نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خواجه نصیر طوسی
نمایش از 30 خرداد 1394 بازدید: 113
پرینت

نگاهی به زندگی و آثار خواجه نصیرالدین طوسی

 

یازدهم جمادی الاول سالروز  وفات عالم بزرگوار شیعه، خواجه نصیرالدین طوسی می­باشد. به مناسبت این روز با معرفی و  بررسی ویژگیهای آن عالم فرهیخته، علاوه بر آشنا شدن به توانائی عالمان شیعی در دوران گذشته به میراث گرانسنگ علمی شیعه پی­می­بریم که مورد اعتراف دیگر مذاهب اسلامی نیز می­باشد. در این مقاله با در نظر گرفتن دیدگاه عالمان اسلام در مورد شخصیت خواجه نصیرالدین طوسی به بررسی ابعادی از زندگی و خدمت علمی آن شخصیت برجسته شیعه می­پردازیم.

ادامه مطلب: نگاهی به زندگی و آثار خواجه نصیرالدین طوسی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خواجه نصیر طوسی
نمایش از 30 خرداد 1394 بازدید: 95
پرینت

نظرات کلامی خواجه نصیر طوسی

 کلید واژها : عدل ، نبوت ، فضائل ائمه ، امامت .

چکیده

چون موضوع رساله نظرات کلامی خواجه نصیرالدین بوده است ، لذا ابتداء بحثی به عنوان جایگاه علم کلام مطرح شده تا ارزش این علم مشخص شود .

در این بخش نقش عقیده در حرکات انسانی و دخالت علم کلام در عقیده بررسی شده است و مجملاً به نقد و بررسی آراء در خصوص علل داخلی و یا خارجی پیدایش علم کلام هم توجه شده است. بخش دیگری به بررسی کلام در نظر خواجه نصیر اختصاص یافته است ، ابتداء مشی فلسفی خواجه با عنوان تلفیق کلام و فلسفه مورد بحث قرار گرفته و به شواهدی چون روش اثبات صانع و اعاده معدوم و قاعده الواحد اشاره شده است .

ادامه مطلب: نظرات کلامی خواجه نصیر طوسی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خواجه نصیر طوسی
نمایش از 30 خرداد 1394 بازدید: 82
پرینت

نظام اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی از منظر واقع‌گرایی اخلاقی(1)

از نظر خواجه نصیر عمل اخلاقی، عملی است که از فضیلت ناشی شود و عمل غیر اخلاقی آن است که از رذیلت سرچشمه گرفته باشد. البته هر ملکه‌ای خلق یا فضیلت اخلاقی نیست.

 

بخش اول

چکیده

در این پژوهش به مقوله واقع‌گرایی اخلاقی در تفکرات اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی پرداخته می‌شود. نظام اخلاقی خواجه نصیر، نظامی فضیلت‌گرا می‌باشد که مبتنی بر نفس‌شناسی شکل گرفته است. تحلیل کامل نفس‌شناسی خواجه نحوه شکل‌گیری فضائل اخلاقی و تشریح کامل نظام اخلاقی عناصر واقع‌گرایانه نظام اخلاقی وی مشخص کرده و بر این اساس به دیدگاه ایشان یعنی دیدگاه فضیلت‌گرا صحه خواهیم گذاشت.

ادامه مطلب: نظام اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی از منظر واقع‌گرایی اخلاقی(1)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خواجه نصیر طوسی
نمایش از 30 خرداد 1394 بازدید: 93
پرینت

نظام اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی از منظر واقع‌گرایی اخلاقی (2)

موشکافی نظام اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی ما را به این نتیجه می‌رساند که اوصاف اخلاقی مثل خوب و بد، مستقل از امیال، عواطف و نگرش‌های ما در عالم خارج وجود دارند.

بخش دوم و پایانی

فضائل اخلاقی و چگونگی شکل‌گیری آنها

فضائلی اخلاقی مانند شجاعت و عدالت موضوع گزاره‌های اخلاقی هستند ، درحالی‌که اوصافی همچون خوب و بد در ناحیه محمول قضایای اخلاقی قرار می‌گیرند. بنابراین اگر در این قسمت اثبات شود که فضائل اخلاقی اوصافی واقعی هستند، واقع‌گرایی در ناحیه موضوع گزاره‌های اخلاقی ثابت می‌شود.

ادامه مطلب: نظام اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی از منظر واقع‌گرایی اخلاقی (2)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خواجه نصیر طوسی
نمایش از 30 خرداد 1394 بازدید: 105
پرینت

خواجه نصيرالدين طوسي

 محمد بن محمد بن الحسن الطوسي مكني به ابوجعفر و ملقب به نصيرالدين و مشهور به محقق طوسي يا خواجه طوسي، كه او را به القاب «استاد البشر»، «عقل حادي عشر» و «معلم ثالث» نيز خوانده‌اند. خواجه در بامداد شنبه يازدهم جمادي الاول سال 597 مطابق با فوريه 1201 در طوس (مشهد) به دنيا آمد. درباره اسم، لقب، كنيه، نام پدر، تاريخ و محل ولادت وي اختلاف نظري وجود ندارد. اسمش محمد و نام پدرش نيز محمد و نام جدش حسن است. مولد او را طوس نوشته‌اند و خود خواجه نيز در بسياري از تأليفاتش خود را طوسي خوانده، چنان كه در مقدمه زيج ايلخاني آورده است: «من بنده كمترين نصير را كه از طوسم...».

ادامه مطلب: خواجه نصيرالدين طوسي
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خواجه نصیر طوسی
نمایش از 30 خرداد 1394 بازدید: 80
پرینت

خواجه نصیرالدین طوسی؛ پلی میان دانش پیش و پس از دوران مغول

 

اسفند ماه و روز تولد خواجه نصیر الدین طوسی را روز مهندس خوانده‌اند، اما نیم‌نگاهی به جایگاه این عالم اسلامی نشان می‌دهد که مقام علمی او به این امر محدود نمی‌شود.

خواجه نصیرالدین طوسی در قرن‌ هفتم‌ زیسته و معاصر دانشمندانی چون مولانا، سعدی، ابن‌عربی، صدرالدین قونوی، ابن فارض مصری، محقق حلی، ابن ابی الحدید، مالک نحوی، ابن میثم بحرانی، شیخ رضی و خاندان ابن اثیر به فعالیت علمی خود پرداخته است.

ادامه مطلب: خواجه نصیرالدین طوسی؛ پلی میان دانش پیش و پس از دوران مغول
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خواجه نصیر طوسی
نمایش از 30 خرداد 1394 بازدید: 98
پرینت

فهرست آثار فخر رازي به قلم خواجه طوسي

 

در نسخه خطی مجموع آثار فلسفی موجود در کتابخانه پرتو پاشا، ش ۶۱۷ يادداشتی ديدم منقول از خواجه طوسي در فهرست آثار فخر رازي که قابل توجه است و اينجا آن را عيناً نقل می کنم:

"فهرست مصنّفاته منقول من خطّ قدوة المحققين نصير الحقّ والملة والدين الطوسي قدّس الله سرّه: نهاية العقول في دراية الأصول. شرح الإشارات.

ادامه مطلب: فهرست آثار فخر رازي به قلم خواجه طوسي
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خواجه نصیر طوسی
نمایش از 30 خرداد 1394 بازدید: 81
پرینت

خواجه نصیرالدین طوسی و عرفان

 

نویسنده: حاج شیخ محمد حسن وکیلی

خواجه نصیرالدین طوسی از بزرگان عرفای شیعه و مدافعان وحدت وجود است که جنبه‌های عقلی و نقلی وی بر جنبۀ عرفانیش سایه افکنده است. در این مقاله تلاش شده تا با بررسی آثار وی همچون اوصاف الأشراف و آغاز و انجام و نامه‌های او به صدرالدین قونوی گوشه‌هائی از این جنبۀ خواجه آشکار گردد و برخی از شبهاتی که در این زمینه مطرح شده است پاسخ داده شود.

ادامه مطلب: خواجه نصیرالدین طوسی و عرفان
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خواجه نصیر طوسی
نمایش از 30 خرداد 1394 بازدید: 125
پرینت

تحول کلام امامیه از خواجه نصیر طوسی تا حکمت متعالیه صدرایی دکترعلی الله بداشتی

 

چکیده مقاله

بسیاری از محققان کلام امامیه بر این سخن اتفاق نظر دارند که کلام امامیه بلکه کلام اسلامی به دست خواجه نصیر الدین طوسی «ره» متحول شد ورنگ فلسفی به خود گرفته است .این سخن گرچه درست است اما تمام نیست درست است از این جهت که وی در بسیاری از مباحث هستی شناختی به ویژه در مباحث الهیات بالمعنی الاخص مانند اثبات خدا و توحید و سرمدیت خدا و صفات سلبی خدا به شیوه فلسفی بحث کرده و بر مبنای وجوب وجود پاره ای از صفات جمال حق را اثبات و تقائص را سلب کرده است

ادامه مطلب: تحول کلام امامیه از خواجه نصیر طوسی تا حکمت متعالیه صدرایی دکترعلی الله بداشتی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خواجه نصیر طوسی
نمایش از 30 خرداد 1394 بازدید: 79
پرینت

بررسی آرای فرا اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی در مقایسه با علامه مظفر

مقاله «مرور و ارزیابی آرای فرا اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی در مقایسه با یک اثر اصولی متأخر» به قلم «سیداحمد غفاری» در فصل‌نامه اخلاق منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در مقدمه این مقاله که درصدد بررسی آرای فلسفه اخلاق خواجه نصیرالدبن طوسی و مقایسه آن با آرای فلسفه اخلاق علامه مظفر است، آمده است: مدلول واژه‌های اخلاقی، همچون خوبی و بدی یا حسن و قبح چیست؟ آیا ارزش‌های اخلاقی، اوصاف خارجیِ افعال انسان است؟ آیا افعال انسان، فی نفسه، واجد ارزش‌های اخلاقی ‏است یا خوبی و بدی افعال، تابع اوضاع و احوال است؟ آیا انسان قوای شناختی‌ای در اختیار دارد که بتواند این ارزش‌ها را بدون هدایت دیگری بشناسد؟ این‌دست پرسش‌ها پرسش‌های فرا اخلاقی خوانده شده، در سه حوزه اصلی جای می‌گیرد: معناشناسی، معرفت‌شناسی و وجودشناسی.

ادامه مطلب: بررسی آرای فرا اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی در مقایسه با علامه مظفر
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خواجه نصیر طوسی
نمایش از 30 خرداد 1394 بازدید: 89
پرینت

با دو بال وحی و عقل/ نگاهی به زندگی و آثار خواجه نصیرالدین طوسی و آن چه درباره او نگاشته‌اند

 آسمان دانش ایران‌زمین با ستارگانی درخشان آذین یافته است که سال‌ها چشم به رصد آثار ستارگان دین و دانش بوده‌اند و اکنون ما رصدکنندگان حیات و آثار درخشانشان هستیم. یکی از این ستارگان پرفروغ ایرانی، خواجه نصیرالدین طوسی است که آسمان نجوم، حکمت، فلسفه، منطق و کلام ایران اسلامی از درخشش او روشن است.

به بهانه پنجم اسفندماه روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی، نگاهی کوتاه داریم به حیات او و فهرست آثاری که به نگارش درآورده و همچنین کتاب‌هایی که زندگی و تلاش‌های علمی او را به تصویر کشیده‌اند. فهرست آثار موجود در این گزارش با کمک اطلاعات کتابخانه ملی ایران، تهیه و بر اساس سال انتشار تنظیم شده است.

ادامه مطلب: با دو بال وحی و عقل/ نگاهی به زندگی و آثار خواجه نصیرالدین طوسی و آن چه درباره او نگاشته‌اند
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خواجه نصیر طوسی
نمایش از 29 خرداد 1394 بازدید: 83
پرینت

خواجه نصیرالدین طوسی و فتح بغداد

نوشته شده توسط راضیه صالحی، محمد حسن ادریسی

سیل خروشان قتل و غارت مغولان از آسیای میانه تا ایران را در کام خود فرو برد و حتی شهر بغداد را به ارتش و غارت و بیداد خود سوزاند . عده ای از نویسندگان شیعه و سنی باعث حادثه خونین بغداد را خواجه نصیرالدین طوسی می دانند، شیعیان هدف خواجه را از این کار، گامی به سود جهان اسلام، و سنیان نابودی اسلام می دانند. خواجه نصیرالدین طوسی اندیشمندی بلند مرتبه است که مقام مهم اداری وی در دستگاه مغولان و هماهنگی او با حمله هلاکوخان به بغداد از یک سو، فعالیت های گسترده او در زمینه های علمی و فنی و نجومی از سوی دیگر موضعی جدال انگیز را درباره او پدید آورده است. به نظر می رسد که طوسی هم از سوی ممدوحان خود و هم از طرف منتقدانش تا حدودی مورد قضاوت نادرست قرار گرفته است . در این نوشتار به میزان نقش یا عدم نقش خواجه نصیرالدین طوسی در یورش مغولان به بغداد پرداخته است.

ادامه مطلب: خواجه نصیرالدین طوسی و فتح بغداد
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خواجه نصیر طوسی
نمایش از 29 خرداد 1394 بازدید: 109
پرینت

خواجه نصیرالدین طوسی(۶۷۲-۵۹۸)

محمد بن حسن جهرودی طوسی مشهور به خواجه نصیر الدین طوسی در تاریخ ۱۵ جمادی الاول سال ۵۹۸ هجری قمری در طوس ولادت یافته است. او به تحصیل دانش علاقه زیادی داشت و از دوران جوانی در علوم ریاضی و نجوم و حكمت سرآمد شد و از دانشمندان معروف زمان خود گردید. طوسی یكی از سرشناس ترین و با نفوذترین چهره های تاریخ اسلامی است.

علوم دینی و علوم عملی را زیر نظر پدرش و منطق و حكمت را نزد خالویش بابا افضل ایوبی كاشانی آموخت. تحصیلاتش را در نیشابور به اتمام رسانید و در آنجا به عنوان دانشمندی برجسته شهرت یافت. خواجه نصیر الدین طوسی را دسته ای از دانشوران خاتم فلاسفه و گروهی او را عقل حادی عشر (یازدهم) نام نهاده اند. علامه حلی كه یكی از شاگردان خواجه نصیر الدین طوسی می باشد درباره استادش چنین می نویسد: خواجه نصیر الدین طوسی افضل عصر ما بود و از علوم عقلیه و نقلیه مصنفات بسیار داشت. او اشرف كسانی است كه ما آنها را درك كرده ایم. خدا نورانی كند ضریح او را.

ادامه مطلب: خواجه نصیرالدین طوسی(۶۷۲-۵۹۸)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خواجه نصیر طوسی
نمایش از 29 خرداد 1394 بازدید: 61
پرینت

خواجه نصيرالدين طوسی؛ احياگر فلسفه مشا

خواجه نصيرالدين طوسی سنت فلسفه مشا را كه پس از ابن‌سينا در ايران رو به افول گذاشته بود، بار ديگر احيا كرد و مجموعه آرا و ديدگاه‌های كلامی شيعه را در كتاب «تجريد‌الاعتقاد» گرد آورد.

زندگی‌نامه

وی يكی از سرشناس‌ترين و متنفدترين شخصيت‌های تاريخ جريان‌های فكری اسلامی‌ است. علوم دينی و عقلی را زير نظر پدرش و منطق و حكمت طبيعی را نزد دايی‌اش آموخت. تحصيلاتش را در نيشابور به اتمام رساند و در آن‌جا به عنوان دانشمندی برجسته شهرت يافت.

ادامه مطلب: خواجه نصيرالدين طوسی؛ احياگر فلسفه مشا
 

صفحه1 از5

<< شروع < قبلی 1 2 3 4 5 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 746 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید