدن به سعادت حقيقي در آخرت مي باشد. كار و جهاد دنيوي نه تنها با مسائل معنوي و اخروي منافاتي ندارد، بلكه جهت دهنده و تصحيح كننده حركت انسان است. اسلام و نظام اقتصادي آن با رشد توليد ملي، افزايش درآمد سرانه مردم، بالارفتن سطح دانش و سواد عموم، گسترش هدفدار آموزش عالي، تامين سلامت و نشاط افراد جامعه و رسيدن به دستاوردهاي مثبت توسعه اقتصادي نه تنها موافق است، بلكه بسياري از اصول و قوانين اسلامي جهت بهبود كيفيت حيات انسان و بالابردن سطح رفاه و شادي زندگي اوست تا زمينه تحقق اهداف عالي تر و اخروي فراهم شود.

ادامه مطلب: تاملي در جهان بيني نظام اقتصاد اسلامي
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات متنوع و گوناگون اقتصادی
نمایش از 23 خرداد 1393 بازدید: 154
پرینت

نظام اقتصادی در اسلام چگونه است؟

پاسخ :
اقتصاد يكى از شاخه هاى علوم انسانى است كه در يونان باستان با عنوان تدبير منزل در حكمت عملى از آن بحث مى شد و از قرن هجدهم ميلادى در عرصه ى جديدى قرار گرفت و مبانى و مكاتب خاصّى يافت. اقتصاد اسلامى، در بستر جريان اعتراض به نظام هاى سرمايه دارى و سوسياليسم مطرح شد و محقّقان با اطّلاع از پيش دانسته هاى پرسشى، پاسخ هايى را از آيات و روايات استنباط كردند؛ البتّه در دوران آغازين اسلام، ابتدا فقه الاقتصاد و احكام اقتصادى اسلام شكل گرفت؛ سپس در دوران معاصر با تحقيقات انديشمندانى چون شهيد صدر و شهيد مطهرى، نظام، مكتب، اصول، اهداف و اخلاق اقتصاد اسلامى تدوين شد و سال هاى اخير، به نظريّه پردازى و فرضيّه سازى در عرصه ى علم اقتصاد سوق يافته است.
با توجّه به روش درون و برون متون دينى، بشر مى تواند و لازم است در عرصه ى اقتصاد، از دين انتظارات معقولى داشته باشد. اين انتظارات در زمينه هاى مبانى فلسفى و مكتبى اقتصاد، اخلاق و حقوق اقتصادى و علم اقتصاد قابل بررسى است. حال با توضيح هر يك از مقوله ها روشن مى گردد كه رابطه ى دين با آنها چگونه است.
يك. فلسفه ى اقتصادى اسلام: مبانى فلسفى نظام اقتصادى اسلام، بر قضاياى «هستى» مشتمل است كه نوع نگرش اسلام را به خدا، جهان و انسان از زاويه ى مرتبط به اقتصاد و معيشت فرد و جامعه بيان مى كند؛ براى نمونه مى توان به روزى دهندگى خداوند متعال به همه ى موجودات و انسان ها و نامحدود بودن منابع طبيعى عالم طبيعت و اختيار انسان اشاره كرد.[1]
مسأله ى اصالت فرد و جامعه نيز به صورت بحث فلسفى، در شكل گيرى اهداف و مبانى مكتبى نظام هاى اقتصادى مؤثّر است. نظام سرمايه دارى با تأكيد بر اصالت فرد و فقدان حقيقتى به نام اجتماع، مالكيّت خصوصى بدون حدّ و مرز و آزادى هاى مطلق اقتصادى را توجيه، و فقط در مواردى نادر، به محدوديّت آن اقدام مى كند. نظام اقتصادى سوسياليزم با طرح اصالت جامعه، هرگونه مالكيّت خصوصى و آزادى هاى اقتصادى را نفى كرده است؛ ولى نظام اقتصادى اسلام با توجّه به بُعد فردى و اجتماعى انسان، اصالت فرد و جامعه را ترجيح داده و مالكيّت خصوصى و دولتى و عمومى و آزادى هاى فردى در چارچوب منافع جامعه را امضا كرده است.

ادامه مطلب: نظام اقتصادی در اسلام چگونه است؟
 

صفحه1 از5

<< شروع < قبلی 1 2 3 4 5 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 137 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید