نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عباسيان
نمایش از 03 مرداد 1392 بازدید: 109
پرینت

پوشش و پرچم در جنگ‏هاى عصر اسلامى‏

دكتر اصغر قائدان 1

در اين نوشتار ابتدا به بحث مختصرى پيرامون نوع و رنگ پوشش نيروهاى نظامى در عصر پيامبرصلى الله عليه وآله و خلفاى پس از او تا عصر عباسيان پرداخته مى‏شود، آنگاه تلاش‏هاى آنان براى يك‏سان سازى نوع پوشش نيروهاى رزمى جهت هماهنگى و تشخيص نيروهاى خودى از دشمن، تشريح مى‏شود. سپس از دو نوع نشان با عنوان لوا و رايت، در سپاه رزم آن روزگار، سخن به ميان آورده و تفاوت‏ها، كاركردها و جايگاه آنها در لشكر اسلام بر مى‏شماريم و سير تحول آن را از عصر پيامبرصلى الله عليه وآله تا عصر عباسيان دنبال مى‏كنيم.

واژه‏ هاى كليدى: اسلام، جنگ، سپاه، رايت، لوا، پرچم، البسه‏ى نظامى.
ادامه مطلب: پوشش و پرچم در جنگ‏هاى عصر اسلامى‏
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عباسيان
نمایش از 03 مرداد 1392 بازدید: 178
پرینت

اغالبه

حجت الله جودكى

اموى‏ها در شرق، روم و مغرب به فتوحات ادامه دادند. سرزمين مغرب مدت يك قرن ناآرام بود و ميان خوارج، اموى‏ها، عباسيان و كارگزاران ايشان دست‏به‏دست مى‏شد. با حاكميت اغالبه در افريقيه، از نزاع‏ها كاسته شد و آن سرزمين روبه عمران و آبادانى نهاد. عرب‏هاى مهاجر با بربرها، يعنى ساكنان بومى آن سرزمين، آميختند و به عرب‏هاى افريقايى تبديل شدند و نسل، فرهنگ و زندگى جديدى به وجود آمد كه از اسلام، سنت‏هاى قبايلى و شرايط منطقه‏اى متاثر بود.

محمد زينهم محمد عزب كه كتاب «تاريخ مملكة الاغالبه‏» نوشته ابن‏وردان را تصحيح كرده، مقدمه و حواشى مفصلى به آن افزوده است. مقاله حاضر ترجمه اين مقدمه است.

ادامه مطلب: اغالبه
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عباسيان
نمایش از 01 مرداد 1392 بازدید: 103
پرینت

دعوت عبّاسی وابو مسلم

هرقد رکه قدرت اموی به واسطه ضعف خلفا و بهم ریختگی اعراب پشتیبان خلافت رو به ضعف می  رفت نفوذ شیعه زیاد تر می شد . این دعوت که در زمان محمد بن الحنیفه آغاز شده بود موضوعش آل علی (ع) و خلافت انها بود . اما د رآخر ، بنی العباس با مهارت عجیبی آن را به نفع خود برگرداندند .
خراسان در آن روزگار تابع بصره بود .طوایف عربی برای خود حوزه ای را با قریه ها و مزارع و چرا گاههای آن تصرف کرده بود . این طوایف از میراث زمان جاهلیت میان خود دودستگی هاو اختلافات فراوان داشتند .دولت اموی نیز که سیاست خود را برروی این دودستگی ها و اختلافات فراوان داشتند . دولت اموی نیز که سیاست خود را برروی این دودستگی ها بنا گذاشته بود آتش اختلافات را دامن می زد . درخراسان مهمترین و نافذترین قبیله عرب بنی تمیم بودند . اینها از نژاد عدنانی محسوب می شدند .  د رمقابل آنها طایفه ازد بود از نژاد قحطانی بودند و طوایف ربیعه نیز به انها ملحق شده بودند . میان این دو دسته برسر ریاست و نفوذ در خراسان زدو خودرها رخ داد .

ادامه مطلب: دعوت عبّاسی وابو مسلم
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عباسيان
نمایش از 01 مرداد 1392 بازدید: 123
پرینت

حکومت بنی عباس

خلافت عباسی در دوره  نفوذ خراسانیها
نخستین خلیفه عباسی ابوالعباس ملقب به سفاح (خونریز )چنانکه گفتیم روز 12ربیع الثانی 132 در کوفه به اجماع هوادارن خود به خلافت نشست و بر منبر ایستاده خطبه ای خواند و درطی  آن خود و خانواده خود را اهل بیت پیغمبر وآل محمد وذوی القربی وعشیره اقربین نامید وآیات راجع به اهل بیت و حقوق آنها را ذکر کرد. سپس به مذهب بنی حرب (سفیانیها) و مروانیها پرداخت که ظلم کردند و حق رااز دست اهلش خارج ساختند تا آنکه خداوند از آنها انتقام کشید و با خلافت عباسیان بر مردم منت نهاد.
ابوسلمه حفص بن سلیمان معروف به خلال که کارگردان دعوت عباسی در کوفه بود و از ارکان نهضت محسوب می شد اخیرا از پیش آوردن عباسیان پشیمان شده وبه فکر آل محمد واقعی افتاده بود بدین جهت مدتی ابوالعباس را در خانه ای از چشم شیعیانش پنهان نگاه داشت و مردم را از ورود او به کوفه بی خبر گذاشت .

ادامه مطلب: حکومت بنی عباس
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عباسيان
نمایش از 31 تیر 1392 بازدید: 127
پرینت

تجديد حيات اسلام در آسياى مركزى

امروزه آسياى مركزى متشكل از پنج جمهورى مستقل قزاقستان, قرقيزستان, ازبكستان, تركمنستان و تاجيكستان مى باشد. اين منطقه داراى منابع طبيعى و موقعيت تجارى فوق العاده اى است و در قديم محل عبور جاده ابريشم بوده است.
مسلمانان در اين منطقه تحولات مهمى به وجود آورده و ضمن ايجاد مراكز علمى, مساجد زيادى بنا كرده و به امور مذهبى روى آوردند. اما از اواسط قرن شانزدهم ميلادى كه روس ها بر اين منطقه تسلط يافتند, مبارزه با اسلام و مسلمانان را آغاز كردند و اين روند پس از حاكميت كمونيست ها, شدت بيشترى يافت و منجر به تخريب مساجد و مراكز مذهبى شد. ولى بعد از به قدرت رسيدن گورباچف, اوضاع دگرگون شد و فعاليت هاى مذهبى مسلمانان از نو آغاز گرديد و صدها مسجد جديد ساخته شد. اين نوشتار به تجديد حيات اسلام در آسياى مركزى بعد از طى اين دوره مى پردازد.

ادامه مطلب: تجديد حيات اسلام در آسياى مركزى
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عباسيان
نمایش از 31 تیر 1392 بازدید: 163
پرینت

نقش تشيّع در جنبش‏هاى سياسى صوفيان قزلباش‏

دكتر ناصر تكميل همايون(دانشيار پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى)
ايلات و عشاير آذربايجان و اران و آسياى صغير كه اندك اندك به تشيّع رو آورده و در خانقاه صوفيان اردبيل از شيخ صفى الدين اردبيلى به اين سو پرورش يافته بودند به دفاع از اين سلسله صوفيه (صفويه) برخاستند. آنان به تدريج از جنبه‏ى معنوى به سياست و حكومت‏گرى كشيده شده و با تشكيل اتحاديه‏ى قزلباش پايگاه عقيدتى و نظامى خود را پديد آورده و به مرور با تقويت آن توانستند شاه اسماعيل صفوى را به پادشاهى برسانند. اين امر تاريخى كه هويت و وحدت ايران را نيز در برداشت در جامعه مقبوليت يافت و نهايتاً سلطنت صفويه، ايران‏گير شد.

ادامه مطلب: نقش تشيّع در جنبش‏هاى سياسى صوفيان قزلباش‏
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عباسيان
نمایش از 31 تیر 1392 بازدید: 134
پرینت

تشيع در عصر غيبت صغرى; تداوم و تحول

حسن حسين زاده شانه چى

غيبت امام دوازدهم وضعيت جديدى را در جامعه شيعى پديد آورد كه موجب تحولاتى در زمينه هاى فرهنگى و علمى آن گرديد. اين تحولات در ابعاد مختلف فرهنگى به وجود آمد كه مهم ترين آن, تغيير مرجعيت علمى شيعيان بود. از ابعاد ديگر مى توان به توسعه مكاتب جديد علمى و گسترش تإليف و تدوين كتب و مصادر علمى شيعيان اشاره نمود. بررسى وضعيت علمى عصر غيبت صغرى از آن جهت حايز اهميت است كه اين عصر دوره گذار و انتقال از يك وضعيت ثابت به وضعيت ثابت ديگر در جامعه شيعه بود. در حقيقت, غيبت صغرى كه اتصال دهنده عصر حضور به عصر غيبت كبرى بود, دوره آماده سازى و ايجاد زمينه هاى لازم براى پذيرش غيبت طولانى امام(ع) محسوب گرديده و تحولات علمى پديد آمده در اين عصر, گام اوليه براى شكوفايى علمى و فرهنگى تشيع بود.

واژه هاى كليدى: تشيع, غيبت صغرى, ساختار علمى, مرجعيت, حوزه ها, دستاوردها.

ادامه مطلب: تشيع در عصر غيبت صغرى; تداوم و تحول
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عباسيان
نمایش از 31 تیر 1392 بازدید: 108
پرینت

انديشه ‏هاى حسن صبّاح‏ در باب امامت و حجّت‏

دكتر عبداللَّه رجايى
اين پژوهش ضمن بررسى نوآورى‏هاى مذهبى حسن صبّاح، به نقش وى در بنيان نهادن دعوت جديد اسماعيلى و بحث از آراى او درباره‏ى جايگاه امام در سلسله مراتب اين آيين و ضرورت تعليم از امام، هم‏چنين تأثير اين اصلاحات مذهبى در جامعه‏ى اسماعيلى ايران و چگونگى قرار گرفتن اين داعى اسماعيلى در رهبرى جنبش نزاريان مى‏پردازد.
يافته‏ هاى اين پژوهش بيانگر آن است كه حسن صبّاح با ارائه‏ى آموزه‏هاى تازه‏ى مذهبى، ضمن اصلاحات بنيادىِ ساختارِ اين آيين، آن را با مقتضيات سياسى و اجتماعى آن عهد هماهنگ ساخت. اين رويكرد مصلحت‏جويانه و عميقاً مذهبى سبب شد تا تعاليم اين داعى تحت عنوان «دعوت جديد» شهرت پيدا كند. وى به يارى اين انديشه‏هاى تازه، ضمن متحد ساختن نزاريان ايران، نيرو و آرمان‏هايى تازه بدانان داد و با رهبرى خويش، در مقام «حجت» امام غايب، جامعه‏ى نزارى را به سمت كسب توانمندى‏هاى سياسى نيز سوق داد.
واژه‏هاى كليدى: حسن صباح، دعوت جديد، مقام امام، تعاليم امام، اسماعيليان ايران، جنبش نزارى، حُجّت.

ادامه مطلب: انديشه ‏هاى حسن صبّاح‏ در باب امامت و حجّت‏
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عباسيان
نمایش از 31 تیر 1392 بازدید: 137
پرینت

تاريخ نگاران عرب و فتنه كبرا (2)

 (قسمت دوم)

چکیده:
مقاله حاضر كه ترجمه فصل اول از كتاب ((المورخون العرب و الفتنه الكبرى)) مى باشد به بحث و بررسى بحرانى مى پردازد كه در پايان خلافت عثمان, امت اسلامى را فرا گرفت.
قسمت اول مقاله به شرح حال, مستندات روايى, راويان و تحليل مواضع فكرى دو تن از تاريخ نگاران قرن دوم و سوم قمرى به نام هاى بلاذرى و يعقوبى اختصاص داشت كه در شماره قبل به چاپ رسيد. اينك قسمت دوم مقاله به موضوع فوق از ديدگاه دو تن ديگر از مورخان اسلامى يعنى صاحب ((الامامه و السياسه)) و طبرى مى پردازد.

صاحب ((الامامه و السياسه))

ادامه مطلب: تاريخ نگاران عرب و فتنه كبرا (2)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عباسيان
نمایش از 31 تیر 1392 بازدید: 114
پرینت

((راشدالدين سنان))  پيشواى بزرگ اسماعيليان شام در عصر صليبى

 دكتر عبدالله ناصرى
جنبش اسماعيليه پوياترين و قوىترين جنبش شيعى در جهان اسلام در قرون ميانه بوده است و هنوز هم با رهبرى امام وقت خود آقاخان به طور فعال سازماندهى مى شود. از زمان خلافت فاطمى در آفريقاى شمالى و مصر و امامت نزارى در الموت, اسماعيليان چالش سياسى و معنوى بى سابقه اى را با مذهب تسنن و اقتدار و نفوذ حاكمان سلجوقى و خفاى عباسى بروز دادند. بخشى از اسماعيليان نزارى نيز به رهبرى شيخ الجبل در شام و در تكاپو با صليبيون و سلسله هاى زنگى و ايوبى دعوت اسماعيلى را تداوم بخشيدند. مقاله حاضر به بررسى زندگى بزرگ ترين و شجاع ترين رهبر اسماعيلى شام در قرن ششم هجرى ـ سيزدهم ميلادى ـ به نام راشدالدين سنان اختصاص دارد.


واژه هاى كليدى: اسماعيليان, نزاريان شام, جنگ هاى صليبى, صلاح الدين ايوبى, راشدالدين سنان, الموت.

ادامه مطلب: ((راشدالدين سنان)) پيشواى بزرگ اسماعيليان شام در عصر صليبى
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عباسيان
نمایش از 31 تیر 1392 بازدید: 120
پرینت

هرمزان؛ كارنامه و حيات سياسى‏

يكى از عوامل انتقال فرهنگ و تمدن ايرانى به جهان اسلامى در قرون نخستين اسلامى نخبگان ايرانى بودند كه چشمپوشى از مطالعه آنها خطايى بزرگ در شناخت تاريخ ايران و اسلام خواهد بود. هرمزان سردار بزرگ يزدگرد سوم يكى از اين افراد بود كه در تحولات سياسى، نظامى و فرهنگى شامگاه عهد ساسانى و اوايل دوره اسلامى نقش‏آفرين شد. در مقاله حاضر ضمن بررسى حيات سياسى هرمزان كارنامه وى در انتقال عناصر فرهنگ ايرانى به تمدن اسلامى مورد بحث قرار مى‏گيرد.
واژه ‏هاى كليدى: ساسانيان، عمر، فتوح، هرمزان، ديوان، ابولؤلؤ.

ادامه مطلب: هرمزان؛ كارنامه و حيات سياسى‏
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عباسيان
نمایش از 31 تیر 1392 بازدید: 99
پرینت

   علل دست‏گيرى حسين بن روح نوبختى‏

    حسين‏بن روح نوبختى كه نزد اماميه به عنوان سومين نايب خاص امام دوازدهم عليه السلام معروف است، پنج سال از عمر خود را (317 - 312 ق / 929 - 924 م) در زندان مقتدر، خليفه‏ى عباسى، به سر برد. اين نوشته به بررسى علل دست‏گيرى او مى‏پردازد. در مورد دست‏گيرى او دو علت مطرح شده است:
    1. عدم پرداخت اموالى كه حكومت از او مطالبه مى‏كرد؛
    2. همكارى با قرامطه.
    در اين مقاله علت اول تأييد و علت دوم رد شده است؛ علاوه بر آن، فرض سومى نيز با تكيه بر قراين مطرح شده است و آن اين‏كه، غاليان با كمك حكومت موجبات دست‏گيرىِ حسين‏بن روح را فراهم كردند.

    واژه ‏هاى كليدى: نواب امام دوازدهم‏عليه السلام، حسين‏بن روح، قرامطه، شلمغانى، ابن‏الفرات، غاليان.

ادامه مطلب: علل دست‏گيرى حسين بن روح نوبختى‏
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عباسيان
نمایش از 31 تیر 1392 بازدید: 142
پرینت

وزارت بدر الجمالى‏

  مستنصر (خلافت 427 - 487ق) يكى از معروف‏ترين خلفاى فاطمى مصر است كه مدت زيادى بر مسند قدرت بود. دوران او با اين‏كه فراز و نشيب‏هاى زيادى داشت؛ اما يكى از مهم‏ترين و حساس‏ترين دوره‏هاى تاريخ دولت اسماعيلى مذهبِ مصر به شمار مى‏رود. هنگامى كه حكومت اسماعيلى مصر، در سراشيب سقوط قرار گرفت و خطرات داخلى و خارجى آن را تهديد مى‏كرد، وزارت به شخصى به نام بدر الجمالى (وزارت 466 - 487ق) سپرده شد و او توانست مشكلات را يكى پس از ديگرى پشت سر بگذارد.
    در اين پژوهش، اقدامات سياسى، اجتماعى و عمرانى بدر و اوضاع بحران زده‏ى مصر، همزمان با به قدرت رسيدن او، مورد بررسى قرار خواهد گرفت.
    واژه ‏هاى كليدى: مصر، اسماعيليه، فاطميان، مستنصر، بدرالجمالى.

ادامه مطلب: وزارت بدر الجمالى‏
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: عباسيان
نمایش از 31 تیر 1392 بازدید: 178
پرینت

فتح قسطنطنيه

دكتر محمود طاهري*

يكي از وقايع مهم تاريخ مسلمانان و بلكه يكي از حوادث بسيار برجسته در تاريخ جهان، فتح قسطنطنيه پايتخت امپراتوري روم شرقي به وسيله سلطان محمد دوم عثماني است. اين واقعه مهم تاريخي نه فقط به تنهايي در برگيرنده‌ي موضوعات متعدد و قابل تأملي است، بلكه آثار و پي‌آمدهاي فراوان آن نيز در عرصه‌هاي اقتصاد و سياست جهان نيز عبرت‌آموز است. آنچه در اين مقاله بنظر شما مي‌رسد، پژوهشي است درباره نحوه حمله تركان عثماني به اين شهر و همچنين اوضاع داخل شهر و مراحل سقوط آن با ذكر بعضي از مهمترين آثار اين واقعه مي‌باشد. با توجه به ضرورت اختصار مطالب در اين تحقيق، سعي شده كه مهمترين و جالب‌ترين نكات و حوادث اين رويداد مهم بيان گردد و از ذكر جزئيات خودداري شود.

واژه­ هاي كليدي: اسلام، قسطنطنيه، عثماني، بيزانس.
ادامه مطلب: فتح قسطنطنيه
 

صفحه1 از4

<< شروع < قبلی 1 2 3 4 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 417 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید