نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ازدواج و زناشويي
نمایش از 08 بهمن 1393 بازدید: 153
پرینت

ازدواج مجدد و حقوق همسران

تعدد زوجات در کشورهای غربی ممنوع و برخلاف نظم و مقررات عمومی است ولی در ایران و اکثر کشورهای اسلامی، به پیروی از فقه اسلامی در صورتی که از حد مقرر و متعارف تجاوز نکند، پذیرفته شده است. البته لازم به گوشزد است گرچه برابر قانون و شرع مرد اجازه اختیار همسر دوم را نیز دارد اما این مجوز بی حد و حصر نبوده و متضمن شرایطی است و هر یک از زوجین دارای حقوق و وظایفی هستند که ما به اختصار به آن ها می پردازیم:
اولا: مرد نمی تواند با داشتن زن، همسر دوم اختیار کند مگر با اجازه دادگاه.
ثانیا: عواملی چون رضایت همسر اول، عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی، اعتیاد، ترک زندگی خانوادگی و ... موجب می شوند تا دادگاه به مرد اجازه تجدید فراش و ازدواج مجدد دهد.
 
اگر در عقدنامه شرط شده باشد که در صورت ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول زن اول از سوی شوهر وکیل است تا خود را طلاق دهد حال اگر شوهر بدون رضایت همسر اول ولی با اجازه دادگاه مبادرت به ازدواج کند آیا باز هم حق طلاق دارد؟
 اجازه دادگاه برای ازدواج مجدد لطمه ای به حق همسر اول که ناشی از عقد نکاح و شرطی که به نفع او شده وارد نمی آورد و همسر اول برای مطلقه کردن خود حق دارد از طریق دادگاه اقدام کند.

ادامه مطلب: ازدواج مجدد و حقوق همسران
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ازدواج و زناشويي
نمایش از 08 بهمن 1393 بازدید: 137
پرینت

« رابطه تمكين و نشوز و ضمانت اجرايي عدم تمكين »

دكتر عبدالرسول دياني
وكيل پايه يك دادگستري و استاديار دانشگاه آزاد واحدهاي تهران

يكي از حقوق مسلم مالي -كه در روابط خانوادگي، زوجه [۳]مستحق آن است-، حق بهره‌مندي از نفقه است. اين حق در جانب زوج، عنوان تكليف به خود مي‌گيرد. يعني مرد مكلف است نفقه متناسب با شان زوجه را در اختيار وي قرار دهد. نفقه در اين معنا اعم از پوشاك و خوراك و مسكن و وسائل زندگي كه در قانون مدني از آن تعبير به اثاث البيت شده-، و حتي خادم (در برخي وضعيت هاي مربوط به زن) مي‌شود. اما اين حق در جانب زوجه بطور مطلق ثابت نيست و با يك شرط عمده ثابت است. شرط اساسي براي بهره‌مندي زوجه از نفقه و يا امكان الزام زوج به پرداخت نفقه، “تمكين” زوجه است. يعني زوجه بايد در اطاعت كامل از شوهر، بخصوص، امكان همه گونه استمتاعات وي از خود را فراهم آورد و در اين امر هيچگونه قصور و كوتاهي نداشته باشد.

ما در اين مقاله مختصر به دو سئوال مهم پاسخ مي‌دهيم :

-اول اينكه رابطه تمكين با نشوز چيست؟ و اينكه آيا تمكين “شرط” پرداخت نفقه است يا نشوز “مانع” انفاق است.

- ثانياً به ضمانت هاي اجرايي عدم تمكين مي‌پردازيم و تاكيد ما در اين امر بر اين است كه آيا اجراي حكم تمكين ممكن است و در صورت عدم اجرا آيا قاضي مي‌تواند زوجه را محكوم به مجازات هاي تعزيري از باب عدم انجام امر واجب نمايد يا خير؟

ادامه مطلب: « رابطه تمكين و نشوز و ضمانت اجرايي عدم تمكين »
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ازدواج و زناشويي
نمایش از 08 بهمن 1393 بازدید: 93
پرینت

عدم ثبت ازدواج

نكاح در لغت به معنای مجامعت می‌باشد و در اصطلاح عقدی است كه به موجب آن مرد و زن لااقل بر نفی محرومیت جنسی (مانند نكاح منقطع احیاناً) یا علاوه بر نفی آن محرومیت بمنظور تشكیل خانواده و زندگی مشترك خانوادگی قانوناً با هم متحد می‌شوند.

ماده 645 قانون مجازات اسلامی:
شناسنامه

«به منظور حفظ كیان خانواده ثبت واقعه ازدواج دائم، طلاق و رجوع طبق مقررات الزامی است، چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی مبادرت به ازدواج دائم، طلاق و رجوع نماید به مجازات حبس تعزیری تا یكسال محكوم می‌گردد.»
لزوم ثبت نکاح

ثبت اسناد به دو نوع اختیاری و اجباری در قانون در نظر گرفته شده است. مطابق ماده 47 قانون ثبت، ثبت کلیه عقود و معاملات راجع به عین یا منافع اموال غیرمنقول که در دفتر املاک ثبت نشده‌اند و همچنین «صلح‌نامه»، «هبه‌نامه» و «شرکت‌نامه» اجباری است. ثبت اختیاری موضوع ماده 46 قانون ثبت بوده و شامل موارد ذیل می‌باشد:

«کلیه عقود و معاملات راجع به عین یا منافع املاکی که قبلاً در دفتر املاک به ثبت رسیده است کلیه معاملات راجع به حقوقی که قبلاً در دفتر املاک ثبت شده باشد‌».
ثبت نکاح دائم

ادامه مطلب: عدم ثبت ازدواج
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ازدواج و زناشويي
نمایش از 08 بهمن 1393 بازدید: 125
پرینت

نقد و بررسی قوانین ثبت ازدواج

لیلا سادات اسدی
چکیده: سابقة الزام ثبت نکاح در قانون به سال 1310 برمی‌گردد. قانونگذار قبل از انقلاب اسلامی بدون تفکیک انواع نکاح، عدم ثبت آن را برای زوج و عاقد جرم انگاری کرده بود. در حال حاضر ماده 645 ق.م.ا. عدم ثبت نکاح دائم را فقط برای زوج جرم محسوب می‌کند. همچنین لایحه حمایت خانواده امکان ثبت ازدواج دوم مرد را منوط به پرداخت مهریه زن اول نموده و بدون الزام به ثبت نکاح موقت، تشریفات آن را به آیین‌نامه موکول کرده است. به نظر می‌رسد، الزامی نمودن ثبت نکاح موقت، جرم‌ انگاری عمل کلیه شرکت‌کنندگان در عقد نکاح و نظارت قوی و کارآمد مراجع مربوط، می‌تواند در کاهش آسیب‌های ازدواج موقت مؤثر باشد. در این نوشتار اهداف، آثار و تشریفات ثبت، همچنین خلأهای قانونی لزوم ثبت نکاح اعم از دائم و موقت در قوانین فعلی و لایحه حمایت خانواده، مورد نقد و بررسی قرار گرفته و پیشنهاد اصلاح ماده 645ق.م.ا. ارائه داده شده است.
کلمه های کلیدی:
• نکاح
• ثبت
• لایحه حمایت خانواده
• سند رسمی
• دفترخانه

ادامه مطلب: نقد و بررسی قوانین ثبت ازدواج
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ازدواج و زناشويي
نمایش از 08 بهمن 1393 بازدید: 96
پرینت

ازدواج مجدد در احکام و قوانين حقوقي ايران

مرد مجرد يا همسر از دست داده ، در قوانين حقوقي کشورمان هيچ منعي براي ازدواج مجدد ندارد . هيچ قانوني نيز وجود ندارد که به شکل غير مستقيم مانع از ازدواج مجدد وي گردد . اما مرد همسردار براساس آيه صريح قرآن ، مي تواند به شرط عدالت ، تا چهار همسر اختيار نمايد .

« فانکحوا ما طاب لکم من النساء مثني و ثلاث و رباع ، فان خفتم الاتعدلوا فواحده اوما ملکت ايمانکم ذلک ادني الا تعدلوا » پس آن کس از زنان را به نکاح در آوريد که شما را نيکو و مناسب با عدالت است . دو يا سه يا چهار و اگر بترسيد که چون زنان متعدد بگيريد ، راه عدالت نپيموده و به آنها ستم کنيد ، پس تنها يک زن اختيار کرده يا چنانچه کنيزي داريد به آن اکتفا کنيد که اين نزديکتر به عدالت و ترک ستمکاري است . ( سوره نساء آيه ۳ ) براساس آيه فوق ، استنباط شده است که « ازدواج مجدد حق شرعي هر مسلمان شيعي اثني عشري است . و مرد مجاز است تا چهار همسر دائمي اختيار کند ، بدان شرط که بتواند عدالت بين زوجات را رعايت نمايد . مردي که از احتمال ستم و بي عدالتي بين همسران خود بيم دارد ، طبق سفارش آيه نبايد بيش از يک همسر اختيار کند و بايد به همان يک همسر يا کنيزي که دارد اکتفا نمايد . « در صورت تمکن مالي » ، ازدواج مجدد ، حق شرعي زوج است . و « در دعوي مربوط به ازدواج مجدد ، دادگاه براي احراز قدرت مالي زوج ، بايد رسيدگي کافي انجام دهد . » . البته اگر « زوج بدون رضايت زوجه اقدام به ازدواج مجدد نمايد ، مطابق ماده ۱۱ قانون حمايت خانواده ، زوجه حق طلاق دارد »

ادامه مطلب: ازدواج مجدد در احکام و قوانين حقوقي ايران
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ازدواج و زناشويي
نمایش از 08 بهمن 1393 بازدید: 148
پرینت

ازدواج مجدد


پدیدآور: لیلا اسدی،

کلمات کلیدی ماشینی: عقد، عقد نکاح، ازدواج مجدد، ازدواج، زوج، طلاق، زوجه، شرط ضمن عقد نکاح،


چکیده:

عقد نکاح دارای جنبه های متفاوت نسبت به عقود دیگر بوده طرفین درهنگام تشکیل آن به اهداف والایی غیر ازاهداف منفعت طلبانه عقود دیگر نظردارند. از طرفی متعاقدین در هنگام انعقاد عقد نکاح می توانند شروطی را که خلاف مقتضای ذات عقد نباشد در آن بگنجانند.

یکی از شرایطی که امروزه در کلیه نکاح های رسمی گنجانده شده و درصورت تحقق، به زوجه، حق وکالت درانتخاب نوع طلاق و جاری ساختن صیغه آن را می دهد، ازدواج مجدد زوج است. شایان ذکر است که در اجرای این شرط لازم نیست زوجه حقوق مالی خویش از جمله مهریه ما فی القباله رابذل نماید. البته با رعایت این شرط که ازدواج مجدد زوج ناشی از زوجه مثلانشوز او نباشد; در غیر اینصورت زوجه نمی تواند با استناد به چنین ازدواجی درخواست طلاق نماید.
کلید واژه ها: نکاح، طلاق، شروط ضمن عقدنکاح، مهریه، رجوع، ازدواج
مجدد

در شرع مقدس اسلام و با توجه به نص آیه «فانکحوا ما طاب لکم من النساءمثنی و ثلاث و رباع » (1) مرد می تواند چهارهمسر دائمی اختیار کند; البته ادامه آیه،اجرای عدالت بین زوجات را شرط این کار برای مرد می داند، و به مردی که ازامکان اجحاف و عدم رعایت عدالت بین همسران خود می ترسد، سفارش می کندکه بیش از یک همسر اختیار نکند و به همان یکی اکتفا کند;«فان خفتم الا تعدلوافواحدة »

از سوی دیگر، با استناد به حدیث نبوی «الطلاق بید من اخذ بالساق » حق طلاق منحصر به زوج است. در مواردطلاق خلع و مبارات نیز که زن با بذل فدیه به شوهر طلاق می گیرد، نقش فدیه،دریافت حق طلاق توسط زوجه نیست،بلکه تنها راهی برای جلب موافقت زوج جهت اجرای صیغه طلاق است.درصورت عدم قبول فدیه توسط زوج، زن با بذل تمامی مهریه خویش و حتی بیش از آن نیز نمی تواند اقدام به طلاق یکطرفه کند.

ادامه مطلب: ازدواج مجدد
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ازدواج و زناشويي
نمایش از 06 بهمن 1393 بازدید: 121
پرینت

ازدواج کودکان و آسیب های آن

ازدواج در کودکان امریست که باید در اولویت حقوق کودک مدنظر گرفته شود و مسئولین باید از آسیب های اجتماعی و روحی روانی جبران ناپذیری که متوجه این کودکان می شود پیشگیری کنند

 ازدواج کودکان به خصوص دختربچه ها مسئله ای است که این روزها مسئله ساز شده. سال 89 آماری در این زمینه توسط سازمان ثبت احوال کشور ارائه شد که حاکی از ثبت بیش از ۴۲ هزار ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴ سال است.همین سازمان در سال 91 از حدود ۵۰‌ هزار ازدواج کمتر از 15 ال خبر داد.

هرچند اردیبهشت ماه امسال احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشورگفت: «ثبت ازدواج‌های زیر ۱۵ سالگی غیر قانونی است و موردی در این زمینه که پائین‌تر از سن قانونی ازدواجی به ثبت برسد را سراغ ندارم». اما مشاهدات عینی فعالان حقوق کودک را نگران افزایش ازدواج دختربچه ها کرده است.

ازدواج به روایت قانون مدنی ایران
ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ایران مصوب سال ۱۳۱۳ سن ازدواج برای دختران ۱۵ سال و برای پسران ۱۸ سال بود و در شرایط خاص و با ارائه گواهی دادگاه، دختران از ۱۳ سالگی و پسران از ۱۵ سالگی می‌توانستند ازدواج کنند. بنابراین ازدواج زیر ۱۳ سال کاملا ممنوع بود.
قانون حمایت خانواده ۱۳۵۳ سن ازدواج را برای دختران به ۱۸ سال و برای پسران به ۲۰ سال افزایش داد و با گواهی دادگاه در صورت وجود مصلحت فقط برای دختران به ۱۵ سال کاهش می‌یافت.
در اصلاحات سال ۶۱ قانون مدنی ماده ۱۰۴۱ که ممنوعیت ازدواج کودکان را اعلام می‌کرد مغایر شرع تشخیص داده شد و نکاح قبل از بلوغ به شرط رعایت مصلحت توسط ولی طفل جایز شناخته شد. در قانون جدید به اجازه از دادگاه نیازی نبود.
در سال ۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی تلاشی برای تغییر ماده ۱۰۴۱ صورت گرفت، اما در شورای نگهبان خلاف شرع تشخیص داده شد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

ادامه مطلب: ازدواج کودکان و آسیب های آن
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ازدواج و زناشويي
نمایش از 06 بهمن 1393 بازدید: 110
پرینت

آسيب‌هاي رواني تجرد براي دختران

تجرد طولاني مسئله اي فراجنسيتي است اما براي دختران مسئله و دغدغه اي جدي تر و بحراني تر است و صد البته با آسيب هاي روحي و اجتماعي بيشتري همراه ا ست.
صراط: تجرد طولاني مسئله اي فراجنسيتي است اما براي دختران مسئله و دغدغه اي جدي تر و بحراني تر است و صد البته با آسيب هاي روحي و اجتماعي بيشتري همراه ا ست.

 بعضي اتفاقات در زندگي انسان ها بايد در يک دوره زماني خاصي بيفتند تا بيشترين کمک را به پيشرفت انسان بکنند. يکي از اين اتفاقات زمان بندي شده  اجتماعي، زمان ازدواج براي جوانان و به خصوص براي دختران است. مسئله بالا رفتن سن ازدواج جوانان، تجرد زيستي و مشکلات ازدواج ديرهنگام به خصوص براي دختران، مسئله اي است که بايد به شکل جدي به آن پرداخته شود.

تجرد طولاني مسئله اي فراجنسيتي است اما براي دختران مسئله و دغدغه اي جدي تر و بحراني تر است و صد البته با آسيب هاي روحي و اجتماعي بيشتري همراه ا ست.

بعد از اعلام خبر تجرد 980 هزار نفر دختر بالاي ۳۰ سال در کشور توسط مدير کل دفتر آمار و اطلاعات جمعيتي سازمان ثبت احوال کشور، زنگ خطر تجرد قطعي براي تقريبا يک ميليون دختر ايراني به صدا درآمد. به همين دليل در ادامه به بررسي بيشتر دلايل اين موضوع، آسيب هايش و راه حل هايي براي کاهش آن خواهيم پرداخت.

ادامه مطلب: آسيب‌هاي رواني تجرد براي دختران
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ازدواج و زناشويي
نمایش از 06 بهمن 1393 بازدید: 113
پرینت

سربازی، ازدواج و آسیب‌های اجتماعی

فهم روند نگران کننده معضلات و آسیب‌های اجتماعی در کشور ما نیازمند مراجعه به صفحه حوادث روزنامه‌ها، آمار پلیس امنیت اجتماعی و یا دانستن درصد آن‌ها از کل پرونده‌های قوه قضائیه نیست. زیرا که امروزه خانواده‌ها از نزدیک سایه سنگین و شوم این آسیب‌ها را بر سر فرزندان خود احساس کرده و به علت پیچیدگی و گستردگی روابط اجتماعی و دشواری نظارت و کنترل فرزندان، همواره نگران از دست دادن ماحصل‌های عمرشان در دام یکی از این آسیب‌ها هستند. تبعات ضد ارزشی و آبروئی باعث می‌شود که خانواده‌ها آسیب‌های گرفتار شده فرزندان خود را کتمان کرده و سال‌ها در بی‌تابی و نگرانی به دنبال اصلاح فرزند خود باشند و توان فکری و مالی خانواده خود را به جای ارتقاء خود و جامعه صرف این آسیب نمایند.

ازدواج به علت الزامات همه جانبه و متعدد آن، نقش تعیین کننده‌ای در بازدارندگی از آسیب‌های اجتماعی داشته و تشکیل خانواده تنها را مصون ماندن از برخی معضلات و آسیب‌های اجتماعی است. در سال‌های اخیر با اینکه عوامل تحریک به خاطر دسترسی آسان به فناوری‌های نوین افزایش یافته ولی سن ازدواج به جای نزدیک‌تر شدن به سن بلوغ بالا‌تر نیز رفته است. بالا رفتن سن ازدواج نیز مساوی است با افزایش فشارهای روانی و نهفته در افراد مجرد، افزایش خودنمائی و روابط ناسالم، افزایش کسالت‌های شغلی و کاهش انگیزش‌های کاری، ترویج فساد و بی‌بند و باری و افتادن در دام اعتیاد و...

ادامه مطلب: سربازی، ازدواج و آسیب‌های اجتماعی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ازدواج و زناشويي
نمایش از 06 بهمن 1393 بازدید: 95
پرینت

آسیب های فرزندپروری در ازدواج های نارس

ازدواج زودرس چه اینکه دختر در سن پایین ازدواج کند، چه اینکه پسر اینگونه باشد و چه اینکه هر دو در زمانی اقدام به ازدواج کنند که سن مناسبی ندارند، در واقع این نقص را دارد که ازدواجی خام و ناپخته صورت گرفته و در همین مرحله ایجاد مشکل می‌کند.

شیوا دولت‌آبادی، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان در روزنامه آرمان نوشت: برای داشتن یک زندگی زناشویی موفق، داشتن پختگی، اصلی مهم به‌شمار می‌رود. لازم است دختر و پسری که قدم در راه ازدواج می‌گذارند به پختگی و خودکفایی رسیده باشند و بتوانند توانمندی‌های خود با توانمندی‌های دیگری را مضاعف کنند.

ازدواج زودرس چه اینکه دختر در سن پایین ازدواج کند، چه اینکه پسر اینگونه باشد و چه اینکه هر دو در زمانی اقدام به ازدواج کنند که سن مناسبی ندارند، در واقع این نقص را دارد که ازدواجی خام و ناپخته صورت گرفته و در همین مرحله ایجاد مشکل می‌کند. زمانی که در این ازدواج فرزندی هم متولد شود مشکلات دو چندان می‌شود. آسیب‌های فرزندآوری در چنین ازدواج‌هایی از دو منظر قابل بررسی است. بعد اولی که باید مد نظر قرار گیرد، نارس بودن جسم مادر است. بر اساس مطالعات پزشکی دختران باید چند سال بعد از رسیدن به سن بلوغ اقدام به فرزندآوری کنند. دختر نوجوانی که تن به ازدواج داده و زود هم بچه‌دار شده است، در واقع در موقعیتی قرار گرفته که هم سلامت خود و هم سلامت فرزندش مورد تهدید است.

ادامه مطلب: آسیب های فرزندپروری در ازدواج های نارس
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ازدواج و زناشويي
نمایش از 06 بهمن 1393 بازدید: 98
پرینت

ازدواج از دیدگاه آسیب شناسی اجتماعی اسلام
 

زمان پیدایش خانواده را باید از همان آغاز خلقت انسان دانست؛ زیرا با آفرینش " آدم وحوا "، درحقیقت اولین خانواده دو نفره پا به عرصه ی ظهور گذاشت و با گذر زمان و تولید و تکثیر فرزندان ، توسعه یافت .
اگر چه براساس پژوهش های جامعه شناسان ، تشکیل خانواده در برخی از جانوران نیز وجود داشته است. ولی پایدارترین شکل خانواده مربوط به خانواده ی انسانی است.
بنابراین ، خانواده اولین نهاد اجتماعی است که درهمه ی جوامع بشری وجود داشته و از دیرباز مورد توجه اندیشمندان و صاحب نظران علوم مختلف بوده است.
تعاریف گوناگونی که از دیدگاه های مختلف درمورد خانواده ارائه شد ه است ، بیانگر اهمیت این نهاد مقدس اجتماعی است...

ادامه مطلب: ازدواج از دیدگاه آسیب شناسی اجتماعی اسلام
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ازدواج و زناشويي
نمایش از 06 بهمن 1393 بازدید: 69
پرینت

 آسیب‌های ازدواج امروز


خانواده ایرانی این روزها درگیر معضلات زیادی است. از افزایش سن ازدواج و تمایل به تجردگرایی گرفته تا لذت جویی و تنوع طلبی، پیمان شکنی، نارضایتی از زندگی زناشویی، طلاق های عاطفی و آمار بسیار بالای طلاق. مشکلاتی که در پس زمینه تمام آنها تکنولوژی زدگی در دنیای مدرن جا خوش کرده است.

آسیب‌های ازدواج امروز

 مادیگرایی و سن بالای ازدواج

در حالی كه سن ازدواج در سال 1354 حدود 25 سالگی بود، پس از چند دهه افزایش (بجز سال 1365)‌ در سال‌های اخیر برای پسران به 28 و دختران به 24 رسیده است. البته آمارهای متفاوتی در این باره ارائه می‌شود و طبق اعلام مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سن ازدواج برای پسران 29 و دختران 28 است. این اعداد و ارقام هر چه كه باشد، از بالا بودن نامعقول سن تاهل خبر می‌دهد كه بالطبع از جنبه‌های مختلف و به صورت پردامنه به آسیب‌زایی در جامعه عرف‌پسند و هنجارطلب ما می‌پردازد.

ادامه مطلب: آسیب‌های ازدواج امروز
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ازدواج و زناشويي
نمایش از 06 بهمن 1393 بازدید: 127
پرینت

حجاب و عفاف (3)؛ تاثیر حجاب و عفاف بر کاهش آسیب اجتماعی

حجاب و پوشش، در ابعاد مختلف، دارای آثار و فواید زیادی است که بعضی از مهمترین فواید آن عبارت اند از:
 
1- مبارزه با نفس:
میل به خودنمایی و جلوه گری به مصالحی در سرشت زن، نهفته است که باید در مسیر درست و هدفی والا بکار گرفته شود. چرا که هیچ گرایشی بدون جهت در جان انسان به ودیعت نهاده نشده است. اما اگر این گرایش، مرزی نداشته باشد و همه جا نمود داشته باشد فساد آفرین است.اگر مردی احساس کند و یا احتمال دهد که پوشیدن مقدار واجب و لازم نمی تواند نقش بازدارندگی را ایفا کند، باید بیش از حد واجب اندام خود را بپوشاند و این یک مسئولیت اجتماعی است که به عنوان آداب پوشش مطرح می باشد. چنان که اگر زنی دید که دستان ظریف و لطیف وی نگاه ها را مجذوب می کند و یا چشمان مخمورش دل ها را به بند می کشد و مسحور می سازد، باید به آداب اسلامی پوشش، دستان خویش بپوشاند و یا چشمان را با عینک دودی و یا هر ابزار دیگری مخفی نگه دارد و این گونه حجاب را مراعات نمایدو به این ترتیب برعلیه نفس مبارزه کند.

ادامه مطلب: حجاب و عفاف (3)؛ تاثیر حجاب و عفاف بر کاهش آسیب اجتماعی
 
نوشته شده توسط سيداحمدخزايي دسته: ازدواج و زناشويي
نمایش از 06 بهمن 1393 بازدید: 64
پرینت

آسیب های اجتماعی، زمینه ساز فرار از ازدواج

به عقیده جامعه شناسان، ازدواج، پیوند دو جنس مخالف، برپایه روابط پایاپای جنسی است.1 از سوی دیگر، روابط جسمانی بین دو انسان از دو جنس مخالف، به خودی خود، کافی نبوده، مستلزم انعقاد قرارداد اجتماعی ای است که این گونه روابط جسمانی را مشروعیت بخشد. به عبارت دیگر، تحقّق ازدواج، وابسته به تصویب اجتماعی است.

در مقایسه با دیگر ارتباطات ،ازدواج، ارتباطی است که تأمین نیازهای بی نظیری را برای افراد در ابعاد مختلف عاطفی، روانی، اجتماعی، زیستی و... به همراه می آورد. از این رو در دین مبین اسلام، روایات بی شماری داریم که بر ضرورت ازدواج در بین جوانان تأکید بسیار دارند؛ امّا با توجّه به همه تأکیدات و ضرورت های فردی و اجتماعی برای ازدواج، امروز، شاهد افزایش میانگین سن ازدواج در میان جوانان و مُعضلی به نام کاهش میزان ازدواج در کشور هستیم. بر این اساس، بالا رفتن سن ازدواج در ایران، مسیری را می پیماید که بیم آن می رود در اینده ای نه چندان دور، کشور، با بحران ازدواج رو به رو شود و مشکلات فراوان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ناشی از تأخیر در ازدواج، در جامعه رواج پیدا نموده، در افکار جامعه نیز موجّه جلوه کند..

ادامه مطلب: آسیب های اجتماعی، زمینه ساز فرار از ازدواج
 

صفحه1 از14

<< شروع < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی > پایان >>

بانک اطلاعات دارو - داروشناسی

آشنایی با انواع داروها

عوارض انواع داروها و....

 -----------

ورود

حاضرين در سايت

ما 176 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

برای حمایت از ما امتیاز دهید