نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات صنایع دستی(مربوط به فرش /قالی/ قالیبافی و... )
نمایش از 26 شهریور 1394 بازدید: 50
پرینت

مزایای فرش دستبافت چیست؟

۱- یقین داشته باشید که چون مواد تشکیل دهنده فرش دستباف از طبیعت گرفته شده و به هیچ وجه از الیاف مصنوعی استفاده نمی شود به تامین سلامت جسمانی شما کمک خواهد کرد. باید گفت برخی الیاف مصنوعی برای بیماری‌هایی مانند آسم خطرناک اند. حساسیت بر انگیز بوده و برای کودکان نیز زیان آورند. اما الیاف طبیعی هیچگونه حساسیتی بوجود نمی‌آورند.
۲- طرح‌ها و رنگ‌های متنوع قالی دستباف آرامش روحی و روانی شما را تامین و موجبات لذت بردن در زندگی را برای شما فراهم می نماید. شما می‌توانید از میان هزاران طرح و نقشه رایج در قالی دستباف ایرانی و با رنگبندی‌های بسیار متنوع آنچه را که باب طبع شماست و از دیدن آن لذت می‌برید انتخاب نمایید. فرش نایین همچون گلستانیست جاودان. طرح‌ها و نقشه‌های تولیدی فرش میرحسینی همواره نوآورانه و دلنشین هستند.
۳- قالی دستباف تنها کف پوشی است که بر اثر پا خوردن، نور و شست و شو زیبایی های آن مضاعف گردیده و هیچ گاه چشم نوازی خود را از دست نمی‌دهد. بالاخص اگر که این قالی با استفاده از مواد رنگزای طبیعی رنگ شده باشد. رنگرزی در فرش نایین عموما بصورت طبیعی صورت می‌گیرد.
۴- با توجه به استفاده از پشم و ابریشم و پنبه به عنوان مواد اولیه در قالی دستباف هیچگاه شاهد تولید الکتریسیته‌ی ساکن از این کفپوش نخواهید بود، مزیتی که نسبت به بسیاری از کف پوش های دیگر ملموس و قابل توجه است.
۵- با خرید فرش‌های دستباف نفیس کمک قابل توجهی به حفظ میراث فرهنگی کشورمان نموده و باعث ترویج فرهنگ خود، آرزوها، آرمان‌ها و علایق بافندگان و طراحان فرش خواهید گردید. همواره به یاد داشته باشید که بافندگان بسیاری از این راه امرار معاش می‌کنند.
۶- با آراستن خانه‌های خود به فرش دستباف موجبات زندگی بهتر میلیون‌ها نفر که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از هنر صنعت فرش دستباف ارتزاق می نمایند فراهم خواهید ساخت.

ادامه مطلب: مزایای فرش دستبافت چیست؟
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات صنایع دستی(مربوط به فرش /قالی/ قالیبافی و... )
نمایش از 26 شهریور 1394 بازدید: 72
پرینت

شست و شو و نگهداری فرش دستباف

مقدمات شستشو

قبل از شستشو بایستی یک سری اقدامات اولیه جهت آماده سازی فرش انجام داد. این اقدامات بشرح زیر است:
غبارگیری: این عمل بیشتر در مورد فرش‌های کارکرده انجام می‌گیرد. اما در شستشو به روش سنتی برای زدودن غبار از چوب استفاده می‌شود و پس از چوبزنی توسط جاروی زبر جارو می‌شود. روش دیگراستفاده از دستگاه‌های مکنده است که میزان مکش هوا بایستی تنظیم شود.
بازرسی: از مهم‌ترین نکات در مقدمات شستشو بازرسی است. فرش قبل از شستشو از نظر میزان پوسیدگی وجود سوراخ و لکه و نوع گلیم بافی و ریشه‌ها کنترل شود بطوریکه ریشه‌ها قبل از شستشو از هم باز شود.
رفوکاری: درصورت وجود سوراخ درفرش قبل از شروع عملیات شستشو بایستی رفوکاری و ترمیم شود.
لکه گیری: بعد از رفو کردن عمل لکه گیری بایستی انجام گیرد.

شستشوی فرش

در شستشوی فرش توجه به نکات زیرضروری است:
۱-فرش روی زمین سخت شسته شود.
۲-برای شستن فرش از دمای معمولی آب استفاده شود.

ادامه مطلب: شست و شو و نگهداری فرش دستباف
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات صنایع دستی(مربوط به فرش /قالی/ قالیبافی و... )
نمایش از 26 شهریور 1394 بازدید: 66
پرینت

درباره فرش نایین

در امر نساجی شهرت نایین در سال‌های قبل به عبای بسیار ظریف آن بود که از پشم شتر یا بز و گوسفند بافته می‌شد. قدمت این هنر به قرن‌ها پیش باز می‌گردد اما کم کم پارچه بافی در کارگاه‌های سنتی رونق خود را از دست داد و مردم این شهر نیز قالیبافی را جایگزین آن کردند.

سیسیل ادواردز در مورد قالی نایین می گوید: چون قالیبافان به ریسیدن کلاف های ظریف برای تهیه پارچه های نازک و ریز عادت داشتند، چله های قالیچه را طوری قرار دادند که در هر اینچ 2222 گره به دست آمد و به این ترتیب قالیچه هایی تهیه کردند که از لحاظ ریزی بافت تا آن موقع در ایران نظیر نداشت. چون جنس جدیدی بود و میزان فرآورده نیز زیاد نبود، خیلی خوب به فروش رفت.

آغاز ورود و تجارت قالی نایین در تهران (پایتخت) را می‌توان سال 1318 هجری شمسی، یعنی در سال ‌های آغازین جنگ دوم جهانی برشمرد. این جریان در پیشبرد هنر قالیبافی این منطقه بسیار مؤثر بود و باعث معرفی هر چه بیشتر آن گردید.
ادواردز در این مورد نیز می گوید: سپس جنگ جهانی آغاز گردید و بازار تهران رونق گرفت. در آن هنگام از نظر تازه به دوران رسیده‌های پایتخت هیچ کالایی خیلی خوب و یا خیلی گران نبود. پس قالیچه های نایین به تهران حمل گردید و در آن جا به عنوان ریز‌باف‌ترین و یکی از بهترین قالیچه های ایران شناخته شد.
توضیحات مذکور مربوط به اوضاع قالیبافی در نایین تا سال 1328 شمسی می باشد. اما با سپری شدن این برهه زمانی و آغاز شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جدید در جهان، بازارهای جدید و وسیع تری برای قالی نایین پدید آمد. به طوری که نه تنها باعث گرایش هر چه بیشتر مردم نایین به سوی این حرفه گردید، بلکه سبب تمایل قالیبافان سایر نواحی کشور نیز به امر تولید فرش نایین شد.
امروزه در منطقه نایین، قالیبافی همچون گذشته رونق ندارد، اما در سال‌های گذشته تقریباً در تمامی منازل حداقل یک دار قالیبافی بر پا بود و بیننده تیزبین در یک نگاه جهت‌گیری تمامی امور ظاهری و باطنی شهر را در راستای قالیبافی می‌دید. آنچنان که نام نایین، تصویر‌گر شهری با کوچه و گذری پوشیده از قالی در جهان گردید.

ادامه مطلب: درباره فرش نایین
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات صنایع دستی(مربوط به فرش /قالی/ قالیبافی و... )
نمایش از 26 شهریور 1394 بازدید: 66
پرینت

دكوراسيون و خريد و فروش

چند دستور العمل مهم در دكوراسيون و خريد و فروش
با توجه به اينكه فرش ايران در هر قسمتي از منزل و يا دفتر كار مايه گرمي و شكوه است و بيشترين جلوه را به مكان ها و مبلمان موجود در آنها ميد هد اما رعايت برخي از اصول اساسي در رابطه انتخاب فرش و دكوراسيون. علاوه بر آن كه نشانگر ذوق وسليقه خريدار است در دوام و پاكيزگي و نمود هر چه بيشتر فرش نيز تأثير ناپذيري دارد.
در اين ارتباط بايد عوامل رنگ، بافت و طرح فرش را مورد توجه قرار داد به عنوان مثال فرش هاي كم دوام، ظريف ، ابريشمي، قديمي و عتيقه و يا زمينه روشن را نبايد در اطاق نشيمن، نهار خوري واتاق هاي كودكان قرار داد.محل هاي مناسب براي اين گونه فرشها به طور معمول اطاق هاي پذيرائي، خواب، مهمان خانه و سرانجام مكان هاي كم رفت و آمد مي باشد. فرش اطاق نهار خوري بايد به اندازه اي باشد كه پايه هاي صندلي هاي مستقر در اطراف ميز ناهارخوري به تمامي روي آن قرار گيرد. به عبارتي ديگر ابعاد فرش بايد از هر طرف حداقل 60 تا 70 سانتي متر بزرگ تر از اندازه هاي ميز نهارخوري باشد.
درسالن هاي پذيرائي فرش مقابل مبل ها و كاناپه را به اندازه اي انتخاب مي كنند كه ضمن پوشش مساحت مورد نظر مقداري از سطح آن نيز زير پايه هاي مبل ها و كاناپه قرار گيرد. پيشنهاد ديگري هم در اين مورد داريم وآن اين است كه هيچ گاه مساحت مقابل كاناپه و مبل ها را با يك جفت قاليچه مفروش ننمائيدكه از نظر زيبائي تأثيري نامطلوب و ناخوشايند دارد.
به جاي مفرش نمودن اطاق خواب با يك تخته فرش بزرگ كه به اجبار قسمت هائي از آن به زير تخت خواب مي رود توصيه مي شود از چند تخته قاليچه كوچك و پاتختي ترجيحاً با رنگ هاي روشن استفاده شود.
عامل طرح در انتخاب فرش براي مكان هاي مورد نظر نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است. به عنوان چند اصل كلي مي توان گفت كه در منازل و محل هائي كه با مبلمان استيل تزئين شده باشند.طرح هاي گل دار و هم چنين فرشهائي با طرح هاي هندسي و در آپارتمان ها و ساختمان هائي كه مبلمان آن ها از نوع مدرن است فرش هائي با طرح هاي هندسي و شاخه شكسته جلوه و زيبائي بيشتري دارند.
فرش هاي ترنج دار در سالن هاي پذيرائي و در محل هائي كه نقش ترنج آن در معرض ديد كامل باشد و قالي هاي با نقش سر تاسري وياخشتي در سالن هاي نهارخوري و پذيرائي و نشيمن وكتابخانه منظره بهتري دارند.
خريد فرش
تصميم خريد فرش را تا حد ممكن در هنگامي كه بازار ساكت تر است عملي كنيد و با بازديد از چند تجارت خانه معتبر و ملاحظه امكانات و تسهيلاتي كه براي شما فراهم مي كنند فرش مورد نظر خود را از ميان مجموعه فرش هاي آنان انتخاب كنيد.

ادامه مطلب: دكوراسيون و خريد و فروش
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات صنایع دستی(مربوط به فرش /قالی/ قالیبافی و... )
نمایش از 26 شهریور 1394 بازدید: 45
پرینت

مواظبت هاي لازم از فرش

یك عامل بسيار مهم در حفظ و نگهداري فرش، تميز نگاه داشتن آن است. آلودگي و ناپاكي نه تنها از جلوه و زيبائي فرش مي كاهد بلكه خسارت هاي فرواني نيز به آن وارد مي آورد. بديهي است فرش هاي با زمينه روشن و پرز بلند و يا آن هائي كه بيشتر در معرض تردد و آلودگي هستند نياز بيشتري به تميز شدن دارند.
بهترين وسيله براي زدودن گردو خاك و تميز نمودن فرش، جاروهاي دستي ومعمولي(جاروهاي رشتي و مشابه آن ها) مي باشند. استعمال اين قبيل جاروها با وجود آن وقت بيشتري را گرفته و تا حدودي خسته كننده مي باشند معهذا جهت دوام فرش بيشتر توصيه مي شوند.
به كار بردن جاروهاي برقي با دور كم هرچند بك بار بدون اشكال است ولي هرگز نبايد جاورهاي برقي كه برس هاي چرخنده دارند بكار برد. چه حركات چرخشي اين برس ها باعث شكسته شدن الياف پشم و كنده شدن گره ها از جسم فرش مي شود و همچنين از گردش جاروي برقي در اطراف محل ريشه ها اكيداً خودداري شود چه با اين عمل ريشه ها به داخل دستگاه مكيده شده و از بين مي روند.
توصيه مي شود هر چند هفته يك بار با جاروي برقي و با جاروي معمولي پشت فرش نيز جارو شود چه با اين عمل گردو خاك و ناپاكي هائي كه در پشت فرش رخنه نموده اند زدوده خواهد شد. و سرانجام آخرين يادآوري ما در اين مورد اين است كه هيچ گاه قالي و قاليچه خود را آن چنان كه در برخي از كشورهاي اروپائي معمول است مانند پتو و ملافه روزانه تكان نداده و از پنجره و بالكن‌ آويزان نكنيد. چون تكان دادن روزانه آن ها سبب شل شدن تدريجي گره ها و كنده شدن آن ها از جسم فرش مي شود( شدت خسارت بيشتر در محيط جانبي فرش بروز مي كند) و هم چنين آويزان كردن قالي و قاليچه ها علاوه خود را آن چنان كه در برخي از كشورهي اروپائي معمول است مانند پتو و ملافه روزانه تكان نداده و از پنجره و بالكن آويزان نكنيد. چون تكان دادن روزانه آن ها سبب شل شدن تدريجي گره ها و كنده شدن آن ها ازجسم فرش مي شود(شدت خسارت بيشتر در محيط جانبي فرش بروز مي كند) و هم چنين آويزان كردن قالي و قالچه ها علاوه بر آن ها را در معرض نزولات آسماني قرار مي دهد موجب آن مي گردد كه رنگ اين دست بافت ها نيز دراثر اشعه آفتاب به شدت تغيير نمايد.
زدودن رطوبت
باقي ماندن رطوبت در روي فرش بيشترين خسارت را به آن مي زند. رطوبت فرش خيس شده را بايد بي درنگ به كمك اسفنج، حوله و يا پارچه اي جمع آوري كرده و سپس فرش مرطوب را در مقابل آفتاب ملايم پهن نموده و يا به وسيله سشوار دستي و روي محل مرطوب را خشك نموده و آن گاه با انگشتان دست پرزهاي اين محل را مالش داد.

ادامه مطلب: مواظبت هاي لازم از فرش
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات صنایع دستی(مربوط به فرش /قالی/ قالیبافی و... )
نمایش از 26 شهریور 1394 بازدید: 39
پرینت

شستشوي بعد از بافت

پس از خاتمه بافت و جداكردن فرش از دار قالي بافي، براي زدودن خرده ها و تكه نخ هاي باقي مانده در تار و پود و پرز آن، فرش را شستشو مي دهد.
اين عمل موجب براق شدن الياف پشم نيز شده و هم چنين باعث آن مي شود كه پرزها حالت خواب طبيعي خود را گرفته و طرح فرش به صورت مشخص تري جلوگر مي شود و ضمن اينكه رنگ هاي اضافي در كلاف ها نيز بيرون آمده و رنگ فرش يكنواخت و مطبوع تر شود.

ادامه مطلب: شستشوي بعد از بافت
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات صنایع دستی(مربوط به فرش /قالی/ قالیبافی و... )
نمایش از 26 شهریور 1394 بازدید: 37
پرینت

اگر قصد خريد فرش را داريد، بخوانيد

باستان‌شناسان و متخصصان اعتقاد دارند تاريخچه بافت و توليد فرش در ايران به دوران صفويه برمي‌گردد. پژوهشگران معتقدند که قرن ۱۶ و ۱۷، آغاز شکوفايي هنر فرشبافي در ايران بوده است. جنس نخ بيشتر فرش‌هاي قديمي ايراني از پشم بوده اما محققان چند نمونه خيلي قديمي از فرش کاشان را کشف کرده‌اند که با نخ ابريشم بافته شده است. بد نيست بدانيد حدود يک‌سوم فرش‌هاي دستباف کل دنيا در ايران بافته مي‌شود و ۳۰ درصد از بازار صادرات فرش دستباف در دنيا، در دست کشور ماست
با اين مقدمه حتما متوجه موضوع اين گزارش شده‌ايد؛ بله، فرش! اگر مي‌خواهيد فرش بخريد يا تصميم داريد فرشتان را عوض کنيد، بهتر است قبل از اين کار نکته‌هايي را که براي خريد يک فرش خوب لازم است، بدانيد.

 

۷ نکته درباره ايمني و سلامتي فرش

معمولا جنس نخ فرش‌هاي دستباف، ابريشم و پشم و جنس نخ فرش‌هاي ماشيني، پولي‌پروپيلن و نايلون است بنابراين مي‌توان گفت فرش‌هاي ماشيني به راحتي روي سنگ و سراميک سر مي‌خورند اما فرش‌هاي دستباف نه! به همين دليل اگر در خانه‌تان، سالمند يا کودک داريد، بهتر است فکر خريد فرش ماشيني را از سر بيرون کنيد چون در غير اين صورت امکان سر خوردن اين گروه افراد روي فرش و شکستگي احتمالي دست و پايشان وجود دارد.

در بافت فرش ماشيني از الياف مصنوعي استفاده مي‌شود بنابراين ممکن است در شما يا ساير اعضاي خانواده‌تان حساسيت ايجاد کند. براي جلوگيري از اين مشکل به سراغ فرش‌هاي دستباف برويد.

فرش‌هاي تزئيني و فانتزي با پرز بسيار بلند که به تازگي وارد بازار شده‌اند، مي‌توانند به سادگي گرد و غبار را داخل خود جمع کنند. به همين خاطر اگر سابقه آسم و آلرژي داريد بهتر است اين فرش‌ها را نخريد يا حداقل آنها را در اتاق خوابتان پهن نکنيد.

ادامه مطلب: اگر قصد خريد فرش را داريد، بخوانيد
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات صنایع دستی(مربوط به فرش /قالی/ قالیبافی و... )
نمایش از 26 شهریور 1394 بازدید: 51
پرینت

ارزیابی فرش

به کلیه عملیاتی که منجر به قیمت‌گذاری فرش شود ارزیابی فرش گویند که این عملیات عبارت است از بررسی عواملی چون محل بافت، رنگبندی، طرح، نوع مواد مصرفی، رجشمار، نوع رنگرزی خامه فرش، عیوب، ابعاد، سلیقه مشتریان، قیمت روز بازار، که برای فرش های کهنه علاوه بر موارد فوق عوامل دیگری چون سلامت فرش از نظر نگهداری، شخص تولیدکننده و طرح که گاه با آرمی در فرش مشخص است و قدمت فرش نیز تأثیر به سزا دارد که در زیر به شرح مختصری در چند مورد می‌پردازیم.
۱- رنگ‌بندی فرش

یکی از مهمترین عوامل در ارزیابی، رنگ های بکار رفته و قرار گرفتن صحیح آنها در کنار یکدیگر است که هر قدر تجربه نقاش و علم شناخت رنگ و بکارگیری تمام جوانب و خواص آن از جمله انواع تضادها، هارمونی، تأثیرات رنگ و... بیشتر باشد و از سلیقه و رنگ های مورد

پسند بازار داخلی و خارجی آگاهی داشته و در رنگ‌آمیزی طرح فرش استفاده کرده باشد بر زیبائی فرش چنان می‌افزاید که می‌تواند عیوب دیگر را نیز تحت الشعاع قرار داده و مشتری به خاطر رنگبندی جذاب از آنها چشم‌پوشی نماید. زیرا عموم مشتریان به هنگام خرید فرش اولین ملاک را رنگ جهت ست کردن با مبلمان و دیگر تزئینات داخلی منزل قرار می‌دهند برای مثال گبه هیچ طرح خاصی ندارد ولی برخی از تولیدکنندگان با استفاده از علم رنگ؛ گبه‌هایی تولید که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌نماید.

۲- طرح فرش

ادامه مطلب: ارزیابی فرش
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات صنایع دستی(مربوط به فرش /قالی/ قالیبافی و... )
نمایش از 26 شهریور 1394 بازدید: 51
پرینت

مطابقت رنگ فرش با دکوراسيون

رنگ در دکوراسيون

رنگ يک زبان جهانی است که احساسات را تحريک می کند و فرهنگ‌ها را شکل می‌دهد. رنگ يکی از ملزومات با شکوه زندگی است، خانه ای که غرق رنگ‌های مناسب باشد هميشه آرامش بخش است و بر خلاف ساير ملزومات دکوراسيون، يک بعد انسانی دارد که نمی‌توان آن را ناديده گرفت.
در واقع رنگ، می‌تواند حالت‌ها را تغيير دهد، فضای خاصی را بوجود آورد و روحيه انسان را بهتر کند و جولانگاه خوبی برای خلاقيت انسان است(کابستيک و لويد، 1385، 3). هر کدام از رنگ ها دارای انرژی و قدرتی هستند که رازی را در خود جای داده‌اند. رنگ‌هايی که ما واقعاً می‌بينيم از نور ماورای بنفش تا مادون قرمز، همگی مرئی بوده يعنی پايين تر از مادون قرمز و بالاتر از ماورای بنفش نامرئی هستند. احساس و ادراک رنگ با طول موجی تعريف می‌شود که به رتيناي چشم می رسد(منجزی، 1391، 84) و انسان ها را از لحاظ زيبايی و به واسطه روان شناختی تحت تأثير قرار داده و در روحيه انسان اثرات غير قابل انکاری داشته است (ياوری ، 1384 ، 45 ). اغلب رنگ‌ها يا گرم تلقی می شوند يا سرد. در چرخه رنگ، رنگ ها به سهولت از نظر گرمی و سردی از هم تفکيک می شوند. قرمز، نارنجی و زرد رنگ‌های گرم و رنگ‌های سبز، آبی و بنفش رنگ‌های سرد محسوب می شوند(پوره، 1387، 20). بايد موقعيت و تناسب هر رنگی در رابطه با رنگ‌های ديگر که ان را احاطه کرده اند و يا با آن توأم هستند سنجيده شود اين نکته يکی از اصول مهم برای تعيين اثر و نمود هر کدام از رنگ‌هاست. مثلا رنگ سبز در کنار رنگ زرد گرم به نظر می آيد ولی در کنار رنگ آبی سرد می‌نمايد. (ياوری ، 1384 ، 45 ).بنابراين رنگ نقش بسيار مهم و اساسی در آثار گوناگون از جمله فرش دارد که باعث جلوه طرح و نگاره می‌شود. ضمن آنکه رنگ آميز قالی، خود عاملی در تمايز و تشخيص قالی هر منطقه از مناطق و مراکز بافندگی قالی است(ياوری ، 1384 ، 45 ). قالی باعث می شود زير پا لطيف و گرم باشد، همچنين عايق صدای خوبی ايجاد می کند و از کوران هوا هم جلوگيری می کند و مناطقی از کف که در وضعيت مناسبی نيستند می پوشاند و از لحاظ ديداری سطح سخت را لطيف می کند و می تواند برای متمايز کردن نواحی مختلف يک اتاق مفيد باشد(گيليت، 1388، 140و 144).

ادامه مطلب: مطابقت رنگ فرش با دکوراسيون
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات صنایع دستی(مربوط به فرش /قالی/ قالیبافی و... )
نمایش از 26 شهریور 1394 بازدید: 34
پرینت

استاندارد روش تعيين تعداد گره در واحد سطح فرشهاي دستباف

-1 هدف و دامنه كاربرد

هدف از تدوين استاندارد عبارت از تعيين روشي براي شمارش تعداد گره در واحد سطح فرش دستباف مي باشد

-2 ا صول

اصول كلي عبارت از شمارش گره در يك دسي متر مربع از پشت فرش دستباف ميباشد.

-3 وسايل آزمون

-1-3 يك عدد خطكش فلزي كه به سانتيمتر و ميليمتر تقسيم بندي شده باشد.

-2-3 يك مربع چهارگوش فلزي كه ابعاد داخلي آن 10سانتيمتر باشد.

- 3-3 سوزن و يا وسيله نوك تيز ديگري براي شمارش

-4 روش آزمون

ادامه مطلب: استاندارد روش تعيين تعداد گره در واحد سطح فرشهاي دستباف
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات صنایع دستی(مربوط به فرش /قالی/ قالیبافی و... )
نمایش از 26 شهریور 1394 بازدید: 39
پرینت

تابلوفرش و نکاتی در خصوص خرید تابلو فرش

تابلو فرش به فرش‌هایی گفته می‌شود که معمولاً جنبه تزیینی دارند. این فرش‌ها همانند تابلو قاب شده و بر روی دیوار نصب می گردد. اکثر این نوع فرش‌ها در اندازه‌های بین ۳۵*۵۰ سانت تا ۳*۲ متر بافته می‌شود.خاستگاه این نوع فرش‌ها آذربایجان ایران و شهر کوچک سه هزار ساله‌ای بنام سردرود است که به‌عنوان پایتخت تابلوفرش جهان لقب گرفته‌است.اخیراً در طراحی این نوع فرش‌ها تحول بزرگی انجام گرفته‌ و آن طراحی نقشه‌ها با کامپیوتر است. با توجه به سوالات متعدد مشتریان محترم سایت آنا فرش در خصوص نکات ضرروی در خرید تابلوفرش موارد بشرح ذیل ارائه می گردد:
اولین قسمتی که باید به آن دقت کنید پشت تابلو فرش می باشد ، پشت فرش به شما نشان می دهد که گره هایی که زده شده چقدر درشت یا ریز هست. اگر کمی به پشت فرش دقت کنید می توانید دقیق بودن شانه هایی که بافنده زده را ببینید. وقتی به پشت فرش نگاه کنید می توانید به بعضی کجی های فرش پی ببرید دقت کنید قاب کجی های فرش را نپوشاند. و اگر فرش به صورت بدون قاب به شما عرضه شود با گذاشتن دو طرف فرش روی هم کجی های آن رو ببینید.سعی شده در تمامی محصولات ارائه شده در سایت آنافرش عکسی هم از پشت محصول گذاشته شود.

دوم با نگاه کردن به چله تابلو فرش می توانید نوع آن رو تشخیص بدهید که ابریشم یا نخ است و وقتی که دقیق به تابلو نگاه کنید خامه آن رو بهتر می توانید بسنجید، چله و پرز هایی که می درخشند ابریشم هستند.فرش و تابلو فرش های ابریشمی گرانتر بوده و زیباتر بنظر می رسند.

ادامه مطلب: تابلوفرش و نکاتی در خصوص خرید تابلو فرش
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات صنایع دستی(مربوط به فرش /قالی/ قالیبافی و... )
نمایش از 26 شهریور 1394 بازدید: 50
پرینت

مراحل بافت فرش

در مطالعه مراحل بافت فرش عمليات چله كشي، گره زني، پود گذاري و ساير ريزه كاري هاي فني را كم و بيش به تفصيل شرح مي دهيم.
چله کشی یا یوردماق:

چله (تار): چله مجموع نخ هايي با تاب زياد است كه به موازات يكديگر و با كشش معيني بر روي ميله هاي سر دار و زیر دار پيچيده مي شوند. ظرافت و ضخامت نخ هاي چله بر حسب تعداد گره هاي مورد نظر در فرش متفاوت است به عنوان مثال براي فرش هاي درشت بافت نخ هاي چله۱۲ لا و براي فرش هاي ظريف تر (۴۰ و ۴۵ گره در ۵/۶ سانتي متر) نخ هاي ۹ لا و براي فرش هاي ريز بافت چله هاي ابريشمي بكار مي برند. نخ هاي چله سفيد رنگ در مراكز بافندگي شهري كاربرد بيشتري دارند در حالي كه فرش هاي ايلياتي قشقائي، بلوچي، لري و بختياري بيشتر چله هاي رنگي دارند.

 حساس‌ترین و مهم‌ترین مرحله بافت قالی چله کشی و یا به اصطلاح یوردماق می‌باشد که پایه و اساسی قالی را تشکیل می‌دهد. هر قدر این کار بهتر و با حساسیت بیشتری انجام شود در پایان فرش تقریباً بی‌عیب و نقص در ساختار اصلی خواهیم داشت. به عبارتی دیگر قرار دادن تارها در کنار یکدیگر و به موازات هم در طول دار را چله کشی می‌گویند. در کل دو نوع چله کشی وجود دارد. یکی چله کشی فارسی و دیگری چله کشی ترکی، چله کشی فارسی به دو طریق چله کشی بر روی دار و چله دوانی بر روی زمین انجام می‌شود و قالی‌های ترکمنی معمولاً بر روی دار چله کشی می‌شوند و فرشی که تولید می‌شود تقریباً به اندازه چارچوب دار و یا کمی کوچک‌تر از آن می‌باشد. در يك بافت تميز و شسته رفته نقش چله كش (تنه تاب) وارد و مسلط را هرگز نمي توان از كار بافنده با صبر و حوصله آن كم بهاتر شمرد. 

در امر چله كشي علاوه بر مهارت استادكار چله كش انتخاب مواد اوليه مرغوب و دار مناسب نيز حائز اهميت فراوان است. انتظار بيهوده اي است كه از يك دار كج و كوله حتي با نظارت چله كش ماهر بتوان فرشي بي عيب و نقص پائين كشيد.

 

ادامه مطلب: مراحل بافت فرش
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات صنایع دستی(مربوط به فرش /قالی/ قالیبافی و... )
نمایش از 26 شهریور 1394 بازدید: 44
پرینت

نکاتی کليدی برای بافتن يک «فرش» خوب

گرچه يک بافت معيوب ، ممکن است از جهات بسيار زيادی دارای مشکل باشد ، اما چند نکته کليدی وجود دارد که اگر توسط بافنده رعايت شوند ، بافت فرش حداقل دارای کيفيت قابل قبول خواهد بود و اگر رعايت نشوند، ممکن است لطمات غير قابل جبرانی به فرش وارد شود .
1- اساس انجام يک بافت خوب

اول : دار قالی سالم و بدون عيب

دوم : انجام چله کشی صحيح و يکدست می باشد .

بنابراين ، چنانچه کيفيت موارد فوق ، برای شما قابل قبول ( يا دلچسب ) نبود ، تا زمان حل مشکل ، بهيچ عنوان بافت را شروع نکنيد .

براي بافندگان تازه کار و کم تجربه ، چله کشی کاری سخت و دشوار است همچنين ، با توجه به حساسيت فوق العاده چله کشی در حاصل کار ، بهتر است کار چله کشی را به افراد خبره و با تجربه واگذار کنيد .


2- پود نازک :

پس از انتخاب دار مناسب و انجام چله کشی صحيح ، مهمترين عامل موفقيت در انجام يک بافت خوب ، اين است که بافنده در کشيدن پود نازک ، به اندازه کافی ، مهارت داشته باشد . بنابراين - لطفا تا قبل از حصول اطمينان ، و تمرين کافي ، در اين مورد بهيچ وجه ، بافت را شروع نکنيد زيرا :

کيفيت بافت هر فرش بيشتر از هر چيز مربوط به کيفيت کشيدن پود نازک آن است


3- کنترل دقيق ارتفاع فرش :

ادامه مطلب: نکاتی کليدی برای بافتن يک «فرش» خوب
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: مقالات صنایع دستی(مربوط به فرش /قالی/ قالیبافی و... )
نمایش از 26 شهریور 1394 بازدید: 45
پرینت

تاريخچه فرش ایران

تاريخچه

تاريخ فرش با تاريخ خود انسان عجين است . بشر اوليه در طي قرنها به روش درهم تنيدن الياف گياهي و پوست درختان، و نتيجتا صنايعي نظير سبد بافي آشنا شده بود، و با بهره گيري از پشم حيواناتي که قابليت زيست در جوامع اوليه را داشتند، مي توانست زير اندازهايي نه چندان نرم را توليد كند.
زنان از جمله کساني بودند که از ابتدا در اين فن سعي وافر داشتند و به هنگامي که ديگر افراد به شکار حيوانات مي پرداختند، به بافت سبدها و دست بافتهاي خشن و روپوش حيوانات و کيسه حمل مواد، مبادرت مي ورزيدند.

زيراندازهاي اوليه متشکل از پوست نرم حيوانات و الياف نرم گياهي و بوريا بود، ليکن به لحاظ گسترش جوامع اجتماعي و نبود شکار، نياز به توليد بيشتر زيراندازهاي دست بافت روز به روز محسوس تر شد و بافت اين گونه زيراندازها تکامل يافت.

حفاريهاي باستانشناسي نشان مي دهد استفاده از بورياهاي بافته شده از ني هاي منطقه بين النهرين، از هزاره چهارم و پنجم متداول بوده است و بافت گليم تا سده پانزده قبل از ميلاد، به مرحله بالايي از تکامل رسيده است.

از بافت نخستين قاليچه ها و اينکه چه قومي در ابتدا به اين کار مبادرت کرده، هيچ گونه اطلاع موثقي در دست نيست. زيرا قاليچه ها به لحاظ ساختار طبيعيشان در اثر رطوبت و حشرات آسيب مي بينند. اما به دليل ماده مورد نياز تهيه آن يعني پشم، گمان مي رود نخست قبايل چادرنشين آسياي مرکزي که کارشان گله داري بوده، به صورت ابتدايي، به چگونگي تهيه آن پي برده اند.

ادامه مطلب: تاريخچه فرش ایران
 

صفحه1 از6

<< شروع < قبلی 1 2 3 4 5 6 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 256 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید