نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عطار نيشابوري
نمایش از 10 خرداد 1394 بازدید: 127
پرینت

نماد در منطق الطير عطار نيشابوري (1)


 

نويسنده:علي آذرگون

مقدمه :
 

سمبل که به آن در فارسي نماد و مظهر گفته مي شود ،بخش مهمي از ادبيات ما را به خود اختصاص داده است .توضيح نماد و نشانه (مظهر )توضيح واضحات است .و بدان جهت از اطناب سخن در اين خصوص صرف نظر مي کنيم و مي پردازيم به دليل پيدايش نماد از ديدگاه اجتماعي و سياسي و عرفاني .
شايد پرسيده شود که سخن صريح گفتن چه مانعي داشته است که عده اي دست به خلق نمادها و نشانه ها زده اند .البته اين امر بسيار روشن است .در برهه هاي گوناگوني از زندگاني مردم اين مرز و بوم ،جو غالب اجتماع جوّي توأم با اختناق و خفقان بوده است

ادامه مطلب: نماد در منطق الطير عطار نيشابوري (1)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عطار نيشابوري
نمایش از 10 خرداد 1394 بازدید: 117
پرینت

 


نماد در منطق الطير عطار نيشابوري (3)


 

نويسنده:علي آذرگون
موسيچه :
 

يکي از گونه هاي قُمري که در تداول اهالي مشهد آن را موسي کو تقي گويند .يا نوعي فاخته .(1)
شيخ عطار آدمي را -و سالک را به چشم موسيچه مي بيند .و از شفاحت لفظي موسي و موسيچه [موسي + چه ]بهره گرفته -براي گام نهادن در گردنه هاي سلوک و وصول -به سالک دل مي دهد که اگر نتواني به پايگاه پيامبر اوالعزمي چون «موسي »برسي ،موسيچه [موسي کوچک ]مي تواني باشي .(2)

ادامه مطلب: نماد در منطق الطير عطار نيشابوري (3)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عطار نيشابوري
نمایش از 10 خرداد 1394 بازدید: 98
پرینت

نماد در منطق الطير عطار نيشابوري (2)


نويسنده:علي آذرگون

تذرو :
 

قرقاول ،خروس صحرايي .لازم به ذکر است که ميان پرنده و صفتي که براي آن بکار رفته ،مناسبتي مشهود است مثلاً کبک و خراميدن ،باز و تيز چشمي ،عندليب و باغ عشق و ناليدن ،اما آيا ميان تذرو و «دوربيني »مناسبتي هست ؟به هر روي مخاطب آدمي است که از کنگره ي عرش -که نشيمن شايسته وي بود -به زلّتي باز ماند و مبتلاي کنج محنت آباد شد (1)

ادامه مطلب: نماد در منطق الطير عطار نيشابوري (2)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عطار نيشابوري
نمایش از 10 خرداد 1394 بازدید: 107
پرینت

مسافر هفت شهر عشق

 

نويسنده: سید حسن یوسفی

اشاره

در جای جای کشور پهناور ایران، کسانی را می‌توان یافت که اثر خاصی در فرهنگ و ادب این مرز و بوم گذاشته‌اند. خطّه عالم‌پرور نیشابور با پرورانیدن عالمان بزرگ و ادیبان نام‌آور، فرهنگ دوستی خویش را به رخ دیگر مناطق کشیده است. یکی از چهره‌های درخشان عرصه ادبیات عرفانی، عطار نیشابوری است که اشعار و به ویژه مثنوی‌هایش، گوش دل را نوازش می‌دهد.

ادامه مطلب: مسافر هفت شهر عشق
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عطار نيشابوري
نمایش از 10 خرداد 1394 بازدید: 112
پرینت

عطار، خيامي ديگر(1)


 

نويسنده:دکتر رضا اشرف زاده *

چکيده
 

بدون شک رباعي و دو بيتي از قالب هاي کوتاه و دلنشين ايراني است، همان گونه که دو بيتي، زبان حال مردم عراق عجم بوده است ـ که به فهلويات مشهور بوده ـ رباعي يا چهارگانه زبان دل مردم خراسان بوده است. بزرگان رباعي سرا از رودکي گرفته تا شيخ ابوسعيد ابي الخير، خواجه عبدالله انصاري، عمر خيام نيشابوري و... خصوصاً عطار نيشابوري، همگي از خراسان بوده اند.

ادامه مطلب: عطار، خيامي ديگر(1)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عطار نيشابوري
نمایش از 10 خرداد 1394 بازدید: 83
پرینت

عطار و عالم شوريدگي


 

نويسنده:عباس سعادتي*
گاهي سخنم به صد جنون بنويسند

گاه از سرعقل ذوفنون بنويسند
گر از فضلايند به زر نقش کنند
ور عاشق زارند به خون بنويسند
مختارنامه
چکيده:
بطور کلي، ديوانگي از تکنيک هاي عشق است؛ شرط عرفان ديوانگي است.

با دو عالم عشق را بيگانگي

ادامه مطلب: عطار و عالم شوريدگي
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عطار نيشابوري
نمایش از 10 خرداد 1394 بازدید: 105
پرینت

...عطار نیشابوری

 

نويسنده: محمد شجاعی

تولد عطار

از شعرای نام آور ایران در قرن ششم و هفتم هجری قمری، عطار نیشابوری است. وی در حدود سال 540 در روستای «کدکن» یا «شادیاخ» از کناره‌های نیشابور، دیده به جهان گشود. پدر و مادر او، افرادی صالح و ارادت‌مند خواجه کائنات حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم بودند. از این رو، فرزند دل بند خود را، هم نام حضرت ختمی مرتبت «محمد» نهادند تا این نام نیکو در شخصیت و کمال و الگو پذیری او نقشی بسزا و ارزش‌مند داشته باشد.

ادامه مطلب: عطار نیشابوری (5)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عطار نيشابوري
نمایش از 10 خرداد 1394 بازدید: 93
پرینت

عطار نيشابورى و قصه هاى منظوم

نويسنده:آناهيتا حسين زاده
منبع:روزنامه جوان

فريدالدين عطار نيشابورى يكى از نوابغ، بزرگان سخنور و عارف قرن ششم و هفتم در كدكن از توابع شهر نيشابور ديده به جهان گشود. وى علاوه بر آموختن طب (در همان اوان نوجوانى)، به قرآن، حديث، فقه، تفسير، طب، نجوم و كلام و ادب معرفت داشته است. عطار مردى پركار و فعال و از همتى بلند و استغناى طبع بسيار بالايى برخوردار بود. به طورى كه همانند ساير شاعران به مدح پادشاهان نپرداخت.

ادامه مطلب: عطار نيشابورى و قصه هاى منظوم
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عطار نيشابوري
نمایش از 10 خرداد 1394 بازدید: 114
پرینت

عطار نیشابوری

عطار نیشابوری

عطار روح بود و سنایى دو چشم او             ما از پى سنایى و عطار مى‏رویم

عطار نیشابوری(530 - 627) محمد ملقب به فریدالدین و مکنى به ابو حامد از عرفاى نامدار و شاعر سده ششم هجرى است و در عرفان اسلامى از چهره‏‌هاى شاخص و ماندگار مى‏‌باشد. در قریه کدکن از توابع نیشابور به دنیا آمد، و پس از پدر شغل ‏او را در پیش گرفت و دارو فروش شد و به امر طبابت نیز مى‏‌پرداخت. در همین ایام به تألیف دو منظومه مصیبت ‏نامه و الهى ‏نامه همت گماشت، و سپس به سیر و سلوک روى آورد و به مصر، دمشق، حجاز، ماورا النهر و هند سفر کرد و صحبت بسیارى از عرفاى زمانه خود را دریافت1.

ادامه مطلب: عطار نیشابوری
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عطار نيشابوري
نمایش از 10 خرداد 1394 بازدید: 92
پرینت

عطار شعر پارسي

يکى از سرآمدان شعر و ادب فارسي، عطار نيشابورى است. مورخان و محققان، نام او را «محمد» و لقبش را «فريد الدين» و کنيه اش را «ابوحامد» نوشته اند. در اشعارش بيشتر به «عطار» تخلص نموده و گاهى هم «فريد» را که بى گمان مخفف لقب اوست - براى تخلص شعرى خود برگزيده است. نام پدر عطار هم ابراهيم و کنيه او ابوبکر است و بعضى به اشتباه، جز اين نوشته اند. مادر او هم زنى اهل معنى و خلوت گزيده بوده است. عطار در وصف مادر خود سروده است؛

ادامه مطلب: عطار شعر پارسي
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عطار نيشابوري
نمایش از 10 خرداد 1394 بازدید: 111
پرینت

عطار

زندگی نامه

 

 

عطار از شعرا و نویسندگان قرن ششم هجری قمری است. 

نام اصلی او "فرید الدین ابوحامد" بوده است و اطلاع دقیقی از سال تولد او در دست نیست و تاریخ ولادتش را از سال 513 هجری قمری تا 537 هجری قمری دانسته اند. 

عطار در روستای "کدکن" که یکی از دهات نیشابور بود به دنیا آمد و از دوران کودکی او جزئیات خاصی در دست نیست. 

پدر عطار به شغل عطاری (دارو فروشی) مشغول بوده و "فریدالدین" هم پس از مرگ پدرش به همین شغل روی آورد. 

ادامه مطلب: عطار
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عطار نيشابوري
نمایش از 10 خرداد 1394 بازدید: 90
پرینت

عطار، خيامي ديگر(2)

  نويسنده:دکتر رضا اشرف زاده *

 براي مقايسه مضمون رباعي ها، بايد ـ صرفنظر از شيوه و سبک بيان ـ به محتواي انديشه آنها پرداخت. زيرا که شيوه و سبک بيان رباعيات خيام «در نهايت فصاحت و بلاغت است و در سلاست و رواني مانند آب است ساده و از تصنع و تکلف، فرسنگها دور است و در پي آرايش سخن خود نيست و صنعت شاعري به خرج نمي دهد، تخيلات شاعرانه نمي جويد، همه متوجه معاني است که منظور نظر اوست»

ادامه مطلب: عطار، خيامي ديگر(2)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عطار نيشابوري
نمایش از 10 خرداد 1394 بازدید: 87
پرینت

عطار، خيامي ديگر(3)


 

نويسنده:دکتر رضا اشرف زاده *

 
بدون شک همه رباعياتي که در مجموعه ها به نام خيام، فراهم آمده است نمي تواند از ابوالفتح عمربن ابراهيم خيامي ـ خيام ـ باشد. حتي رباعياتي که نام خيام در آنها آمده است و اغلب محققان آنان را اصيل پنداشته اند. (ر.ک. فروغي/ 29) مانند اين رباعي:

خيام اگر ز باده مستي، خوش باش 
با ماه رخي اگر نشستي خوش باش

چون عاقبت کار جهان نيستي است 

ادامه مطلب: عطار، خيامي ديگر(3)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عطار نيشابوري
نمایش از 10 خرداد 1394 بازدید: 104
پرینت

شرحي بر زندگي عطار نيشابوري


 نويسنده: اکبر رضي زاده
خواب را در ديده‌ي عاشق چه كار؟

بر اساس قول دولتشاه سمرقندي، «فريدالدين عطار نيشابوري» در سال 513 قمري به دنيا آمد و در سال 627 هجري قمري درگذشت. با اين حساب عطار 114 سال در جهان زيسته است كه اين نكته را بسياري از تذكره نويسان پذيرفته اند،‌ اما برخي هم صحت اين عمر طولاني را زير سوال برده اند.

ادامه مطلب: شرحي بر زندگي عطار نيشابوري
 

صفحه1 از2

<< شروع < قبلی 1 2 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 704 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید