نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مولانا / مولوي
نمایش از 01 بهمن 1393 بازدید: 128
پرینت

مثنوی مولوی از دیدگاه روانشناسی و عرفان

طریق سیر و سلوك سه مرحله دارد: «مقامات سیر و سلوك»، «محبت»و «معرفت ».
طی كردن مقامات سیر و سلوك، محبت و معرفت، طلبی است حقیقی و برای اصول و حاصل آن نیاز به مجاهده احساس میشود. هرگاه ذهن و اندیشه اسیر و گرفتار عالم حیرانی و اوهام باشد، قدمی در جهت مجاهده گذاشتن كاریست بسا دشوار، برای این امر در راه سیر و سلوك و مقامات بعدی آن، لازم است ذهن و اندیشه را از اسارت عالم كثرت و اوهام رهایی بخشید.
مولوی میفرماید:
بر زمین گر نیم گز راهی بُود
آدمی بی ترس ایمن می رود
بر سر ِ دیوار خالی گر رویی
گر دو گز عرضش بُود كج می شوی
بلكه می افتی ز ترس دل به وهم
ترس وهمی را نیكو بنگر به فهم

ادامه مطلب: مثنوی مولوی از دیدگاه روانشناسی و عرفان
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مولانا / مولوي
نمایش از 01 بهمن 1393 بازدید: 143
پرینت

مثنوی و مسأله ی رنج انسانی

قسمت سوم
خلقت
قسمت اول
و قسمت دوم را بخوانید
ارزیابی طرح مولانا
حال جای این پرسش است که آیا مولوی در پاسخگویی به مسله رنج، موفق بوده است یا خیر؟ ممکن است این پاسخ برای کسانی قانع کننده باشد و با تجربه های زیسته یا با دیدگاه دینی آنان سازگار باشد.
در این صورت استراتژی مولوی کامل به نظر می رسد و او در کار خود موفق بوده است. اما ممکن است کسانی که وجود شرور را با وجود خدایی خیرخواه و عادل ناسازگار می بینند، هم چنان این پاسخ را قانع کننده نیابند. شاید کسی بگوید زمانی مولانا این تحلیل را ارایه کرد که خبری از نسل کشی های مدرن و جنگ های هسته ای و قتل عام های سازمان یافته نبود، اما امروزه مسأله متفاوت است. نمی توان با چند تشبیه و تمثیل و با کمک گرفتن از داستان های تمثیلی پوست دباغی نشده و مانند آن ها عمق رنج های انسانی را توجیه کرد. از این منظر اگر مولانا در روزگار ما می زیست، چه بسا نظر خویش را تعدیل می کرد.
در پاسخ به این اشکال نی توان به مقایسه دو نظرگاه در این باره پرداخت ویکی از آن دو را برگزید، زیرا ظاهراً دلیل دیگری وجود ندارد. مولانا می گوید خدایی هست که عادل و حکیم است. شر نیز وجود دارد، اما باید دانست که:
1. این شرور ادعایی مطلق نیستند، بلکه نسبی هستند.

ادامه مطلب: مثنوی و مسأله ی رنج انسانی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مولانا / مولوي
نمایش از 01 بهمن 1393 بازدید: 129
پرینت

مثنوی معنوی

مثنوی، مشهور به مثنوی معنوی (یا مثنوی مولوی)، نام کتاب شعری از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی است. این کتاب از ۲۶۰۰۰ بیت و ۶ دفتر تشکیل شده و یکی از برترین کتاب‌های ادبیات عرفانی پس از اسلام است.
این کتاب در قالب شعری مثنوی سروده شده‌است که در واقع عنوان کتاب نیز می‌باشد. اگر چه قبل از مولوی، شاعران دیگری مانند سنائی و عطار هم از قالب شعری مثنوی استفاده کرده‌اند اما مثنوی معنوی از سطح ادبی بالاتری برخوردار است.
در این کتاب ۴۲۴ داستان به شیوه تمثیل آمده است که داستان سختی‌های انسان در راه رسیدن به خدا را بیان می‌کند. بیت نخست دفتر اول مثنوی معنوی به "نی‌نامه" شهرت دارد و چکیده‌ای از مفهوم ۶ دفتر است. این کتاب به درخواست شاگرد مولوی، حسام‌الدین حسن چلبی، در سالهای ۶۶۲ تا ۶۷۲ هجری تالیف شد.
آنچه مثنوی معنوی را از سایر مثنوی‌ها جدا می‌کند روانی در عین خلاقیت و نوآوری ادبی و نیز معنای دقیق الفاظ و تعبیرات جدید آن است

ادامه مطلب: مثنوی معنوی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مولانا / مولوي
نمایش از 01 بهمن 1393 بازدید: 130
پرینت

باران شعر مولانا تا روزگار ما

همراه با توفیق سبحانی درباره حکیم مولوی
امروز، روز بزرگداشت حکیم جلال الدین محمد بلخی(مولوی) است. مولانا جلال‌الدین محمد بلخی یكی از بزرگترین شاعران ایرانی است كه به خاطر اندیشه‌ها و افكار ناب و شورانگیزش در مثنوی معنوی به شهره آفاق رسید.
باران شعر مولانا تا روزگار ما
بحث در مورد مولانا و آثارش چون مثنوی معنوی و این‌كه چرا ما مردم ایران باید مثنوی معنوی و سایر آثار مولانا را بخوانیم از زبان استاد توفیق سبحانی مولوی پژوه شنیدنی است.
چرا مردم باید مثنوی معنوی بخوانند؟
برای آن‌كه در مثنوی مسائلی مطرح شد كه مولوی با نبوغ ذاتی‌ای كه داشت احساس كرد باید انسان‌ها آن را بدانند تا به زوایای زندگی پی ببرند. بنابراین باید مثنوی را بخوانند و زندگی را فقط خور و خواب ندانند و بدانند زندگی گوشه‌ها و زوایایی دارد كه مولانا بر آن‌ها اندیشیده است و برای آن‌ها مطرح كرده است.
مولانا در بین مردم چقدر محبوبیت داشت؟

ادامه مطلب: باران شعر مولانا تا روزگار ما
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مولانا / مولوي
نمایش از 01 بهمن 1393 بازدید: 117
پرینت

رابطه منظومه فکري مولوي با علوم قرآني
نگاهي به کتاب «در سايه‌سار مثنوي»

در منظومه فکري مولوي، تفسير قرآن و مباحث مرتبط با آن اهميت خاصي دارد. او بيش از 100 سوره و 900 آيه را به اشاره يا به تفصيل و تفسير و تأويل مدنظر داشته است.
نگاهي به کتاب «در سايه‌سار مثنوي»
چاپ نخست کتاب «در سايه‌سار مثنوي» به قلم دکتر عليرضا نبي‌لو از سوي موسسه بوستان کتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.
مثنوي مولانا جلال‌الدين بلخي، به سان دريايي است که علوم و معارف گوناگون انساني در آن موج مي‌زند و نشان دادن ردپاي اين دانش‌ها براي هر خواننده‌اي جذاب است. اثر حاضر، در هشت فصل به اين امر اهتمام مي‌ورزد.
سخن گفتن و نوشتن درباره اثري که از بهترين دستاوردهاي فکري بشر است، کار آساني نيست، به ويژه آن که موضوع اين پژوهش تقريباً بخش اعظمي از منظومه فکري مولوي را در برمي‌گيرد. هر بخش اين نوشته مي‌تواند موضوع چندين جلد کتاب باشد که به ناچار با توجه به محدوديت حجم کتاب، به ذکر اجمالي از ديدگاه‌هاي مولوي راجع به هر علم بسنده شده است.

ادامه مطلب: رابطه منظومه فکري مولوي با علوم قرآني
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مولانا / مولوي
نمایش از 01 بهمن 1393 بازدید: 123
پرینت

 

مولانا ، جلال الدین رومی

 

جلال الدین رومی بلخی ، مشهور به مولوی،604-672 ه. ق، شاعر و عارف و حكیم ایرانی مقیم آسیای صغیر (و بهمن سبب معروف به رومی)، كه همه ی آثارش به زبان فارسی است و طریقه ی مولویه را كه دنباله ی آن هنوز در تركیه ی امروز موجود است تاسیس كرده است .
زندگی نامه
مولوی در بلخ بدنیا آمد. پدرش بهاءالدین ولد، كه در آن شهر مسند تدریس و فتوی داشت، بسبب رنجش خاطر سلطان محمد خوارزمشاه هنگامی كه جلال الدین كودك بود، از بلخ بیرون آمد و سرانجام رخت به قونیه هجرت كرد و آنجا ماند تا وفات یافت (628 ه. ق). هنگام وفات پدر، جلال الدین 24 ساله بود، و بر جای پدر به وعظ و فتوی پرداخت. چندی بعد برهان محقق ترمذی از خراسان به قونیه آمد و جلال الدین جوان را تحت ارشاد و تربیت خویش گرفت و او را یك چند به حلب و دمشق فرستاد، و تدریجاً با معارف صوفیه آشنائی تمام داد. تا چند سال ی بعد از وفات (638 ه . ق) برهان محقق، جلال الدین همچنان در مسند تدریش مستقر بود تا آنكه شمس انقلابی روحانی در وجود او پدید آورد كه ترك مسند تدریس و فتوی گفت و این امر سبب نارضائی و خشم شاگردان مولانا شده ، مرید و مراد را سرزنشها كردند، و عاقبت شمس تحت فشار مریدان مولانا، بعد از آنكه به دمشق سفر كرد (643 ه . ق) ، كوشید یك چند خود را از مولانا دور نگهدارد و ممكن نشد و عاقبت به قونیه بازگشت (644 ه. ق)، اما چندی بعد به ناگاه ناپدید شد (645 ه.ق) و افسانه ای شایع گشت كه بدست مریدان مولانا كشته شده است.

ادامه مطلب: مولانا ، جلال الدین رومی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مولانا / مولوي
نمایش از 01 بهمن 1393 بازدید: 104
پرینت

آموزه‌های اخلاقی در مثنوی معنوی 1

یقین
به گفته مولوی، هر چند مرتبه یقین بالاتر رود، شک، وهم، گمان و خیال در آن کمتر نفوذ می‏کند. به گفته وی، شک و یقین، همواره در جدالند و شیاطینی که در کمین نشسته‏اند، با سلاح شک می‏خواهند ایمان و یقین بنده را درهم شکنند و بنده‏ای که یقینش استوار باشد، همانا بانگ خدایی را می‏شناسد و در می‏یابد و هر چه یقین کمتر باشد، زودتر به بانگ شیطان فریفته می‏شود:
تو چــه عــزم دین کنی با اجتـهاد دیــو بـانـگــــــت برزند اندر نــــــــهاد
که مرو زآن سو بیندیش ای غَوی که اســـیر رنــج و درویشی شـــوی‏
بــی‏نــــوا گردی ز یــاران و اُبــری‏ خــــوار گردی و پشــــیمانی خــوری‏
تو ز بیـــــم بانـــگ آن دیــــو لعین واگریزی در ضـــــــلالـت از یقیـــــــن‏
که هلا فردا و پس فردا مراســت‏ راه دین پویم که مهلت پیش ماســـت‏
مرگ بینی باز کو از چپ و راسـت‏ می‏کشد همسایه را تا بانگ خاسـت‏
باز عــــــزم دیـن کنی از بیم جان‏ مرد ســـازی خویشتـــن را یک زمــان‏
پس سلح بر بندی از علم و حکم ‏ کـه مـــــن از خوفـــی نیارم پای کـم‏
باز بانگــــی برزند بر تو ز مـــکــــر کــه بترس و باز گرد از تیـــــغ فقــــــر
باز بگــریـــزی ز راه روشــــــــنی‏ آن ســـــــلاح عــــلم و فـن را بفکنی‏

ادامه مطلب: آموزه‌های اخلاقی در مثنوی معنوی 1
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مولانا / مولوي
نمایش از 01 بهمن 1393 بازدید: 106
پرینت

مواجهة متفکران شيعي با مولانا و آثار وي

مهدي کمپاني زارع
بخش اول
مثنوي معنوي مولانا جلال الدين از جمله کتابهايي است که در جهان تشيع از قرن نهم تاکنون مورد توجه بوده است. اين کتاب به جهت اشتمال بر مباحث دقيق توحيدي و ولايي به مذاق عارفان بيشتر در ميان جماعتي از اماميه محل اعتنا بوده که صاحب ذوق عرفاني بوده اند. از پيرجمال الدين اردستاني و شاه داعي الي الله در قرن نهم تا بزرگاني چون آيت الله مهدي الهي قمشه اي و علامه حسن زاده آملي در عصر حاضر به اين کتاب عنايت داشته و نکاتي در تفخيم و تفسير آن بيان کرده اند. اين اقبال موجب شده که اين کتاب در سنتي مستدام همواره محل مراجعه و بحث باشد و نکات بسياري از معارف آن در ضمن معارف شيعي مندرج گردد. گاه نيز برخي از اين جماعت در مقام شارح کلام مولانا ظاهر شده اند و با توجه به معارف شيعي کلام وي را آشکار نموده و غنا بخشيده اند. اوج چنين کاري را مي توان در شرح حکيم سبزواري از پيروان حکمت متعاليه دانست. او متعلق به سنتي است که کساني چون شيخ بهايي، ملاصدرا و فيض کاشاني آن را سامان داده اند که همه از علاقه مندان مولانا بوده اند. سبزواري چون سلف صالح خود در حق مولانا تعظيم فراوان روا مي دارد و کتاب او را قرآن منظوم و تفسير قرآن و مقتبس از مشکات وحي و آشکار کننده سنت مي خواند. وي براي تبيين اين مدعا در شرح اين کتاب به تفصيل به ذکر آيات و روايات مربوطه مي پردازد. وي براي تشريح سخنان مولانا به کتب اهل عرفان و حکمت مراجعة دائم مي نمايد و سخنان ايشان سود مي جويد و از عارفان و حکيمان بسياري در شرح خود ياد مي کند.

ادامه مطلب: مواجهة متفکران شيعي با مولانا و آثار وي
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مولانا / مولوي
نمایش از 01 بهمن 1393 بازدید: 80
پرینت

نگاهي به بن مايه هاي فکري مولوي در مثنوي

نام گذاري سال 2007 ميلادي(1386شمسي) به «سال جهاني مولانا» آن هم به پيشنهاد ترکيه! اين پيام را به گوش جهانيان رساند که حتي در عصر پيچيده و پر تب و تاب قرن بيست و يکم، اين جلال الدين مولوي است که نسخه اي براي درمان دردهاي انسان معاصر است. به همين منظور در روزهاي ۶ تا ۱۰ آبان ۱۳۸۶ نيز کنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا با شرکت انديشمنداني از ۳۰ کشور جهان در3 شهر تهران، تبريز و خوي برگزار شد اما جاي تاسف است که چنين مناسبت هايي را که خود بايد طراح آن باشيم در سکوت خبري سپري مي کنيم و هنوز انديشمنداني مانند مولوي، حافظ، سعدي، عطار و ... را در صندوقچه هايي پنهان کرده ايم و گاه گاهي به اين گنجينه ها فقط مي نازيم! غافل از اين که انديشه و شخصيت تاثير گذار آن هاست که بايد در متن زندگي خاص و عام پرتو افکن شود. اين نوشتاربه مناسبت هشتم مهر روز بزرگداشت مولانا ، مروري است بر شخصيت پر فروغ مولوي و کهکشان فکري اين عاشق دل سوخته...

مولوي کيست و چه مي گويد؟

ادامه مطلب: نگاهي به بن مايه هاي فکري مولوي در مثنوي
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مولانا / مولوي
نمایش از 01 بهمن 1393 بازدید: 87
پرینت

 

نگاهی به شروح کهن مثنوی معنوی

معرفی و گزارشی از «معرفی و نقد و تحلیل شروح مثنوی»

گر شود بیشه قلم، دریا مدید

مثنوی را نیست پایانی امید

(2247/6)


بخش اول :

مثنوی معنوی

به قول استاد فرزانه و دانشمند جناب آقای دکتر شفیعی کدکنی «مثنوی معنوی جلال الدین مولوی، بزرگ ترین حماسه ی روحانی بشریت است که خداوند برای جاودانه کردن فرهنگ ایرانی آن را به زبان پارسی هدیه کرده است و هنوز بشریت در نخستین پله های شناخت این ژرف و بی همتاست». اگر در هر سالی شرحی جامع و کامل بر این کتاب نوشته شود باز هم میدان تحقیق همچنان باز است و تشنگان این وادی جویای گزارش های بیشتر و بیشترند.

آری، تألیف صدها شرح و تلخیص و ترجمه به زبان های فارسی، ترکی، اردو و ده ها زبان دیگر دنیا که امروزه نسخ خطی فراوانی از آنها در کتابخانه های مختلف دنیا موجود است، نمودارگوشه ای ازعظمت این کتاب عظیم و پر قدر است که به حق لقب «قرآن فارسی» یافته است.


اشعار مولانا چه در مثنوی و چه در غزلیات شمس آکنده و آمیخته با رموزات عرفانی و اسرار ملکوتی است و از همان آغاز تولد و سرایش افهام و اذهان بسیاری از یاران و مریدان مولانا را به خود جلب کرد و طبق آنچه از مکتوبات مولانا و فیه ما فیه او بر می آید و نیز آنچه افلاکی در مناقب العارفین بارها بدان اشاره کرده، مولانا در زمان حیات پر برکت خود آنچه اذهان و افهام کافه انام از این رموزات در بهره اندوزی دچار مشکل می شد، با کلام جان بخش خویش کلام مثنوی را تفسیروتبیین می نمود و ایشان بارها درفهم ابیات و معانی رمز آلود مثنوی به مولانا مراجعه می کردند.

ادامه مطلب: نگاهی به شروح کهن مثنوی معنوی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مولانا / مولوي
نمایش از 01 بهمن 1393 بازدید: 133
پرینت

سیمای علی (ع) در مثنوی

امام علی (علیه السلام)
مولوی در مثنوی، در نخستین اشاره به امام علی علیه السلام، عشق خود را به ایشان با دو بیت زیبای عربی آشکار می‏سازد:
مرحبا یا مجتبی یا مرتضی
ان تغب جاء القضا ضاق الفضا
انت مولی القوم من لا یشتهی
قدردی، کلا لئن لم ینتهی.
مولوی با سخنان حضرت علی علیه السلام آشنایی کامل داشته و بیت اول سخنی است منسوب به علی علیه السلام که فرمودند: «اذا جاء القضا ضاق الفضا» .
این نقل قول تاکیدی است‏بر نقش ولایت‏حضرت علی علیه السلام که دین را نگهبان است; زیرا با تداعی آیه‏ای از قرآن مجید هشدار می‏دهد که «کلا لئن لم ینته لنسفعا بالناصیه.» (علق: 15) این آیه قرآن خطاب است‏به فردی بت‏پرست از مردم مکه که برده مسلمان خود را از نمازگزاردن منع می‏کرد.
وظیفه مولایی و نگاهبانی دین از آن جهت‏به عهده حضرت علی علیه السلام است که خود قرآن ناطق است. بنابراین، علی علیه السلام مردی است که رهروان و پیروانش او را عاشقند و بت‏پرستان و منکران تعالیم قرآن از او در بیم.

ادامه مطلب: سیمای علی (ع) در مثنوی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مولانا / مولوي
نمایش از 01 بهمن 1393 بازدید: 106
پرینت

تحلیل داستان شاه و کنیزک در مثنوی مولوی

چکیده

داستان شاه و کنیزک نخستین داستان مثنوی و نخستین سخن مولوی پس از ذکر ماجرای نمادین و تمثیلی نامه ی نی است. به احتمال قوی به سبب قرابت زمانی و مکانی نی نامه با این داستان، یکی از جدی ترین داستانهای مثنوی است و همان گونه که مولوی تمام آن را که در مثنوی بیان آن را در نظر داشته، در نی نامه بیان کرده است(1)، در این داستان نیز غالب اصول و عقاید مربوط به جهان بینی، تجارب روحانی و حیاتی و ماجرای روح آدمی در جسم را در قالب داستانی تمثیلی بیان کرده است. در این یادداشت، ضمن تحلیل این داستان، دلایلی از جزئیات داستان جهت اثبات وجود سطح تمثیلی آن – که مورد تردید برخی از شارحان مثنوی است – آمده و در کنار آن برخی عقاید و نظریات مولوی که در مطاوی داستان تجلی یافته، ذکر شده است.
واژه های کلیدی: مولوی، مثنوی، داستان شاه و کنیزک ، تمثیل.

ادامه مطلب: تحلیل داستان شاه و کنیزک در مثنوی مولوی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مولانا / مولوي
نمایش از 01 بهمن 1393 بازدید: 96
پرینت

چرایی تفسیر و نقد مثنوی

علامه جعفری
علامه جعفری را می شناسید؟ بیشتر کسانی که درگیر کتاب و کتابخوانی و بحث های جدی هستند، بدون شک این چهره ماندگار فلسفه و علوم اسلامی معاصر را به خوبی یادشان می آید. عده ای دیگر هم که درگیر این فضاها نیستند، احتمالا لهجه شیرین استاد و همچنین بخش هایی از سخنرانی هایی او را که از سیما پخش شده است، به یاد می آورند. علامه جعفری، از بزرگترین پژوهشگران و متفکران حوزه فلسفه اسلامی و اندیشه اسلامی معاصر بود و آثار ارزشمندی را هم در این حوزه، به جا گذاشت.
علامه جعفری، وقتی که در نجف درس می خواند، با مثنوی معنوی آشنا شد و آن را مطالعه کرد. وقتی هم که به تهران آمد، شروع کرد به درس دادن مثنوی معنوی. پنج سالی هم وقت گذاشت تا بتواند شرحی بر مثنوی معنوی بنویسد.
خود علامه، در این باره می نویسد: "در سال‌ 1344 شمسی‌ هجری‌، جمعی‌ از دوستان‌ دانشمند و فضلای‌ پاكدل‌ كه‌ شیفته‌‌ مقامات‌ علمی‌ و معرفتی‌ جلال‌الدین‌ مولوی‌ بودند، در تهران‌ دور هم‌ گرد آمده‌ و با خلوص‌ نیت‌ و جدیت‌ كامل‌ كتاب‌ مثنوی‌ را مورد بحث‌ و بررسی‌ قرار دادند. اینجانب‌ توفیق‌ شركت‌ در این‌ مجمع‌ علمی‌ و فلسفی‌ و عرفانی‌ را داشتم‌، بیش‌ از تاریخ‌ فوق‌ به‌ مدت‌ زیادی‌ با مغز سرشار و روان‌ پرجوش‌ جلال‌ الدین‌ آشنایی‌ داشته‌ و از حقایق‌ فراوانی‌ كه‌ در كتاب‌ مثنوی‌ آورده‌ است‌، بهره‌ برداری‌ كرده‌ بودم‌.

ادامه مطلب: چرایی تفسیر و نقد مثنوی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مولانا / مولوي
نمایش از 01 بهمن 1393 بازدید: 71
پرینت

نگاهی به تفسیر مثنوی محمد‌تقی جعفری درگفت‌وگو با یکی از شاگردانش

تفسیر مثنوی با رویكرد حیات معقول انسانی / 200 نقد محمدتقی جعفری به مولوی
دلایل توجه خاص آیت‌آلله مرحوم محمدتقی جعفری به مولوی و مثنوی و بررسی ویژگی‌های تفسیر مثنوی وی بهانه گفت‌وگویی شد به مناسبت 8 شهریور (روز بزرگداشت مولوی) با زهره محمدعلی، یکی از شاگردان وی که به گفته خودش 18 سال توفیق بهره‌گیری ازعلامه جعفری و جلسات درس و بحث او را داشته و امروز خود «تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی» استادش را درس می‌دهد.
سعیده محبی: مجموعه 15 جلدی «تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی جلال‌الدین محمد مولوی» یکی از مشهورترین تالیفات آیت‌الله شیخ محمدتقی جعفری است که نگارش آن را سال 1348 آغاز كرد و در اسفند 1353 به پایان رساند. جالب آن که او 14 جلد شرح مثنوی را در طول 5 سال به رشته تحریر در آورد.

ادامه مطلب: نگاهی به تفسیر مثنوی محمد‌تقی جعفری درگفت‌وگو با یکی از شاگردانش
 

صفحه1 از13

<< شروع < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 177 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید