نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: دوره خلفای راشدین
نمایش از 01 مرداد 1392 بازدید: 162
پرینت

نگاهی به خلافت ابوبکر

خلافت ابوبکر
به محض اینکه پیامبر وفات یافت ، اصحاب از مهاجرین و انصار در سقیفۀ بنی ساعده جمع شدند تا خلیفۀ بعد از پیامبر را مشخص کنند. نوشته اند به عمر گفتند که چه نشسته ای در حالی که در سقیفه مشغول تعیین خلافت هستند. عمر به ابوبکر خبر داد و هر دو شتابان به آنجا رفتند در حالی که علی (ع) مشغول آماده کردن مقدمات غسل و کفن پیامبر(ص) بود. سعد بن عباده رئیس قبیلۀ خزرج در حالی که به شدت مریض بود ، از فضائل انصار سخن می گفت . سعد بن عُباده یادآور شد که این انصار بودند که پیامبر را پناه دادند و برای او پایگاه محکمی چون مدینه ایجاد کردند در حالیکه قریش ، پیامبر را از خود رانده بود و او را به شدیدترین وجه تحت فشار قرار داده بود . پس خلافت حق انصار است. ابوبکر مجلس را بدست گرفت و ابتدا از فضائل هر دو گروه یعنی مهاجر و انصار سخن به میان برد و بعد افضلیت مهاجرین را در خلافت پیش کشید.

ادامه مطلب: نگاهی به خلافت ابوبکر
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: دوره خلفای راشدین
نمایش از 01 مرداد 1392 بازدید: 95
پرینت

خلافت عمر

شجره نامه خلفاء راشدین

ابوبکر در دوران مریضی ، خلیفۀ بعد از خودش را مشخص کرد و عمر را به خلافت نشاند و به این ترتیب مزد زحمات دو سالۀ عمر را پرداخت کرد .
ابوبکر ابتدا با عبدالرحمن بن عوف و عثمان بن عفان مشورت کرد و بعد نامه ای را خطاب به مسلمین نوشت و در آن رسما عمر را به عنوان خلیفۀ بعد از خودش انتخاب کرد. می گویند وقتی غلام ابوبکر نامۀ انتصاب عمر را به خلافت ، برای مردم قرائت کرد، ابوبکر از داخل خانه سر را بیرون آورد و گفت « آیا از خلیفه ای که برای شما انتخاب کردم راضی هستید من خلیفه را از اقوام خود انتخاب نکردم و شایسته ترین فرد را برای خلافت برگزیدم» همه قبول کردند و در نتیجه عمر به خلافت رسید. بعد از مرگ ابوبکر مردم با عمر بیعت کردند و او را به خلافت پذیرفتند. عمر به منبر رفت و اولین خطابه ای که خواند این بود: «مَثَل عرب، مثل شتر عنان زده شده است که فشار افسار او را مطیع کرده ، این شتر را به هر طرف بکشند می رود به خدای کعبه سوگند عرب را به دنبال خود می کشم »

ادامه مطلب: خلافت عمر
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: دوره خلفای راشدین
نمایش از 01 مرداد 1392 بازدید: 127
پرینت

خلافت عثمان

شجره نامه خلفاء راشدین

گفتیم که عمر بعد از زخمی شدن شورایی شش نفره تشکیل داد متشکل از:‌عبدالرحمن بن عوف که رئیس جلسه بود- علی (ع)- عثمان – زبیربن العوام- طلحه و سعد بن ابی وقّاص . این شش نفر سه روز مهلت داشتند تا با رای اکثریت خلیفه را مشخص کنند.و اگر رای ها به تساوی تقسیم شد، هرکسی را که عبد الرحمن معین کند او خلیفه است . و اگر گروه دیگر قبول نکردند باید به قتل برسند . در این سه روز مذاکرات زیادی انجام شد و نتیجه بین علی(ع)‌وعثمان مردّد شد. عبدالرحمن بیشتر به خلافت عثمان تمایل داشت چراکه خود از بنی امیه بود . با این حال ابتداء‌ از علی (ع) پرسید: اگر با تو بیعت کنیم آیا حاضر می شوی به کتاب خدا و سنت رسول الله و به شیوة دو خلیفة‌ پیشین رفتار کنی؟

ادامه مطلب: خلافت عثمان
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: دوره خلفای راشدین
نمایش از 01 مرداد 1392 بازدید: 146
پرینت

خلافت امیرالمومنین علی (ع)

پس از عثمان کارتعیین خلافت چند روز طول کشید. با اینکه چند نفر داعیة خلافت داشتند اما اکثریت مسلمین خواستار خلافت علی(ع) بودند . علی (ع) تمایلی برای قبول خلافت نداشت و هرچه اصرار می کردند قبول نمی کرد علی (ع) می فرمود: مرا رها کنید و خلافت را به دیگری بدهید بعد مشکلات و شرایط سخت این زمانه را پیش بینی کرد. زمانی که شرایط در صورت های مختلف نقش می بندند. و فرمود اگر مرا رها کنید به دستورات خلیفه پایبند خواهم شد و در آخر فرمود: أنا وزیرا لکم خیرا منی امیراً.

اما مردم در مسجد گرد او جمع شدند و با اصرار خلافت او را خواستار شدند . ودر آخر علی (ع) قبول کرد. ومردم در مسجد با او بیعت کردند. اولین کسانی که به نشانة بیعت با علی(ع) دست دادند طلحه و زبیر بودند. گروهی از امویان هم که هنوز در مدینه بودند مخفیانه از شهر خارج شدند و از بیعت امتناع کردند. اشخاصی هم مانند سعد بن ابی وقّاص مخالف بیعت با علی(ع)بودند.

ادامه مطلب: خلافت امیرالمومنین علی (ع)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: دوره خلفای راشدین
نمایش از 30 تیر 1392 بازدید: 104
پرینت

نقدى بر آمار تلفات جنگ هاى امام على عليه السلام
(جمل, صفين, نهروان)

آن چه در اين نوشتار مورد بررسى قرار خواهد گرفت, آمار تلفات جنگ هاى جمل, صفين و نهروان است كه در منابع قديم و جديد با رقم هاى بسيار بالايى گزارش شده و تاكنون تحقيقى درباره آن انجام نگرفته است. با آن كه در ميان آمار فراوان و متضاد اين سه نبرد, دست يابى به رقم واقعى تقريبا غير ممكن است, اما در اين نوشتار تلاش شده است با توجه به مجموع گزارش ها و قراين, بخش نادرست و مبالغهآميز اين آمار مشخص شود و تا آن جا كه ممكن است رقم نزديك به واقع ارايه گردد. در عين حال, نگارنده بر اين باور است كه آمار واقعى از آن چه در اين جا هم گفته مى شود كم تر است, ولى اثبات اين نظريه با استدلال به متون تاريخى موجود امكان پذير نيست.

ادامه مطلب: نقدى بر آمار تلفات جنگ هاى امام على عليه السلام
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: دوره خلفای راشدین
نمایش از 30 تیر 1392 بازدید: 176
پرینت

نظام قضايى در ايران پس از اسلام

 با سقوط ساسانيان, نظام حقوقى اسلامى به تدريج جايگزين نظام حقوقى زرتشتى شد. يكى از انگيزه هاى مهم رويكرد ايرانيان به اسلام, تإكيد دين اسلام بر عدل و داد بود. پيامبر اكرم(ص) در مدينه خود به قضاوت مى پرداخت, اما براى نقاط دور دست يكى از ياران خويش را براى قضاوت مى فرستاد. در عصر خلفاى راشدين, قوه قضائيه از قوه مجريه, تفكيك شد. از عصر اموى تا اوائل خلافت عباسى, نظام قضايى در قلمرو ايشان از جمله ايران شيوه اى غير متمركز داشت. پس از استقرار عباسيان نظام قضايى, تحت تإثير تمدن ايرانى, به شيوه اى متمركز روى آرود و منصب قاضى القضات كه مشابه مقام موبدان موبد در عصر ساسانى بود براى اشراف و نظارت بر كار قضات در تمام قلمرو خلافت عباسى تإسيس شد. اين نظام كه از جهت ماهوى و شكلى براساس فقه اهل سنت استوار بود تا سقوط عباسيان به دست هلاكو ادامه يافت.

ادامه مطلب: نظام قضايى در ايران پس از اسلام
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: دوره خلفای راشدین
نمایش از 30 تیر 1392 بازدید: 88
پرینت

على(ع) و نحوه نگرش به قدرت

 تشريح انديشه سياسى على(ع) و ديدگاه هاى وى درباره قدرت همواره مورد توجه مورخان و محققان بوده است. اما در اين ميان نظريه اى كه امام على(ع) را از ساير حاكمان اسلامى متمايز مى نمايد, حاكم آرمانى و اصولى بودن و نگاه اعتبارى داشتن به قدرت است. نوشتار حاضر كه مقدمه اى در اين زمينه است, سعى در بررسى اين ديدگاه بر اساس برخى شواهد تاريخى دارد.


واژه هاى كليدى: على(ع), قدرت, ديدگاه آرمان گرايى, نگاه اعتبارى و اصولى.

ادامه مطلب: على(ع) و نحوه نگرش به قدرت
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: دوره خلفای راشدین
نمایش از 30 تیر 1392 بازدید: 106
پرینت

  شهادت عمار بن ياسر

«عمّار ياسر» از اصحاب خاص پيامبر (ص) و از نخستين ايمان آورندگان، در مكه و در حدود 44 سال قبل از بعثت به دنيا آمد. پدرش «ياسر» نام داشت كه از مردم يمن بود و بعدها در مكه ساكن گشت.
سميّه، مادر عمار، كنيز ابوحذيفه بود. او كنيزش را به همسري ياسر در آورد و ياسر از آن زن صاحب فرزندي شد كه نام او را عمار گذاشتند. ابو حذيفه بعدها عمار را از قيد رقيّت آزاد كرد و از اين رو از موالي بني مخزوم به حساب آمد.[1]
 
اسلام آوردن عمار و خاندان او:
بعد از بعثت پيامبر و بعد از دعوت مخفيانه سه ساله، پيامبر (ص) دعوت خود را آشكارا آغاز نمود. عمار به همراه پدر و مادر و برادرش (عبدالله) در سال پنجم بعثت به حضور پيامبر آمد. و مسلمان شدند و اينان سي و چندمين نفري بودند كه اسلام آوردند، در حالي كه عمار حدوداً 48 سالي داشت.[2]

ادامه مطلب: شهادت عمار بن ياسر
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: دوره خلفای راشدین
نمایش از 30 تیر 1392 بازدید: 100
پرینت

  سلمان فارسي

سلمان نامی است که پیامبر (ص) خطاب به روزبه ایرانی کرد و او را سلمان فارسی خواند. نام سلمان در مراحل گوناگون زندگی او تا پیش از پذیرش اسلام با ابهام روبروست. در منابع کهن مطلقا اشاره­ای به نام سابق او نشده است اما از قرن ششم منابعی همچون مجمل التواریخ و القصص نام قبل از اسلام او را "ماهبه بن بدخشان بن آذرحبسس بن مرد سالار" ضبط کرده­اند[1] و در منابع دیگر نیز از این زمان به بعد اسامی­ای شبیه به این مورد را ضبط کرده­اند که احتمالا همۀ آنها تصحیف کلمه "ماه­به" در ردیف "روزبه" و "سال­به" از اسامی رایج ایرانی پیش اسلام در ایران می­باشند و همچنین کلمه "آذرجسس" نیز تغیر یافته "آذر گشنسب"می­باشد.[2]

ادامه مطلب: سلمان فارسي
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: دوره خلفای راشدین
نمایش از 30 تیر 1392 بازدید: 94
پرینت

ريشه شناسى جريان هاى سياسى كوفى در نيمه نخست قرن اول هجرى/هفتم ميلادى(1) 

شناخت چگونگى بنيان شهر كوفه و روند تحول ساختار جمعيتى آن, از تإسيس در سال هفده هجرى قمرى تا ايام حكومت امام على(ع), نقش بنيادى در تبيين و معرفى جناح هاى سياسى در نيمه سده هفتم ميلادى/قرن اول هجرى دارد.
اين جناح ها در حوادث منجر به قتل خليفه سوم, و موضع گيرىهاى ايام حكومت امام على(ع) نقش اساسى ايفا كردند. به گمان نويسنده, خاستگاه اجتماعى ـ اعتقادى هسته مركزى نيروهايى كه قيام سال 35 هجرى را رهبرى كردند و سپس در طول حكومت امام على(ع) در موضوع حكميت و انشعاب نهروان از مواضع متفاوت روياروى شدند, در روند مطالعه جامعه كوفه به دست مىآيد. بازشناسى اوضاع برآمدن و شكل گيرى اين جناح ها و تبيين موضع گيرىهاى آن ها موضوع اين مقاله است.

ادامه مطلب: ريشه شناسى جريان هاى سياسى كوفى در نيمه نخست قرن اول هجرى/هفتم ميلادى(1)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: دوره خلفای راشدین
نمایش از 30 تیر 1392 بازدید: 126
پرینت

درآمدى بر صلح نامه هاى مسلمانان با ايرانيان در آغاز فتح ايران

بررسى قراردادهاى خارجى ميان دولت ها و ملت ها به ويژه اگر در آستانه بروز تحولى عظيم در سرنوشت آن ها باشد, مى تواند بسيارى از حقايق پنهان تاريخى را روشن سازد.
در اين راستا بررسى صلح نامه هاى مسلمانان با ايرانيان در آغاز فتح ايران واقعيت هاى فراوانى را در جوانب مختلف سياسى, فرهنگى, اعتقادى, اقتصادى و اخلاقى طرفين قرارداد فراروى ما قرار مى دهد, علاوه بر آن كه مى تواند محقق تاريخى را در تحليل مسائل مهمى همچون علل پيروزى مسلمانان و پيشرفت اسلام و نيز جغرافياى پيشرفت يارى رساند.
مقاله حاضر با مورد توجه قراردادن اهداف فوق, به جمعآورى متون صلح نامه ها پرداخته و مناطق و شهرهايى را بررسى مى كند كه از ميان چهار ناحيه بزرگ ايران آن زمان يعنى كور عراق, كور فارس و اهواز, كور جبل و كور خراسان, با انعقاد صلح نامه گشوده شده است.

ادامه مطلب: درآمدى بر صلح نامه هاى مسلمانان با ايرانيان در آغاز فتح ايران
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: دوره خلفای راشدین
نمایش از 30 تیر 1392 بازدید: 125
پرینت

چگونگي بيعت با امام علي(ع)

 پس از قتل عثمان، اصلي­ترين عامل رسيدن امام علي(ع) به قدرت، بيعت مردم با ايشان بود كه همواره يكي از موضوعات مهم قابل بحث در تاريخ صدر اسلام مي­باشد. نوشتار حاضر، به بررسي تطبيقي و مختصر از چگونگي بيعت با حضرت، براساس كتاب ارزش­مند نهج­البلاغه و منابع مهم تاريخ اسلام كه در فاصله قرن سوم تا دهم هجري تأليف يافته­اند، پرداخته است تا در اين خصوص، برخي از ابهام­هاي موجود را رفع كند و به سؤالات مرتبط با آن پاسخ دهد.

واژه­هاي كليدي: عثمان، امام علي(ع)، خلافت، بيعت، نهج البلاغه. معاويه، طلحه، زبير.

ادامه مطلب: چگونگي بيعت با امام علي(ع)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: دوره خلفای راشدین
نمایش از 30 تیر 1392 بازدید: 135
پرینت

جانشينى پيامبرصلى الله عليه وآله؛ انتقال كاريزما

 پس از وفات پيامبرصلى الله عليه وآله، جانشينى ايشان مهم‏ترين مسئله جامعه اسلامى بود. علاوه بر امام على‏عليه السلام، گروه‏ها و جريانات فكرى ديگرى مدعى دست‏يابى به خلافت بودند. آنان به منظور تحت‏الشعاع قرار دادن على‏عليه السلام در افكار عمومى، و شكستن انحصار جاذبه كاريزمايى او، به معرفى و تقويت نهاد كاريزمايى صحابه براى رقابت با اهل‏بيت‏عليهم السلام، در مرجعيت فكرى جامعه پرداختند. آنان در بُعد فرهنگى از ابزارهايى، چون سياست منع حديث، طرح عدالت و صحت اجتهاد صحابه، جعل حديث و... بهره گرفتند؛ اين جريان طى قرن‏هاى بعدى استمرار يافته، سازماندهى و تقويت شد.

ادامه مطلب: جانشينى پيامبرصلى الله عليه وآله؛ انتقال كاريزما
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: دوره خلفای راشدین
نمایش از 30 تیر 1392 بازدید: 98
پرینت

تشيع بصره در قرون نخستين

 منابع تاريخى بصره را شهرى سنى و طرفدار عثمان معرفى كرده اند, در حالى كه بصره قديم فى الجمله شيعه عثمان بوده نه بالجمله. استعمال واژه شيعه على(ع) در مقابل شيعه عثمان در محاورات مردم بصره و... گوياى اين مدعا است كه شيعيان از آغاز در حيات سياسى ـ مذهبى شهر تإثير گذار بوده اند; از اين رو بايد پيشينه تشيع بصره را همگام با تولد شهر دانست, هر چند اين گروه از جمله اقليت هاى مذهبى شهر به شمار مىآمدند. در قرن پنجم, تفكر شيعى در اين شهر بسط و گسترش يافت و مذهب غالب شهر شد. مقاله حاضر به ارائه شواهدى در اثبات وجود تشيع در بصره در قرون نخستين مى پردازد.

ادامه مطلب: تشيع بصره در قرون نخستين
 

صفحه1 از2

<< شروع < قبلی 1 2 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 202 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید