نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون تاريخ
نمایش از 15 شهریور 1392 بازدید: 133
پرینت

كارگزاران خلیفه دوم

 با توسعه‌ فتوحات در این دوره، سرزمین‌های زیادی تحت سلطه حكومت مدینه درآمد. اداره این سرزمین‌ها نیاز به مدیرانی داشت تا بر پایه‌ی ارزش‌های جدید، مناطق مزبور را اداره كرده و راه را برای توسعه هر چه بیشتر فتوحات فراهم كنند. در اصل، مهمترین نكته برای خلیفه و مسلمانان در آن شرایط، توسعه بیشتر سرزمین‌های فتح شده بود و برای سرزمین‌های مزبور بطور عمده كسانی انتخاب می‌شدند كه از توان و تجربه نظامی كافی برخوردار باشند. بدین ترتیب یكی از معیارهای اصلی خلیفه برای انتخاب كارگزار، آن بود كه از چنین توانی بهره‌مند بوده و بتواند بخوبی شهر و منطقه‌ی تحت سیطره‌ی خود را اداره كند. فهرستی از حاكمان عمر در شهرها چنین بود: مكه: مَحْرزبن حارثه ... بن عبد شمس؛ قُنْفُذ بن عمیر تیمی؛ نافع بن عبدالحارث خُزاعی؛ خالد بن عاصی مخزومی؛ یمن:

ادامه مطلب: كارگزاران خلیفه دوم
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون تاريخ
نمایش از 15 شهریور 1392 بازدید: 115
پرینت

قتل عثمان

 به مرور زمان كه اعتراضات بر ضد عثمان بالا می‌گرفت، كسانی آشكارا در مسجد جلوی عثمان برخاسته و به وی اعتراض می‌كردند. عثمان مجبور بود برای آرام كردن آنان از زور استفاده كند كه خود این منجر به درگیری و نزاع بیشتر می‌شد. عروه بن زبیر می‌گوید: شاهد بودم كه عثمان وارد مسجد شد. مردمانی چند اطراف او را گرفته او را «نعثل» خطاب می‌كردند. عثمان بر منبر قرار گرفت و سخن آغاز كرد.
جَهْجاه بن سعد غِفاری كه از بیعت كنندگان شجره بود لب به اعتراض گشود. اوضاع چنان شد كه عثمان نتوانست ادامه دهد،‌ از منبر پایین آمد و آن روز را سهل بن حنیف نماز جمعه را اقامه كرد.[1] زمانی كه اعتراضات بر ضد عثمان بالا گرفت، عده‌ای از مسلمانان كوفه و مصر با درخواست اصحاب رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ و نیز به عنوان اعتراض به حاكمان اموی این شهرها راهی مدینه شدند.

ادامه مطلب: قتل عثمان
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون تاريخ
نمایش از 15 شهریور 1392 بازدید: 111
پرینت

عملکرد عمر پس از خلافت

خلیفه دوم بیش از هر شخصیت دیگری در فكر و اندیشه اهل سنت تأثیر داشته و همان گونه كه دوره او از لحاظ تاریخی مقطع بسیار مهمی در تاریخ اسلام به حساب می‌آید فكر و عمل او نیز برای مسلمانان سنی مذهب اهمیت بسیار بالایی دارد. این اهمیت تا جایی است كه از او به عنوان الگویی یاد می‌شود كه هیچ گونه خطایی نداشته و می‌توان به هر قول و فعل او عنوان سیره و سنت شرعی استناد كرد. به همین دلیل باید درباره‌ی‌ آن سخن گفت.
جایگاه رفیع عمر در اندیشه‌ی دینی سنی قابل قیاس با هیچ كس دیگری نیست. در روایاتی كه درباره مناقب عمر نقل شده مقامی برای وی در نظر گرفته شده كه اندكی كمتر از مرتبت نبوت است! این مقام با تعبیر «محدّث» بیان شده است. در تفسیر محدث گفته شده:

ادامه مطلب: عملکرد عمر پس از خلافت
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون تاريخ
نمایش از 15 شهریور 1392 بازدید: 114
پرینت

عثمان و معاویه

 دمشق با كمك ابو عبیده جراح، خالد بن ولید و یزید بن ابی سفیان فتح شد. پس از آن كه این نسل از بین رفت، عمر میراث آنان را در اختیار معاویه گذاشت. از آن پس او در اندیشه خلافت بود. با روی كار آمدن عثمان، وضعیت معاویه كاملاً تثبیت شد. او بر آن بود تا در هیاهوی اعتراضات بر ضد عثمان، او را به شام بیاورد تا بتواند پس از وی راحت‌تر كار را بر وفق مراد خویش سامان دهد، اما عثمان نپذیرفت.[1] با این حال بعید است با توجه به سیاست‌های عثمان در بكارگیری بنی‌امیه، ذهن خود خلیفه را خالی از این گرایش بدانیم كه خلافت باید در بنی امیه بماند.

ادامه مطلب: عثمان و معاویه
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون تاريخ
نمایش از 15 شهریور 1392 بازدید: 106
پرینت

خلافت عثمان عثمان

در شمار مسلمانانی است كه در همان سال های نخست به دعوت ابوبكر مسلمان شد. وی از خاندان اموی بوده و اسلام وی، در میان خاندانی كه قریب به اتفاقشان مخالف اسلام بودند عجیب می نمود. او در شمار مهاجران به حبشه بود، اما به زودی به مكه بازگشت و به مدینه مهاجرت كرد. وی در مدینه به ترتیب با دو دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم كه هر دو به زودی درگذشتند، ازدواج كرد. عثمان به دلیل بیماری همسرش در بدر حاضر نشد. در احد نیز به اتفاق جمیع مورخان در شمار فراریان بود كه البته خدا از ایشان درگذشت. بعدها جز در قضیه ی حدیبیه[1] یادی از وی وجود ندارد.

ادامه مطلب: خلافت عثمان عثمان
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون تاريخ
نمایش از 15 شهریور 1392 بازدید: 102
پرینت

خلافت پس از رسول خدا(ص)

پس از رحلت رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ عده ای با تشكیل سقیفه بنی ساعده جریان خلافت و جانشینی رسول خدا را به انحراف كشاندند و با تعیین شورا و سپس یك نفر را به عنوان خلیفه مسلمانان انتخاب كردند.
نخستین خلیفه ای كه بعد از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ شورای سقیفه انتخاب كرد، ابوبكر فرزند ابوقحافه بود. وی دو سال از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ كوچكتر بود و در این كه نام وی عبدالله یا عتیق بوده اختلاف نظر وجود دارد. گویا اصرار در این بوده كه نام وی عبدالله است، اما در این نیز تردید نشده كه وی را عتیق می‌نامیده‌اند.[1] وی از طایفه‌ بنی‌تیم و از جمله طوایف قریش به شمار می‌رود. طایفه‌ بنی‌تیم در جاهلیت موقعیت ویژه‌ای نداشت، شاهد آن این كه ابوسفیان پس از روی كار آمدن ابوبكر گفت: «چه شده است كه حكومت در دست كم جمعیت‌ترین و ذلیل‌ترین قریش افتاده است.»[2] حكایتی نقل شده كه ابوبكر با ذَغْفَل درباره‌ی نسبش سخن می‌گفت و حاصل آن این كه، طایفه‌ بنی‌تیم ضعیف‌ترین طوایف قریش شناخته می‌شده است.[3]

ادامه مطلب: خلافت پس از رسول خدا(ص)
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون تاريخ
نمایش از 15 شهریور 1392 بازدید: 105
پرینت

جریان سقیفه زیر سقف سقیفه

حقیقت آن است كه درك درست رخدادهایی كه پس از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ در ارتباط با رهبری جامعه افتاد، و ابوبكر به خلافت رسید،‌ بدون توجه به جناح‌بندی‌های موجود در مدینه آن روز ممكن نیست. یك گروه مهم انصار بودند كه از جریان فتح مكه به این طرف در اندیشه‌ی مشكلات پس از رحلت رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ افتاده و نگران آینده‌ی خود بودند، آنان به دلیل ترسی كه از تسلط قریش داشتند، بی‌توجه به بیعتی كه در غدیر با امام علی ـ علیه السّلام ـ كرده بودند ـ و شاید احتمال موفقیت او را نمی‌دادند ـ در سقیفه اجتماع كردند. حُباب بن منذر یكی از سران انصار، در سخنان خود در سقیفه، انصار را برتر از قریش دانست و گفت: این شمشیر آنان بود كه اسلام را پیروز كرد. او خطاب به انصار گفت: اینان (مهاجران) از اموال شما (برخاسته) و زیر سایه شما هستند و جرأت مخالفت با شما را ندارند.[1]

ادامه مطلب: جریان سقیفه زیر سقف سقیفه
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون تاريخ
نمایش از 15 شهریور 1392 بازدید: 139
پرینت

برخورد خلیفه سوم با مخالفان

 تا زمانی كه عثمان خود را در موقعیت بالایی می‌دید، به هیچ روی در برابر انتقادات مخالفان تسلیم نشد بلكه به شدت با آنان برخورد كرده و با تبعید و كتك می‌كوشید آنان را رام و آرام كند. مسأله‌ی مهم عثمان بنی‌امیه بود. او در برابر افراد این خاندان تسلیم و به عبارتی ضعیف بود، اما در برابر اصحاب بزرگ رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ كه سوابق برخی از آنان از خود او بیشتر بود، با تندی و توهین برخورد می‌كرد. این مسأله خود در برانگیختن دیگر مردم بسیار مؤثر بود.

ادامه مطلب: برخورد خلیفه سوم با مخالفان
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون تاريخ
نمایش از 15 شهریور 1392 بازدید: 139
پرینت

چگونگی كشته شدن عمر

 بر پایه‌ برخی نقل‌ها به ویژه آنچه طبری روایت كرده،‌كسانی مدعی شده‌اند كه عمر با توطئه‌ كعب الاحبار به قتل رسیده است. خبر مزبور در شكل‌های مختلفی مطرح شده و به نظر می‌رسد كه هر كسی به شكلی آن را تغییر داده است.
مورخان و محدثان اهل سنت برای قرن‌ها این خبر را در كتب خویش روایت می‌كردند اما چندان به پیشگویی‌ها و اخبار كعب و امثال او باور داشتند كه هیچ گمانی درباره‌ی نقش كعب در قتل خلیفه نمی‌بردند. جاحظ كه نقادی عقلگرا است درباره‌ی آنچه كعب از توات نقل كرده (به رغم آنكه در تورات چنین اخباری وجود ندارد) تنها می‌گوید: گمان من بر این است كه بسیاری از این مطالب كه با عبارت «نجد فی الكتب» یا «مكتوب فی التورات» نقل شده در اصل از «كتب الانبیاء» و آثاری از كتاب‌های سلیمان و اَشْعیای پیغمبر است.

ادامه مطلب: چگونگی كشته شدن عمر
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون تاريخ
نمایش از 15 شهریور 1392 بازدید: 200
پرینت

اندیشه‌های خلیفه‌ دوم

خلیفه دوم بیش از هر شخصیت دیگری در فكر و اندیشه سنی تأثیر داشته و همان گونه كه دوره او از لحاظ تاریخی مقطع بسیار مهمی در تاریخ اسلام به حساب می‌آید فكر و عمل او نیز برای مسلمانان سنی مذهب اهمیت بسیار بالایی دارد. این اهمیت تا جایی است كه از او به عنوان الگویی یاد می‌شود كه هیچ گونه خطایی نداشته و می‌توان به هر قول و فعل او عنوان سیره و سنت شرعی استناد كرد. به همین دلیل باید درباره‌‌ آن سخن گفت.
جایگاه رفیع عمر در اندیشه‌ دینی سنی قابل قیاس با هیچ كس دیگری نیست. در روایاتی كه درباره مناقب عمر نقل شده مقامی برای وی در نظر گرفته شده كه اندكی كمتر از مرتبت نبوت است! این مقام با تعبیر «محدّث» بیان شده است. در تفسیر محدث گفته شده: كسی كه به او «الهام» می‌شود. در روایتی كه بخاری، مسلم و دیگران آورده‌اند از قول ابو هریره نقل شده است كه رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ فرمود: در بنی اسرائیل كسانی بودند كه بدون آن كه پیغمبر باشند با آنان سخن گفته می‌شد.

ادامه مطلب: اندیشه‌های خلیفه‌ دوم
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون تاريخ
نمایش از 15 شهریور 1392 بازدید: 133
پرینت

انتخاب خلیفه سوم

شورای خلافت و انتخاب عثمان
عمر در موارد متعددی با صحابه رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم - مشورت می كرد و در عین حال، خود را در عمل به دیدگاه های آنان ملزم نمی دانست. باید گفت عمر در مواردی كه از خود نظری نداشت، از نظر دیگران بهره می برد. برای نمونه، او در امور قضایی، دهها بار نظر امیرالمؤمنین علی - علیه السلام - را بر رأی خویش ترجیح داد. بنا به نظریه مشهور، در تاریخ گذاری هجری با صحابه مشورت كرد و رأی امیرالمؤمنین علی - علیه السلام - را درباره تعیین « هجرت رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم - » به عنوان مبدأ تاریخ اسلامی پذیرفت.[1] نمونه دیگر مشورت با امام درباره زمین های عراق بود كه نظر امام را قبول كرد.[2] نمونه دیگر مشورت با امیرالمؤمنین علی - علیه السلام - و دیگران درباره خروج از مدینه در جریان جنگ با ایرانیان و تعیین فرمانده برای نیروهای ایرانی بود.[3] عمر در میان توصیه به چند عمل، توجه به انصار و مشاورت با آنان را در كارها یاد آوری می كرد: و أن یشاوروا فی الأمر.[4]

ادامه مطلب: انتخاب خلیفه سوم
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون تاريخ
نمایش از 15 شهریور 1392 بازدید: 105
پرینت

انتخاب خلیفه‌ دوم

 عمر از تیره‌ بنی عدی بود. طایفه‌ مزبور یكی از تیره‌های قریش بود. مادرش حَنْتَمَه دختر هاشم بن مغیره از تیره‌ بنی مخزوم بود. این تیره نیز از طایفه‌ی قریش و در جاهلیت از همپیمانان بنی امیه به شمار می‌رفت. عمر بر خلاف ابوبكر، از كسانی بود كه سالها پس از بعثت رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ به آن حضرت ایمان آورد. بسیاری از مصادر، اسلام او را در سال ششم بعثت می‌دانند. این در حالی است كه مسعودی، اسلام او را چهار سال قبل از هجرت، یعنی سال نهم بعثت می‌داند.[1] عمر در دوران مدینه، در حوادث و جنگ‌ها حضور داشت گرچه تاریخ خاطره ویژه‌ای از وی به یادگار ندارد. زمانی كه دختر او حفصه به عقد رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ درآمد، رفت و شد وی با رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ بیشتر شد. در این زمینه، وی با ابوبكر موقعیت مشابهی داشت.

ادامه مطلب: انتخاب خلیفه‌ دوم
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون تاريخ
نمایش از 15 شهریور 1392 بازدید: 85
پرینت

اخلاقیات خلیفه ‌دوم

شخصیت روحی خلیفه كه در كار فكری و سیاسی و اجرایی او نیز تأثیر شدیدی داشت، شخصیتی تند مزاج[1] و از نظر فكری افراطی بود.[2] او مدیریت را عبارت از نوعی سختگیری می دید و می كوشید تا با سخت گیری، اعراب بدوی را تحت كنترل درآورد. تبلور این امر، در افكار و رفتار او، در همان حیات رسول خدا - صلّی الله علیه و آله وسلّم - آشكار بود. به یاد داریم كه او در بدر اصرار داشت تا رسول خدا - صلّی الله علیه و آله وسلّم - تمامی اسرای بدر را به قتل برساند. شدت و حِدَّت او، در برخورد با سهیل بن عمرو، در جریان صلح حدیبیه، در منابع تاریخی گزارش شده است. او حتی نسبت به صلح حدیبیه موضع تندی داشت.

ادامه مطلب: اخلاقیات خلیفه ‌دوم
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات مختلف و گوناگون تاريخ
نمایش از 15 شهریور 1392 بازدید: 104
پرینت

شیعه در عصر معصومین - علیهم السلام

- - شیعه در عصر پیامبر اسلام - صلّی الله علیه و آله -
گروهی از صحابه در زمان پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ با شنیدن آیات و روایات در امر امامت و ولایت و خلافت امام علی ـ علیه السّلام ـ بعد از پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ به او اعتقاد پیدا كرده زعامت و امامت او را پپذیرفتند و از ارادتمندان آن حضرت قرار گرفتند. این گروه از همان زمان به « شیعه علی ـ علیه السّلام ـ » معروف شدند:
1. ابوحاتم رازی می گوید: « اولین لقب و كلمه ای كه در عهد رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ ظهور كرد كلمه « شیعه » بود. این كلمه، لقب چهار نفر از صحابه بوده است كه عبارت اند از: ابوذر، سلمان، مقداد و عمّار.» [1]
2. ابن خلدون می نویسد: « جماعتی از صحابه، شیعه علی بودند و او را سزاوارتر از دیگران به خلافت می دانستند.» [2]

ادامه مطلب: شیعه در عصر معصومین - علیهم السلام
 

صفحه1 از10

<< شروع < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 439 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید