نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خيام
نمایش از 09 خرداد 1394 بازدید: 105
پرینت

واقع‏نمایى در رباعیات خیام

منظور از واقع نمایى یا صدق(realization)آن دسته از تمهیدات و تکنیکهاى ادبى است که باعث مى‏شوند انگاره‏اى را همچون واقعیت باور کنیم.با چنین تعبیرى بى‏شک«واقع نمایى»حوزه پایان‏ناپذیرى از ادبیات را در بر مى‏گیرد که حد و مرزى براى آن متصور نیست زیرا به اعتقاد بسیارى، هنر ادبیات چیزى جز باورپذیر کردن تخیلات هنرمندانه نیست.اما آنچه که حدود و چهارچوبهاى این مفهوم را مشخص مى‏کند، تعریف کاربردى و خاصى است که منتقدین از (واقع نمایى)دارند«مجموعه تکنیکهایى که موجب القاء پنهان باورپذیرى امور باورناپذیر مى‏شوند.»

ادامه مطلب: واقع‏نمایى در رباعیات خیام
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خيام
نمایش از 09 خرداد 1394 بازدید: 100
پرینت

نگاهی به ترجمه آثار مولوی و خیام


شعر مولانا، حافظ و دیگرانی همچون خیام را اصلا باید به فارسی خواند. این مساله بیش از همه در مورد مولانا مصداق دارد. شور و شیدایی، موسیقی درونی و معانی بلند آن‌ را تنها می‌توان به فارسی خواند و درک کرد. این تعبیرات شگفت‌انگیز تنها در فارسی نمود پیدا می‌کند. ترجمه این شعرها خیلی خیلی دشوار است، اما خواننده‌ای که در نهایت فارسی نمی‌داند و می‌خواهد مولانا بخواند، باید دست کم روح ادبی زبان او را دریابد.

ادامه مطلب: نگاهی به ترجمه آثار مولوی و خیام
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خيام
نمایش از 09 خرداد 1394 بازدید: 113
پرینت


نامه ای از سنایی به خیام

 

نويسنده: علامه دکتر مینوی

چنین برمی آید که سنائی به نیشابور رفته بوده است و در کاروانسرائی منزل گرفته بوده است و شاگردی( یعنی نوکر و خادمی) همراه داشته است. در آن کاروانسرا یک دزدی اتفاق می افتد و هزار دینار طلا از دکان صرافی می زنند. 
تهمت بر غلامی هندو می افتد و او را می گیرند و چندان چوب می زنند که ناچار مقر می آید که من دزدیده ام و آن را به نوکر خواجه سنائی داده ام. این خادم را نیز می گیرند و زحمت بسیاری برای حکیم فراهم می آید، چنان که در مدت یک ماه و نیمی که این گفتگو در بین بوده است سنائی مشرف به این می شود که خود را بکشد و بدتر آن که شاگرد یا خادمش هم تقاضا و توقع ازو داشته است

ادامه مطلب: نامه ای از سنایی به خیام
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خيام
نمایش از 09 خرداد 1394 بازدید: 110
پرینت

مثلث خیام ، پاسکال

 

نويسنده: شیدا شیدائی فر 

بسیاری عقیده دارند که مثلث حسابی پاسکال را باید مثلث حسابی خیام نامید و برخی پا را از این هم فراتر گذاشته اند و معتقد اند که دو جمله ای نیوتون را باید دوجمله ای خیام نامید . اندکی در این باره دقت کنیم. 
همه کسانی که با جبر مقدماتی آشنایی دارند ،"دستور نیوتن" را درباره بسط دوجمله ای میشناسند. این دستور برای چند حالت خاص (وقتی n عددی درست و مثبت باشد) چنین است: 

ادامه مطلب: مثلث خیام ، پاسکال
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خيام
نمایش از 09 خرداد 1394 بازدید: 102
پرینت

فراکتال در مثلث خیام – پاسکال

این مبحث برای ارائه در سال اول دبیرستان جهت کسب مهارت در حل مسأله پیشنهاد می‌شود. مطالب برای دو جلسه تنظیم شده است.

 

جلسه ی اولجدول (شکل 1) را در اختیار دانش آموزان قرار دهید و از آن ها بخواهید با کشف الگوی چگونگی ساخته شدن جدول، سه سطر بعدی آن را کامل کنند. از دانش آموزان بخواهید خانه هایی که عدد فرد دارند را در جدول مذکور رنگ آمیزی کنند. سپس بدون پیدا کردن عدد مربوط به هر خانه در سطرهای بعدی، حدس بزنند در کدام خانه ها عدد فرد قرار دارد و این خانه‌ها را نیز رنگ کنند. الگوی به دست آمده در این فعالیت را با استفاده از applet زیر به سادگی می‌توانید مشاهده کنید.

ادامه مطلب: فراکتال در مثلث خیام – پاسکال
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خيام
نمایش از 09 خرداد 1394 بازدید: 78
پرینت

عمر خیام در حوزه‌ی معادلات درجه سوم

یکی از دست آوردهای ریاضی دان پارس، عمر خیام، ساختار هندسی بخشیدن به ریشه‌های معادله‌ی درجه سوم از طریق محل تقاطع دو مخروط بود. البته این روی کرد پیش‌تر توسط منایخموس و دیگران برای محاسبه‌ی اعداد مکعب‌ خاص به کار گرفته شده بود (به ویژه در رابطه با مسئله‌ی "تضعیف مکعب")، ولی خیام به آن عمومیت بخشید تا تمام مکعب‌ها را در بر بگیرد (اگر چه موارد ویژه‌ای هم وجود داشت، مانند پرهیز از اعداد منفی)

ادامه مطلب: عمر خیام در حوزه‌ی معادلات درجه سوم
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خيام
نمایش از 09 خرداد 1394 بازدید: 118
پرینت

شهرت جهانی خیام نیشابوری

شهرت جهانی خیام:

در جهان خیام به عنوان یك شاعر، ریاضیدان و اخترشناس شناخته شده‌ است. هرچند كه اوج شناخت جهان از خیام را می‌توان پس از ترجمه شعرهای وی به وسیله فیتز جرالد دانست. این در حالی است كه بسیاری از پژوهشگران شماری از شعرهای ترجمه‌شده به وسیله فیتز جرالد را سروده خیام نمی‌دانند و این خود سبب تفاوتهایی در شناخت خیام در نگاه ایرانی‌ها و غربیها شده‌است.

ادامه مطلب: شهرت جهانی خیام نیشابوری
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خيام
نمایش از 09 خرداد 1394 بازدید: 102
پرینت


شرح رباعيات خيام


  نويسنده :آسانا يوگانندا 


ترجمه: دکتر حسين الهي قمشه اي

 

سالها پيش در هندوستان يک شاعر کهنسال ايراني را ملاقات کردم که به من گفت شعر پارسي اغلب داراي دو معني ظاهري و باطني است، و به ياد دارم که از شرح او در بيان معني دو گانه چندين قطعه شعر فارسي چه لذت و ابتهاجي در خاطر من حاصل گرديد. يک روز هنگامي که با تمرکزي عميق رباعيات خيام را از نظر مي گذراندم، ناگهان احساس کردم که ديوارهاي معني ظاهر پيش رويم فرو ريخت و قلعه زرين گنجهاي روحاني، عظيم و گسترده در پيش چشم من هويدا گرديد.

ادامه مطلب: شرح رباعيات خيام
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خيام
نمایش از 09 خرداد 1394 بازدید: 105
پرینت

زندگینامه ریاضیدانان ایرانی: حکیم عمر خیام

بیوگرافی بزرگان ریاضی: حكیم عمر خیام
 
غیاث‌الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری
تولد: ۲۸ اردیبهشت ۴۲۷ خورشیدی، (۱۸ مه ۱۰۴۸ میلادی)، نیشابور
فوت: ۱۲ آذر ۵۱۰  خورشیدی، (۱۱۳۱ میلادی)، نیشابور
شهرت: ریاضیات، اخترشناسی، فلسفه، دین، تاریخ، گاهشماری، موسیقی
 

  حکیم خیام نیشابوری

  عمر خیام نیشابوری، که "خیامی" و "خیام نیشابوری" و "خیامی النیسابوری" هم نامیده شده‌است، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و رباعی سرای ایرانی در دورهٔ سلجوقی است. گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی او است و لقبش «حجةالحق» بوده‌است؛ ولی آوازهٔ وی بیشتر به واسطهٔ نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد. افزون بر آن‌که رباعیات خیام را به اغلب زبان‌های زنده ترجمه نموده‌اند، ادوارد فیتزجرالد رباعیات او را به زبان انگلیسی ترجمه کرده‌است که مایهٔ شهرت بیشتر وی در مغرب‌زمین گردیده‌است.

ادامه مطلب: زندگینامه ریاضیدانان ایرانی: حکیم عمر خیام
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خيام
نمایش از 09 خرداد 1394 بازدید: 90
پرینت

زندگی نامه خیام

حجهٔالحق، حكیم ابوالفتح عمربن ابراهیم خیام نیشابوری از حكما و ریاضی دانان و شاعران بزرگ ایران دراواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم است.قدیمی ترین مأخذی كه در آن از خیام نام برده شده، چهار مقاله نظامی عروضی است. خلاصه ی سخن نظامی درباره وی آن است كه: به سال ۵۰۶ در بلخ به خدمت خواجه امام عمر خیام رسید و در میان مجلس عشرت از وی شنید كه می گفت «گورمن در موضعی باشد كه هر بهاری شمال بر من گل افشان می كند»

ادامه مطلب: زندگی نامه خیام
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خيام
نمایش از 09 خرداد 1394 بازدید: 85
پرینت


رودکي و عمر خيام

نويسندگان: دکتر محمد رضا نصر اصفهاني * - علي سينا رخشنده مند**

چکيده:
 

بررسي و مطالعه نظام مند ويژگيهاي فکري نويسنده، شاعر و هنرمند، از جمله راههاي دقيق و علمي است که ما را به دنياي آنها نزديک مي کند.

ادامه مطلب: رودکي و عمر خيام
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خيام
نمایش از 09 خرداد 1394 بازدید: 90
پرینت


دعوت رباعیات خیام به اندیشیدن

 

مصاحبه گر: خجسته ناطق
مصاحبه شونده : دکتر ابوالقاسم قوام

اشاره:

خیام، شاعر، ریاضی دان، منجم و فیلسوفی اندیشمند و تواناست كه بر سایر دانشهای روزگار خویش از جمله پزشكی احاطه داشته است؛ ولی آنچه به شخصیت او شهرت جهانی بخشیده، رباعیات دلنشین و پرمعنای اوست كه از دیرباز اندیشمندان و محققان درباره آنها مطالب بسیاری نگاشته اند. با این همه، همواره این سؤالها مطرح بوده كه راز ماندگاری رباعیات خیام در چیست و با شعر و اندیشه او چگونه باید برخورد كرد؟و به راستی، محققان تا چه اندازه توانسته اند چهره واقعی خیام را نشان دهند و... این سؤالها خود بهانه ای شد تا با دكتر ابوالقاسم قوام، عضو هیأت علمی دانشكده ادبیات دانشگاه فردوسی، به گفتگو بنشینیم. 

ادامه مطلب: دعوت رباعیات خیام به اندیشیدن
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خيام
نمایش از 09 خرداد 1394 بازدید: 102
پرینت

خيام؟ كدام خيام؟

خبر آمد كه ايران و روسيه قرار است در پروژه‌اي مشترك براي ساخت فيلم يا مجموعه‌اي اپيزوديك درباره حكيم عمر خيام همكاري كنند طرف ايراني شركت سيما فيلم وابسته به صدا و سيماي جمهوري اسلامي و طرف روسي، يك گروه هنري به توليدكنندگي تاكريف بوريس است. عالم جان مؤمن‌اف، محقق تاجيك نيز به عنوان مشاور، گروه روسي را همراهي مي‌كند.

ادامه مطلب: خيام؟ كدام خيام؟
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: خيام
نمایش از 09 خرداد 1394 بازدید: 93
پرینت

خیام ، پدیده ای شگفت

سیاست دینى تعصب آلودى که محمود غزنوى آغاز کرده بود در دوره سلجوقیان به اوج خود رسید.آزادى اندیشه از میان رفت و معتزلیان و رافضیان و باطنیان و قرمطیان و اهل فلسفه مورد پیگرد و آزار قرار گرفتند. 1

در عصر سلجوقى با ایجاد مراکز علمى و نظارت بر برنامه‏ریزى این مراکز، علم نیز مانند شعر به انقیاد دولت درآمد 2 و مذهب اشاعره تقریبا هر نوع آزادى فکر را از بین برد.محیط آلوده به تعصب و روح مذهبى خشک و بى‏گذشت آن عصر را در سیاست‏نامه خواجه نظام الملک مى‏توان دید.

ادامه مطلب: خیام ، پدیده ای شگفت
 

صفحه1 از3

<< شروع < قبلی 1 2 3 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 374 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید